Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3119
Hei medfreaker!
Driver for tide å konstruerer et slags kontor av en bod i huset. Her skal det være arbeidsbenk hele veien rundt, med bokhyller over. Under disse bokhyllene tenkte jeg å feste lys, av typen LED-lister. Men disse listen fås i minst en million varianter og jeg lurer derfor på om noen har erfaring med disse. Har sett at de har på Clas Ohlson, IKEA, dx.com og sikkert en haug andre plasser også. Prisene varierer mildt sagt mye. Tanken er å få et rent skrivebord, der det kun skal ligge det jeg holder på med for øyeblikket.

Har noen erfaring med LED-lister? Duger det som arbeidslys (jeg skal altså sitte å studere under lyset)? Er det kvalitetsforskjeller? Eller skal jeg drite i hele prosjektet?
Svigerfar er ingeniør innenfor automatikk og elektronikk, hadde en samtale om dette her om dagen faktisk
siden det er skyggelister i nesten hele huset tenkte jeg å legge opp til led-lister som "nattlampe" på soverommet til meg og dama.

Han driver b.l.a enkeltmannsforetak og får såklart i ledlister etc utstyr andre steder enn fra norske butikker og grossister forsåvidt jeg vet, men iaff, disse led-listene lurer jeg på om er kraftigere enn de du finner på biltema? vet såklart ikke, men de lyser godt og trenger sin egen trafo(was it?)

funker knall er poenget! er ikke helt drilla på dette selv, såvidt kikka på det, men han bruker det som lys bak
i arbeidsbilen og, lyser mye bedre enn hva de gamle lysene som originalt kom med bilen.

lykke til!
Ikke akkurat lyslist, men kan dele min erfaring med LED.

Jeg har et rent 12V anlegg på hytta og bruker bare LED-pærer. Bruker bare lamper med sokkel type GU 5.3 (heter vist MR16 i USA/Kina). Bestilte ett lass med LED-pærer fra eBay i størrelse 1-6W og utelukkende med lysfarge "varm hvit". (Fikk først noen med lysfare Hvit, men den har jeg kastet da lyset i praksis var mere som blått å regne). På noen lamper brukte jeg adapter fra E27 til GU 5.3 for å kunne bruke lampene jeg hadde liggende fra før.

Det fungerer bare lekkert. Det fineste lyset får jeg faktisk fra de aller rimeligste 1W lampene (dem med masse småe LED-pærer i fronten). Også pærene på 1,8W og 2,5W gir et greit lys, men ikke like behagelig som dem på 1W.

Har ikke lagt opp til noen for for dimming.

Har du bedre råd, så finnes det kvalitets LED fra Osram, Pilips, GE osv. Disse koster vesentlig mer, men gir også et bedre/finere lys, samt er enklere å dimme.
Sist endret av BjornTore; 19. september 2012 kl. 10:14.
Takk for svar!
Har jo en LED hodelykt selv og den lyser jo som bare pokker når jeg tenker meg om. Er det noen som har erfaring med LED-lister fra dx.com? Ser de har på ELFA også, men også der er det et hav å velge mellom.

Hvilken fargetemperatur vil være best som arbeids- og leselys? Og bør jeg ha flere, men svakere? Ser på ELFA at listene er 30cm lange, dette føler jeg kanskje vil gi veldig godt lys rett under, men skrivebordet mitt blir rundt 2m i lengden og da vil det bli "mørkt" og skygge i kantene?

Trenger flere erfaringer
Varm hvit som jeg liker å ha hjemme er vel ca. 2700K (tilsvarende vanlig glødelamper). Billykten min og blitsene mine er på ca. 4100K-4300K (tilsvarende dagslys). 6000K er helt blått.
Jeg kjøpte 3 x av disse og en slik for å ha under ei hylle som er over senga, + strømforsyning og kontrollboks selvfølgelig.

Når jeg koblet opp monterte jeg bare to "striper" for å se om dette var nok. Faktisk hadde det vært nok med bare en stripe for mitt bruk. Jeg bruker den på halv styrke når jeg leser og lavest styrke til vanlig.

Det du bør gå for er 3 x 2 meters lister og den splitteren. Listene bør ha 5050 RGB dioder med 60 LEDs pr. meter (120 LEDs på 2 meter). Vet ikke om disse kontrollboksene klarer å gi strøm til 3 striper x 120 LEDs = 360 LEDs totalt. De skal vel klare 60-70 W, så det går sikkert fint.

Veldig fint å gå for RGB dioder også, for da kan du velge det temperaturen på lyset du liker best. Kjøper man en bestemt temperatur er man låst til den.

