Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 4113
Àyo, starter med å si at jeg homse selv. Ja, homse er kanskje ikke det peneste ordet å bruke, men sånn er det.

I min oppvekst og faktisk opp til ganske nylig så har jeg opplevd en god del homo''fobi'' - dvs. fysiske og verbale angrep, trusler og det som føres med.

Det her er forresten ikke noe innlegg i forsøk av medlidenhet, så hold your horses. Grunnen til at jeg vil åpne for en debatt om det her er fordi jeg lurer på hvilke holdninger som representeres her inne? - Ikke vil jeg starte noe unødig her, forventer at svar kommer av respekt og en god dialog.

I og med at jeg har opplevd det, også ganske nylig, så finner jeg det ''pinlig'' å diskutere eller innrømme at jeg er homo. Den siste hendelsen skjer mens jeg er på jobb i en butikk, hvor tre voksne menn setter seg utenfor butikken for å spise lunsj og kanskje se på damene som jobber hvor jeg jobber -> de kommenterer høylytt at det er en dude der inne, som den eneste mannen skjønte jeg jo at det var snakk om meg men jeg prøvde å ignorere det. Så kom det, først var det kommentarer på hver bevegelse jeg foretok meg og til slutt ender de faktisk opp med å kalle meg en jævla bøg. Ikke at det her såra meg eller noe sånt, det overrasket meg mer enn noe annet fordi jeg er et voksent menneske og forventer virkelig ikke det i en av Norges største byer.

Det tok en litt dramatisk vending, i og med at jeg var på jobb så valgte jeg naturligvis og ikke reagere, selv om jeg ble skikkelig stressa og begynte å miste ting i gulvet fordi, helt ærlig, jeg begynte å skjelve. Vet ikke helt hvorfor, men jeg skjalv.

Jeg tar meg en liten tur på bakrommet, der sitter sjefen og h*n spør om det går bra, sikkert fordi jeg så ut som jeg hadde sett et spøkelse eller kanskje fordi jeg hadde et ansikt fylt av sinne.

Så jeg forklarte situasjonen, og de endte opp med å bli utestengt fra senteret. Lmao.

Spørsmålet er da; er det sånn at dere er kjent med homo''fobi'' i deres omgangskretser eller miljøer rundt omkring? Kan ikke si at jeg er redd for å 'være meg selv' men kan fortelle deg at jeg gjør det jeg kan for å holde tilbake på det så godt det lar seg gjøre - fordi. Vet ikke helt hvorfor, men fordi.
Sist endret av Jokke; 27. februar 2021 kl. 00:11.
Min omgangskrets er ikke kjempe stor, men nei. Det er kleint å være sykelig opptatt av identitets politikk (sier ikke at du er det), men ingen identitet er klein.
Sitat av Katt Vis innlegg
Min omgangskrets er ikke kjempe stor, men nei. Det er kleint å være sykelig opptatt av identitets politikk (sier ikke at du er det), men ingen identitet er klein.
Vis hele sitatet...
Tenker jo det samme, og jeg får vel det verste av det fordi jeg er en av 'dem'. Synes det er veldig merkelig når noen fikserer på hva jeg foretar meg, altså hvem bryr seg? Så en kan vel argumentere for at det lille som er, rettes mot meg, så det kan kanskje virke som at det er mer enn det er. - Er egentlig derfor jeg spør.
Det eneste kleine med homofili er homofobe folk
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Det eneste kleine med homofili er homofobe folk
Vis hele sitatet...
Backer den, og må jo si at jeg lo litt for meg selv når tre voksne menn blir utestengt fra et kjøpesenter for å kalle noen en bøg. Tenk deg at du skal handle julegaver med dama di eller mammaen din for så å bli nektet adgang fordi du, et voksent menneske, kalte noen en bøg. - Var ikke intensjonen min, det datt faktisk ut av meg til sjefen min men jeg skal fortelle deg at jeg aldri har sett et menneske reise seg så fort ut av en stol i hele mitt liv.
Jeg kan nok selv si slemme ting i lukkede krontrollerte omgivelser kun for humors skyld. Være seg legninger, raser o.l men det er ikke meninger jeg står for.

Har ingen homofile i mine kretser men bryr men fint lite om hvilke legning folk måtte ha. Og ville uansett aldri funnet på å si noe sånt offentlig.

Forferdelig at folk har så lite respekt og folkeskikk.
Tøft av deg å ikke ta til deg slike kommentarer.
Sitat av Yohoja Vis innlegg
Jeg kan nok selv si slemme ting i lukkede krontrollerte omgivelser kun for humors skyld. Være seg legninger, raser o.l men det er ikke meninger jeg står for.

Har ingen homofile i mine kretser men bryr men fint lite om hvilke legning folk måtte ha. Og ville uansett aldri funnet på å si noe sånt offentlig.

Forferdelig at folk har så lite respekt og folkeskikk.
Tøft av deg å ikke ta til deg slike kommentarer.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg helt ærlig gjøre selv også, det tror jeg de aller fleste gjør. Selvironien i det er jo morsomt, og så lenge noen kaller meg jævla bøg med et glimt i øyet så ler jeg. - Morsomt er morsomt.

Nei ikke jeg heller, har jo gått til verbale angrep selv men aldri uprovosert og ihvertfall aldri på noe som identitet (sett bort i fra atferd). - Vi er jo forskjellige, og forventer egentlig ikke at noen kommer til å si at de ikke liker homser, fordi det kommer alltid fra et feigt sted. Men selvsagt, har spekulert litt. Takk for det, veldig lite som skremmer meg. En av de tingene som kan skremme meg er hvor fort jeg kan reagere på ting, har hatt en tendens til å få rullegardiner, men har lært de siste årene at de beste jeg kan gjøre er å stikke så fort som mulig. - Er ikke særlig stor eller truende, så det er jo den skumle biten egentlig; har hatt øyeblikk hvor jeg har gått til angrep på folk som er mye større enn meg selv bare fordi, har sjeldent endt bra. Forresten ikke ty til vold, gå i terapi, det hjelper.
Imellom interesser
I am not gay, although I wish I were, just to piss off homophobes.
-Kurt Cobain
Sitat av BreddaCircus Vis innlegg
I am not gay, although I wish I were, just to piss off homophobes.
-Kurt Cobain
Vis hele sitatet...
Den tar jeg med meg videre, takk.
Bisarr verden å leve i hvor folk kan hate sloss og krangle bare fordi noen ikke følger normen.
Jeg er nok ikke rette personen til å komme med utsagnet i disse krenketider men det forundrer meg virkelig dog.
Skal ikke bagatellisere- eller unnskylde oppførselen til de 3, for den er uten uten unntak forkastelig og uakseptabel. Desverre må jeg innrømme at jeg i enkelte settinger kunne ha vært en av dem, eksempelvis dersom jeg satt å spiste lunch med de rette(feil blir jo mer riktig) kollegaene. Jeg vil i et sånt tilfelle skylde på en kombinasjon av toksisk maskulinitet og mangel på ryggrad. Kanskje også et snev av latskap.

Ofte kan jeg også velge å stille slike utsagnshavere til veggs, men sjeldent det skjer dersom det er blandt folk jeg omgåes med regelmessig uten at vi har en tett relasjon. Det er trist som faen, og noe jeg titt og stadig føler skam for i ettertid. Som en drittunge som tøffer seg.

Uansett, så tror jeg det er flere enn meg som kan snakke sånn om homofile uten å faktisk bry seg noe som helst om legning. Det kan ofte være dårlige holdninger tilknyttet til miljø og andre patetiske sosiale roller. Homofobisk vil handlingen alltid være, men motivet kan være noe helt annet.

