Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5147
Forleden kom jeg til skade til å se programmet Åndenes makt på TV Norge.
Der dukket opp en dame som kom kjørende i en ny feit Mercedes Benz med navn Lilli Bendriss.
Etter å ha plukket opp ett par personlige gjenstander og lest noen gamle brev pratet hun med så med mennesker som har gått bort for mange år siden.

Jeg vet ikke om hun er gal eller om hun lyver så det renner. Jeg personlig har mest troen på det siste.
Dette er noe hun og mange andre tjener gode penger på som i mine øyne er ren svindel.

Hvordan kan dette være greit? Hvordan kan det være mulig at ingen blir straffeforfulgt som følger av dette?
Fordi det er kundene som velger å tro på dette og ingen kan hindre de i det.

Hørte noe om ei jente som hadde skrevet til åndenes makt om et gammelt hus hun bodde i og ville at de skulle komme.
De ba henne om å sende mest mulig informasjon om huset og hendelsene som hadde funnet sted, hun måtte også ta masse bildet osv.

Alt dette er så uekte som det går an.

Ble drøyt når gjenferdene begynte å stille ut brus og chips på gulvet av en bensinstasjon.
Hvordan kan det være mulig at ingen blir straffeforfulgt som følger av dette?
Vis hele sitatet...
Du kan jo anmelde henne og se hva som skjer.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Hun er skuespiller, mange andre som også tjener penger på skuespill, er ikke noe galt i det.
Sist endret av pokemon; 6. oktober 2012 kl. 16:28.
Svindlere uten skruppler.
Sitat av pokemon Vis innlegg
Hun er skuespiller, mange andre som også tjener penger på skuespill, er ikke noe galt i det.
Vis hele sitatet...
En skuespiller som later som har blitt overfalt og trenger å låne penger til taxi og klær for å så stikke av med midlene er greit? Fordi hun går under definisjonen skuespiller?

Jeg klarer ikke å skille brorparten av healere fra andre svindlere.
Sitat av Joakim__ Vis innlegg
Jeg klarer ikke å skille brorparten av healere fra andre svindlere.
Vis hele sitatet...
Det verste er at mange mennesker forholder seg tause fordi de er redde for å såre disse menneskene. Det er "healer" som heter Hugo som var featured på en dokumentar som en mor som mistet sønnen sin til kreft. Hun var så desperat at hun prøvde alt. Denne Hugo skulle "fjern heale" sønnen og sa på telefonen til guttungen at nå healer jeg deg. Gråtkvalt fortalte moren at sønnen svarte ja jeg kjenner det og at han trodde på det. Jeg synes disse menneskene er helt forferdelige.

Noe som nesten er like ille er folk som synes/skjønner at det er lureri men som forholder seg tause og lar venner og bekjente utnytte.
Sitat av Joakim__ Vis innlegg
Etter å ha plukket opp ett par personlige gjenstander og lest noen gamle brev pratet hun med så med mennesker som har gått bort for mange år siden.
Vis hele sitatet...
Det vil vel være ganske drøyt om man skulle straffeforfølge noen for dette? Man kan jo ikke sette alle som mener noe annet enn det man selv mener eller tror på noe annet enn det man selv tror på i fengsel?
Sitat av Joakim__ Vis innlegg
Hvordan kan dette være greit? Hvordan kan det være mulig at ingen blir straffeforfulgt som følger av dette?
Vis hele sitatet...
Skal vi i samme slengen ta med religion også? Det er riktignok ikke like mange som tjener seg rik på det (kanskje med untak av vatikanet - http://mobil.aftenposten.no/okonomi/...n-5014080.html - beklager kun mobilutgave), men det er vell noe mer eller mindre ubeviselig som noen tjener på, eller "lurer" folk til å tro på alt ettersom hvordan man ser på det.

Personlig ser jeg lapper rundt omkring med telefonummer til synske damer av alle folkeslag som tar "bare" 500 kr per samtale og tenker at, jaja, folk får tro hva de vil.
Problemet er når disse folkene aktivt oppsøker terminale mennesker og gir de håp basert på metoder som ikke har hold i vitenskapen whatsoever, slik som i eksempelet til Flaskeposten.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Problemet er når disse folkene aktivt oppsøker terminale mennesker og gir de håp basert på metoder som ikke har hold i vitenskapen whatsoever, slik som i eksempelet til Flaskeposten.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det et problem, men det er da virkelig her dette med å tenke selv kommer inn. Kan helt klart se at om man er dødsyk og det ikke er noe legene kan gjøre for en er man villige til å prøve det meste, men nå har vell de aller fleste fått med seg et av de titalls programmene som tar for seg hvordan de opererer?

