Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 1729
God kveld, kjære medfreaks!

Det har seg sånn det gamle trådløse tastaturet mitt har tatt kvelden og jeg trenger nå et nytt tastatur. Tastaturet brukes primært sett til gaming og mye skriving. Jeg er relativt åpen for alle forslag, men har noen kriterier som må følges:

•Det må være behagelig/lett å skrive på.
•Det må være komfortabelt å bruke, så man ikke får vondt av å bruke det for lenge sammenhengende. Jeg kan fort spille opp mot 10 timer daglig.
•Det bør ikke være for stort. Plass er litt mangelvare, desverre.
•Det må ha norsk layout. Det hadde ikke det forrige tastaturet, så jeg ble litt smågal innimellom, fordi jeg ikke fikk skrevet enkelte tegn.
•Det må bruke USB eller USB 3.0.
•Jo billigere, jo bedre. Jeg vil helst ikke overstige tusenlappen. Om det er mulig å få enda billigere, anser jeg dette som svært positivt.

Håper på gode innspill!

På forhånd, takk.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649423 eller lillebroren http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649421 skal begge være solide valg.
Sist endret av Entourage; 27. september 2012 kl. 21:49.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
hvis du skal skrive mye, er det nesten et krav med MX-Blue taster.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631011

skal også ha nordisk layout
Sist endret av Frufsa; 27. september 2012 kl. 21:49.
Vet du sa du ikke ville overstige 1k men... STRIKE 7 kunne kanskje være noe?

edit: Nordic layout
Sist endret av BegunGarthD; 27. september 2012 kl. 21:50.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av BegunGarthD Vis innlegg
Vet du sa du ikke ville overstige 1k men... STRIKE 7 kunne kanskje være noe?
Vis hele sitatet...
et tastatur til den prisen som ikke er mekanisk? OMG hva har skjedd med verden -.-
@ BegunGarthD har du det tastaturet?

har personlig G19 tastaturet til Logitech, meget fornøyd kan spille lenge, skrive mye osv osv behgelig tastatur for min del
Sitat av Gitchen Vis innlegg
@ BegunGarthD har du det tastaturet?

har personlig G19 tastaturet til Logitech, meget fornøyd kan spille lenge, skrive mye osv osv behgelig tastatur for min del
Vis hele sitatet...
Har det ikke selv nei, lånte det av en kompis i noen uker mens han var bortreist. må si det var meget gøy å eksprimintere med det. anbefales vist man vil ha litt fancy gaming setup
ikke nødvendigvis ute etter et fancy oppsett, mer om det e verdt pengan
http://www.daskeyboard.com/model-s-ultimate/

Overstiger vel tusenlappen såvidt tror jeg, men absolutt verdt det.
Uten tvil det beste tastaturet jeg noensinne har brukt.
jeg bruker microsoft sidewinder x4 keyboard og er Kjempe fornøyd... alle funskjonene du trenger... eller alle jeg trenger :P
18 markro taster
lyd styring
musikk/film styring
luminært/luminert (usikker på hva det heter (lys på tastene))

og ikke minst Billig
http://www.dustinhome.no/product/501...r_AutoComplete
Sorry for å stjele, men ser at det er vanvittig mange svar med mekaniske taster.

Hvorfor bruser det i kvisete nerders truser når det gjelder mekanisk tastatur? Jeg har et tastatur fra vår første pc som er mekanisk. Ser egentlig ikke greia, det er bråkete og relativt irriterende med all den tikkingen.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Sorry for å stjele, men ser at det er vanvittig mange svar med mekaniske taster.

Hvorfor bruser det i kvisete nerders truser når det gjelder mekanisk tastatur? Jeg har et tastatur fra vår første pc som er mekanisk. Ser egentlig ikke greia, det er bråkete og relativt irriterende med all den tikkingen.
Vis hele sitatet...
Jeg lurte litt på det samme, så jeg søkte litt og fant dette, som overbeviste meg veldig: http://hardware.no/artikler/mekaniske-tastaturer/108702

Skal se litt mer på de forskjellige forslagene i morgen, men tusen takk for all hjelp hittil!
Når det gjelder hva som er fantastisk med mekaniske tastatur er det rimelig enkelt.
Lyden, og følelsen er helt herlig. Tastene gir deg respons med klikking og et skikkelig skarpt og fast nedslag som varmer meg langt inn i hjerterota, noe du ikke får fra gummi dome tastatur.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Sorry for å stjele, men ser at det er vanvittig mange svar med mekaniske taster.

