Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 6305
Tenkte jeg skulle skrive litt om kull, siden forumet ikke har noen konkret tråd om dette, og at jeg har noen spørsmål. Først og fremst er kull et av de viktigst kjemikaliene som blir brukt i pyroteknikk. Kull er blant annet den eneste variabelen i BP, men kan også ha andre effekter som i stjerne komp. eller kometer. Hvis man ikke har laget så mye før, tenker man ofte at det er om å gjøre å lage raskest BP. Dette synes jeg er feil, da man ikke trenger for rask i stjerner eller raketter. De fleste engelske sider vil også nevne at ”willow” eller pil, er det som er mest brukbart. Dette synes jeg også er feil, fordi her i Norge er det vanskelig å finne, og det er tresorter som funker absolutt like bra. Ved BP er det litt forskjellig over hva som bruker. Ofte vil man ha sakte brennende komp. til fontener, mellom til rakket motorer og kjapt til lift. Kull som man kjøper i butikken er oftest løvkull, og dette gir ikke så gode resultater om du vil ha mest mulig kjapt brennende krutt, derfor kan man enkelt lage andre som er mye mer effektive.

Her er to veldig nyttige sider der det ligger tabeller over hvilke trær som funker best til å lage kull av for forskjellige formål:

http://www.wichitabuggywhip.com/fire...oal_tests.html (skroll ned for tabell)

http://www.pyroguide.com/index.php?t...tability_Table

Og her også en link til hvordan man enkelt kan forkulle tre selv:

http://www.wichitabuggywhip.com/fireworks/charcoal.html


Jeg vil også nevne, som inspirasjons kilde, hvilke sorter BP jeg bruker:

I stjerne komp. og fontener bruker jeg aktivert kull siden dette lager fine, rød/oransje gnister. I noen kometer og stjerner bruker man pil, for å få lange haler. Dette har jeg dog aldri prøvd eller funnet.

Til coreburnere i raketter bruker jeg Gran tre som enkelt kan skaffes her i Norge. Dette slenger jeg i vanlig mølle rundt 3 timer, og 45 min i planetær for gode resultater.

Til endburnere bruker jeg Or som kan dyrkes selv, og finnes i skogen. Svart Or funker best, men er også vanskelig å finne, grå Or funker bra. 45 min i plantær.

Til lift og break bruker jeg Balsa kull. Kjører 2 timer i planetær og utfellingsmetoden. Balsaen kjøper jeg billig av en hobbybutikk som selger restene til meg, fordi ellers pleier det å være høye priser. Her er et eks. med billig balsa:

http://shop.smallsize.no/index.php?c...59611a4a17c748

Her selger de også plywood tre.


Han godeste IRCfeurewerk har noen bra vids om kull, for de som ikke gidder å lese: http://www.youtube.com/user/IRCFeuerwerker (skroll ned på videoene som handler om kull)
Kilder som jeg har lært mye av og som jeg anbefaler er absolutt AFN artiklene om ”charcaol as variable” og takk til Pyro Anders som også lærte meg mye.

Over til spørsmålene mine

1. Er det noen som har erfaring med "Trollhegg" da jeg har sett det stå flere steder at dette kan være et alternativ til dyr balsa og at det evt. kan brukes som break?

2. Jeg fant ut at jeg kunne lage en ganske vakker motor, som funker greit, ved å blande 50/50 men aktivert og balsa. Tenkte kanskje å prøve en ren Balsa motor en gang, uten kulemøllet selvfølelig. Da kunne jo dette vært et godt alternativ for de uten mølle?

3. jeg har alltid lurt på om noen vet hvor lenge jeg skal mølle med planetær for å få samme resultat som en vanlig mølle. Etter hva jeg har blitt fortalt så møller de fleste i 3 timer og klarer å løfte ca 400 gram med en 1" indre diameter rakket. Da møllet jeg i 45min med Or kull og jeg klarte også å løfte 400g med 1" og 5mm dysehull. Det ble kanskje litt komplisert, men det jeg spør om er om man vil oppnå samme resultat ved å mølle i 3 timer med vanlig mølle og 45 min i planetær mølle?

