Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 6971
Skjermbildet mitt er litt for stort. En centimeter eller to er forsvinnet i alle fire retniger på skjermen. Dette oppsto etter flytting av leilighet der datamaskin og skjerm naturligvis ble frakoblet, og så tilkoblet igjen.

Har prøvd å endre oppløsning til ingen nytte. Har fått tips om 16:9 vs 16:10, men dette finner jeg ikke/har ingen kunnskap om.

Benytter hdmi kabel, og windows 10.

Noen som har tips ?
Sist endret av Hoppeliten; 28. mai 2021 kl. 17:09. Grunn: Manglet noe.
Juster overscan innstillingene til bildet passer
Sjekk om du kan justere størrelsen manuelt, husker ikke hva det heter i slengen. Er ikke alle skjermer som har det.

Hvis den har en kontroll kan du sjekke manualen, på noen er det en dedikert knapp for å endre størrelse forhold/aspect ratio.
Damn. Det der problemet oppstår av og til på laptopen min som jeg har koblet til pcen. Det er som en nevner her inne overscan innstillinger. Selvom jeg bruker google tar det alltid ca 15 minutter før jeg får det til. Om du roter nok i skjerminnstillingene dine finner du nok en løsning til slutt. Veldig dårlig svar fra meg, men true story.
BRAND ∞ STRONG
Hvordan ser disse innstillingene ut hos deg?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Høres ut som overscan problem som liasis er inne på, her er forskjellige måter å fikse det på avhengig av hvilket skjermkort du har:
fix overscan in Windows 10
Dette skjer på tv en min om jeg kobbler fra hdmi fra pc en for så å koble til igjen og må da inn å velge bildeformat, heter noe ala adjusted 16:9, holder en pekefinger på at du må inn i settingene på pc skjermen for å fikse problemet istedenfor settingene til gpu en
Hoppeliten's Avatar
Trådstarter
Funket ! Linken til Dodecha ledet meg til en guide som var god nok for meg (måtte bare egenhendig finne ut at eg hadde Nvivia kontrollpanel).

Høyreklikk på desktop nå og deretter trykke skjerminnstillinger leder meg til at programmet forteller meg at skjermoppløsningen nå er 1842 x 1036 (noe jeg manuelt stilte inn i Nvidia kontrollpanelet som nevnt), så det er riktig.

MEN, jeg kan sverge på at denne innstillingen IKKE var slik før jeg flyttet, og at den var 1920 x 1080.
Så, jeg forventer ikke at problemet er hjulpet for evig og alltid, siden hverken skjerm eller datamaskin er endret, ... ???

Men takk for hjelpen, funker tross alt bra/perfekt no.