Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  106 13307
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Hei!

Jeg har et lite dilemma, en del butikker som jeg kan nevne i farten. Kiwi, Rimi, Rema o.l har ofte en slik plakat hvor det står. "Ikke lov og ha ryggsekk/veske inne i butikken".

Så kommer mitt dilemma, jeg kjører sykkel noe som gjør at jeg ofte har sekk på med når jeg er ute og handler i tillegg er jeg aktiv fotoamatør og har alltid mitt kamera med meg.

Jeg er jo ikke interisert i og legge ifra meg mitt kamera til mangfoldige mange tusen + linser + flash etc.

Her har du fire muligheter;

  • Gå inn i butikken med sekken på (Risikere at personalt vil se i sekken. Helt fair og greit for min del).
  • Legge sekken utenfor, IKKE aktuelt.
  • Legge sekken bak kassen (Irriterende for kassadamen at du avbryter).
  • Butikken går til innkjøp av reoler med låsbare skap (GENIAL løsning og b.l.a obs har dette.
Hva er ditt syn på saken? Må jo være en regel om at de ikke kan kreve det uten og ha fasiliteter til og kunne låse inn tingene sine.

Bavarai.
Låsbare skap høres bra ut, men jeg er mest vant til at det er ikke et problem å ha med sekker inn i butikker. Og som du sier, det er jævlig å legge fra seg en sekk med verdisaker utenfor... Ignorer plakaten en gang så får du se hva som skjer
Sist endret av Astron; 15. mai 2009 kl. 18:39.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Trådstarter
Det er det som er problemet at det blir påpekt ofte. Jeg begynner da og diskutere hardt med hu sure kjerringa bak kassen av og til sier jeg "Ja, Vil du se i sekken min?" og da pleier de og gi seg.

Men det pleier ikke og være et problem, men de gangene det blir påpekt så burde hatt skaper.
Er det et faktisk problem at ansatte reagerer hvis du går med sekk inne i butikken? Har da aldri sett noen eller opplevd at noen har sagt noe. Har sett at de har bedt om å se i sekken hos en kompis en gang når han kom frem til kassen, men kisen er notorisk bøffer, og dette bruker det å være opplyst om i kassen.
Sist endret av Elemental; 15. mai 2009 kl. 18:41.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Trådstarter
Tja, eg syns det er et iritasjonsmoment at de faktisk påpeker det uten og ha tilrettelagt for noe annet.
Hvis de nekter deg å gå inn i butikken med ryggsekk, får du bare forklare problemet.
De fleste er såpass greie at de ser gjennom fingrene når det gjelder slike ting.

Skulle det derimot vise seg at du ikke får lov til å gå inn i butikken med ryggsekk, sier du det som det er - du trenger en plass å gjemme sekken din.
De som jobber i den aktuelle butikken burde skjønne hvorfor du ikke vil legge sekken utenfor, og være såpass hjelpsomme at de tar vare på den.
Sist endret av s1gh; 15. mai 2009 kl. 18:47.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg pleier å kjøpe lunsj 3-5 dager i uka på REMA tvers over veien fra skolen min. Ofte er lunsjpausen mellom forskjellige fag, og jeg må ta med meg sekken ut. Siden denne sekken alltid inneholder en bærbar PC til 5000, tilbehør til denne til flere hundre kroner, skolebøker til flere hundre kroner ++, later jeg alltid som om jeg ikke ser plakaten. Hvis folk vil se i sekken kan de bare gjøre det så langt jeg bryr meg. Ikke faen om jeg risikerer å bli frastjålet en sekk med så mye verdi i.

Når det er sagt er det også mange som har med seg vesker o.l. inn i butikken, uten at jeg har sett noen av dem blitt stoppet og "sjekket", og ingen har heller sagt noe til meg om det.
Sist endret av robhol; 15. mai 2009 kl. 18:46.
Problemet er at ufattelig mange stjeler, og oddsen er relativt mye større dersom en har sekk. Dette er et fenomen jeg er veldig godt vannt til, ettersom jeg selv jobber i butikk, og det er ikke få personer vi mistenker for butikktyveri, og som senere (etter å ha skjekket kamera) har vist seg å ha putta litt ekstra i sekken. Og bygge ut skap er uaktuelt for endel butikker, ettersom sortementet tar opp såpass stor plass at de ikke kan ofre plass til skap o.l.

