Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2486
Hei.

For et par uker siden var jeg vitne til et slagsmål mellom en kamerat og en bekjent av han som endte med at den bekjente ble kjørt på legevakten uten store skader (blått øye og et lite sår i leppen).
Jeg ble skrevet opp som vitne på stedet av en politimann uten at jeg fikk si så veldig mye om akkurat det.
Problemet er at jeg var ganske beruset og husker ikke veldig mye av det som skjedde. Jeg vet ikke hvorfor men jeg har alltid hatt "politi skrekk". Er fult klar over at det ikke er noe å være redd for men jeg vil alikevel ikke vitne mtp at jeg ikke har sett så veldig mye og at det er en ganske god kamerat som er siktet.
Jeg lurer derfor på om det er noe mulighet for at jeg kan slippe å måtte vitne?
I brevet jeg fikk av politiet står det:
Når du er innkalt til avhør, har du plikt til å møte til avhør hos Politet, etter straffeprosessloven paragraf 230. Dersom du ikke møter, og ikke har gyldig fravær, kan du bli avhentet av Politiet og bli fremstilt for avhør. Plikten til å møte hos Politiet gjelder selv om du vil nekte å forklare deg.
Vis hele sitatet...
Kan jeg da nekte å forklare meg dersom jeg møter på politistasjonen?

Dere må gjerne komme med moralprekener om dere vil det. Kameraten min har sagt at det han gjorde var veldig unødvendig og at han forstår om jeg stiller til avhør så at jeg ikke vil "tyste" på kompisen min har ingenting med dette å gjøre. Jeg liker bare ikke politiet, end of story.
Takker for svar!
Du har plikt til å møte opp, men du har ikke plikt til å forklare deg.
Men du kan bli innkalt til dommeravhør, og der har du ingen mulighet til å nekte å vitne.
Bare si at du va drita kanon, du husker bare at politiet sto der også våkner du opp å husker ingenting
Du kan jo bare fortelle dem at du var så beruset at du ikke klarer å gjenfortelle handlingsforløpet, og dermed ikke ønsker å si noe om saken? Det er en ærlig sak, og de kan vel strengt tatt ikke fovente at du skal legge frem en komplett historie basert på flashbacks av en nær blackout-fylla.
Du plikter å møte opp til avhør: møt opp!
Du kan nekte å forklare deg til politiet, men de kan da begjære rettslig avhør. Du plikter å møte opp, og har i utgangspunktet forklaringsplikt i domstolen. Straffeprosessloven §122 gir fritak fra forklaringsplikt til søsken, kone/mann, foreldre og barn.

Altså; du kan nekte å forklare deg for politiet, men risikerer å måtte forklare deg for retten.
Du er selvsagt pålagt, enten du avhøres av politi eller retten, å forklare deg sannferdig. Falsk forklaring er alvorlig.

Jeg anbefaler deg å la deg avhøre av politiet. Forklar deg slik som du har gjort her; du var beruset, og husker lite, og er usikker på detaljer. Ikke forklar deg om ting du er usikker på, og dersom du husker f.eks. bruddstykker; la dette gå klart frem.

Så alt i alt; du har ikke noe valg. Møt frem, og fortell det du husker.
Ganske sikker på at som vitne i en straffesak har du plikt til å forklare deg. Som siktet/mistenkt har du helt andre rettigheter.

Mulig jeg tar feil, jeg gidder ikke leite via google.
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Trådstarter
Takk for gode svar.

Velger å møte på avhøret og fortelle det jeg så. Forklarer også at jeg var ganske beruset så jeg ikke fikk med meg så veldig mye, noe som faktisk stemmer. Alt skjedde veldig fort og mye av det jeg husker har desverre gått i glemmeboken.
@Bmariuz: Du er neppe det første vitnet de avhører som var full og ikke husker så mye. Jeg anbefaler deg å forklare deg for politiet (da ingen tjener på at du nekter), og rett og slett si det som det er - "beklager, men jeg kan dessverre ikke huske situasjonen. Sorry at jeg ikke kan være til hjelp".

Uten vitner som husker noe særlig er det forresten god grunn til å tro at tiltalen mot kameraten din vil bli frafalt. Man er avhengig av gode vitnebeskrivelser i en eventuell rettssak.
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Trådstarter
Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Uten vitner som husker noe særlig er det forresten god grunn til å tro at tiltalen mot kameraten din vil bli frafalt. Man er avhengig av gode vitnebeskrivelser i en eventuell rettssak.
Vis hele sitatet...
Tre Politi betjenter var vitne til hendelsen + flere vakter utenfor utestedet hendelsen fant sted så jeg har liten tro på at den blir henlagt.
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Ganske sikker på at som vitne i en straffesak har du plikt til å forklare deg. Som siktet/mistenkt har du helt andre rettigheter.

Mulig jeg tar feil, jeg gidder ikke leite via google.
Vis hele sitatet...
Stemmer. Siktede / mistenkte har også anledning til å ljuge så det renner. Vitner straffes for usann forklaring.