Jeg er veldig fornøyd med min ene stripe, men hvis du skal bruke lyset som arbeidslys anbefaler jeg å ha tre striper for ekstra godt lys.
Sist endret av Torst3in; 19. september 2012 kl. 19:40.
Ganske fin combo hvis du ikke liker å lodde;

Random Warm White LED Strip.
12v Adapter.
DC Plugg Hunn.

Bestilt sånn adapter og plugg, venter spent!
Skal brukes til kjøkken-underbenk-belysning.

Skal du gjøre de dimmbare billig så sjekk ut disse!
Sist endret av Fekillix; 19. september 2012 kl. 19:42.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Ganske fin combo hvis du ikke liker å lodde;

Random Warm White LED Strip.
12v Adapter.
DC Plugg Hunn.

Bestilt sånn adapter og plugg, venter spent!
Skal brukes til kjøkken-underbenk-belysning.

Skal du gjøre de dimmbare billig så sjekk ut disse!
Vis hele sitatet...
Tungvint. I tillegg skal 5050 gi mer lys enn 3528. Han trenger heller ikke 10 meter. Han trenger maks 2 meter hvis jeg skjønte riktig.

Det jeg anbefalte i forrige posten min er et bedre valg, 3 x 2 meter. Da har han tre lister på 2 meter hver, siden av hverandre for å få mer lys.

Kjøp en slik kontrollboks så slipper du å lodde, skru eller lage noe eget for å dimme. Her er det plug and play.

2A strømforsyning er også for lite hvis man skal utnytte LED lyset maks. Denne er på 5A som holder til 60W, noe som skal være ok.

Du kan velge farge og dimme lyset selv, og alt via en fjernkontroll!
Sist endret av Torst3in; 20. september 2012 kl. 16:13.
Sitat av Torst3in Vis innlegg
Tungvint. I tillegg skal 5050 gi mer lys enn 3528. Han trenger heller ikke 10 meter. Han trenger maks 2 meter hvis jeg skjønte riktig.

Det jeg anbefalte i forrige posten min er et bedre valg, 3 x 2 meter. Da har han tre lister på 2 meter hver, siden av hverandre for å få mer lys.

Kjøp en slik kontrollboks så slipper du å lodde, skru eller lage noe eget for å dimme. Her er det plug and play.

2A strømforsyning er også for lite hvis man skal utnytte LED lyset maks. Denne er på 5A som holder til 60W, noe som skal være ok.

Du kan velge farge og dimme lyset selv, og alt via en fjernkontroll!
Vis hele sitatet...
Så ikke at det var 3528.
Det holder fint med 2A hvis han kun skal ha 2m per adapter.
Det ville også vært vanskelig å få til varmhvitt lys med dine RGB strips..
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Så ikke at det var 3528.
Det holder fint med 2A hvis han kun skal ha 2m per adapter.
Det ville også vært vanskelig å få til varmhvitt lys med dine RGB strips..
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du fikk med deg denne?

Det han trenger er:

3 x 2 meters 5050 RGB (60 dioder pr. m) lister
1 splitter (1 til 3)
1 strømforsyning 12V 5A
1 kontroll boks m/fjernkontroll

Vanskelig å få varmhvitt lys med de RGB diodene?
Man trykker bare på en knapp på fjernkontroll, slik som man skifter kanal på TVen. Flertall i Norge vil nok si at dette ikke er en veldig stor utfordring.
Jeg ser ingen knapp for varmhvit jeg :S?
http://upit.no/bilder/g10Bn.jpg
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Jeg ser ingen knapp for varmhvit jeg :S?
Vis hele sitatet...
Kina kvalitet. Det er den knappen under "R". Fargene på knappene i forhold til lyset stemmer sånn nogenlunde, men man må prøve seg fram.

Man får varmhvitt lys med RGB diodene i hvert fall. Jeg kan bilder av mitt lys hvis ønskelig. Se her ved ca. 4.45.
Jeg får grønt på den røde rekka og rødt på den grønne :S

Uansett så fikk jeg fram en gul/varm/hvit farge, men varmhvitt er det ikke! Siden det er så billig kan TS like greit gå for 44 key versjonen, da kan du tune fargene selv..

EDIT; Oznium er en kjent leverandør som leverer LED-Stuff..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvordan gikk det med prosjektet til TS? Hva endte du opp med?
her e det du leite etter
http://www.youtube.com/watch?feature...&v=EXMzkh-NzJk

PS. har du budsjett så leit videre