Dette betyr selvsagt ingenting hva angår ordenes potensiale for skade eller påvirkningen det har på samfunnets generelle holdning til legning. Det er minst like ille, og jeg skal herved ta meg sjøl i nakken for å ikke synke så lavt igjen.
Nei er'u gæern, kleint å være homse nei! ER som Trippyking sier, det eneste kleine ved homofile er de homofobe. Jeg er fullt klar over at en liten gruppe av dem fortsatt eksisterer i Norge og reaksjonen din og ikke minst min egen posisjon som utsatt har lært meg (oss antagelig) at det er en del folk som sitter på mildt sagt ræva holdninger, helt grusomt frekke/nedlatende spørsmål eller atferd som vitner om et mindreverdig ønske om å hevde seg. det er jo helt konge da, at 3 gubbjævler måtte pakke snippesken og forlate senteret fordi de kom med homofobe slengbemerkninger i 2021, lite som er mer miserabelt enn det både i teori og praksis!

Det er dog ingen biggots i omgangskretsen min og hvis noen hadde holdt på sånn så er det rett ut.

At noen har mørk humor o.l er dog noe jeg er helt for, men det er et tid og sted for alt. Å dra en insestvits midt på Carl Johan er kanskje ikke det smarteste trekket, i hvert fall bør man ikke bli overraska hvis noen hører det og tar det ille opp. Med kompiser eller med folk som tåler sånt derimot, kjør på, det gjør jeg selv! Samme med selvironi, jeg synes det er fett når kompiser kødder på min bekostning men det hadde kanskje ikke vært like gøy hvis en random hadde gjort det samme. Fornærma hadde jeg ikke blitt, men du skjønner tegninga. det er sistnevnte en del virker å ha større problemer med, de blander korta i forhold til å kalle kompisen sin for neger oppimot å bruke det i dagligtalen, to vidt forskjellige ting.

Edit: for å presisere, kaller en random meg jævla blinding sier det mer om han, blir jeg derimot nekta jobb pga det er saken en annen, vil tippe mye av det samme gjelder for Jokkerella.
Sist endret av equimanthorn; 27. februar 2021 kl. 00:45.
Sitat av subscribe Vis innlegg
Skal ikke bagatellisere- eller unnskylde oppførselen til de 3, for den er uten uten unntak forkastelig og uakseptabel. Desverre må jeg innrømme at jeg i enkelte settinger kunne ha vært en av dem, eksempelvis dersom jeg satt å spiste lunch med de rette(feil blir jo mer riktig) kollegaene. Jeg vil i et sånt tilfelle skylde på en kombinasjon av toksisk maskulinitet og mangel på ryggrad. Kanskje også et snev av latskap.

Ofte kan jeg også velge å stille slike utsagnshavere til veggs, men sjeldent det skjer dersom det er blandt folk jeg omgåes med regelmessig uten at vi har en tett relasjon. Det er trist som faen, og noe jeg titt og stadig føler skam for i ettertid. Som en drittunge som tøffer seg.

Uansett, så tror jeg det er flere enn meg som kan snakke sånn om homofile uten å faktisk bry seg noe som helst om legning. Det kan ofte være dårlige holdninger tilknyttet til miljø og andre patetiske sosiale roller. Homofobisk vil handlingen alltid være, men motivet kan være noe helt annet.

Dette betyr selvsagt ingenting hva angår ordenes potensiale for skade eller påvirkningen det har på samfunnets generelle holdning til legning. Det er minst like ille, og jeg skal herved ta meg sjøl i nakken for å ikke synke så lavt igjen.
Vis hele sitatet...
Respekt for at du deler! Og når du sier det sånn så gir det jo mening.

Skal ikke si at jeg har noe imot at du skammer deg, men setter pris på at du forklarer det. Det gjorde det vel litt mer forståelig for meg egentlig. Har også gjort dumme ting i gruppepress, men ikke som et voksent mannfolk.

Og takk for det, skaden det gjør er ikke verdt det. Ingen tjener på det, og jeg tror ikke folk som gjør det faktisk vurderer hva utfallet kan eller vil være, ikke at jeg er så jævla spesiell eller ''sterk'' men det kunne ha vært noen som hadde reagert betraktelig mye verre enn det jeg gjorde. Så oppfordrer den som relaterer seg til å ta det i betraktningen, å bli hengt ut for noe du ikke kan noe for er jæævla ekkelt. Mange av oss kan relatere til det, men glemmer at det også gjelder andre mennesker.

Jeg tenker at folk liker å trykke meg eller andre ned, fordi de ikke klarer å pumpe seg selv opp. - Det er trist og tilfredsstillende, ja sorry, og vite at de sliter på den måten. En reddende tanke til en viss grad, og i de her situasjonene så har jeg jo sluppet fra meg en del hatske ting selv, men det har aldri gitt meg noe annet enn en følelse av kontroll. Eller en illusjon av kontroll i allefall, jeg mister jo åpenbart kontrollen når jeg slipper fra meg en stikker og der har jeg lært meg å bite tungen.

Tror ikke de sitter med noen samvittighet ang. det, kanskje de skjemmes. Det hjelper jo litt, en annen ting som hjelper er å vite at hvis de kommer så fikk alle beskjed om å trykke på sikkerhetsalarmen for å få dem eskortert ut. - Håper low key at jeg får være den som gjør det. Jeg vet, smålig som faen.
I min omgangskrets så er det ikke mer en noen få stykker som faktisk har noe som helst i mot homofile men så og si alle kommer med gay jokes og slurs hele tiden og bruker ord som gay og bøg og homsete om negative ting eller ting vi ikke liker, dette gjør vi om alle andre typer mennesker også uten og nødvendig vis ha noe i mot noen av de.
Det eneste kleine ved å være annerledes er de få typene som bruker annerledesheten som en overtydelig identitetsmarkør og dermed fremstår som arketyper uten egen personlighet. Bra sjef du har forresten. Spør du meg er det et kollektivt ansvar å konfrontere slike giftige holdninger der og da, noe jeg har gjort selv ved enkelte anledninger. Det føles alltid godt og jeg regner med taperne husker den gangen de ble dritt høylytt ut på bussen og kanskje tenker seg om neste gang.
Det er så ufattelig lett å undervurdere betydningen av ord som ikke angår de selv. Derfor tenker man at homse, neger, jøde, fitte, sotrør og hva faen det skal være er harmløse morsomheter, og at de som tar seg nær av det er overfølsomme, humørløse og urimelige. I alle fall ikke at man selv er umoden!

Sånn var det for meg på skolen, på kaserna, på jobben - den avslappede forrakten for alle avvik var en del av sjargongen og jeg tilpasset språket og oppførselen som alle andre. Egentlig litt underlig, for jeg var hverken populær, normal eller spesielt opptatt av å være med i gjengen - men det blir en del av den felles forståelsen.

Jeg har aldri vært spesielt opptatt av hva samtykkende voksne gjør med tissefantene sine og har aldri hatt noen følelse knytta til ordet homse. Fobi? Ikke faen, for jeg har aldri vært redd hverken for å være homofil, tatt meg spesielt nær av å bli anklaget for å være det eller følt at de ødelegger samfunnet eller noe av det pisset der. For meg var det bare et ord som i løs forstand betød "kvinnelig", og som jeg ubevisst brukte fordi alle andre gjorde det. Det var aldri noe vondt ment fra min side, ikke engang alvorlig eller seriøst ment - men faktum er at en person jeg kjenner godt og bryr meg om vegret seg for å komme ut av skapet hovedsaklig på grunn av... meg.