Det beste hadde hvert om kundene på eget initiativ hadde åpnet sekken å vist kassereren innholdet. Dette er eldre mennesker veldig flinke på, mens yngre stort sett gir faen å er bråsjekke.

Det være sagt, så kan vi ikke kreve å se i sekken din - men vær obs på da å bli fulgt nøye med på fremover. Vanligvis blir man ikke misstenkt for å gå med sekk heller, somregel pleier man kun å spørre de som skiller seg ut på et vis.
Sist endret av Restyle; 15. mai 2009 kl. 18:46.
Sitat av bavarai Vis innlegg
Tja, eg syns det er et iritasjonsmoment at de faktisk påpeker det uten og ha tilrettelagt for noe annet.
Vis hele sitatet...
Da har vi ganske forskjellig praksis der du bor og i Tromsø, da kan jeg forstå at det kan virke "irriterende", men når du besøker en butikk flere ganger iløpet av en uke så blir du jo kjent med de ansatte og de kjenner deg igjen og vet kansje at du har fotoutstyr der etc. Etterhvert så stoler de jo på deg og vil neppe spørre stort mer.

Men ja, back to topic. Skap er en fin ting.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Trådstarter
Flott og få et svar fra en som jobber i butikk, jeg er dog uenig på et punkt.

Hvorfor er det vanskelig og bygge ut et slikt skap, det koster maks 5.000-10.000 og det tar ikke mye plass.

Ellers er jeg fornøyd med synspunktene dine.
Joda, og være 17 år og gå med ryggsekk/messenger bag/what not inne på butikken er jo alltid like gøy. Er man ung så stjeler man tydeligvis.
Var en på Rimi som faktisk truet med og ringe politiet når jeg sa at jeg ikke var så overbegeistret over at han skulle rote nedi sekken min. Måtte jo til slutt bare gi meg, da jeg ikke gadd å gjøre det værre enn det var. Fremdeles irriterende.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av P A I N Vis innlegg
Var en på Rimi som faktisk truet med og ringe politiet når jeg sa at jeg ikke var så overbegeistret over at han skulle rote nedi sekken min.
Vis hele sitatet...
I et slikt tilfelle hadde eg bedt han holde meg om han meinte han hadde grunnlag for det, og bare gått min veg. Det er faktisk ikkje lov å krevje å få ransake tilfeldige personer. Ikkje ein gong politiet har lov til det - langt mindre ein privatperson.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Trådstarter
Ok, så hvis man havner i en slik situasjon er det rett og slett bare og nekte? Ikke at jeg hadde gjort det, men.
Sitat av bavarai Vis innlegg
Ok, så hvis man havner i en slik situasjon er det rett og slett bare og nekte? Ikke at jeg hadde gjort det, men.
Vis hele sitatet...
Ja, du kan nekte så mye du bare vil.
Vi får iblandt inn folk som rett og slett løper ut døra, og folk som ellers bare sier nei, og blånekter. Ikke stort vi får gjort gitt.
Sist endret av Restyle; 15. mai 2009 kl. 18:59.
Sitat av slashdot Vis innlegg
I et slikt tilfelle hadde eg bedt han holde meg om han meinte han hadde grunnlag for det, og bare gått min veg. Det er faktisk ikkje lov å krevje å få ransake tilfeldige personer. Ikkje ein gong politiet har lov til det - langt mindre ein privatperson.
Vis hele sitatet...
Joda, men siden jeg ikke hadde noe og skjule så var det likesågreit å bare gjøre det.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Det er vel mest ungdommer dette gjelder. Jeg er helt enig med Restyle, det er jo bare til å vise frem sekken uoppfordret når man kommer i kassen, og ikke lage et problem ut av det.
Er det at de vil de i sekken din virkelig noe å irritere seg over? La h*n se i sekken og ferdig med det! Sannsynligvis vil h*n ikke gidde å se i den for det bruker tiden til andre kunder.
Å irritere seg over sånne småting fører intet godt med seg.

EDIT: Synderen kom meg i forkjøpet.
Sist endret av exocytose; 15. mai 2009 kl. 19:05.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Trådstarter
Neida, ikke at det er et megaproblem. MEN det er et diskusjonstema, det gjelder gjerne meg vel andre.

