Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 5375
For ca. 1 år siden nå begynte jeg å røyke sigarettrøyk.
Noe som gikk ganske fint, og som også har endt med at jeg har blitt avhengig.
Men for noen måneder siden begynte jeg å bli kvalm hver gang jeg røyker, og nå blir jeg kvalm 99% av alle gangene jeg tar meg en røyk.
Den eneste røyken jeg kan ta uten å bli kvalm er dagens første røyk.

Noen som vet hva dette kan skyldes?
Sist endret av Deadwood; 8. oktober 2012 kl. 20:02.
Hvilket merke røyker du?

Jeg sliter litt med det samme, blir ikke akkurat kvalm men litt sånn "åff"
Er nok kroppen som reagerer på diverse kjemikalier i røyken, parfymen f eks.

Prøv en lys tobakk.
You are pointless :)
Er vell et tegn på at du må slutte
Jeg kan bli helt grusomt dårlig av å røyke mye på en dag, men aldri opplevd det på den andre, med mindre jeg har røyka mye dagen før (på fylla f.eks.). Når jeg drikker og røyker mye blir jeg veldig kvalm og mistenker at det kan ha noe med at magen har fått nok av det faktisk. Litt usikker, men det er det mest logiske jeg har kommet frem til.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hvilket merke røyker du?
Vis hele sitatet...
Prince Red.
Benytt sjangsen til å slutte? Er da ikke mye annet enn utgifter og negative ting med sigaretter?
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Prøv en lys tobakk.
Vis hele sitatet...
I'll try that
Kjøper du røyken på samme sted?

Slik jeg har erfart er det noen ganger slik at enkelte kiosker har røyken ofte liggende lenge før de selger ut. Jeg fikk selv høre at dette var gammelrøyk pga smaken. Begynte naturligvis og kjøpe røyk andre plasser og koser meg fortsatt

Er det smaken du blir kvalm av forresten?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Benytt sjangsen til å slutte? Er da ikke mye annet enn utgifter og negative ting med sigaretter?
Vis hele sitatet...
Jeg har egentlig ikke lyst til å slutte.
Jeg liker å ha noe å gjøre dersom jeg kjeder meg

Men skal sies at jeg har redusert røykingen betraktelig nå.
Mens jeg før kunne ha en 20-pakning i maks 2 dager, så kan en 20-pakning nå vare i opptil 1 uke

Sitat av Smetown Vis innlegg
Kjøper du røyken på samme sted?

Slik jeg har erfart er det noen ganger slik at enkelte kiosker har røyken ofte liggende lenge før de selger ut. Jeg fikk selv høre at dette var gammelrøyk pga smaken. Begynte naturligvis og kjøpe røyk andre plasser og koser meg fortsatt

Er det smaken du blir kvalm av forresten?
Vis hele sitatet...
Ja, det gjør jeg.
Men denne butikken jeg kjøper fra er en av de som de fleste på stedet jeg bor på kjøper hos, så det at det er gammel røyk tviler jeg sterkt på, siden det hender at de er utsolgt av røyk på denne butikken også.

Det skal sies at jeg ikke finner røyklukten så behagelig lenger nå som før.
Men dette skyldes nok det at jeg alltid blir kvalm av røyken når jeg røyker.
Sist endret av Deadwood; 8. oktober 2012 kl. 20:20.
Sitat av Deadwood Vis innlegg
Prince Red.
Vis hele sitatet...
Jeg også. Kansje det er der det ligger?
The lab series
Forman's Avatar
Hvorfor vill du fortsette å røyke hvis du blir kvalm av det? Hvis du må ha nikotin begynn med snus. lukter ikke og det smaker mye bedre.
Sist endret av Forman; 8. oktober 2012 kl. 20:22.
Kan også sies at jeg finner det lettere og mer behagelig/mindre ubehagelig å røyke når jeg nyter alkohol

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jeg også. Kansje det er der det ligger?
Vis hele sitatet...
Jeg har vanskelig for å tro det, siden jeg har røyket dette merket i over et halvt år allerede.
Men jeg kan jo selvsagt prøve et annet merke

Sitat av Forman Vis innlegg
Hvorfor vill du fortsette å røyke hvis du blir kvalm av det? Hvis du må ha nikotin begynn med snus. lukter ikke og det smaker mye bedre.
Vis hele sitatet...
Neinei, jeg vil nok ikke få særlig mer lyst til å røyke dersom jeg fortsetter å bli kvalm av røyken. Men jeg ønsker å fortsette å røyke, men ikke dersom jeg blir kvalm av den selvsagt.