Som for eksempel det siste (folkeopplysningen) på nrk.

Jeg er kanskje kynisk, men om noen med en seriøs sykdom med viten og vilje går over til kun "healing", har de kanskje fortjent skjebnen de har satt opp for seg selv. Om de selv er for oppskjørtet, trist, syk e.l. til å se at det ikke er en god ide burde noen andre rundt de kunne se det.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Selvfølgelig er det et problem, men det er da virkelig her dette med å tenke selv kommer inn. Kan helt klart se at om man er dødsyk og det ikke er noe legene kan gjøre for en er man villige til å prøve det meste, men nå har vell de aller fleste fått med seg et av de titalls programmene som tar for seg hvordan de opererer?

Som for eksempel det siste (folkeopplysningen) på nrk.

Jeg er kanskje kynisk, men om noen med en seriøs sykdom med viten og vilje går over til kun "healing", har de kanskje fortjent skjebnen de har satt opp for seg selv. Om de selv er for oppskjørtet, trist, syk e.l. til å se at det ikke er en god ide burde noen andre rundt de kunne se det.
Vis hele sitatet...
Pisspreik.

Nå vet ikke jeg hvilken erfaring du har med å være pårørende til noen som er dødssyk (regner med du ihvertfall ikke har vært terminal selv), men i en situasjon hvor alt håp er ute er det vel så ofte de pårørende som sliter med å akseptere skjebnen. Folk som utnytter dette skulle vært stilt i gaten til alles spott og spe.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Pisspreik.

Nå vet ikke jeg hvilken erfaring du har med å være pårørende til noen som er dødssyk (regner med du ihvertfall ikke har vært terminal selv), men i en situasjon hvor alt håp er ute er det vel så ofte de pårørende som sliter med å akseptere skjebnen. Folk som utnytter dette skulle vært stilt i gaten til alles spott og spe.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært pårørende til mye, men ikke i så nær familie som foreldre/søsken.

Som jeg sa er jeg enig i at de er svindlere, men folk er da for fanden godt nok opplyst til å kunne tenke litt selv?
Sitat av OnklD Vis innlegg
Jeg har vært pårørende til mye, men ikke i så nær familie som foreldre/søsken.

Som jeg sa er jeg enig i at de er svindlere, men folk er da for fanden godt nok opplyst til å kunne tenke litt selv?
Vis hele sitatet...
Ikke i en slik situasjon, nei. Folk blir religiøs av mindre.
For de som ikke har sett det enda og irriterer seg over alt slikt tull, er det greit å se Folkeopplysningens episode om temaet: http://tv.nrk.no/serie/folkeopplysni...ng-1/episode-4

Der de avdekket svindel med noen triks, og da ble NSF (Norges Spiritualist Forening) sinte, noe som resulterte i: "NSF har valgt å sende en klage til pressens faglige utvalg på NRK's program "Folkeopplysningen". "

Helt latterlig at de faktisk prøver å støtte medlemmene som åpenbart driver med svindel og ikke har noen evner i det hele tatt.

Så vidt jeg vet så er vel forørvrig åndenes makt ikke ment å være et rent dokumentar-program? Eller tar jeg feil?

Edit: Denne er litt bra og http://www.wimp.com/mindreader/
Sist endret av contempt; 7. oktober 2012 kl. 17:20.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Ikke i en slik situasjon, nei. Folk blir religiøs av mindre.
Vis hele sitatet...
Og poenget ditt er?

Bare fordi en forelder, søsken eller meg selv ikke har vært dødsyk har jeg ingenting jeg skulle sagt på emnet? Holder det ikke om det for eksempel var en god venn, en onkel, tante e.l.?

Eller har jeg bare ikke rett på en mening fordi jeg ikke har den samme som deg?
Sitat av OnklD Vis innlegg
Og poenget ditt er?