Jeg hadde aldri sagt spesielt mye eller spesielt drøye ting sammenligna med hva alle andre rundt meg gjorde, men jeg var et av de ytterst få menneskene han virkelig ikke ønsket å bli avvist av. Mine ord hadde en vekt jeg knapt kan forestille meg for ham, og jeg brukte de fullstendig skjødesløst. Jeg innså at det jeg hadde gjort var litt som å sitte i skauen og skyte på kongler i tretoppen med rifle: Det kan jo virke som harmløs moro, og det er jo ikke som om du aktivt prøver å ta livet av noen - men kula kan gå flere kilometer og du har ikke filla peiling på hvor den lander. Med litt uflaks kverker du en stakkar du ikke engang visste at stod der. Oisann, faen. Det er sånne ting man må tenke på før man trekker av. Uvitenhet er ikke en unnskyldning.

Jeg skal ikke trekke sammenligninga mellom ord og ammunisjon for langt, selv om det frister. Og jeg sier heller ikke at man alltid skal ta hensyn til alles følelser, eller la være å ytre seg av frykt for å krenke noen - for det mener jeg virkelig ikke. Noen ganger er det både riktig og nødvendig å si ting som sårer. Ei heller mener jeg at noen av de ordene jeg har brukt skal bannlyses og tas fullstendig ut av språket. Men man må vite hva konsekvensene av ens handlinger er. Man må skjønne at de ordene man kaster ut lander et sted. Noen ord har litt for mye anslagsenergi til at skjødesløs lek går an.

Uansett hvem du er, eller hvor uvesentlig du føler deg, så er det noen som tar dine ord alvorlig. Bruk de med omhu.
Sist endret av Myoxocephalus; 27. februar 2021 kl. 01:17.
Med tanke på hvor fysisk svake kvinner er sammenlignet med menn er det litt kleint å ikke være homse, spør du meg.

Det er ikke innafor å være homofob i min hovedsakelig heterofile vennegjeng. Kleine hendelser med homofil legning involvert har funnet sted (guttastemningens grenseland), men kleinheten ble tilskrevet personlighet, ikke legningen, på samme måte som kleine hendelser med heterofilt opphav.

Det er kleint å kommentere på fremmedes legning og det er i utgangspunktet kult å skille seg fra normalen, i min bok.
Sist endret av Bær; 27. februar 2021 kl. 01:22.
Må bare plusse på hva Subscribe og Myoxo har vært inne på her, jeg har vært der selv! Husker det godt fra ungdomsskolen.

Slipknot? JÆvla homoband som ødela ekte metal med homovokal.

Å få randomly bennern? Homo!
Å spise seigmenn i stedet for seigdamer? Homo ass!
Å spise mat med tannkremsmak i kjeften, så jævlig homo den følelsen er!
Og ikke minst, matteleksene i går var hvert fall homo, så homo at jeg droppa dem.

Sånn gikk jeg rundt og sa, med en homofil bestekompis. Ironien er til å ta å føle på, hæ? Dessuten har jeg sittet såpass mye foran PC'n i min ungdom som var i de formative 2000-åra, i hvert fall formative for internetkultur, hvor homo, neger og jøde var vanlige skjellsord blant folk som ikke ellers mente noe vondt, helt til begynnelsen av 2010-tallet hvor en del folk som faktisk mente det begynte å erstatte oss som faktisk ble voksne.

Ord har betydning, og hadde jeg kunnet skru tida tilbake så hadde jeg ikke falt for akkurat det jeg selv hadde følt på selv, en dog i mindre grad en en del homofile, særlig fordi jeg hadde en skeiv kompis.

Forhåpentligvis så gav dette mening, men de fleste av oss har sagt dumme ting, støtende ting ment som humor som går rett inn i hva Myoxo skisserer med å gjøre det for å passe inn. Jeg har aldri vært homofob (hack, jeg skulle bli homo som kid fordi jeg ikke kunne se hva jeg og jenter skulle utrette sammen, all den tid de interesserte seg for barbiedukker, sminke og sånne dritkjedelige ting), men så sa jeg like vel sånne ting. Chill språkbruken og forsøk og i det minste eig at du dret deg ut om du skulle havne i en kjip situasjon.
Åssen kan det være kleint å være den de egentlig er?

At folk slenger rundt seg med negativt lada ord er en uting, enten det beskriver seksuell legning, hudfarge, kroppsfasong eller hårfarge. Det virker av og til som at noen virkelig går en ekstra mil for å leve livet som en karikatur. "nei her på bødga så har me ikkje homofile, aldri hatt det, det er noe som oslofolk driver med". Det finnes jo så tette mennesker. De fremstår jo som en tegneseriefigur fra mange mange tiår tilbake. Eller som en vandrende parodi. Og nevnes det for dem hvordan de fremstår så slenger de kanskje ut" ja ja men æ ska no aldri endre mæ, sånn e' æ og sånn ska æ vær". Jaja dem om det.
Sist endret av _abc_; 27. februar 2021 kl. 01:30.
Setter pris på gode innspill her, takk til alle. Når det gjelder hvor lett folk tar på de her ordene, og som Myoxocephalus sier så er den uting som egentlig ikke kommer fra et sted av hat, for mange, som gjør mer skade enn folk innser.

For å gå tilbake til de fysiske angrepene vi snakker om her, så vil jeg understreke at mange av de hendelsene, også mange av de verbale, aldri ble formidlet videre av meg fordi jeg skammet meg. Skikkelig. Jeg har holdt på mange av de hendelsene i mange år, aldri sagt noe til mor eller til og med partnere fordi jeg har direkte skammet meg over at noen andre angrep meg.

Håper at dere som leser det her og som kjenner dere igjen vurdere å holde enkelte ting for dere selv, les innlegget til Myoxocephalus og la det faktum at han fikk noen andre til å være ukomfortable med å komme ut marinere litt. - Det var ikke med vilje, men det gjorde mye skade som han ikke har vært klar over. Det er den tingen som er skummel, du vet ikke hvem du snakker til selv om du tror du vet.

Skammer meg forresten ikke over å være en bøg, lengre, men holder det for meg selv så godt det lar seg gjøre. Er ikke akkurat erketypen, men nok til at det påpekes eller spørres om så fort folk får alkohol innabords.

Og med mindre du tror du har noe med det, altså at du er keen, drit i å spør folk om de er skeive eller ikke. Det er ikke din business, og til alle jenter som leser det her; det er ikke greit å fortelle meg at du alltid har ønska deg en homsevenn som blir med på shopping og snakker med dere om ting gutta ikke vil; jeg vil ikke heller.
For min del er et stort NEI, det er ikke kleint. Bor selv på bygda, og ingen av mine venner kunne brydd seg om hva slags legning folk har eller rase for den del. Kan som du sier køddes med, men vi kødder med hverandre om alt. «Innenfor 4 vegger» vel og merke. Vi lever i 2021, og det å trakasere mennesker på den måten er for meg helt på tryne. Der ER faktisk kleint. Har også flere homofile venner, det er liksom ikke noe tema. Folk er folk, og folk er forskjellige. Og bra er det
Sist endret av sukkersyke; 27. februar 2021 kl. 01:38.
Lite av det i mine nåværende kretser bortsett fra en og annen "jævla homo" eller andre banneord frem og tilbake.
Da til kompiser under feks sport, online gaming og sånne ting men som en spøk selvfølgelig, ikke helt uten videre eller for å være en dritt.