takk for svar
Very Important Pyrotechnician
Trollhegg skal være bra som nevnt, men har ingen erfaring med det selv. Men en undervurdert tresort som ikke så ofte nevnes er Selje, hører til piletrefamilien Lett tilgjengelig her til lands, og det står flere steder det ble brukt til svartkrutt produksjon. Omtrent helt ukjent i amerikansk litteratur om dette emnet, logisk nok da selje ikke finnes der i vill tilstand.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Selje ja :P Interesangt, da dette er det overflod av her til lands. Villselje er utdødd i amerika? Dynd det.
Heldig jeg som har tilgang til en liten "skog" av svartor som ønskes nedhogd av eieren. Kan ta så mye jeg vil, så jeg har ubegrenset tilgang på godt trekull.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Går det an å bruke noe av dette?
http://vinogbar.no/index.php?cPath=6...c7adf513cb7109

Trenger kull, men har ikke anelse på hva jeg kan lage av.

Tenkte jeg skulle kjøpe på nærmeste butikk; grillkull, men funker dette til BP? Lager lynter og fontener bare.

Hvordan knuser dere kullet? Det er jo store biter i de pakkene... er det mye arbeid å knuse det i en morter?
Grillkull av tre fungerer greit nok, men steinkull som mye av det du linket til var, fungerer ikke. Aktivt kull er for øvrig ikke det som trengs. Helt vanlig løvtrekull er det som brukes.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Magnus125 Vis innlegg
Går det an å bruke noe av dette?
http://vinogbar.no/index.php?cPath=6...c7adf513cb7109

Trenger kull, men har ikke anelse på hva jeg kan lage av.

Tenkte jeg skulle kjøpe på nærmeste butikk; grillkull, men funker dette til BP? Lager lynter og fontener bare.

Hvordan knuser dere kullet? Det er jo store biter i de pakkene... er det mye arbeid å knuse det i en morter?
Vis hele sitatet...
ja, det er mye arbeid å knuse med morter. Funker ikke noe bra hvis du skal ha kvantitet og målet er raskt BP.

Her er en side med mye god info om kull og beskrivelse på hvordan man går fram når man lager det: http://pyroguide.com/index.php?title=Charcoal

Informasjon om hvilke tresorter som funker bra til BP og gnist- effekter: http://pyroguide.com/index.php?title...tability_Table

hvis du er ny er pyroguide en kjempeflott side blant annet fordi trinnene også beskrives med bilder
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Magnus125 Vis innlegg
Hvordan knuser dere kullet? Det er jo store biter i de pakkene... er det mye arbeid å knuse det i en morter?
Vis hele sitatet...
Gammeldags kjøttkvern har jeg brukt, men den kverna jeg brukte var noe tung å sveive. De to siste gangene jeg laget kull, brukte jeg en 2 meter lang 2x2" lekter og bare stampet kullet til støv og små biter. Veldig effektivt! Ha kullet i en stålbeholder, stor kasserolle etc. En plastbøtte vil nok ryke ganske fort og heller ikke være så effektiv. I tillegg bruker jeg en grov sil (ca 1x1 cm åpninger) til å sikte vekk de store partiklene, for så å knuse de på nytt.
Deretter møller jeg kullet til "airfloat" hvis det er det jeg skal ha.

Du kan også bruke en blender eller foodprosessor til å knuse mindre mengder kull. Det vil ikke ødelegge maskinen eller knivene til mindre mengder, men det er ikke sikkert du klarer å vaske vekk absolutt alt, og du må gjøre det ute pga støvet. (det må du forsåvidt med alle metodene)
Kaffekvern kan også brukes.

En annen mye brukt metode er å bare putte kullet i doble plastposer, dekke de til med noe tøy og så slå med noe tungt.
Takker for svar folkens... Sjekker ut pyroguide når vi snakker... Airfloat? dvs at det er helt knust? Pulver?