Bare fordi en forelder, søsken eller meg selv ikke har vært dødsyk har jeg ingenting jeg skulle sagt på emnet? Holder det ikke om det for eksempel var en god venn, en onkel, tante e.l.?

Eller har jeg bare ikke rett på en mening fordi jeg ikke har den samme som deg?
Vis hele sitatet...
Tror vel gjerne han mener at folk tenker veldig irrasjonelt og mer panisk når det er noen som står de veldig nære, og mister dermed evnen til å "tenke selv" som du påstår folk burde klare, selv når de er i en kjip situasjon?

Dermed er det mange som går til healing-folk, selv om de kanskje vet at det ikke funker, men klarer ikke å tenke på den måten.
Sitat av contempt Vis innlegg
Tror vel gjerne han mener at folk tenker veldig irrasjonelt og mer panisk når det er noen som står de veldig nære, og mister dermed evnen til å "tenke selv" som du påstår folk burde klare, selv når de er i en kjip situasjon?

Dermed er det mange som går til healing-folk, selv om de kanskje vet at det ikke funker, men klarer ikke å tenke på den måten.
Vis hele sitatet...
Så vi skal fortsette å sy puter under armene på folk?

Altså, jeg kan forstå desperasjonen folk føler, men jeg ser ikke problemet. Om et menneske velger å gå til en healer i tillegg til å få medisiner via de vitenskapelige metoden, kanskje healern kan hjelpe på selvfølelsen, placebo-effekten kan være meget positiv for det menneskets siste dager/måneder/år på jorda.

Om et menneske derimot velger bort medisin og kun går til snåsamannen for å bli frisk synes jeg det kanskje er dagens utgave av "naturlig seleksjon".

I likhet med at om en ekstremkjører velger med viten og vilje å dra inn i et rasfarlig område, bør våre hjelpemannskaper sette sine liv i fare for å hjelpe de?

Det er naturlig nok en forskjell på de to eksemplene, men om du er klar nok i hodet til å velge bort legehjelp (antar man får flere beskjeder om at dette ikke er lurt), så er man kanskje klar nok til å vite konsekvensene det kan ha.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Og poenget ditt er?

Bare fordi en forelder, søsken eller meg selv ikke har vært dødsyk har jeg ingenting jeg skulle sagt på emnet? Holder det ikke om det for eksempel var en god venn, en onkel, tante e.l.?

Eller har jeg bare ikke rett på en mening fordi jeg ikke har den samme som deg?
Vis hele sitatet...
Hva faen er problemet ditt? Vis meg at jeg har skrevet noen sted at du ikke har rett til å ha en mening. Ånei, fant du det ikke?

Det eneste jeg prøver å forklare deg at det er svært uheldig for både pasient og pårørende at klovner fra *insert valgri alternativbehandlig* gir dem alle håp om at man blir helt frisk, så lenge man blir healet eller hva det nå måtte være. Man trenger på ingen som helst måte ha vært nær pårørende for å skjønne dette - logisk tenking burde holde i massevis.

At du presterer å kalle dette for naturlig seleksjon sier mer om deg enn noe annet. Du vet tydeligvis ingenting om hvordan et menneskelig tankemønster fungerer under spesielle omstendigheter, men det er ikke fordi du ikke har vært en nær pårørende. Det er enten fordi du er stokk forbanna dum og skylder IQ, eller så er det en annen årsak som jeg ikke skjønner noe av.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Det er en ting jeg har alltid lurt på er hvis fjern healing, håndspåleggelse, forbønn, sukkerpiller(homøopati) faktisk fungerer, hvorfor er ikke det noe man lærer i medisin studiene? Hvorfor blir det aldri brukt på et sykehus eller et legekontor?

Og en annen litt artig sak jeg har lagt merke til på folk som tror på slikt tøv er hvor dem setter sin grense for å tru på en behandlingsform. "Jeg tror på homøopati, men helbredene krystaller er bare tull"

Avslutter mitt innlegg med en liten funfact: Homøopater tror at jo svakere en medisin er, jo sterkere blir den.

Anbefaler alle å se denne videoen fra James Randi om homøopati, hvis du har lyst på en god latter. LINK
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hva faen er problemet ditt? Vis meg at jeg har skrevet noen sted at du ikke har rett til å ha en mening. Ånei, fant du det ikke?
Vis hele sitatet...
Det har du ikke sagt, det var et mindre heldig utbrudd fra meg.