Når jeg var yngre, typ barn og ungdomskolen så var det verre, da ble man fort ett target om man "kom ut av skapet" for å bruke det begrepet.
Har vel sett 2-3 tilfeller som endte med at personen byttet skole eller familien flyttet pga slikt.
Fra VGS og frem til idag derimot så virker det som de fleste bare har blitt mer care og aksepterende rundt det hele.
Personlig har jeg aldri hatt noe imot homofile eller bifile, men av og til kan det jo oppstå ubehagelige situasjoner.
Det kan det for så vidt gjøre med heterofile personer også, men som hetero selv så blir ikke det like ubehagelig på en måte.


To quote the "GOAT":

“I don't care if you're black, white, straight, bisexual, gay, lesbian, short, tall, fat, skinny, rich or poor.
If you're nice to me, i'll be nice to you. Simple as that!”
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Lite av det i mine nåværende kretser bortsett fra en og annen "jævla homo" eller andre banneord frem og tilbake.
Da til kompiser under feks sport, online gaming og sånne ting men som en spøk selvfølgelig, ikke helt uten videre eller for å være en dritt.

Når jeg var yngre, typ barn og ungdomskolen så var det verre, da ble man fort ett target om man "kom ut av skapet" for å bruke det begrepet.
Har vel sett 2-3 tilfeller som endte med at personen byttet skole eller familien flyttet pga slikt.
Fra VGS og frem til idag derimot så virker det som de fleste bare har blitt mer care og aksepterende rundt det hele.
Personlig har jeg aldri hatt noe imot homofile eller bifile, men av og til kan det jo oppstå ubehagelige situasjoner.
Det kan det for så vidt gjøre med heterofile personer også, men som hetero selv så blir ikke det like ubehagelig på en måte.


To quote the "GOAT":

“I don't care if you're black, white, straight, bisexual, gay, lesbian, short, tall, fat, skinny, rich or poor.
If you're nice to me, i'll be nice to you. Simple as that!”
Vis hele sitatet...
Kan skjønne det du beskriver i hele innlegget her, ingen tvil. Det gjør jeg jo selv også, i kampens hete. Har alltid vært en dårlig taper og en dårlig vinner jeg.

Når det gjelder ubehagelige situasjoner så ser jeg at det kan være jævla ubehagelig, og respektløst er det og. Jeg forventer at hvis en er skeiv og vil ha respekt for sin legning at det naturligvis faller deg inn at det går begge veier.

Har opplevd noe ubehagelige misforståelser med heterofile jenter, noe som av en eller annen grunn alltid ble vridd slik at det var min feil; det er nå en annen sak, poenget er at jeg skjønner hva du mener.

Det irriterer meg noe jævlig at enkelte homser velger å pushe heterofile menn. Det hjelper jo ikke akkurat på problemet med homofobi eller foraktelse for skeive, det er nemlig sånn at vi er satt sammen slik at vi kommer til å dra raske konklusjoner å sette folk i bås - sånn er det bare - så den føler jeg med deg.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Må bare plusse på hva Subscribe og Myoxo har vært inne på her, jeg har vært der selv! Husker det godt fra ungdomsskolen.

Slipknot? JÆvla homoband som ødela ekte metal med homovokal.

Å få randomly bennern? Homo!
Å spise seigmenn i stedet for seigdamer? Homo ass!
Å spise mat med tannkremsmak i kjeften, så jævlig homo den følelsen er!
Og ikke minst, matteleksene i går var hvert fall homo, så homo at jeg droppa dem.

Sånn gikk jeg rundt og sa, med en homofil bestekompis. Ironien er til å ta å føle på, hæ? Dessuten har jeg sittet såpass mye foran PC'n i min ungdom som var i de formative 2000-åra, i hvert fall formative for internetkultur, hvor homo, neger og jøde var vanlige skjellsord blant folk som ikke ellers mente noe vondt, helt til begynnelsen av 2010-tallet hvor en del folk som faktisk mente det begynte å erstatte oss som faktisk ble voksne.

Ord har betydning, og hadde jeg kunnet skru tida tilbake så hadde jeg ikke falt for akkurat det jeg selv hadde følt på selv, en dog i mindre grad en en del homofile, særlig fordi jeg hadde en skeiv kompis.

Forhåpentligvis så gav dette mening, men de fleste av oss har sagt dumme ting, støtende ting ment som humor som går rett inn i hva Myoxo skisserer med å gjøre det for å passe inn. Jeg har aldri vært homofob (hack, jeg skulle bli homo som kid fordi jeg ikke kunne se hva jeg og jenter skulle utrette sammen, all den tid de interesserte seg for barbiedukker, sminke og sånne dritkjedelige ting), men så sa jeg like vel sånne ting. Chill språkbruken og forsøk og i det minste eig at du dret deg ut om du skulle havne i en kjip situasjon.
Vis hele sitatet...
Synes equimanthorn naila det ganske godt her jeg. Jeg har jo kalt ting og tang for gay, eller sagt at de var homo ass, men både jeg og de jeg kjenner, og har kjent, har aldri brukt sånne ord fordi vi har hatt noe hat eller problemer med homofile, en annen legning eller andre forskjeller mellom oss mennesker som f.eks hudfarge. Nå som jeg har blitt "voksen" angrer jeg som en hund for det i ettertid fordi jeg har skjønt at noe som virker harmløst for meg kan virke støtende for andre folk, de kjenner jo ikke meg som person og aner ikke hva mine intensjoner egentlig er hvis de overhører meg. Det var i tenårene jeg gav faen, og tenåringer er jo ikke akkurat kjent for å være så smarte akkurat.

Det hender at jeg drar en selvironisk spøk (er bifil.) eller bruker et ord som slang for å beskrive noe, men nå gjør jeg det kun når det er folk til stede som skjønner min humor og vet at jeg spøker.

Jeg tror de fleste på min alder har skjønt at det ikke har noe å si om hvilket kjønnsorgan noen har. Det eneste som bety noe er at noen mennesker elsker hverandre, kjærligheten er så uendelig vakker. Det eneste som er kleint er det mindretallet man hører om en gang iblant, jeg blir flau over at det finnes sånne folk.

Det er trist at du har måttet ha disse følelsene nå i 2021, jeg håper helst at du skal slippe det, men hvis du får et sånt møte igjen håper jeg at det langt i framtiden.

God helg!
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Àyo, starter med å si at jeg homse selv. Ja, homse er kanskje ikke det peneste ordet å bruke, men sånn er det.

I min oppvekst og faktisk opp til ganske nylig så har jeg opplevd en god del homo''fobi'' - dvs. fysiske og verbale angrep, trusler og det som føres med.

Det her er forresten ikke noe innlegg i forsøk av medlidenhet, så hold your horses. Grunnen til at jeg vil åpne for en debatt om det her er fordi jeg lurer på hvilke holdninger som representeres her inne? - Ikke vil jeg starte noe unødig her, forventer at svar kommer av respekt og en god dialog.

I og med at jeg har opplevd det, også ganske nylig, så finner jeg det ''pinlig'' å diskutere eller innrømme at jeg er homo. Den siste hendelsen skjer mens jeg er på jobb i en butikk, hvor tre voksne menn setter seg utenfor butikken for å spise lunsj og kanskje se på damene som jobber hvor jeg jobber -> de kommenterer høylytt at det er en dude der inne, som den eneste mannen skjønte jeg jo at det var snakk om meg men jeg prøvde å ignorere det. Så kom det, først var det kommentarer på hver bevegelse jeg foretok meg og til slutt ender de faktisk opp med å kalle meg en jævla bøg. Ikke at det her såra meg eller noe sånt, det overrasket meg mer enn noe annet fordi jeg er et voksent menneske og forventer virkelig ikke det i en av Norges største byer.

