Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4753
Hei, sliter HARDT med flyskrekk å værst er det under take-off når man kjenner g-kreftene drar deg ned i sete (blir sykt svimmel å føles ut som jeg skal besvime).

Men anyways, vurderer å slenge meg på noen tur-retur reiser på 15-30min bare får å prøve å bli kvitt skrekken, så derfor spør jeg dere:

Hvor i flyet kjenner man g-kreftene minst under takeoff?

Takk for svar!
Synsing:

Tror du merker svært liten forskjell. Jeg merker ikke noe forskjell ut i fra hvor jeg sitter, men logisk sett så tror jeg det vil merkes noe mindre helt fremme.

Tror også det er lurt å sitte ett stykke i fra motorene, da lydene fra dem kan påvirke flyskrekken ytterligere.
Selv føler jeg at jeg blir mindre sugd i setet av å sitte foran i flyet, men du får uansett det "suget" under take-off.
Man blir utsatt for de samme kreftene uansett hvor i kabinen man sitter.
Når det er sagt kan rotasjonen, dvs. når man begynner å løfte nesa for takeoff føles litt mindre ubehagelig om man sitter like bak vingen.
Anbefaler at du heller slenger det på ett flyskrekk-kurs. Widerøe holder kurs rundt over hele landet med jevne mellomrom. 3500,- kan vel ikke sies å være så alt for stiv pris heller. Kursene varer over to dager hvor du får masse informasjon om hvordan/hva/hvorfor og avsluttes med en flytur.
Skal satse på et sete lengst framme da og ikke inntil vinduet men helt mot midtgangen så jeg ikke føler meg så innestengt å klaustofobisk, skal også ta med meg nettbrettet så jeg kan spille (få tankene over på noe annet enn flyturen). Take-off er værst, føles ut som flyet skal knekke i 2 (selv om dette selvfølgelig ikke skjer).

Hater å fly, men må man så må man

Flyskrekk kurs kan være en mulighet, får sjekke opp dette!
Det er faktisk tryggest å sitte bak i flyet
Altså med ren logisk tenkning så kan jeg ikke forstå at G kreftene endrer seg da alle delene i flyet beveger seg like raskt. Jeg vil tro det er minst G krefter rundt vingene av en grunn tho, fordi nesa heves når flyet skal ta av, og da blir du sugd litt nedover. Vingene er det som løfter flyet, derfor er det jo også minst rotasjon og opp/ned bevegelse der
Sitat av Lassen Vis innlegg
Det er faktisk tryggest å sitte bak i flyet
Vis hele sitatet...
Vet, så et bilde av noen prosenter på det engang, men styrter flyet så har det vell egentlig ikke så mye å si hvor man sitter?
sitt altid helt bakerst, den følelsen du får i kroppen når du kjenne hjulan slepp bakken og flyet tar av og sig litt, det suget i magen der !!! åååå bedre en ...
Sitat av Lassen Vis innlegg
Det er faktisk tryggest å sitte bak i flyet
Vis hele sitatet...
Okey da..: Artikkel.
Helt rasjonelt tenkt spiller det nok ikke så stor rolle hvor en sitter, men så er vi nå ikke helt rasjonelle hele tiden da. Jeg syns også take off er den mest ubehagelige fasen, og prøver å få plass så langt foran som mulig, ettersom jeg personlig merker minst til stigningen der. Jeg tror rett og slett det har sammenheng med at jeg slipper å se hele det lange gulvet i flyet skifte vinkel fra flatt til veldig skrå. Som sagt, dette har ikke noe med fornuft å gjøre, det er ren følelse.
Sitat av Lassen Vis innlegg
Det er faktisk tryggest å sitte bak i flyet
Vis hele sitatet...
På en måte kan man nok si det.

Det er vi som sitter helt foran som ankommer crash stedet først.

Imidlertid har ingen vært i stand til å dokumentere at sikkerhetsgevinsten ved å sitte bak i flyet ikke utelukkende er av akademisk interesse.
En annen ting er at jeg føler mindre ubehag når jeg flyr ofte, og dermed venner meg til det. Har jeg ikke vært opp i fly på lenge, så gruer jeg meg litt mer jo nærmere toget kommer flyplassen. Så jeg anbefaler faktisk å forsøke å overvinne flyskrekk ved å fly, hvis det da ikke er så ille at en lider skikkelig.

