Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 11601
Trenger anbefalinger til brettspill som varer hele kvelder.
Kategori Strategi: Sivilisasjon, Krig, Dungeoncrawlere

Vi hadde tenkt oss D&D men når regelbøkene kom på bordet tenkte alle FOCK.
Så starte med noe litt enklere
Risk, monopol (siste har ingenting med krig å gjøre, men varer lenge)
Axis and Allies.

Risk på steroider. Avansert og dritmorro!
Sitat av Obster Vis innlegg
Risk, monopol (siste har ingenting med krig å gjøre, men varer lenge)
Vis hele sitatet...
Monopol ødelegger vennskap.
Noen kjappe:
Diplomacy er gøy med de rette folka.
Junta er gøy hvis man vil ha lett stemning og kanskje nyte litt rusmidler ved siden av.
Descent, journeys into dark er et litt d&d-lignende brettspill som er lettere og mer actionorientert enn klassiske rollespill.
Settlers *10char*
ticket to ride er jo gøy, men ikke et krigspill akkuratt.
Descent: journeys into dark 2ed. Er en vinner som skal kjøpes inn..
Sitat av McLovin Vis innlegg
Monopol ødelegger vennskap.
Vis hele sitatet...
Ja, når en jævel greier å sikre seg tomter på de fleste fargene sånn at du ikke får bygget..
Settlers of Catan og Carcassonne er begge veldig gode for nybegynnere. Lett å lære, vanskelig å mestre, alle er med til spillet er slutt og rundene tar ikke hele kvelden så folk kan komme og gå litt som man vil. Det finnes også utvidelsespakker så man kan legge til elementer og forandre spillet ettersom gruppa utvikler seg.
Sist endret av Mith; 16. november 2012 kl. 17:18.
Kan på det anbefale:

Game of thrones the board game. (meget bra strategispill som også innvolverer en del diplomati, og backstabbing)

Battlestar Galactica (Spillerne sammarbeider for å slå cylonene, men en av spillerene er en dobbelt agent. Urolig morsomt å "krangle" med mot\medspillerene for å bevise at man ikke er cylon)

De to overnevnte spillene har jeg spilt masse og de er utrolig bra. De gav meg et helt nytt syn på brettspill. Anbefales på det sterkeste og med tre utropstegn!!!

Civilization the boardgame. (har ikke spilt dette selv, men har sett reviews og har tenkt å kjøpe det så snart som mulig.)
sequence avansert 5 på rad, spilles med kort hvor knekt er en form for joker! spilles helst 2 til 8 spillere. ganske gøy

låner tråden for å høre om noen husker et super enkelt kort spill som blir kaldt for "russer" reglene er super enkle og man bruker 3 kort og trekker inn vær runde... spillet er så enkelt og tidskrevende at man har glemt hvordan det spilles
Hvis du liker Zombies, sjekk ut:

- Last Night on Earth
- Zombies!!!

Ellers er Ticket to Ride, RISK, Carcassonne gøygøygøy
▼ ... over et år senere ... ▼
Da skal det plukkes opp ett nytt spill til helgen. Står mellom 3 valg jeg håper dere kan hjelpe meg med

Dungeons & Dragons: Castle Ravenloft
Dungeons & Dragons: Wrath of Ashardalon
Dungeons & Dragons: The Legend of Drizzt
Hvis du skal ha et spill som skal vare hele kvelden anbefaler jeg Arkham Horror. Det kan ofte vare 6-8 timer, hvis man er mange nok.

Det er bare å spille med dedikert gamemaster og regelboka på bordet, så kan dere det etter noen runder.
Det blir utrolig intenst og det er et spill man virkelig må samarbeide i.
Sist endret av PerPerPerPer; 9. januar 2014 kl. 00:11.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Hvis du skal ha et spill som skal vare hele kvelden anbefaler jeg Arkham Horror. Det kan ofte vare 6-8 timer, hvis man er mange nok.

Det er bare å spille med dedikert gamemaster og regelboka på bordet, så kan dere det etter noen runder.
Det blir utrolig intenst og det er et spill man virkelig må samarbeide i.
Vis hele sitatet...
Arkham Horror har jeg hørt mye positivt om, så det ligger definitivt på ønskelisten.
Men denne gangen er vi mer ute etter spill i descent sjangeren. Men ingen ønsker å være GM/DM
Skal man starte med D&D er det en stor fordel å ha en game master som kan spillet rellativt greit, det gjør det lett for de andre å komme inn i det samt han evner bedre å lage et kult spill siden han er kjent med dynamikken i spillet.
Sitat av etse Vis innlegg
Skal man starte med D&D er det en stor fordel å ha en game master som kan spillet rellativt greit, det gjør det lett for de andre å komme inn i det samt han evner bedre å lage et kult spill siden han er kjent med dynamikken i spillet.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt, det er derfor vi ser på D&D brettspillene som ikke krever DM
http://www.brettspill.no/default.aspx

Øverst på lista over Best likt finner du Agricola, og det er virkelig et fantastisk spill! Riktignok litt krevende å komme inn i, og reglene er litt krøkkete skrevet, men om man starter med familieversjonen går det fint. Blir visst aldri lei det.
Diplomacy er kult, minner litt om Risk uten flaks, kun strategi.
Her kan du spille det online.
Sist endret av ZELDUR; 9. januar 2014 kl. 02:47.
Sitat av iiconanii Vis innlegg
Kan på det anbefale:

Game of thrones the board game. (meget bra strategispill som også innvolverer en del diplomati, og backstabbing)

Battlestar Galactica (Spillerne sammarbeider for å slå cylonene, men en av spillerene er en dobbelt agent. Urolig morsomt å "krangle" med mot\medspillerene for å bevise at man ikke er cylon)

De to overnevnte spillene har jeg spilt masse og de er utrolig bra. De gav meg et helt nytt syn på brettspill. Anbefales på det sterkeste og med tre utropstegn!!!

Civilization the boardgame. (har ikke spilt dette selv, men har sett reviews og har tenkt å kjøpe det så snart som mulig.)
Vis hele sitatet...
Jeg kan varmt anbefale Civilization, og det ser ut som å passe perfekt for trådstarter også. Vær obs på at det er sinnssykt mange brikker, og det kan ta litt tid å sette seg inn i. Det minner mye om pc-spillet om du har spilt det tidligere.

Selve spillet tar ganske lang tid å gjennomføre, man bør sette av hele kvelden for å være sikker på å komme seg i mål.