Hvorfor bruser det i kvisete nerders truser når det gjelder mekanisk tastatur? Jeg har et tastatur fra vår første pc som er mekanisk. Ser egentlig ikke greia, det er bråkete og relativt irriterende med all den tikkingen.
Vis hele sitatet...
Tja, det er utrolig mye bedre og skrive på*, varer lengre, etc.

(*Varierer fra person til person, men mekaniske taster er i det minste bevist "sunnere" og skrive på, da det ikke krever like mye stress som rubberdome tastaturer.)
Sitat av Patrick Vis innlegg
Sorry for å stjele, men ser at det er vanvittig mange svar med mekaniske taster.

Hvorfor bruser det i kvisete nerders truser når det gjelder mekanisk tastatur? Jeg har et tastatur fra vår første pc som er mekanisk. Ser egentlig ikke greia, det er bråkete og relativt irriterende med all den tikkingen.
Vis hele sitatet...
Liker du ikke klikkingen så skaffer du deg et linjært tastatur. Altså et med enten svarte eller røde taster. Ingenting galt med membran, så lenge du ikke betaler over 4-500kr for det. Da er det rett og slett ren ripp-off. Selv så liker jeg ikke klikkingen på Blå-Mekaniske tastaturer, syns det er helt forjævlig og høre på. Foretrekker heller røde eller brune taster. Men det er individuelt, og det er derfor det finnes en del forskjellig switches/taster.

Hoved poenget med mekaniske taster er at du bruker mindre energi på å taste + tasten blir raskere registrert av PCen din. At tastaturet takler flere millioner tastetrykk og generelt har 3-4 dobbelt så lang levetid som membran tastaturer er bare en bonus.

Ontopic: OP, skaff deg 6gv2 (Red Edition). Det er et mesterverk av et tastatur, til en latterlig lav pris. Har hatt det i noen uker nå, og det er helt hærlig og både skrive og spille på.
Sist endret av Juicekongen; 27. september 2012 kl. 23:02.
corsair vengeance k90 er jo ganske fantastisk, dog er det jo litt over 1k... ellers er også razer blackwidow helt fantastisk, det beste jeg noensinne har prøvd faktisk... dog er jo også det litt over 1k, (var hvert fall det når jeg hadde det) og mangler medieknapper (play, mute, volum osv.), som gjorde at jeg byttet til k90
begge er altså litt dyre, men absolutt verdt penga
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
corsair vengeance k90 er jo ganske fantastisk, dog er det jo litt over 1k... ellers er også razer blackwidow helt fantastisk, det beste jeg noensinne har prøvd faktisk... dog er jo også det litt over 1k, (var hvert fall det når jeg hadde det) og mangler medieknapper (play, mute, volum osv.), som gjorde at jeg byttet til k90
begge er altså litt dyre, men absolutt verdt penga
Vis hele sitatet...
+ 1 på k90, koster jo bare ei hundrings over.

Beste tastaturet jeg har eid, og de få rubberdome knappene på tastaturet gjør det bare litt mer behagelig og lettere og gjenkjenne knapper/homerow.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
+ 1 på k90, koster jo bare ei hundrings over.

Beste tastaturet jeg har eid, og de få rubberdome knappene på tastaturet gjør det bare litt mer behagelig og lettere og gjenkjenne knapper/homerow.
Vis hele sitatet...
ja, det var de ja... har sett endel folk som ikke kjøper k90 nettopp på grunn av dette, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor... det er jo ikke knapper man bruker like ofte eller fort som resten av tastaturet, å man tenker egentlig ikke egentlig over at de ikke er mekaniske siden de likevel er av god kvalitet
hvorfor bruke så mye på et tastatur når du kan få (noen) like gode til halv pris..