Snus er ikke helt min greie, og i miljøet jeg henger er røyk mer populært
Røyk mer, du er ikke innrøkt ennå.
Finnes det tråder med flere moralprekner enn røyktrådene? Jeezes

On-topic: Hvis du røyker flere om dagen vet jeg ikke. Skulle til å foreslå at du kanskje ikke er helt vant med all nikotinen enda men hvis jeg forstår deg rett røyker du jo flere hver dag.
Sist endret av tgod; 8. oktober 2012 kl. 20:31.
Sitat av Deadwood Vis innlegg
Jeg har vanskelig for å tro det, siden jeg har røyket dette merket i over et halvt år allerede.
Men jeg kan jo selvsagt prøve et annet merke
Vis hele sitatet...
Jeg har røykt Prince i over 10 år... Begynte ikke å bli dårlig før noen år siden!

For min del så tror jeg det ligger i parfymen. Ingenting gjør meg mer dårlig enn Petterøes f eks. og den smaker jo ikke tobakk en gang.

Trives best med Rød 3, røyker bare Prince fordi ja, har røykt det så lenge.
Sitat av Deadwood Vis innlegg
Prince Red.
Vis hele sitatet...

Prince Red er noe av det sterkeste av vanlige sigaretter i Norge IMO. Husker jeg utelukkende røyka vanlig Prince, frem til jeg begynte å hoste stygt. Gikk over til "mild" merker, og merket at halsen osv ble langt mindre irritert.
Nå er jeg dog røykfri, men det er en annen story.
Sitat av Azarat Vis innlegg
Røyk mer, du er ikke innrøkt ennå.
Vis hele sitatet...
Troll.

Inntrollet. (titegn er trist)
Skjedde med meg og.. Begynte å røyke Rød 3 (tobakk) først. Gikk over til Blodprince etter at jeg flytta til Oslo og fikk mye spørsmål om jeg hadde hasj oppi der.....
Fant ut etterhvert at jeg blei litt småslapp med en gang og noen gang kvalm. Begynte derfor med Blå Camel. Mildere og bedre, spør du meg. Røyk mildere og hold deg unna Prince. Alt for mye parfyme!
Sitat av Smetown Vis innlegg
Troll.

Inntrollet. (titegn er trist)
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke inntrollet, nesten alle innleggene jeg har skrevet er seriøse
Sitat av Azarat Vis innlegg
Jeg er ikke inntrollet, nesten alle innleggene jeg har skrevet er seriøse
Vis hele sitatet...


Du er superduperflink

Anbefaler TS å prøve et annet merke
Sist endret av Mofse; 8. oktober 2012 kl. 20:46.
En for meg merkelig problemstilling dette her. Ja nesten uforståelig.

Ts blir kvalm av røyk og lurer på hvorfor og vurdere å bytte merke for å fortsette å røyke.

Røyk er ikke akkurat helsebringende. At du blir kvalm er vel helt enkelt kroppen som reagerer negativt på all dritten i røyk. Hvorfor ikke bare kutte ut sigarettene?

Du kan jo heller erstatte sigaretter med andre ting om det er nikotin du trenger.
Nikotinplaster, tyggis eller inhalator fra apoteket kan jo være en løsning. Eller kanskje snus, oliver twist eller skrå?

Eller om du faktisk verdsetter selve røykefølelsen og ikke vil slutte med den så kan du jo heller bruke e-sigarett?
Da får du røykefølelsen og du kan smaksette den slik du selv ønsker og justere styrken på nikotinen til du finner den blandingen som passer deg best. Ingen forsuring av inneklima, ingen røyklukt i klær og hjem og du sparer kroppen og lunger for tusenvis av kjemiske forbindelser og giftstoffer som vanlige sigaretter er proppet full av. Men du beholder røyke-gleden og kosen med røyking når du bruker e-sig og du får kun inn damp og nikotin.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Altså ikke for å være frekk. Men om du blir kvalm av å røyke? Er det ikke da veldig logisk å la være?
Forventer du seriøst at vi skal syntes synd på deg for at du blir kvalm av røyk? Nei, her er det å slutte..
Trådstarter
53 5
Sitat av kalelis Vis innlegg
Altså ikke for å være frekk. Men om du blir kvalm av å røyke? Er det ikke da veldig logisk å la være?
Vis hele sitatet...
Altså ikke for å være frekk. Men om du får angst i sosiale siutasjoner? Er det ikke da veldig logisk å unngå sosiale situasjoner?

Kanskje litt dårlig sammenligning, men du skjønner nok hva jeg vil frem til.
Det var da en særdeles dårlig sammenligning. De som har sosial unngår som regel de situasjonene de kan. Men for guds skyld om du vil fortsette å røyke når det gjør det kvalm, bytt brand.
Blir også småkvalm og får en guffen følelse i kroppen, med mindre jeg har spist utrolig mye.
Hasj/weed går mye bedre for og si det sånn..
Sitat av Deadwood Vis innlegg
Altså ikke for å være frekk. Men om du får angst i sosiale siutasjoner? Er det ikke da veldig logisk å unngå sosiale situasjoner?
Vis hele sitatet...