Det tok en litt dramatisk vending, i og med at jeg var på jobb så valgte jeg naturligvis og ikke reagere, selv om jeg ble skikkelig stressa og begynte å miste ting i gulvet fordi, helt ærlig, jeg begynte å skjelve. Vet ikke helt hvorfor, men jeg skjalv.

Jeg tar meg en liten tur på bakrommet, der sitter sjefen og h*n spør om det går bra, sikkert fordi jeg så ut som jeg hadde sett et spøkelse eller kanskje fordi jeg hadde et ansikt fylt av sinne.

Så jeg forklarte situasjonen, og de endte opp med å bli utestengt fra senteret. Lmao.

Spørsmålet er da; er det sånn at dere er kjent med homo''fobi'' i deres omgangskretser eller miljøer rundt omkring? Kan ikke si at jeg er redd for å 'være meg selv' men kan fortelle deg at jeg gjør det jeg kan for å holde tilbake på det så godt det lar seg gjøre - fordi. Vet ikke helt hvorfor, men fordi.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

Ja, jeg er godt kjent med at homofobi finnes, men det er i all hovedsak fordi jeg kjenner homofile og vet hva de opplever. Dette er nemlig sånne ting man ikke legger merke til når man ikke opplever det på kroppen. Kall det straight privilege eller hva du vil. Skulle jeg svart på hva jeg opplever rundt meg, så ville jeg svart nei. Javisst er det folk som bruker flåsete sjargong og noen utskudd finnes det sikkert som hater homoer også, men nei, jeg ser ikke mye homofobi rundt meg. Og så vet jeg likevel hvor vanvittig mye total uakseptabel dritt folk opplever hvis de er åpent homo, og særlig om de skiller seg ut i stilen. Eller gud forby, trans. Fra blikk og små mikroaggresjoner til rett og slett vold og trusler, som du beskriver at du har opplevd. Det gjør meg rasende, og jeg skjønner det ikke. Jeg begriper ikke hvor den aggresjonen og det hatet kommer fra.

Jeg skjønner at du ikke vil fremstå selvmedlidende her og ikke skriver dette for sympati. Men den reaksjonen du beskriver, det at du ikke opplever at det går inn på deg emosjonelt, samtidig som du får en fysisk reaksjon med skjelving, det høres ut som en traumereaksjon for meg. Det er seriøst skadelig, dette her. Det skader folk.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

Ja, jeg er godt kjent med at homofobi finnes, men det er i all hovedsak fordi jeg kjenner homofile og vet hva de opplever. Dette er nemlig sånne ting man ikke legger merke til når man ikke opplever det på kroppen. Kall det straight privilege eller hva du vil. Skulle jeg svart på hva jeg opplever rundt meg, så ville jeg svart nei. Javisst er det folk som bruker flåsete sjargong og noen utskudd finnes det sikkert som hater homoer også, men nei, jeg ser ikke mye homofobi rundt meg. Og så vet jeg likevel hvor vanvittig mye total uakseptabel dritt folk opplever hvis de er åpent homo, og særlig om de skiller seg ut i stilen. Eller gud forby, trans. Fra blikk og små mikroaggresjoner til rett og slett vold og trusler, som du beskriver at du har opplevd. Det gjør meg rasende, og jeg skjønner det ikke. Jeg begriper ikke hvor den aggresjonen og det hatet kommer fra.

Jeg skjønner at du ikke vil fremstå selvmedlidende her og ikke skriver dette for sympati. Men den reaksjonen du beskriver, det at du ikke opplever at det går inn på deg emosjonelt, samtidig som du får en fysisk reaksjon med skjelving, det høres ut som en traumereaksjon for meg. Det er seriøst skadelig, dette her. Det skader folk.
Vis hele sitatet...
Setter pris på svaret ditt, det er veldig godt å se at dere alle bidrar med så gode svar. Ja det føles ut som en traumereaksjon, og det var det nok mtp. hva som har vært fra tidligere.

Det er den greia med at en skal komme seg over det, og det gjør jeg, blir veldig irritert over at det kommer opp igjen og igjen. Det er så patetisk og hadde jeg ikke vært på jobb hadde det vel blitt annerledes.

Skremmer meg at sånne folk sannsynligvis ikke endrer seg, håper for all del at de ikke får unger som de kan oppdra med samme holdninger og atferd. Det er noe galt med å være homo men å oppføre seg som en bedriten bavian er innafor? Jesus kristus.

Og som noen over her nevnte: takk alle guder for sjefen min, h*n backa meg 100% og både ringte meg opp for å sjekke hvordan det gikk og tok enda en samtale i etterkant. Samme med alle kollegaer, tikket inn meldinger og samtaler hele dagen så er utrolig takknemlig for den gjengen.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Og som noen over her nevnte: takk alle guder for sjefen min, h*n backa meg 100% og både ringte meg opp for å sjekke hvordan det gikk og tok enda en samtale i etterkant. Samme med alle kollegaer, tikket inn meldinger og samtaler hele dagen så er utrolig takknemlig for den gjengen.
Vis hele sitatet...
Det er godt å høre at du ble ivaretatt. Håper det også hjelper deg å forstå (og da mener jeg forstå i kroppen og ikke bare i hodet) at de fleste av oss mener at det du opplevde er helt forbanna uakseptabelt. De gjør mye ut av seg, men de er i mindretall.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er godt å høre at du ble ivaretatt. Håper det også hjelper deg å forstå (og da mener jeg forstå i kroppen og ikke bare i hodet) at de fleste av oss mener at det du opplevde er helt forbanna uakseptabelt. De gjør mye ut av seg, men de er i mindretall.
Vis hele sitatet...
Helt enig, og jeg er glad for at du har et godt og støttende nettverk rundt deg. Det er i utgangspunktet krevende å oppleve noe sånt, da er det veldig godt å kunne dele det fritt med folk rundt seg, som bryr seg om deg.
Å være homo er den største midtfingern du kan gi damene. Lett for meg å si her men hadde jeg vært homo og noen hadde sagt jævlA bør så hadde jeg sagt you wish. Hvis man får det til å virke som en projeksjon..hvem er det egentlig mest kleint for da?
Tidsånden har heldigvis forandret seg kraftig. En god venn av meg er i 70-årene. Jeg vet han er homofil, men han lever fremdeles som om det var før 1972 når homofili faktisk var kriminalisert.. Han lever alltså i et indre fengsel.Ellers så er fordommer mot alt som truer ens eget ego i form av "han der er ikke sånn som meg" tanker noe som ligger grunleggende i forskjellige former i psyken til mennesket. Erfaringsmessig vil jeg anta at jo le ngre inn på "bøgda"man bor, jo mindre åpen er man for "de nye rare naboene" som ikke er som de andre naboene. Så fobiene strekker seg mot hippyfobi, N-ordet fobi, transfobi, osv. Listen er lang, men essensielt er at gjennomsnitsmennesket ikke skjønner at fobien er en projeksjon av komplekser.

Personlig tror jeg at homofile med mangfoldige andre legninger(mennesker absolutt må ha en trang til å ha en sekkebetegnelse på) er noe som i tidsånden spilller en svært viktig rolle i vår evulusjon. Men nå er jeg åpen "religiøs", spirituell. Jeg tror vi går i det som mange kaller en slags oppstigning med frigjøring av gammel karma hvor alle raritetene verden har å by på utfyller hverandre som byggesteiner for å bygge over broen vi kan gå til for å nå neste nivå.