Så back on track.
Sekke greien er jo for at det skal bli lettere for butikk personalet å drifte butikken uten at folk kan valse inn å plukke med seg dritt i en sekk for deretter å spasere ut å betale for en tyggis, mens de har varer for flere hundre i sekken.

Klart det er en ulempe for de av oss som bærer verdier, at de krever at vi legger fra oss verdiene, for deretter å ansvar fraskrive seg fullstending, henger vel egentlig ikke helt på greip om man ser det fra vår side, men det er jo deres butikk, lite vi kan gjøre uten å starte facebook grupper om det..

Det er jo da ikke så mye de kan gjøre for å forhindre tyveri egentlig utenom dette, de kunne da ansatt noen for å spotta alle kameraene, men som sagt tror jeg de mener det er lettere for dem å bare gjøre det slikt, det er vel gjerne slik at det som regel bare er denne "uønskede gruppa" som bruker sekk oftest også da, " skole barna" , de som faktisk er den reelle trusselen for matvare butikker

Start en facebook gruppe, aka. et moderne opprør.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tingen er at det er ein invasjon av privatlivet, som skjer i det stille, og uten offentleg diskusjon. Det er eit problem i mine auge, og det er verdt å protstere mot det som er urimelige inngrep. Eg liker ikkje å bli mistenkt for noko eg ikkje har gjort, og liker heller ikkje den samfunnsutviklinga som er rundt frykt.

Nokon må vere rævhola her i verden som stritter imot.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Trådstarter
Blueshift litt av grunnen til at jeg tar det her istedenfor facebook er fordi at;

* Det fins flere vettuge folk her
* Facebook er en dritt

Samtidig er ikke dette en "underskriftskampanje" da jeg er rimelig sikker på at det finnes en paragraf om det, men vet ikke helt hvor.
Jeg har aldri blitt bedt om å vise fram sekken min når jeg handler. Men hvis jeg blir bedt om å vise fram så ville jeg gjort det.

Men jeg ville aldri vist fram sekken min uoppfordret.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Mye av tingen er jo at butikken får et litt kinky problem med at folk tar med seg sekker inn i butikken. De vet jo ikke om folk har tatt noe og de kan ikke kreve å få se oppi sekken heller. Derfor har de enkelt og greit tatt opp et skilt der det står at man ikke får ta med seg sekker/vesker inn i butikken. Har man noe verdifullt kan man jo enten bare vise at det ikke er noe i sekken eller spørre om de i kassen kan passe på den så lenge.
Det er også mange som bruker sekk for å se mer uskyldige ut.
noen venner jeg kjenner hadde med seg sekk for akkurat det. så la de den ved kassen for så å gå inn og stappe bokseren full av cider og smirnoff og øl.
ble aldri tatt før de ikke giddet å bruke sekkemetoden mer :P
Sist endret av Eidee94; 15. mai 2009 kl. 19:34.
Her er det mange studenter som sykler, og derfor er det endel som handler med ryggsekk på. Jeg har aldri blitt spurt om å vise ryggsekken, men dersom den er tom, legger jeg den igjen utenfor butikken.
Det burde innføres låsbare skap for kundene på alle større butikker. Dette er helt vanlig i andre land, som f.eks Spania. Koster ikke noe for kunden, bruker kun en mynt som "pollett".

Hører dere nå butikksjefer? Lytt til folket! :P
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tingen er at det er ein invasjon av privatlivet, som skjer i det stille, og uten offentleg diskusjon. Det er eit problem i mine auge, og det er verdt å protstere mot det som er urimelige inngrep. Eg liker ikkje å bli mistenkt for noko eg ikkje har gjort, og liker heller ikkje den samfunnsutviklinga som er rundt frykt.

Nokon må vere rævhola her i verden som stritter imot.
Vis hele sitatet...
Altså, ikke det at jeg ikke forstår problemstillinga di. Jeg ser også at det i enkelttilfeller kan være problematisk. Men nå skal det sies at de aller fleste butikker ikke oppererer slikt så fort det kommer en sekk til syne. De færreste butikkene gjør noe særlig stort opprør. Og igjenn; hadde man uoppfordret vist sekkene som en vane, hadde det ikke hvert et problem.

For butikkene, og sjefene, så er det faktisk et reellt problem at folk stjeler. I butikken jeg jobber i har vi langt over en halv million uregistrert svinn årlig. Det kan samsvares med en hel askobestilling (altså kanskje 1/70 del av alle varer vi får iløpet av et år), eller rundt 20 tonn med varer. Litt uspesifikk sammenligning, ettersom det for det meste går i øl, godteri o.l. - men jeg tror dere fatter tegninga.