"det dyreste er ikke alltid det beste"
Sitat av Seaturtle5 Vis innlegg
hvorfor bruke så mye på et tastatur når du kan få (noen) like gode til halv pris..

"det dyreste er ikke alltid det beste"
Vis hele sitatet...
Dome tastatur er billigere, ja, men påstår du virkelig at de er like gode som mekaniske? Heh...
Sitat av Seaturtle5 Vis innlegg
hvorfor bruke så mye på et tastatur når du kan få (noen) like gode til halv pris..

"det dyreste er ikke alltid det beste"
Vis hele sitatet...
nevn noen da. gummidrittet kan virkelig ikke måle seg med mekanisk, så da må man gi litt
Sitat av Seaturtle5 Vis innlegg
hvorfor bruke så mye på et tastatur når du kan få (noen) like gode til halv pris..

"det dyreste er ikke alltid det beste"
Vis hele sitatet...
bruker gladelig litt ekstra og får ett tastatur jeg kan bruke i 5 år enn å kjøpe ett crappy rubberdome jeg må bytte etter 3.
Sitat av Lyra Vis innlegg
Dome tastatur er billigere, ja, men påstår du virkelig at de er like gode som mekaniske? Heh...
Vis hele sitatet...
jeg sa ingenting om mekaniske tastatur..

og du finnner sikkert noen "ikke mekaninske" som er like gode
Sitat av Seaturtle5 Vis innlegg
jeg sa ingenting om mekaniske tastatur..

og du finnner sikkert noen "ikke mekaninske" som er like gode
Vis hele sitatet...
nei. gummidrittet kan som sagt aldri måle seg med ett mekanisk, uansett hva.
Ikke for å ta over tråden men har er lite spørsmål.

Vurder å kjøpe enten Qpad-MK-85, k90 eller k60, er også åpen for andre alternativer. Kommer mest til å brukes til spilling, da jeg veldig sjeldent skriver lange tekster. Har aldri hatt et mekanisk tastatur før. Bruker nå et Logitech G110 tastatur som jeg liker godt, men vil prøve noe nytt. Så hva kan dere anbefale ? Spiller spill som BF3,CSS, litt WoW,Need for speed. Egentlig det meste.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
nei. gummidrittet kan som sagt aldri måle seg med ett mekanisk, uansett hva.
Vis hele sitatet...
egentlig er dette en smaks sak for hver enkelt person
Sitat av t_ben Vis innlegg
Ikke for å ta over tråden men har er lite spørsmål.

Vurder å kjøpe enten Qpad-MK-85, k90 eller k60, er også åpen for andre alternativer. Kommer mest til å brukes til spilling, da jeg veldig sjeldent skriver lange tekster. Har aldri hatt et mekanisk tastatur før. Bruker nå et Logitech G110 tastatur som jeg liker godt, men vil prøve noe nytt. Så hva kan dere anbefale ? Spiller spill som BF3,CSS, litt WoW,Need for speed. Egentlig det meste.
Vis hele sitatet...
k60 eller k90. begge er gode, men jeg valgte k90 på grunn av belysningen og håndleddstøtta da jeg skriver mer enn jeg gamer
Sitat av Entourage Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Støtter denne! Har selv Corsair Vengeance K90, og det er enkelt og greit enestående! Trodde G tastaturene til Logitech alltid var veien og gå, men liker dette mye bedre! Mekanisk er det også
Sitat av Seaturtle5 Vis innlegg
egentlig er dette en smaks sak for hver enkelt person
Vis hele sitatet...
de fleste vil uansett finne mekanisk bedre, så fremt man faktisk trykker endel. noen klager over bråket, men dette er en vanesak som bare tar noen dager. jeg merker fortsatt lyden godt, men liker den egentlig da jeg faktisk skriver mer effektivt når jeg hører feiltrykk
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
de fleste vil uansett finne mekanisk bedre, så fremt man faktisk trykker endel. noen klager over bråket, men dette er en vanesak som bare tar noen dager. jeg merker fortsatt lyden godt, men liker den egentlig da jeg faktisk skriver mer effektivt når jeg hører feiltrykk
Vis hele sitatet...
jeg er enig med den
Sitat av t_ben Vis innlegg
Ikke for å ta over tråden men har er lite spørsmål.