Jeg vet ikke om jeg svarte godt nok på spørsmålet, da jeg gikk meg litt vill i en tankerekke her. Men uansett, så må jeg si at generelt sett i storbyen jeg nå bor(jeg er fra bygda) så merker jeg lite homofobi i motsetning til der jeg kommer fra.
New generation
colakork's Avatar
Syns det er kult med variasjon jeg.

I begynnelsen av 18årene hadde jeg en almost homo experience når jeg var på nokså random lan/sofafest.

Kjente i beina at det ikke var noe for meg når vi lå på hver vår side av senga og så på hverandre haha!

Oppbygningen til det var spennende og kjekt det men når det kommer til å gjøre the deed så er jeg ikke der. Prøvde hvertfall! Og til dere som kjenner nicket mitt, ikke spør engang
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Tidsånden har heldigvis forandret seg kraftig. En god venn av meg er i 70-årene. Jeg vet han er homofil, men han lever fremdeles som om det var før 1972 når homofili faktisk var kriminalisert.. Han lever alltså i et indre fengsel.Ellers så er fordommer mot alt som truer ens eget ego i form av "han der er ikke sånn som meg" tanker noe som ligger grunleggende i forskjellige former i psyken til mennesket. Erfaringsmessig vil jeg anta at jo le ngre inn på "bøgda"man bor, jo mindre åpen er man for "de nye rare naboene" som ikke er som de andre naboene. Så fobiene strekker seg mot hippyfobi, N-ordet fobi, transfobi, osv. Listen er lang, men essensielt er at gjennomsnitsmennesket ikke skjønner at fobien er en projeksjon av komplekser.

Personlig tror jeg at homofile med mangfoldige andre legninger(mennesker absolutt må ha en trang til å ha en sekkebetegnelse på) er noe som i tidsånden spilller en svært viktig rolle i vår evulusjon. Men nå er jeg åpen "religiøs", spirituell. Jeg tror vi går i det som mange kaller en slags oppstigning med frigjøring av gammel karma hvor alle raritetene verden har å by på utfyller hverandre som byggesteiner for å bygge over broen vi kan gå til for å nå neste nivå.

Jeg vet ikke om jeg svarte godt nok på spørsmålet, da jeg gikk meg litt vill i en tankerekke her. Men uansett, så må jeg si at generelt sett i storbyen jeg nå bor(jeg er fra bygda) så merker jeg lite homofobi i motsetning til der jeg kommer fra.
Vis hele sitatet...
Samme her du! Kommer også fra et mindre sted. Der (på min tid) var det mye homofobi, transfobi og det som er. Mindre rasisme, heldigvis, men for alt jeg vet så merket jo de av oss som er etniske det mye mer enn jeg gjorde. Akkurat som fikk det verste av homofobien. Veldig merkelig at usikkerhet ofte manifesterer seg i selvhat og projeksjon, men det er sant. Det gjenspeiler seg jo i så og si alt.

Sitat av colakork Vis innlegg
Syns det er kult med variasjon jeg.

I begynnelsen av 18årene hadde jeg en almost homo experience når jeg var på nokså random lan/sofafest.

Kjente i beina at det ikke var noe for meg når vi lå på hver vår side av senga og så på hverandre haha!

Oppbygningen til det var spennende og kjekt det men når det kommer til å gjøre the deed så er jeg ikke der. Prøvde hvertfall! Og til dere som kjenner nicket mitt, ikke spør engang
Vis hele sitatet...
Mange av oss har jo det, og noen av oss eksperimenterer jo for å finne ut. Jeg har visst det siden jeg var en kid, merkelig nok, men prøvde jo det jeg kunne for å la vær. Endte opp med å ''komme ut'' (grøss) før jeg var fylt 14 -> prøvde vel kanskje ikke så hardt likevel når jeg tenker meg om.
New generation
colakork's Avatar
Jesuschrist. Å komme ut av skapet akkurat i det det virkelig blir liv i hormonparken.

Må ha vært en opplevelse det
Sitat av colakork Vis innlegg
Jesuschrist. Å komme ut av skapet akkurat i det det virkelig blir liv i hormonparken.

Må ha vært en opplevelse det
Vis hele sitatet...
Du skulle bare visst. Vi har vel alle ''seen some shit''.
Nei, verken kleint eller feil å være homofil fra mitt perspektiv. Er jeg med kompiser å vi drikker eller spiller spill, så kan jeg bruke ordet "Jævla Homo/Homse" osv som skjeldsord mot dem bare for humoren sin skyld, men har faktisk aldri tenkt over at dette kan "Skade" den kompisen min som eventuelt skulle vært "inni" skapet å kanskje ikke tørr å komme ut fordi jeg/vi kaller vedkommende for "jævla homo" for spøkens skyld, selv om jeg har fortalt gang på gang til kompisene mine at jeg bryr meg svært lite hva andre folk "liker" så lenge det har det bra så er det viktigst. Så på det punktet bør jeg skjerpe meg!

Jeg hadde en gang en opplevelse av en fyr på byen som begynte å massere meg når jeg var skikkelig full en gang "nei, jeg kjente ikke vedkommende" jeg tenkte at han kanskje skulle kødde først så jeg lot være å si noe de første 5-10 sekundene, men de pågikk, å da ble jeg forbanna å ga klart beskjed om at viss vedkommende ikke sluttet så kom de til få kraftige konsekvenser. Han ga seg fort. Det blir liksom de samme som om jeg skal gå til en random dame på byen å begynt å massere henne, de hadde nok ikke blitt godt mottatt å det er uten tvil veldig respektløst.

Dømmer jeg alle homofile pga denne opplevelsen? Nei ikke i det helle tatt. Det finnes respektløse mennesker overalt uavhenging av hvilken legning du har.
Sist endret av HectorX; 27. februar 2021 kl. 15:05.
Sitat av colakork Vis innlegg
..akkurat i det det virkelig blir liv i hormonparken. Må ha vært en opplevelse det
Vis hele sitatet...
14 år, da er du late bloomer.
Fikk min første kjæreste i barnehagen jeg.
Kyssa masse med henne.
Sitat av HectorX Vis innlegg
Nei, verken kleint eller feil å være homofil fra mitt perspektiv. Er jeg med kompiser å vi drikker eller spiller spill, så kan jeg bruke ordet "Jævla Homo/Homse" osv som skjeldsord mot dem bare for humoren sin skyld, men har faktisk aldri tenkt over at dette kan "Skade" den kompisen min som eventuelt skulle vært "inni" skapet å kanskje ikke tørr å komme ut fordi jeg/vi kaller vedkommende for "jævla homo" for spøkens skyld, selv om jeg har fortalt gang på gang til kompisene mine at jeg bryr meg svært lite hva andre folk "liker" så lenge det har det bra så er det viktigst. Så på det punktet bør jeg skjerpe meg!
Vis hele sitatet...
Godt å se at du kan se innover å reflektere, det er jo ikke noe du har gjort med vilje eller muligens noe du er blitt nødt til å forholde deg til; ingen blir født med all verdens kunnskap eller alle mulige perspektiver av en eller noen sak. Så at en skal lære det her som alt annet er jo en positiv ting.