Så for butikker med enda større svinn enn oss, og som er i områder hvor det er mange som stjeler - så skjønner jeg dem godt. De har simpelthen ikke noe valg.

De kan
a) Sette inn flere personel, og folk som overvåker kamera.
Dette vil ikke fungere fordi det vil utgjøre en for stor lønnsprosent, butikkene vil ikke kunne driftes på denne måten. Butikksjefene vil helst også slippe dette, fordi for stor lønnsprosent ødelegger bonusene deres, og de kan risikere og tape en bonuspakke på alt fra 2-500.000 og oppover årlig.
b) Sette opp skap til å legge fra seg personlige eiendeler.
Dette er selvsagt en mulighet, men det vil ikke fungere i alle butikker. Ikke på grunnlag av prisene for å sette det opp, men på grunnlag av plass. T.d. våres butikk ville ikke ha hatt nok plass til å gjennomføre dette, fordi det trangt nok i hele butikken til å begynne med. Ellers har vi et annet valg: fjerne halve potetgull-avdelingen? (kun et eksempel.) Men jeg er enig, dette er faktisk et godt forslag for de som har plass! Eller eventuelt sette det opp utenfor butikken, mulighetene er der, helt klart.

Det er sikkert flere forslag og muligheter, men det at kundene setter fra seg sekkene, eller viser det på eget initiativ, er det desidert enkleste og billigste. Og for en butikk, i mitt tilfelle Kiwi, som er en lavpriskjede, så er ikke valgene så ekstremt store. Et annet forslag er jo da å sette opp prisene på alle varene som selges i butikker, fordi noen ikke gidder å vise sekkene eller respektere reglene? Et sted må pengene komme fra, og ingen gidder å drive butikk dersom det ikke går bra på grunnlag av tyveri.

Synd at du syntes det er krenkende å må vise innholdet i sekken (som kanskje skjer én gang i året for en ærlig person - litt flere i utsatte strøk), men slik er det bare. (Finnes helt sikkert unntak her også.)

Eller, du kan selvsagt bare gå videre og leke tøffas, slik at du hjelper oss som drifter butikken å gjøre dagen vanskeligere enn nødvendig. Vi jobber tross alt bare der, og opprør mot dette = høyere priser. Deres valg.
Sist endret av Restyle; 15. mai 2009 kl. 19:56. Grunn: typo
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Jeg ser ikke helt det store problemet med å legge sekken bak kassen, men jeg skjønner ikke helt hvordan butikken tør å ta på seg ansvaret for mitt utstyr. I den lokale butikken har jeg ingen problemer med å gå med sekk eller bag inn, men i samme butikk er jeg gjerne på fornavn med de ansatte, så da blir det ikke noe stort problem.
Vinmonopolet har skap man kan låne, hvorfor har ikke alle det?
Sitat av bobbo Vis innlegg
Vinmonopolet har skap man kan låne, hvorfor har ikke alle det?
Vis hele sitatet...
Ikke det at jeg prøver å være vanskelig her. Men det som ofte blir kritisert i slike diskusjoner er det at man blir spurt om å vise innholdet i sekken/baggen. Og til tross for at det finnes skap (som endel kanskje ville brukt), så ville de som stjeler garantert ikke brukt disse skapene, og vi er igjenn tilbake på samme bane.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Problemet er at ufattelig mange stjeler, og oddsen er relativt mye større dersom en har sekk. Dette er et fenomen jeg er veldig godt vannt til, ettersom jeg selv jobber i butikk, og det er ikke få personer vi mistenker for butikktyveri, og som senere (etter å ha skjekket kamera) har vist seg å ha putta litt ekstra i sekken. Og bygge ut skap er uaktuelt for endel butikker, ettersom sortementet tar opp såpass stor plass at de ikke kan ofre plass til skap o.l.

Det beste hadde hvert om kundene på eget initiativ hadde åpnet sekken å vist kassereren innholdet. Dette er eldre mennesker veldig flinke på, mens yngre stort sett gir faen å er bråsjekke.