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Det eneste jeg prøver å forklare deg at det er svært uheldig for både pasient og pårørende at klovner fra *insert valgri alternativbehandlig* gir dem alle håp om at man blir helt frisk, så lenge man blir healet eller hva det nå måtte være. Man trenger på ingen som helst måte ha vært nær pårørende for å skjønne dette - logisk tenking burde holde i massevis.
Vis hele sitatet...
Hvor har du prøvd å forklare meg dette?

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Problemet er når disse folkene aktivt oppsøker terminale mennesker og gir de håp basert på metoder som ikke har hold i vitenskapen whatsoever, slik som i eksempelet til Flaskeposten.
Vis hele sitatet...
Dette svarte jeg på, det er vell det nærmeste vi kommer til det du mente du skulle forklare meg.

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Pisspreik.

Nå vet ikke jeg hvilken erfaring du har med å være pårørende til noen som er dødssyk (regner med du ihvertfall ikke har vært terminal selv), men i en situasjon hvor alt håp er ute er det vel så ofte de pårørende som sliter med å akseptere skjebnen. Folk som utnytter dette skulle vært stilt i gaten til alles spott og spe.
Vis hele sitatet...
Nei, det vet du ikke, du har ikke peiling overhode på hvordan min pårørendehistorie har vært. For alt du vet kan halve familien min ha lidd av diverse uhelbredelige sykdommer.

Det kommer jo klart og tydelig frem hvordan følelser du har rundt disse "healerne" og det er vell det som gjennomsyrer de fleste postene dine i denne diskusjonen.

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Ikke i en slik situasjon, nei. Folk blir religiøs av mindre.
Vis hele sitatet...
Ditt svar her var til et eksempel fra min side, ikke noe med rot i virkeligheten.

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
At du presterer å kalle dette for naturlig seleksjon sier mer om deg enn noe annet. Zip...
Vis hele sitatet...
Tar meg den frihet å fjerne den siste delen av den siste posten din som omtrent var bare personangrep og antagelser.

Skal innrømme og beklage at det var en heller dårlig spøk som ikke kom godt nok frem i innlegget mitt.

Men helt ærlig, om en person bruker en healer i tillegg til medisinsk behandling, kanskje placebo-effekten av å bli "healet" gjør at dette mennesket har det bedre med seg selv i den siste tiden av sitt liv? Hva er det som er så galt med dette?

Ja, det er umoralsk, uetisk og direkte synd at noen utnytter folk i den situasjonen de er i, men det er menneskelig natur å utnytte andre mennesker. Det finnes det større og bedre, evt værre, eksempler på ellers i verden.

Om du selv velger bort medisinsk behandling for å bli "healet" frisk, så ja, da er det kanskje noe annet som er galt med den personen enn en sykdom.
Sitat av contempt Vis innlegg
Tror vel gjerne han mener at folk tenker veldig irrasjonelt og mer panisk når det er noen som står de veldig nære, og mister dermed evnen til å "tenke selv" som du påstår folk burde klare, selv når de er i en kjip situasjon?

Dermed er det mange som går til healing-folk, selv om de kanskje vet at det ikke funker, men klarer ikke å tenke på den måten.
Vis hele sitatet...
Jeg "vet" at det ikke funker, men jeg kommer fortsatt til å prøve det når jeg får kreft..
Litt fordi jeg håper på placebo-effekt. Jeg forestiller meg at den kan helbrede amputasjon
om man får det hardt nok (da trenger man nok en maskin som kan tvinge hjernen inn i placebo)

Og dette er vel noe folk tenker på lenge før de blir ansvarlig for egen kropp?


Og det er vel ingen som mener at vi skal forby det? (husk hvordan andre forbud har fungert/fungerer)

Jeg ble nysgjerrig på om vi har lover som stopper meg fra å legge ut en notis i avisen med teksten: "send meg sms så skal jeg fjernheale deg - tjenesten koster **kr"

Og hvis jeg betaler noen for å heale meg og jeg ikke blir frisk, da kan jeg vel kreve penger tilbake?
Sist endret av Novice; 7. oktober 2012 kl. 21:42. Grunn: layout