Jeg har dessuten fått litt hjelp av å lese om fly og hvordan de fungerer, og har faktisk blitt litt interessert i flyving etterhvert. Likevel unngår jeg å se ut av vinduet under take off. Ved innflyvning sitter jeg derimot og ser på landskapet og syns det er flott å fly. Latterlig, men sant.

Sitat av Skapsprenger Vis innlegg
Imidlertid har ingen vært i stand til å dokumentere at sikkerhetsgevinsten ved å sitte bak i flyet ikke utelukkende er av akademisk interesse.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg også, derfor sitter jeg foran med god samvittighet, og regner med at en eventuell økt risiko bare har teoretisk interesse. Ramler en metallsylinder ned fra stor høyde regner jeg med å være ferdig uansett.
Om flyet stiger vil en samtidig økning i stigningsvinkelen teoretisk sett gi høyere g-krefter foran i flyet, men for alle praktiske formål er det neglisjerbart ettersom at denne akselerasjonen er mikroskopisk ifht flyet.

Kanskje det hjelper mer å sette seg langs midtgangen, så ser du ikke hvor fort det går.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Om flyet stiger vil en samtidig økning i stigningsvinkelen teoretisk sett gi høyere g-krefter foran i flyet, men for alle praktiske formål er det neglisjerbart ettersom at denne akselerasjonen er mikroskopisk ifht flyet.

Kanskje det hjelper mer å sette seg langs midtgangen, så ser du ikke hvor fort det går.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du rettferdiggjøre den påstanden der? Stiger visse deler av flyet raskere enn andre? Om man tar med endringen i angrepsvinkelen til flyet ved take off, så vil kanskje det du sier holde vann (på desimalnivå), men det er neglisjerbart, og det man "tjener" ved avgang vil man "tape" i det flyet flater ut.

Om man ser på g-krefter som endring i høydemeter i forhold til tid, må jo ethvert tenkende menneske forstå at det i snitt er likt for alle som sitter i samme fly.
Sist endret av Orph; 10. november 2012 kl. 01:22.
Sitat av frantzen91 Vis innlegg
Vet, så et bilde av noen prosenter på det engang, men styrter flyet så har det vell egentlig ikke så mye å si hvor man sitter?
Vis hele sitatet...
Det har ikke mye a si hvor man sitter med tanke pa G-krefter heller.
hiv deg på et widerøe fly fra Trondheim og nordover - sørg for at du får tatt "melkeruta"!
Du er sikkert kurert når du kommer til Bodø..om ikke så kommer du deg hjem med NSB.
Sitat av Orph Vis innlegg
Hvordan kan du rettferdiggjøre den påstanden der? Stiger visse deler av flyet raskere enn andre? Om man tar med endringen i angrepsvinkelen til flyet ved take off, så vil kanskje det du sier holde vann (på desimalnivå), men det er neglisjerbart, og det man "tjener" ved avgang vil man "tape" i det flyet flater ut.

Om man ser på g-krefter som endring i høydemeter i forhold til tid, må jo ethvert tenkende menneske forstå at det i snitt er likt for alle som sitter i samme fly.
Vis hele sitatet...
Hvis vi antar konstant hastighet vertikalt, vinkelrett på jordoverflaten fra oppdriftsenter i vingene, vil ikke da en rotasjon om denne aksen gi høyere akselrasjon forran i flyet relativt til jordoverflaten? Skjønner ved ettertanke at det uansett blir ubetydelig selv på et teoretisk nivå, but still..?
Nå må dere ikke skremme denne stakkars fyren som har flyskrekk helt da. Hjelper ikke mye på å legge ut artikler om at det er så å så mange prosenter på å overleve en krasj etter hvor du sitter. Hadde jeg hatt flyskrekk så tror jeg ikke det hadde hjulpet mye å sett på slike ting..
Men mitt tips er at du prøver deg fram, hvis du skulle ta noen tur retur turer, så prøv feks å sitte med vingen først, så tar du returen helt fremst?
Synes så synd på dere med flyskrekk... Jeg flyr en del ganger i året og noe av det beste jeg vet er take-off, landing og faktisk turbulens Hadde jeg ikke vært sikker på at det var helt trygt hadde det vært en annen sak, men det er noe som fascinerer meg ved å vite at denne SVÆRE farkosten bare setter full pinne bortover rullebanen med jetmotorer og det hele og bare løfter snuta opp så flyr den... Og når du hopper i setene pga turbulens, ser vingene sprette opp og ned i utakt med flyet og kan tenke at dette er helt vanlig. Ja nei, fly er kult!