Jeg hadde en gang en opplevelse av en fyr på byen som begynte å massere meg når jeg var skikkelig full en gang "nei, jeg kjente ikke vedkommende" jeg tenkte at han kanskje skulle kødde først så jeg lot være å si noe de første 5-10 sekundene, men de pågikk, å da ble jeg forbanna å ga klart beskjed om at viss vedkommende ikke sluttet så kom de til få kraftige konsekvenser. Han ga seg fort. Det blir liksom de samme som om jeg skal gå til en random dame på byen å begynt å massere henne, de hadde nok ikke blitt godt mottatt å det er uten tvil veldig respektløst.
Vis hele sitatet...
Det er respektløst, og som du sier så hadde det vært ramaskrik fra helvette.

Dømmer jeg alle homofile pga denne opplevelsen? Nei ikke i det helle tatt. Det finnes respektløse mennesker overalt uavhenging av hvilken legning du har.
Vis hele sitatet...
Godt poeng, jeg vet noen gjør det. Har hørt argumentasjonen ''jeg er redd for at han skal prøve seg på meg'' men da måtte jeg le og si at det ikke var noe for det vedkommende å bekymre seg for.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
''jeg er redd for at han skal prøve seg på meg''
Vis hele sitatet...
Viss jeg hører at noen personen sier noe sånt pga at noen er homofil/lesbisk så viser bare dette at personen enten er umoden eller usikker på seg sjøl, jeg har blitt sjekka opp av homofile selv. Men da sier jeg pent ifra at jeg ikke er homo å tar det heller positiv, de viser jo bare at personen fant meg attraktiv å det er jo bare positiv å øker selvbildet! Hasta la vista!
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Har hørt argumentasjonen ''jeg er redd for at han skal prøve seg på meg'' men da måtte jeg le og si at det ikke var noe for det vedkommende å bekymre seg for.
Vis hele sitatet...
Det er helt absurd, som om jeg skulle gått rundt og synes alle menn var ekle fordi de kanskje skulle kunne prøve seg på meg. Det er jo ikke ekkelt at folk er tiltrukket av deg selv om du ikke er tiltrukket av dem. Med mindre de trakasserer deg, men det er jo en helt annen problemstilling.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er helt absurd, som om jeg skulle gått rundt og synes alle menn var ekle fordi de kanskje skulle kunne prøve seg på meg. Det er jo ikke ekkelt at folk er tiltrukket av deg selv om du ikke er tiltrukket av dem. Med mindre de trakasserer deg, men det er jo en helt annen problemstilling.
Vis hele sitatet...
Enig. Alle som kan lese har vel opplevd at noen har prøvd seg, så en sånn unnskyldning er jo bare en dårlig forkledd løgn. Akkurat som at bibelen, koranen eller hva faen det nå skal være ikke aksepterer at du verken er homofil eller ikke-troende.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Akkurat som at bibelen, koranen eller hva faen det nå skal være ikke aksepterer at du verken er homofil eller ikke-troende.
Vis hele sitatet...
Ting går i bølger.
Ca. 1000 før Kristi fødsel drev jo greske menn og hadde det moro med hverandre.
Så var det mørkt i noen tusen år.
Men i dag er det vel ikke så ille å være hva de nå en er en føler for.

Så en en undersøkelse her forleden hvor 1 av 6 Amerikanske ungdommer oppgir å være LGBT
Sist endret av vindaloo; 27. februar 2021 kl. 15:49.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ting går i bølger.
Ca. 1000 før Kristi fødsel drev jo greske menn og hadde det moro med hverandre.
Så var det mørkt i noen tusen år.
Men i dag er det vel ikke så ille å være hva de nå en er en føler for.

Så en en undersøkelse her forleden hvor 1 av 6 Amerikanske ungdommer oppgir å være LGBT
Vis hele sitatet...
Akkurat som at Amor (Cupid) idag er blitt gjort om til en baby, når han i utgangspunktet var en ung og sterk mann. Hvorfor? Mest sannsynlig fordi at når samfunnet endret seg (før vår tid) så ble denne Guden oppfattet som ''for mektig'', og de likte ikke at denne guden brukte kjærlighet som sitt ultimate våpen.

Så han gikk fra å være en ung og kjekk mann som skapte trøbbel rundt seg med kjærligheten han spredte som en form for straff. - Ta for eksempel Narcissus som ble forelsket i sitt eget speilbilde, slik at han aldri kunne oppleve sann kjærlighet; det fordi han hadde nådeløst avvist de som ble betatt av ham.

I dag er Amor en liten baby, sønn av Afrodite (gudinnen av kjærlighet), fordi kjærlighet er feminint og stor-sterk-mann føler seg ikke like truet av en dame eller en baby. Kjærlighet er ikke for menn vettø.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Enig. Alle som kan lese har vel opplevd at noen har prøvd seg, så en sånn unnskyldning er jo bare en dårlig forkledd løgn.
Vis hele sitatet...
Det ligger nok et annet sted, ja. Kanskje de ikke er så redd for at du skal prøve deg på dem, som for at det faktisk skal funke?
Sitat av *pi Vis innlegg
Det ligger nok et annet sted, ja. Kanskje de ikke er så redd for at du skal prøve deg på dem, som for at det faktisk skal funke?
Vis hele sitatet...
Det der var et gullkorn jeg aldri har tenkt på, skal ta med meg den der videre og jeg. Takk!
Det bør du for det slår aldri feil! Hver eneste homofob man dybdeintervjuer/konverserer med rapporterer om at de har fått oppmerksomhet fra en annen mann og legger det fram som at de var mer redd for å faktisk like det om de hadde svart ja enn redd for det ukjente. Sist han Hans Reite, han pastoren i Volda som var veldig motstander av homofili. Den Paralellen kan man også trekke oppimot seksualitet generelt, jeg er overbevist om at jo mer puritaner du er jo flere kinky kostymer er i garderoben din. Rett som det er viser det seg å stemme også, her i fjor eller i forfjor ble en høytstående kardinal i Vatikanet bokstavelig talt tatt med buksene nede sammen med masse gutteprostituerte, Crystal meth i stor stil var involvert.

Det samme med en homomotstander fra statene som i år ble tatt i å bryte fornuftig coronaregler i akten med 20 andre dudes et sted, noen av dem ble funnet med ecstacy i lomma. Projeksjon er noe av det verste jeg vet, gitt!
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Det bør du for det slår aldri feil! Hver eneste homofob man dybdeintervjuer/konverserer med rapporterer om at de har fått oppmerksomhet fra en annen mann og legger det fram som at de var mer redd for å faktisk like det om de hadde svart ja enn redd for det ukjente. Sist han Hans Reite, han pastoren i Volda som var veldig motstander av homofili.
Vis hele sitatet...
Den radiodokumentaren var nydelig.
Ja det var den! Særlig fordi den avkledde intensjonene hans så voldsomt! Han var dritkeen han, er jeg sikker på!
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Spørsmålet er da; er det sånn at dere er kjent med homo''fobi'' i deres omgangskretser eller miljøer rundt omkring? Kan ikke si at jeg er redd for å 'være meg selv' men kan fortelle deg at jeg gjør det jeg kan for å holde tilbake på det så godt det lar seg gjøre - fordi. Vet ikke helt hvorfor, men fordi.
Vis hele sitatet...
I vennegjengen/omgangskretsen som jeg velger selv, nei. Greier ikke å være rundt sånt uten å ta diskusjonen. Men jeg har lagt merke til at jeg har en mye lavere terskel for å ta diskusjoner med folk jeg allerede er venn med, enn det de fleste har. De fleste vil jo styre unna dette i frykt for å skape tumulter og miste venner. Folk som hater på homofile eller andre folk som er annerledes uten å skade noen andre tenker jeg har hat latent i personligheten sin, eller underliggende problemet selv. Er noen ekstremt homofobe tenker jeg fort "hva prøver han å skjule?" "Hvem prøver han å lure?" "Er han homo selv?" "Har han blitt utsatt for overgrep?" "Tror han at han har noen som helst rett til å bestemme eller mener noe om hvordan andre lever livet?".