Det være sagt, så kan vi ikke kreve å se i sekken din - men vær obs på da å bli fulgt nøye med på fremover. Vanligvis blir man ikke misstenkt for å gå med sekk heller, somregel pleier man kun å spørre de som skiller seg ut på et vis.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg egentlig ikke er helt riktig, jeg hengte mye med folk som stjal før og jeg stjal UTROLIG mye selv. Det simpleste er jo å bare legge det i lomma/bokseren/ermet, for det kan man gjøre så utrolig raskt at du kan gjøre det forran øynene til noen uten at de ser det. Å begynne å åpne opp sekken å legge ned ting der ser folk lett, derfor er det lettest å bli tatt. Når vi stjal alkohol brukte vi vanligvis sekker også, men vi fant ut at det var utrygt så til slutt stakk vi det bare i boxeren og sånt.

Det jeg tror er vel egentlig at pga dette så tar dere flere folk som stjeler med sekker, mens sannheten er at sikkert bare 1/4 av de som stjeler aktivt bruker sekk når de gjør det.

Men tilbake til topic, selv har jeg sekk på meg på butikken hver dag, også på butikker som jeg er sjeldent på. Jeg har ALDRI blitt stoppa, eller blitt bedt om å åpne sekken. Med unntak av når jeg stjal før da, men etter at jeg ble tatt med sekken da brukte jeg den når jeg skulle stjele lengre.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Dette tror jeg egentlig ikke er helt riktig, jeg hengte mye med folk som stjal før og jeg stjal UTROLIG mye selv. Det simpleste er jo å bare legge det i lomma/bokseren/ermet, for det kan man gjøre så utrolig raskt at du kan gjøre det forran øynene til noen uten at de ser det. Å begynne å åpne opp sekken å legge ned ting der ser folk lett, derfor er det lettest å bli tatt. Når vi stjal alkohol brukte vi vanligvis sekker også, men vi fant ut at det var utrygt så til slutt stakk vi det bare i boxeren og sånt.

Det jeg tror er vel egentlig at pga dette så tar dere flere folk som stjeler med sekker, mens sannheten er at sikkert bare 1/4 av de som stjeler aktivt bruker sekk når de gjør det.

Men tilbake til topic, selv har jeg sekk på meg på butikken hver dag, også på butikker som jeg er sjeldent på. Jeg har ALDRI blitt stoppa, eller blitt bedt om å åpne sekken. Med unntak av når jeg stjal før da, men etter at jeg ble tatt med sekken da brukte jeg den når jeg skulle stjele lengre.
Vis hele sitatet...
For å si det slik, sist uke stoppa vi en med bag, han hadde puttet 6 sixpack oppi den baggen, uka før ble det sett på kamera en som putta to sixpack i en sekk, og slik kan jeg ramse opp bakover i en utrolig lang rekke. Jeg sier ikke at dette er eneste metode, men det går med utrolig mye penger når noen først finner på å f.x. stjele 3-4 sixpack med halvlitere.

Noen ganger klarer vi å se det på kamera, andre ganger ikke - uansett får vi ikke gjort noe for å stoppe det. Å annmelde det gjøres hver gang, men blir som oftest hennlagt til tross for bildebevis.
Sist endret av Restyle; 15. mai 2009 kl. 20:14.
Gjør som jeg gjør, når du har handlet ferdig og kommer til kassa, spør h*n bak kassa om h*n vil se i bagen/sekken.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Blir det dårligere plass på Kiwi nå så må jeg slanke meg for å handle der.
Var selv en jævel på å stjele i mine yngre dager...brukte så godt som aldri sekk, er så mange bedre metoder. Butikker har så dårlig sikkerhet uansett at man bare kan gå inn å ta det man vil ha og gå ut derfra uten nevneverdig spenning i kroppen. Å ha sekk gir bare unødvendig mistanke.
Og viser du sekken frivillig, er det 99% sjanse at den i kassen bare sier at det går greit, og ikke gidder å se oppi.
Når jeg gikk på skolen ungdomskolen og vidregående, og var på butikken, brukte jeg å slenge den stooore tunge skole sekken med masse bøker i på samlebåndet, bare for å irritere dem. De sjekket aldri sekken, de måtte bare løfte den forbi og sende den ned lamme varene, og istede da for å ta av meg sekken for å putte varene i sekken, var det bare åpne sekken, og putte varene ned i sekken og rusle videre slike små ting som kan irritere grøten av andre morer meg
så slutt å tenk på det, legg den på samlebåndet så slipper du noen stress med at de skal sjekke sekken din,
men kan ikke skjønne at dette kan være noe problem egentlig, eller ser du kansje ut som en harbarka kriminell?:P
Sitat av Restyle Vis innlegg
Problemet er at ufattelig mange stjeler, og oddsen er relativt mye større dersom en har sekk. Dette er et fenomen jeg er veldig godt vannt til, ettersom jeg selv jobber i butikk, og det er ikke få personer vi mistenker for butikktyveri, og som senere (etter å ha skjekket kamera) har vist seg å ha putta litt ekstra i sekken.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg hadde vært butikktyv ville jeg ikke ha brukt sekk, nettopp fordi man kunne forvente at de butikkansatte fulgte ekstra godt med. Så den oddsen ville jeg ha vært forsiktig med. Da mistenker dere unødvendig mange med sekk, samtidig som mange uten sekk sannsynligvis rundstjeler dere. Se heller etter andre ting - adferd, bekledning, rus mm. Enhver som jobber i butikk bør få slik opplæring.