Vurder å kjøpe enten Qpad-MK-85, k90 eller k60, er også åpen for andre alternativer. Kommer mest til å brukes til spilling, da jeg veldig sjeldent skriver lange tekster. Har aldri hatt et mekanisk tastatur før. Bruker nå et Logitech G110 tastatur som jeg liker godt, men vil prøve noe nytt. Så hva kan dere anbefale ? Spiller spill som BF3,CSS, litt WoW,Need for speed. Egentlig det meste.
Vis hele sitatet...

Ser at du spiller mye CSS og BF3, hvis dette er 2 viktige spille for deg så ville jeg gått for enten et linjært tastatur (Rød / Svart) ELLER et brunt et siden det funker til både FPS og MMO. Spill som WoW kan egentlig spilles med alle tastaturer, men FPS spill som CSS kan være helt forjævlig å spille med Blåe brytere, siden dobbel tapping på en tast kan bli et problem pga hvordan switchen fungerer (du må bånne helt ned på tasten sånn som på membran) mens på linjære taster så trenger du kun å presse litt 2 ganger (går mye raskere og er mye bedre når du blir vandt til det)

Så med andre ord så går du enten for MK-85 eller for K60 (begge to er veldig bra tastaturer). Personlig ville jeg valgt MK-85 da byggekvaliteten er bedre + det er både greit og kult med bakgrunnsbelysning. Prisen er kun en 100 lapp dyrere, hvis det har noe å si for deg.


Sitat av Seaturtle5 Vis innlegg
egentlig er dette en smaks sak for hver enkelt person
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke... mekanisk ER bedre på alle mulige måter. Det eneste som trekker det ned er en eventuellt høyere pris. (Men det argumentet er jo forsåvidt feil når idioter bruker 1k på membran tastaturer med fancy diskolys og alt mulig drit.
Sist endret av Juicekongen; 27. september 2012 kl. 23:32.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Egentlig ikke... mekanisk ER bedre på alle mulige måter. Det eneste som trekker det ned er en eventuellt høyere pris. (Men det argumentet er jo forsåvidt feil når idioter bruker 1k på membran tastaturer med fancy diskolys og alt mulig drit.
Vis hele sitatet...
Nja, selv liker jeg ett tastatur bedre enn noe annet for skriving, og kun det.

Det er apples membrantastatur. Det er det beste etter personlig preferanse for skriving, dog mekanisk er bedre for alt annet.

(det var bare for å bevise at det er nogenlunde etter personlig mening også)
Corsair har i alle fall tatt nerdeverden med storm, for i alle tråder på freak som har noe med tastatur å gjøre er det minst en person som kommer med K90/K60. Ikke meg imot altså, kjøpte mitt K90 på tilbud og elsker det. Anbefaler det til alle som tenker i retning mekanisk. Clean look med enkel bakgrunnsbelysning som kan stilles, gode mediataster, makrotaster for de som ønsker det (jeg bruker dem aldri) og god håndleddstøtte er noe som kan nevnes. Men for all del, smak og behag. Aner ikke hvor mange timer jeg har brukt på å tilpasse meg hoppet mellom rubber dome til mekanisk, men det var verdt det
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Nja, selv liker jeg ett tastatur bedre enn noe annet for skriving, og kun det.

Det er apples membrantastatur. Det er det beste etter personlig preferanse for skriving, dog mekanisk er bedre for alt annet.

(det var bare for å bevise at det er nogenlunde etter personlig mening også)
Vis hele sitatet...
der er jeg faktisk enig. tastaturet apple har implementert i macbook er helt sykt til skriving. det er jo touchpaden dems også, men det blir off topic
Kp for oversiktlig førstepost, TS.
Hater tråder som er "halla skal ha gamer pc 15k"