Kjæresten min har ikke flyskrekk, før det skjer noe "unormalt". Var nede i Australia nå og tok en del innenlandsfly på rundt 1-2 timer. Så var det dårlig vær når vi skulle lande i Brisbane og flyet avr litt forsinket så vi måtte vente med innflyvningen en liten stund til, ergo flyet måtte sirkle oppi luften over flyplassen en stund før vi fikk lande. Jeg har ikke vært med på det før, men har hørt om mange som har det, kjæresten min har opplevd det in Norge. Mao, helt normalt, men allikevel klemmer/knuser hun hånda mi flat i frykt. Det er jo bare frykt for det ukjente antakeligvis, for for piloten var det det mest naturlige i hele verden.
Har selv flyskrekk, og kjenner jeg blir litt ekstra nervøs når VG legger ut artikler som denne:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10055659

Nå forstår jeg at det er veldig mye automatikk under en flyvning, og at pilotene teoretisk kun behøves ved avgang og landing. Men at halvparten av de spurte i artikkelen har sovnet på jobb, er skremmende med de mange 1000 liv som kan gå tapt.
Når vi er inne på dette med flyskrekk og slikt, kaprer jeg tråden litt istedenfor å lage min egen..

Jeg sliter noe sinnsykt med hodepine og svimmelhet etter en flytur, er det normalt? Har tenkt kanskje det er trykkforskjeller, men jeg er flink på tyggis i luften, samt drikke mye og spise normalt.. Det skal også sies at jeg ikke er så veldig glad i å fly, men biter det i meg..
Det er mindre lyd foran i flyet, hvis det kan hjelpe. Har hørt veldig mye positivt etter flyskrekkurs, du vil bli frelst.
Sist endret av Spirituell; 10. november 2012 kl. 13:28.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hvis vi antar konstant hastighet vertikalt, vinkelrett på jordoverflaten fra oppdriftsenter i vingene, vil ikke da en rotasjon om denne aksen gi høyere akselrasjon forran i flyet relativt til jordoverflaten? Skjønner ved ettertanke at det uansett blir ubetydelig selv på et teoretisk nivå, but still..?
Vis hele sitatet...
Det var det jeg mente da jeg nevnte endring i angrepsvinkel, og at det bidraget vil være relativt neglisjerbart.
Sitat av Basetrap Vis innlegg
Har selv flyskrekk, og kjenner jeg blir litt ekstra nervøs når VG legger ut artikler som denne:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10055659

Nå forstår jeg at det er veldig mye automatikk under en flyvning, og at pilotene teoretisk kun behøves ved avgang og landing. Men at halvparten av de spurte i artikkelen har sovnet på jobb, er skremmende med de mange 1000 liv som kan gå tapt.
Vis hele sitatet...
Jeg stiller meg sterkt tvilende til VG sine kilder i dette tilfellet.
Greit nok er pilotyrket i dag til en viss grad rovdrift på mennesker der selskapene utnytter sine ansatte fullt ut, men piloter er voksne ansvarlige profesjonelle mennesker som er i stand til å si nei når det er nødvendig.

