Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1036
Hei!
Jeg har blitt vært på sesjon, og fått beskjed om at jeg blir innkalt til sambands bataljonen. Jeg er i grunn ikke veldig motivert til å gjennomføre førstegangstjenesten, men tenkte jeg heller kunne bruke den til noe nyttig. Derfor ønsker jeg da å søke om å å ta utskrevet befalskurs i luftforsvaret.

Problemet er at jeg sannsynlig vis får enten 'bedrageri' eller 'forsøk på bedrageri' på rullebladet innen den tid.

Vil dette hindre meg i å komme inn på kurset?
Det sjekkes mot større saker og direkte økonomiskemisligholdssaker. Hva som defineres som "større" kommer veldig ofte an på overordnende. Det er vel den generelle sjekken i Forsvaret, noen plasser strengere dog.
Ved opptakk til befalskurs kreves det "god vandel", altså ikke plettfri vandel. Hovedsaklig skyldes dette sikkerhetsklareringen. Her ligges det spesielt vekt på økonomi, som beskrevet over, og gjerne mer alvorlige forbrytelser enn trafikkbøter osv. I og med at "god vandel" ikke er et absolutt begrep, vil det derfor være opp til den som behandler søknaden din eller den som skal sikkerhetserklære deg, til å bestemme om du er skikket eller ikke.

Du kan ta kontakt med Forsvarets responssenter på telefon 810 00 222 og høre nærmere med dem om mulighetene dine eller "noen i samme situasjon".