Nei absolutt ikke. Om du unngår sosiale situasjoner vil du aldri lære å takle angsten og jo mer du isolerer deg jo sterkere vil angsten bli. Greit at angsten er borte når du er isolert men den vil bare bli sterkere når du en eller annen gang presses ut i en sosial setting.

Bedre å lære å takle angsten. Enten via øvelse alene. Eller i terapi, eller terapi og medisinering. Da vil frykten overvinnes og gradvis minske. En vil lære seg å takle slike situasjoner uten å reagere med angst og alt som følger angsten.
Haha. Supert eksempel, TS!!

Ontopic, trodde det var "well-known" at Prince-sigaretter inneholder ekkelt mye parfyme. Har ingen kilder, trenger absolutt ingen. Slutt å røyke Prince.
Sitat av kalelis Vis innlegg
Altså ikke for å være frekk. Men om du blir kvalm av å røyke? Er det ikke da veldig logisk å la være?
Vis hele sitatet...
Å røyke er deilig, enklere å bytte til et annet merke som Lucky Strike eller noe mildere.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jeg også. Kansje det er der det ligger?
Vis hele sitatet...
Følte mer kvalme før jeg bytta til Marlboro, som hjelper litt men ikke helt.
Hadde samme problemet etter å ha røyket Rød sigaretter i ca 1 år. byttet til blue master, og har aldri kjent kvalme elns etter det.
Ok om du på død å liv må røyke så trenger du å lære opp kroppen til å tåle nikotin.
Kjøp deg niktin-tyggis og plaster. Tygg tyggisen støtt, og ta alltid på et plaster før du sover, og bytt når du våkner.

Etter en ukes tid så blir du ikke kvalm lengre. Og da kan du røyke til du blør i lungene og kreftbyllene vokser som ugress i kroppen.
Sist endret av ompapa; 16. oktober 2012 kl. 13:32.
Jeg ble kvalm etter i sommer, gikk tre uker med et firedoblet sigarettinntak i forhold til vanlig, da jeg måtte holde meg våken. Løste det enkelt med å røyke halvparten mentolsigaretter, andre halvpart Marlboro/Prince/Lucky.
Prøv å bytte, røyker selv Marlboro Rød og jeg takler ikke Prince. Er noe med den røyken... Den er alt for tørr. Lucky Strike er også et godt alternativ.

Ville unngått å annbefale mild røyk med mindre nikotin da folk som er vant med dette gjerne røyker mer siden avhengigheten er like stor, men man får mindre nikotin per røyk.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Prøv å bytte, røyker selv Marlboro Rød og jeg takler ikke Prince. Er noe med den røyken... Den er alt for tørr. Lucky Strike er også et godt alternativ.

Ville unngått å annbefale mild røyk med mindre nikotin da folk som er vant med dette gjerne røyker mer siden avhengigheten er like stor, men man får mindre nikotin per røyk.
Vis hele sitatet...
Lucky Strike er vell rimelig mild den også. Har ikke så veldig gode opplevelser med Prince, men Rød sigaretter er veldig gode, og med ganske mye nikotin.
Ser mange mener det er parfymen som er problemet, for meg så virker dette noe tullete. Blir du dårlig av røyk så er det på grunn av nikotinen. I hjernen nærmere bestemt i medulla oblongata har vi et området som heter chemoreceptor trigger zone, dette området kommuniserer direkte med area postrema som er kjent som kvalme senteret i hjernen. Dette området blir stimulert av diverse neurotransmittere deriblant acetylcholine. Acetylcholine receptorene er av to typer, en av dem er såkalte nicotinic acetylcholine receptorer, disse blir stimulert enten av acetylcholine eller nikotin.

Så det som skjer når du blir kvalm av å røyke er at du nikotinen binder seg til receptorene i CTZ området i hjernen din, hvor mye avhenger av dosering. Røyker du mye vil det naturligvis binde seg mer nikotin, røyker du cigaretter med mye nikotin vil det også binde seg mer nikotin.

De aller fleste utvikler en toleranse ovenfor nikotin etter en tid og slutter å bli kvalm. Dette hender også de aller fleste som ikke har brukt nikotin tidligere, også kjent som nikotin sjokk.
Så om du absolutt har tenkt å begynne å røyke så anbefaler jeg deg å røyke merker med mindre nikotin innhold. De fleste cigarett merker tilbyr en mildere variant av merkene sine. Prince rounded taste, marlboro gold etc. Husker jeg likte veldig godt kent silver i mine yngre dager da denne ikke inneholder mere enn 0,4mg nikotin i forhold til prince som har oppimot 1,1mg.