Har for min del aldri vært i nærhrten av å sovne på jobb, men har sykemeldt meg fra å fly ved flere tilfeller da jeg har insett at jeg var for utmattet til å fly hele flighten.
Du kan alltids legge en demper på skrekken med alkohol. Prøvde sist jeg var ute og fløy. Rakk ikke og bli brisen engang så nervøsiteten var der helt klart. TRANGE flyseter, barnefamilier, flyvertinner som glemmer at jeg har bestilt, måtte pisse ofte (uheldig og sitte innerst, spesielt når den ytterste sover), varmt, klaus, angst og videre og videre..

Var slitsomt, føltes ut som jeg var ferdig med ferien når jeg landa Hellas!

Hele den ferien gikk bare dårlig. Tanken på og komme hjem til familien var sterk nok til og fighte seg igjennom flyturen hjem (ble matforgiftaish der nede tredje dagen) Har alltid hatt en goodfeeling når jeg kommer hjem, men den følelsen tok kaka.

Haha. On topic da: Vil tro bakerst er det tryggeste. Uansett er det unormalt for kroppen i et fly/bil/båt. "Det indre øret" som oppfatter bevegelser kan fort bli dårligav det osv.

ØNSKER DEG EN FANTASTISK FLYTUR!
Sistgang jeg var ute å fløy kasta jeg innpå med 20mg valium, jeg ble ganske rusa, men kunne fremdeles kjenne hjerte dunke som en gud under take-off, resten av turen gikk fint men vil helst lære meg å fly uten piller. Takk for tips osv!
Sitat av Orph Vis innlegg
Det var det jeg mente da jeg nevnte endring i angrepsvinkel, og at det bidraget vil være relativt neglisjerbart.
Vis hele sitatet...
Som jeg også påpekte i min første post, den du opprinnelig så et problem med.

Med tanke på at du faktisk ikke har sagt deg uenig i noe av det jeg har skrevet, heller gjentatt det, er du fascinerende kverrulerende.

Men siden du allerede brought it kan jeg jo påpeke at dette:

Sitat av Orph Vis innlegg
"Om man ser på g-krefter som endring i høydemeter i forhold til tid, må jo ethvert tenkende menneske forstå at det i snitt er likt for alle som sitter i samme fly"
Vis hele sitatet...
...Om man ser på g-krefter som aks derimot, slik enhver tenkende person med utdanning utover 2FY gjør, må man vel forstå at g-kreftene ikke er like noe sted i flyet så lenge piloten såvidt er borti høyderoret.

Som påpekte i førsteposten min er dette selvsagt også neglisjerbart.

Finn noen andre å brilliere over om du vil mentalonanere egoet ditt.
Sist endret av Tøffetom; 11. november 2012 kl. 08:37.
Sitt så langt fram som overhode mulig, da merker du ikke g-krefter eller turbulens.
Jeg anbefaler deg til og lese mer om flyskrekk her
God tur
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Finn noen andre å brilliere over om du vil mentalonanere egoet ditt.
Vis hele sitatet...
Jeg må ha misforstått hva du sa opprinnelig, for når jeg leser posten din nå gir den helt fullstendig mening

Men det er greit, jeg får gå å "mentalonanere egoet mitt" et annet sted
Sitat av frantzen91 Vis innlegg
Hei, sliter HARDT med flyskrekk å værst er det under take-off når man kjenner g-kreftene drar deg ned i sete (blir sykt svimmel å føles ut som jeg skal besvime).

Men anyways, vurderer å slenge meg på noen tur-retur reiser på 15-30min bare får å prøve å bli kvitt skrekken, så derfor spør jeg dere:

Hvor i flyet kjenner man g-kreftene minst under takeoff?

Takk for svar!
Vis hele sitatet...
bare tenk at det er mer bil-ulykker enn flyulykker ;P
Sist endret av Seaturtle5; 11. november 2012 kl. 11:45.
Sitte bakerst i flyet er helt grusomt, det kjennes ut som flyet detter ned eller at den skal tippe rundt.
Sitte ganske så langt framme er det beste for min del
Jeg må si det samme som Wanna-b, digger take-off og turbulens!
Har null flyskrekk what so ever. Men når KLM sender deg mail en mnd før avreise med emne: Snart smeller det!
Så får det meg til å tenke på alle stakkarene som er småredd for å fly.