Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2018
Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har planer om å flytte til enten Spania eller Italia iløpet av de neste årene.

Hvordan fungerer dette? Noen som vet?
Dette kan du lett finne ut av selv ved å besøke nettstedet til det respektive landets ambassade, eller ved å ta en telefon dit. Jeg vil tro de kan svare deg mye bedre på eventuelle spørsmål du måtte ha, enn hva en random freak kan.
Linker til offisiell info selv om wiki-linkene sikkert allerede har dekt det:

Italia: http://www.esteri.it/MAE/Templates/G...Guest#domanda1

Spania: http://www.maec.es/en/menuppal/consu...emblondon.aspx
Sist endret av contempt; 7. oktober 2012 kl. 17:09. Grunn: Fikset linkene.
Du må vell ikke nødvendigvis få nytt statsborgerskap.

Skal du jobbe der eller pensjonere deg?
Jeg ville ikke byttet ut norsk statsborgerskap med spansk eller italiensk slik økonomien utvikler seg nå! Du kan fint bo der som norsk statsborger! Bare melde flytting.. Eller er det en annen grunn kanskje? Isåfall trur jeg ikke det er no problem, men du mister alt av norske rettigheter om du gjør det..
Bare for å si det i klartekst det de andre snakker om:
Norge tillater ikke å ha dobbelt statsborgerskap. Så det største hinderet er om du er villig til å gi slipp på det norske statsborgerskapet ditt.

Andre EØS-land kan du bo i til krampa tar deg så lenge du enten har jobb eller midler til å leve for. Den eneste grunnen til å ha statsborgerskap er derfor å få sosial stønad. Og trenger du dette vil jeg virkelig ikke anbefale Spania eller Italia...
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Bare for å si det i klartekst det de andre snakker om:
Norge tillater ikke å ha dobbelt statsborgerskap. Så det største hinderet er om du er villig til å gi slipp på det norske statsborgerskapet ditt.

Andre EØS-land kan du bo i til krampa tar deg så lenge du enten har jobb eller midler til å leve for. Den eneste grunnen til å ha statsborgerskap er derfor å få sosial stønad. Og trenger du dette vil jeg virkelig ikke anbefale Spania eller Italia...
Vis hele sitatet...
men hvorfor kjenner jeg flere som har norsk pass og pass fra hjemmlandet sitt ?

Uansett Ts det er ikke akkurat bra stillt med spania, så er vel ikke så attraktivt og bli spansk ? , og du kan feks være jobbsøker i spania og motta arbeidsledighets trygd fra norge i ett år
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
men hvorfor kjenner jeg flere som har norsk pass og pass fra hjemmlandet sitt ?

Uansett Ts det er ikke akkurat bra stillt med spania, så er vel ikke så attraktivt og bli spansk ? , og du kan feks være jobbsøker i spania og motta arbeidsledighets trygd fra norge i ett år
Vis hele sitatet...
Det er ganske mange irrganger i statsborgerskapsloven, men regelen om at du mister norsk sb nær du blir sb i ett annet land er (for voksne) ganske absolutt så vidt jeg vet. Se: http://www.lovdata.no/all/tl-20050610-051-005.html#23
Null problem å flytte til EU/EØS land med norsk pass, vil annbefale som alle andre og også beholde dette da Norge er best. Og det sier jeg ikke ubegrunnet, Norge er faktisk det beste stedet i verden å ha statsborgerskap for tiden Vet ikke hvordan det er i Italia og Spania, men nordmenn er ganske etterspurte ihvertfall innenfor support-bransjen. Null problem å få jobb
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Null problem å flytte til EU/EØS land med norsk pass, vil annbefale som alle andre og også beholde dette da Norge er best. Og det sier jeg ikke ubegrunnet, Norge er faktisk det beste stedet i verden å ha statsborgerskap for tiden Vet ikke hvordan det er i Italia og Spania, men nordmenn er ganske etterspurte ihvertfall innenfor support-bransjen. Null problem å få jobb
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er så nøye om du har byttet til Spania mtp å få jobb i Support-bransjen, så lenge du kan norsk er det ikke så farlig.

Det er best å ha støtten fra Norge ja, men hvis du skal jobbe i utlandet så må du fortsatt bidra til Norge i tillegg til å betale skatt i det aktuelle, hvis du har tenkt til å forsette å ha godene. Just sayin'
Sitat av contempt Vis innlegg
Tror ikke det er så nøye om du har byttet til Spania mtp å få jobb i Support-bransjen, så lenge du kan norsk er det ikke så farlig.

Det er best å ha støtten fra Norge ja, men hvis du skal jobbe i utlandet så må du fortsatt bidra til Norge i tillegg til å betale skatt i det aktuelle, hvis du har tenkt til å forsette å ha godene. Just sayin'
Vis hele sitatet...
Joa men "goden" det er snakk om er jo å være norsk statsborger, med de rettighetene det medfølger. Du vil vel ikke ha krav på gratis sykehjelp f. eks. om du ikke skatter til Norge, men det er sånn det er om man ikke vil bo i Norge. Goden med å være norsk statsborger er jo å kunne flytte hjem igjen uten stress.