Lykke til med å bli røyker. Håper du innser hvor innmari teit dette innlegget ditt er om noen år, men da er det mest sannsynlig forseint uansett.
Sist endret av sibbeee; 16. oktober 2012 kl. 14:25. Grunn: Skriveleif
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jeg også. Kansje det er der det ligger?
Vis hele sitatet...
Jeg røyker petterøes og lucky, men kjenner hver gang jeg tar meg en prince rød at jeg blir litt uggen. Fælt merke.

EDIT:
Faen så mange som klager og syter seg over at gubben vil røyke, da! Har dere en trang til å bry dere veldig mye om helsa hans eller noe?
Sist endret av Iwantcandy; 16. oktober 2012 kl. 16:14.
Kvalmen kan komme av at kroppen din har fått for mye nikotin, og sier ifra at nok er nok.
Prøv å kutte ned på antallet sigger, eller bytt til noen som inneholder litt mindre.

Det kan også komme av at du reagerer på f.eks parfymen. Prøv et merke uten tilsetninger. om mulig, kjøp tilsetningsfri, økologisk tobakk.
Jeg opplevde samme som du at jeg ble kvalm, så skifta til petterøes lys blå, og den fungerer fint for meg.
Hvis du vil være snill mot kroppen din, så anbefaler jeg at du kjøper deg en el-sigarett og noen refills, så gir du lungene dine en tjærefri måned
Sitat av Deadwood Vis innlegg
For ca. 1 år siden nå begynte jeg å røyke sigarettrøyk.
Noe som gikk ganske fint, og som også har endt med at jeg har blitt avhengig.
Men for noen måneder siden begynte jeg å bli kvalm hver gang jeg røyker, og nå blir jeg kvalm 99% av alle gangene jeg tar meg en røyk.
Den eneste røyken jeg kan ta uten å bli kvalm er dagens første røyk.

Noen som vet hva dette kan skyldes?
Vis hele sitatet...
du røyker får mye og da blir du kvalm, men hvorfor røyker du i det hele tatt når du blir kvalm av røyk?

hvis du har litt iq så kansje du skjønner at du ikke tåler røyk og ser at det er best å stumpe røyken!
Sitat av Deadwood Vis innlegg
Prince Red.
Vis hele sitatet...
Prince smaker jo helt groteskt motbydelig.. Ikke rart du blir kvalm. Har i nødstilfeller måtte bruke Prince når jeg har mekka tjall.. Bong-hit med Prince er seriøst helt jævlig

Mitt tips ville vært å prøve marlboro gold
Sist endret av ShadowFiend; 16. oktober 2012 kl. 22:20.
Røyk sjokoladerøyk du får kjøpt i Sverige. De har ingen røyk og smaker godt.
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Røyk sjokoladerøyk du får kjøpt i Sverige. De har ingen røyk og smaker godt.
Vis hele sitatet...
men det er så tricky å trekke ned når de bare smelter!
Da bør du bytte til sånn skipper pipe.
Sitat av olaPola Vis innlegg
men det er så tricky å trekke ned når de bare smelter!
Vis hele sitatet...
Ser den. Tingen er den å trekke ned på en måte som gjør at den bare flyter ned i lungene.
Er nok kroppen som reagerer, og prøver å få deg til å slutte. Betyr jo bare at kroppen din er smartere enn deg! Ikke at jeg ikke røyker selv.. Men det er ikke noe du vil gjøre resten av livet ditt uansett! Blir vanskligere og vanskligere å slutte til lenger tiden går.
Trådstarter
53 5
Kjøpte idag Marlboro Gold, og må si jeg er ganske fornøyd.
God smak og lukt, og den gjorde meg ikke kvalm.
Tror jeg nettopp har fått meg en ny favoritt
Sitat av Deadwood Vis innlegg
Kjøpte idag Marlboro Gold, og må si jeg er ganske fornøyd.
God smak og lukt, og den gjorde meg ikke kvalm.
Tror jeg nettopp har fått meg en ny favoritt
Vis hele sitatet...
Marlboro slår aldri feil

Skitner til lungene mine med dette merket selv.

Gratulerer med å ha funnet veien tilbake til røyken
Sitat av Deadwood Vis innlegg
Kjøpte idag Marlboro Gold, og må si jeg er ganske fornøyd.
Vis hele sitatet...
Ikke rart om du er fornøyd med M. Gold etter å ha røyket Prince Red.. Prince red er jo som å gå inn i en parfymebutikk og dra inn alle luktene på en gang. /kvalm på stedet!
Men bra at det ble bedre! Anbefaler M. Gold Advance, sort pakke.