Jeg ville overhodet ikke forholdt meg til en plakat hvor det står at sekk og lignende ikke var tillatt, fordi dette er en innskjerpelse i forhold til vanlig norsk lov. En butikk hvor allmenheten har adgang er å anse som et offentlig sted, selv om det er i privat eie.

Dersom noen ville avkrevd å få se gjennom mine personlige eiendeler, ville jeg sagt nei av prinsipp. Jeg legger til at jeg selvfølgelig aldri stjeler i butikker.

Som butikkansatt, eier, vekter - er det ganske bestemte spilleregler som må følges for å ikke selv havne på feil side av loven. De kan mistenke noen så mye de vil, men det er dessverre ikke nok. Ingen kan holdes tilbake på mistanke, med mindre man har politimyndighet.

Har man derimot håndfaste bevis, og det er gjort en kriminell gjerning som gir en strafferamme på mer enn 6 mnd, kan man pågripe en person på fersk gjerning eller på bakgrunn av ferske spor (videopptak). Når en person er pågrepet på denne måten, har man ikke lov til å ransake noen (med mindre det gjelder nødrett/nødverge, for å ta fra noen våpen eller lignende). Igjen skal man varsle politiet, som foretar den nødvendige ransakelse etter tyvegods. Det er videre bare politiet som kan kreve å få personalia. En som beviselig har stjålet, kan dog velge å samarbeide og gi tillatelse til både tømming av lommer og sekk. Det anbefaler jeg. Da jeg jobbet i bransjen hadde jeg bare ett tilfelle hvor vedkommende nektet å samarbeide, og han ble behandlet litt hardt av politiet.

Før naskerigrensen ble øket, var det faktisk tilstrekkelig for en butikktyv å levere tilbake det de hadde nasket, og så få kreve å gå. Grunnlaget for sivil pågripelse etter straffeprosessloven falt bort i det øyeblikket varen ble levert tilbake.

Jeg drøftet dette, og andre butikktyveriforhold, med en bekjent som er sjef for en stor ICA-fillial. Han var godt kjent med reglene, men valgte ofte å gå ut over sine fullmakter (og selv bryte loven). Han hadde satt av et beløp på 50.000 til å betale den eventuelle boten han eller sine ansatte fikk, som en følge av dette. Ganske drøyt, men han mente at dette var eneste måten å få bukt med problemet på, fordi reglene var for tyverivennlige.

Så til trådstarter - bær sekken din i butikken med stolthet. Hvis noen i kassa ønsker å se i sekken din, må du gjerne spørre: "Hvorfor det? Med hvilken rett?" - hvis du for en gangs skyld ikke ønsker at fremmede skal snoke i dine saker. Og så kan du vurdere å finne deg en seriøs butikk, som ikke automatisk mistenker alle kundene sine for å være butikktyver.