Kommer sikkert til å prøve ut det med plastposen i første omgang

må anskaffe meg litt svovel også
så fint at det kan forstøves og henge lenge i lufta.

ei slik gammeldags mandelkvern, sånn som har noe som ligner på en rivjerntrommel, vil jeg tro er grei til å grovknuse kullet.
noe finere er det letteste å bruke kulemølle, vil jeg tro, hvis man skal ha store mengder. man kan også bruke morter, men det tar jo en del tid
Jeg bruker en slik en Link, den fungerer meget godt resultat med en gang.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Det definitivt beste for å knuse kull etter min mening, er en god gammeldags kjøttkvern! Finnes ikke brannfarlig og knuser alt meget effektivt med minimale støvmengder. Vi snakker da hjemmelagd trekull. Briketter og kjøpt er ofte langt hardere å knuse og gir mer arbeid. Enda et argument for å lage selv

Bilde fra Fogoforum (Copyright...) Har akkurat maken!
Sist endret av PTechSFX; 9. januar 2009 kl. 23:11.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kansje det funker og grovknuse med ett par gram AP?
Totalt unødvendig og harry måte og gjøre det på, men det er værtfall en måte og gjøre det på.

Kan nevnes jeg ville foretrukket kjøttkværn...
Sist endret av Up; 10. januar 2009 kl. 00:35.
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Det definitivt beste for å knuse kull etter min mening, er en god gammeldags kjøttkvern! Finnes ikke brannfarlig og knuser alt meget effektivt med minimale støvmengder. Vi snakker da hjemmelagd trekull. Briketter og kjøpt er ofte langt hardere å knuse og gir mer arbeid. Enda et argument for å lage selv

Bilde fra Fogoforum (Copyright...) Har akkurat maken!
Vis hele sitatet...

Aha ok! Hva slags tre bruker du? Noe blir vell hardere enn det andre... Hvilken metode er best for å lage kullet?
Jeg tenkte litt på en blikkboks med hull i.. Har sett litt av det på youtube.. Kunne jeg stappa en blikkboks full med biter å så lagt den rett inn i peisen f.eks?
Jeg har ett lite spørsmål om hvordan man kan lage kull av treverket:

Vanligvis tar man f.eks en hermetikk boks (eller annen metallbeholder), dekker den med sand så den blir lufttett og bygger ett bål opp så det blir varmt inni beholderen. Sakte men sikkert blir treet til kull.

Kan man legge treverket i en stekeovn på høy varme? Det blir vel det samme prinsippet? Ryker det noe jævlig?
Very Important Pyrotechnician
Nå står det to-tre linker i denne tråden om hvordan man lager kull... Men for å legge til et par ting.

-Ja, du kan bruke en blikkboks med hull i. Malingsbokser er mye brukt, men jeg anbefaler først å brenne den tomme boksen på åpen varme i 10-15 minutter. Da brenner du vekk et metalisk belegg innvendig som ellers vil løsne og havne i kullet. Ovn eller peis kan godt brukes ja, men du må sørge for å ha en effektiv måte og få den varme boksen ut av ovnen og huset på. Når det slutter å ryke, er kullet klart, og da skal den helst ut av varmen så fort som mulig.

-Nei, du kan ikke lage kull i stekovnen - hvis du har tenkt i bo i det huset den står i. Røykutviklingen er enorm, og stekovnen blir heller ikke varm nok, så prosessen ville tatt en liten evighet. Røykgassen kan også antenne, og da ville du fått brann og kanskje en eksplosjon med på kjøpet.

-Du behøver ikke dekke boksen til med sand. Et vanlig bål ute er det greieste.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Magnus125 Vis innlegg
Aha ok! Hva slags tre bruker du? Noe blir vell hardere enn det andre... Hvilken metode er best for å lage kullet?
Jeg tenkte litt på en blikkboks med hull i.. Har sett litt av det på youtube.. Kunne jeg stappa en blikkboks full med biter å så lagt den rett inn i peisen f.eks?
Vis hele sitatet...
Bruker Gråor jeg, holder i massevis! Til gulleffekter er det gran/furu
Tar et tomt 10L malingsspann, stikker et hull i toppen, fyller det med tre og hiver det i ovnen. Før fyrte jeg bål ute, men nå har jeg en garasjeovn å jobbe i.

http://www.fogoforum.us/index.html har mye info.
Du kan bruke blikkboks i peis hvis den tåler temperaturen ja!
Sist endret av PTechSFX; 11. januar 2009 kl. 00:36.
Funker gran eller furu til svarkrutt da?

Vet det er mange tråder, men nå var vi jo så godt i gang

edit.