Det sier litt om en person at han slenger drit PGA "gruppepress" eller at det er "norm" eller "sjargong", da vil jeg fort se på denne personen som en feiging som sparker nedover i stede for å si hva han egentlig mener i frykt for å bli stemplet som homo selv. For det er jo fort det som kan skje. Er ikke homo, har aldri vært homo, men har aldri hata på homser. Med mindre du går på barneskolen og ikke skjønner hva begrepene man bruker betyr mener jeg at det aldri finnes en unnskyldning til å bidra til søppel kulturen som skremmer flotte folk fra å leve livet slik de ønsker. Jeg kan skjønne at ikke alle "brenner for" å diskutere homofili, men vi lever i et land hvor vi har lov til å ha fri vilje og ytre oss, og når det er sånn at man omtrent skal tillegges en ny legning bare fordi man tar et oppgjør med en hatkultur betyr det at vi enda har en lang vei å gå... Hadde kanskje ikke brydd meg like mye om dette hvis ikke konsekvensene av bare å støtte, eller ikke hate noen er at man blir satt i samme bås som de. Du kunne ikke gjort det samme i f.eks invandringsdebatten(av åpenbare grunner), og det er et så sinnsykt skittent kort som skremmer folk fra å stå frem som homo-vennlige. Da får jeg litt den "I am not gay, although I wish I were, just to piss off homophobes. -Kurt Cobain". Kan finne på å utgi meg selv for å være homofil bare for å føle på hvordan det er å stå imot en gjeng gamle bryggesjauere som helt ærlig er overbevist om at det ikke finnes homofile i deres omgangskrets, eller samme yrke. Sannheten er vel heller at ingen homofile vanligvis gidder å åpne seg for den type folk, hvorfor skulle de?

Nærmeste jeg kommer homo er et familiemedlem som flyttet til USA på 50-60 tallet en gang. Han jobbet seg fra servitør til direktør og endte opp passe søkkrik selv om han aldri skrøyt av dette selv. Allerede da han ankom startet problemene på grunn av hans legning. Han var ikke ekstremt feminin, eller noe sånt. Men han var åpen og ærlig med de han hadde avtalt å bo hos i starten. Det førte til at han ikke slapp inn, så stod han der på bar bakke i et fremmed land med kofferten sin. Heldigvis så naboene dette, og slapp han inn, men bare såvidt. Det var jo seriøst en del som trodde homofili var farlig og smittsomt på den tiden... Heldigvis hadde han kommet til riktig sted, San Francisco. LGBT bevegelsens arnested eller "gay capital of the world". Kjenner ikke hele historien, men han var skeiv i riktig by, og generelt open minded. Han hang med flere store stjerner før de blei kjent. Var han blant annet på Woodstock i 69, og "hadde nok prøvd litt av vært". Døde desverre av HIV/AIDS.

Vil si han gjorde det beste valget han kunne gjort med den legningen han hadde slik ting var i Norge på den tiden. Han kunne rett og slett ikke levd livet sitt fult ut i vårt samfunn siden vi var fullt opptatt med jantelov, fremmedfrykt, sjalusi og faens oldemor. Det fantes riktignok mye av det i USA også, men det var mye tidligere åpne homofile miljøer med sukessrike folk det borte, mens her ville man bokstavelig talt blitt utstøtt, arrestert og lynsjet uten støtte fra noen. Jeg tror livet hans var veldig begivelsesrikt og skulle ønske han levde lenge nok til at jeg ble kjent med han, og jeg har heller ikke noe som helst til overs for møkka-kulturen som gjorde at det var nødvendig å reise jorden rundt og fjerne et godt menneske og et talent fra landet vårt. Er riktignok glad på hans vegne for at han fant den beste veien til å kunne være seg selv og leve livet fult ut og være annerledes sammen med flere folk som forstod han. Tenker på hva han kunne fått glipp av og hvordan livet ville utartet seg om han hadde blitt i Norge.

Når jeg skulle fødes på 90-tallet en gang og noen som kjente til hele historien fikk greie på dette kom spørsmålet på fødeavdelingen "men burde du få barn da? Homofili er vel smittsomt!?". Tror ikke Norge aleine hadde kommet så langt som vi har nå om det ikke hadde vært for grunnarbeid gjort i andre land og deretter internett som fikk fremskyndet fremgangen i opplysning og åpenhet rundt temaet. Men det er alt fra holdninger til ordbruk som må forandres, og man må akseptere at det tar tid, men vær så snill a... Ikke vær en feig jævel. Om du er så sikker på din legning, så vis det da. Si hva du mener. Om noen skulle stemple deg som homo for det, så ok, de har kun ord. Om noen andre igjen skulle være dumme nok til å tro på dette, så ok, vil du menge seg med så ukritiske folk uansett? Noen ganger er det godt å få krangla litt med de rette folka. Så kan man bli ensom, også plutselig dukker det opp folk som ikke trekker deg ned for meningene dine. Folk som hjernen din trives mye bedre rund, noen som respekterer deg og holdningene dine uten å tillegge deg en legning.

Til deg Jokkarella: Om noen ikke kan akseptere deg fordi du er homse, så er det de som har et problem. Det kan være at du blir nødt til å fortelle deg selv dette som om det var et mantra, for sånn hælvettes gubbing som de folka der dreiv med ovenfor deg er ikke akseptabelt, og det at de blei kasta ut for dette viser til positive endringer i holdninger i det norske samfunnet. Det er også noe du burde ta med deg, og få innprentet slik at du etter hvert kan bli mindre usikker når slike ting skjer. Selv om du var på jobb er det faktisk helt greit å konfrontere folk som trakasserer deg, men det var veldig bra at sjefen din åpenbart bryr seg om ditt velvære, og spurte deg da han så at du ikke hadde det bra. En honør til han, og honør til deg for at du ikke bare insisterte på at det var "ingenting". Samfunnet må ta søppelsekker og bære de ut der de hører hjemme, ellers vil det ligge og flyte alt for lenge, forurense samfunnet og stinke dritt. Jeg insisterer på at vi som også er heterofile må tørre å ta tak for å få litt fortgang her, og da hjelper det ikke alltid bare å være snill og grei mot homofile, mens man på andre siden slenger seg på og later som det er greit eller morro med denne hatkulturen, man må rett og slett enkelte ganger lage et reint hælvette for at folk skal lære.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Ja det var den! Særlig fordi den avkledde intensjonene hans så voldsomt! Han var dritkeen han, er jeg sikker på!
Vis hele sitatet...
Ja, og så var det en slags sår fortrolighet mellom dem også. Det virket ikke som han så det komme selv, i det hele tatt.
Nei, det er ikke kleint. Omgangskretsen er blandet av alle slag. Både privat og proft.
Jeg ser at det er noen som har et foreldet syn på ting, men selv de opplever jeg begynner å se hvor vanlig og normalt det er å være "annerledes".
Det er deilig befriende at vi bare er folk og at så mange har den holdningen.
At det fortsatt er et stykke tilbake for samfunnet som helhet, ifht likestilling, er dessverre et faktum.