I 2004 ble det stålet for ca 4 MRD ifm varehandel (svinn på 1,38%). Dette fordelte seg på 1,7 MRD i butikktyveri og 1,3 MRD tyveri fra egne ansatte. I tillegg kommer "kompispriser" og underslag. Tenk på det neste gang du ser en slik plakat. Den som har hengt opp plakaten er med andre ord nesten like mistenkt som en gjennomsnittlig kunde, basert på statistikken.
Var på rema 1000 for en uke siden med to venner, og to av oss hadde på oss sekker, og han ene en bag. Så sto vi borte der hvor brusen/ølen er og pratet. Så legger jeg merke til en litt eldre dame som jobbet der som kikket fælt på oss mens hun smågjemte seg bak en pall med øl. Så sier hun på en spydig måte (jeg oppfattet det som småspydig) til kompisen min at han måtte vise bagen i kassa. Personlig blir jeg veldig irritert av slike gretne sure folk så vi satte fra oss det vi egentlig skulle kjøpe og stakk ut av butikken mens butikk dama så rart på oss. (vi gikk til kiwi som er rett over gata)

Det er faktisk 2. gang det har skjedd i hele mitt liv, men synes det er bare litt småartig når folk holder på sånn, det er jo trossalt dobbelt så morsomt å irritere gamle sure folk tilbake.
Er du voksen, får du ha med sekk inn.
Er du ungdom, er du en jævel av en tyv, hevder butikkmedarbeiderne, og får ikke lov til å ha med sekk inn.
Disse reglene lever hvertfall butikkene i mitt nærområde etter. De diskriminerer ungdom på det groveste. Hvis en andel av ungdommene stjeler, gjør også resten det, antar folk. Ingen i min vennekrets stjeler, forresten. Har mange ganger sett en slu, gammel jævel stjele never med smågodt, uten at butikkmedarbeiderne gjør en dritt for å fakke denne personen. Mange er redd for å snakke til gjevnaldrende eller eldre mennesker, mens ungdommer, de er noen pøbler hele gjengen, så de kan motta all drittslenging som samler seg opp i butikkene gjennom flere års tielse. En gang kom jeg i diskusjon med en butikksjef, da han ransaket kompisen min, UTEN lov, inne i butikken. Her gjorde han flere feil:
1. Man har ikke stålet noe før man har forlatt butikken med de ubetalte varene.
2. Ingen har ikke lov til å ransake noen, hvis de ikke har grunnlag for det.
Jeg endte opp i en diskusjon med denne butikksjefen, og den endte med at han brukte flere banneord, og tilslutt bare gikk, uten å si noen ting. Snakk om å være feig.
Skal det ikke være lov å gå inn med sekk/veske, synes jeg ihvertfall at de må ha mulighet til å låse inn tingene dine.
Selv ignorerer jeg disse plakatene blankt, om de skulle spurt en dag skulle de gjerne fått sett igjennom sekken.

Når det er sagt, tror jeg neppe at det er noe som helst problem å ha med sekk inn, men mindre du ser...ungdommelig ut.
Jeg skjønner godt at flere og flere butikker ikke vil la ungdommer/skoleelever gå inn i en butikk med sekk/vesker ol. da de er "kjent" for nasking.

Jeg har selv fått beskjed om å sette fra meg sekken utenfor, men med en pc til 6k, en ekstern hdd til verdi av 600-700 + innhold på den, og bøker ol. så går jeg heller til butikken vedsidenav.

At folk skal begynne å krangle med de ansatte når de spør om å få se oppi sekken deres syns jeg er tullete. De gjør jo bare "jobben" sin. Skap er en god ide, men jeg tenker fort på ulempene med at det vil skape store køer, mindre plas i butikk, og problemer når folk ikke henter tingene/tar med seg nøkkelen hjem.
Å si at en butikkansatt bare gjør jobben sin når han krever å få se oppi en ryggsekk er pisspreik. Den butikkansatte har ingen mulighet til å kreve dette, ingen hjemmel i lov for å krenke privatlivet til kunden. Politiet har heller ikke anledning til å kreve dette så butikkansatte kan i alle fall drite tynt i å kreve å se i en ryggsekk...
Poenget i saken er det med å ha med sekk inn i butikken.
Altså, jeg syns ikke saken ser så vanskelig ut å løse

1. At du viser hva du har i sekken enter uoppfordret eller at de spør deg.
2. Hvis du virkelig har så mye imot at noen ser oppi sekken din så kan du vel legge den bak kassa eller utafor?

