Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1133
Jess, problemet er som følger. Maskina mi har i den siste tida begynt å sporadisk slå seg av når jeg spiller spill, og jeg fant ut at det måtte være fordi den ble for varm eller noe. Jeg åpner Everest og må klø meg i øynene når jeg ser det står 101 grader C på hovedkort-temperatur. Jeg konkluderte med at dette ikke var mulig, i og med at miljøet inne i kabinettet ikke var varmt når jeg holdt hånden inni for å kjenne, men dog, noe var galt. Jeg bestemte meg for å gi maskina en skikkelig støvfjerning, så med trykkluftboksen i hånda blåser jeg omtrent 200 gram med hybelkaniner og døde mygg ut av kabinettet. "Ikke faen det var varmt når hver komponent har egen pelsfrakk", tenker jeg og rigger opp maskina igjen.

Nå bootet den ikke. Eller, jeg fikk livstegn, men musa fikk plutselig ikke strøm, viftene gikk på fullt turtall samme hvor lenge den fikk stå, og skjermbilde ble det aldri noe av. Jaja, nå hadde jeg i alle fall en glimrende unnskyldning til å kjøpe meg det nye hovedkortet jeg uansett hadde lyst på, tenker jeg, og som sagt så gjort. Irritasjonen og skuffelsen ble derfor meget stor da jeg ser at akkurat det samme skjer med det nye hovedkortet, som eliminerer det som feilkilde. Noen som har vært borti noe lignende eller har peiling på hva som er galt, eller må jeg hoppe i det sure eplet og feilsøke hver enkelt komponent?


- Bjølg
Sist endret av Hedges; 29. januar 2009 kl. 19:23.
Strømforsyningen?
Jeg har også dette problemet med at dataen ikke vil skru seg på i det hele tatt, kommer bare en liten bzz lyd fra strømforsyningen. Gikk opp fra en intelpentium 4 prosessor og Sapphire x600 skjermkort til en Intel core 2 quad og nytt hovedkort og ATI Radeon HD 4850 1gig skjermkort. Strømforsyninga jeg da har/hadde var 330W Vurderer muligheten for at enten hovedkortet er ødelagt eller at stømforyninga ikke klarte å drive dette. Noen som vet konkret hva som skjer når strømforsyninga er for liten?

BTW; Første gang jeg prøvde å skru på gikk vifta på CPU kjølern ett par runder. Prøve også med en 350W strømforsyninga.... funka ikke det heller
Heh, tipper nok at det er strømforsyningen som er gående. Vet ikke akkurat hva som skjer med strømforsyning når den blir overdrevet, blir vel at komponenter som transistorer , og kondensatorer blir altfor varme/ryker ,eller det som skjer er at hovedkortet ikke får nok strøm, og skjermkortet i samme slenget, så kan jo du tenke deg selv xD, Skjermkortet du har gilfy trekker endel strøm ca 280watt på load og ca 170watt på idle :P, så strømforsyningen er altfor liten.

Tipper hvis dere tar og bytter strømforsyning til noe sterkere ala minst 500watt så kanskje det funker, spørre en kompis om å låne ?

også, hvilken hovedkort/Strømforsyning og skjermkort har du Bjølg?
Sist endret av Itsnotover; 30. januar 2009 kl. 00:27. Grunn: Bare gjør det
Takk.

Kjenner en som har 1100W strømforsyning, kunne vel prøvd den

Men tenker jeg ryker på en 650W etter skolen i morgen, strømforsyninga jeg har nå er vel ødelagt anyway
Jeg har aldrig opplevd at hovedkortet har gått bzerk når PSU har gått til helvete. til trådstarter, åssen er gjennomstrømmingen i kabinettet? har du passiv kjøler til CPU? Hvis ja, koble en vifte til den.
Hvis nei, hva er temp på CPU? du kan jo sjekke om det er ett tynt lag med kjølepasta mellom kjøleribbe og CPU, om det er alt for mye skrap av alt, og legg ett nytt lag på, er det for lite ta litt mer på.
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Itsnotover: Har en Mist 600W strømforsyning og et GeForce 9800GTX skjermkort. Har aldri hatt problemer med den kombinasjonen i det året jeg har kjørt den, inntil nylige feil oppsto.

Spelley: Kjølepasta er byttet, problemet er at dritten ikke starter. Ei heller passiv kjøling i kabinettet. Vifte på CPU, en vifte i front og to bak i kabinettet.
Sist endret av Hedges; 30. januar 2009 kl. 02:22.
Jeg vet ikke om du har testet det; men prøv å fjern alle komponenter du ikke trenger. Nettverkskort, skjermkort (om du har integrert), lydkort, rambrikker (om du har flere), hardisker (--||--) osv.

Det er iallefall en måte å feilskjekke dette på. Strømforsyvninga skal holde i lange baner, så det er ikke problemet med mindre den er defekt. Det enkleste er å dra til en kammerat eller lignende, å låne hans deler for å feilskjekke diverse komponenter. Dobbeltskjekk at alle kabler er plugget i, spesielt i det nye HK'et. F. eks strøm til CPU er lett og glemme, og da får du ikke noe bildet.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Varmt hovedkort har jeg aldri opplevd iløpet av 15år med skruing på maskiner.

Dog kan f.eks Northbridge være delvis varm ved passiv kjøling eller veldig varm ved en defekt viftebasert løsning.
Ja...... kobla til en 500W strømforsyning. Da kom det røyk
Så tipper d var hovedkortet som var kortslutta,kommet i kontakt med noe metall.(håper d)