Må ikke gjøre saken til noe verre enn det faktisk er

Jeg personlig går med sekken inn i butikken, den butikken jeg er oftest i kjenner jeg jo alle sammen som jobber i, men i butikker jeg ikke kjenner folk viser jeg innholdet i sekken til hvis de spør
Jeg har ofte med meg sekk / pose inn i butikker jeg går i, men det kunne ikke falle meg inn å vise innholdet til noen. Ekspeditøren har ingenting med hva annet jeg har kjøpt, eller hvilke eiendeler jeg har med meg å gjøre. Når jeg går fra jobb hender det at vekterne vil se hva jeg har i sekken min, og da viser jeg den frem, for det er en avtale mellom meg og arbeidsgiver.

Men kassadamen på rimi har ingenting å gjøre med hva jeg har i ryggsekken min, og får heller ikke se oppi den. Dersom de vil nekte meg å komme inn med ryggsekk så må de gjerne gjøre det, da finnes det andre alternativer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cikey Vis innlegg
Å si at en butikkansatt bare gjør jobben sin når han krever å få se oppi en ryggsekk er pisspreik. Den butikkansatte har ingen mulighet til å kreve dette, ingen hjemmel i lov for å krenke privatlivet til kunden. Politiet har heller ikke anledning til å kreve dette så butikkansatte kan i alle fall drite tynt i å kreve å se i en ryggsekk...
Vis hele sitatet...
Og det er eit viktig poeng. Butikker er på godt og vondt vorte ein del av det offentlege rommet i dag, og vi bør stå på rettane våre. Ei innskrenking av dette er svært uheldig.

Og i det offentlege rommet er hovudprinsippet at ingen kan ransake deg utan ein svært god grunn, og at norsk lov mtp. antrekk gjeld.

Eg forstår butikkane sitt behov for å forhindre tjuveri, men eg har ikkje den heilt store trua på at å kriminalisere ei stor gruppe er rett måte å ta ei lita gruppe på - profiling funker enkelt og greit ikkje.
Jeg er 17 år og handler med sekk på Kiwi to ganger i uken, i tillegg til å gå på Rema omtrent daglig, alltid med sekk, uten noen gang å ha blitt stoppet. Tenker ikke over det engang. Sekken henger jo bare naturlig på skuldrene mine, så går jeg bare inn i butikken og handler, og ut igjen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg har en liten historie på akkurat dette...

Jeg og en kompis gikk på Kiwi på nydalen i oslo.
Jeg har sekk på ryggen, som jeg alltid har, med ett kamera til 7000,-, som jeg ikke vil legge fra meg.
Da vi går ut av butikken står 2 karer på andre siden av kassen og venter.
Da vi har gått gjennom kassen, ber de 2 karene meg om og bli med på kontoret ved utgangen.
De sa de skulle se innholdet i sekken min, og at jeg måtte vise frem alt,
og jeg sa jeg bare hadde treningstøy og slikt der.
Jeg ville bare dra da vi var slitne etter trening, så jeg viste de at det ikke var noe varer i sekken, og da de ser godt etter, spør han ene: "Hvor er den matfettboksen du hadde?"
Vell svaret var jo åpenbart, så jeg svarte at jeg la den tilbake, noe som forsåvidt stemte.

Saken var at de så meg holde den i det ene øyeblikket, og i det neste holdt jeg den ikke, og av de 2 alternativene, hvor det ene var at jeg hadde lagt den tilbake, og det andre var at jeg hadde lagt den i sekken, så var de rett og slett overbevist om at det var sistnevnte.

Følte bare for og skrive dette her, da jeg synes det passer litt inn, i allefall, det har aldri skjedd meg noe lignende hverken før eller etter denne hendelsen, og jeg går alltid med sekken på når jeg handler, og kommer for alltid til og gjøre det, med mindre det blir skjerpa inn, og de blir veldig strenge på det, og skaffer seg oppbevaringsbokser.
Up: Du kunne kjørt en "offentlig krenkelse" mot de, og fått litt penger i alle fall - om du hadde giddet... :P
Trodde denne regelen kun gjaldt for skoleelever, rundt skoletiden..

Selv har jeg aldri hatt noe problemer med dette, enten med sekk, bag eller noe slikt. Om de noen gang stopper meg, så får de pent stå å holde sekken min, eller så mister de rett og slett en kunde, og de færreste butikker ønsker dette
For en liten fillesak og diskutere, seriøst! Det er noe som heter å gi litt faen, gjøre som du vil og det er akkurat det du gjør i en sånn sak. Har sett sånne lapper overalt, men kanskje 10% av gangene tar jeg faktisk av meg sekken...