Bedre å fullføre denne enn å begynne å diskutere på en ny igjen
Sist endret av Magnus125; 11. januar 2009 kl. 04:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Very Important Pyrotechnician
Alt funker jo, men de forskjellige treslagene har forskjellige egenskaper. Hvis du ser på øverste link på denne siden, og sjekker ut den tabellen, så ser du rimelig store forskjeller på ytelsen. Har du ikke andre treslag enn furu og gran og ønsker raskest mulig krutt, så ville jeg vel brukt gran.
Grovt sett kan man si at jo raskere treet vokser, jo raskere krutt lager det. (enkelte unntak riktignok)
Sist endret av Snøfokk; 11. januar 2009 kl. 06:35.
ok takker... tenkte rett å slett at jeg skulle prøve å lage noe i peisen... Hvordan ser jeg når det er ferdig? Vist dette ligger i en hermetikkboks så er det vell ikke så enkelt å få med seg når det er ferdig... Bare ta ut å sjekke? Skal det være "svidd" helt igjennom?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Sitat av Magnus125 Vis innlegg
ok takker... tenkte rett å slett at jeg skulle prøve å lage noe i peisen... Hvordan ser jeg når det er ferdig? Vist dette ligger i en hermetikkboks så er det vell ikke så enkelt å få med seg når det er ferdig... Bare ta ut å sjekke? Skal det være "svidd" helt igjennom?
Vis hele sitatet...
Når det nesten ikke ryker mer så er det nærmest ferdig
Da var første pulje ferdig! Gikk utrolig fort i peisen vil jeg si! Kommer tilbake med resultat senere.
Bob
Bob's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zolantor Vis innlegg

Kan man legge treverket i en stekeovn på høy varme? Det blir vel det samme prinsippet? Ryker det noe jævlig?
Vis hele sitatet...
Husker jeg riktig er gassen som dannes karbonmonioksid, pga ikke nok oksygen, som du helst ikke vil ha i et lukket rom
Det stemmer nok det ja, men under kullproduksjon ligger temperaturen vanligvis på 700 grader så er litt skeptisk til om det vil skje noe med treet i det heletatt i ovnen. Eddikdamp og litt metanoldamp kanskje?

Ved ufullstendig forbrenning dannes det karbonmonoksid istedenfor karbondioksid.
Dette er spesielt kjent ved såkalte ulmebranner.
Jeg har slitt en stund nå med å få bra BP, rett og slett pga. dårlig kull. Siden jeg ikke har mølle enda, bruker jeg utfellingsmetoden og "grinda" kull.

Jeg har prøvd en blanding av forskjellige tresorter (brukte bare vanlig ved) men det var kun brukendes til stjernemix.

Kokte opp en ny ladning kull på søndag, og denne gang kun kvister fra lønnehekken . Etter noen minutter i grinder og så gjennom sil og en meget fin duk for å få ut de fineste partiklene. Ble for en gangs skyld meget fornøyd med kvaliteten på kullet.

Hjemmelaget BP, svovelfritt, kull av lønn, utfelling:
http://www.youtube.com/watch?v=6KnCyA1qouI
Ikke det aller raskeste, men ser ut til å kunne brukes. Håper jeg får tatt noen tester på lift og break i nærmeste fremtid...

Ut ifra denne testen kommer jeg til å bruke lønn heretter, inntil jeg finner en god kilde til bedre tre. Har MYE skog rundt her, men har bare ikke orket å ta turen og kikke nå i kulda
Sitat av ansuccess Vis innlegg
Jeg har slitt en stund nå med å få bra BP, rett og slett pga. dårlig kull. Siden jeg ikke har mølle enda, bruker jeg utfellingsmetoden og "grinda" kull.

Jeg har prøvd en blanding av forskjellige tresorter (brukte bare vanlig ved) men det var kun brukendes til stjernemix.

Kokte opp en ny ladning kull på søndag, og denne gang kun kvister fra lønnehekken . Etter noen minutter i grinder og så gjennom sil og en meget fin duk for å få ut de fineste partiklene. Ble for en gangs skyld meget fornøyd med kvaliteten på kullet.

Hjemmelaget BP, svovelfritt, kull av lønn, utfelling:
http://www.youtube.com/watch?v=6KnCyA1qouI
Ikke det aller raskeste, men ser ut til å kunne brukes. Håper jeg får tatt noen tester på lift og break i nærmeste fremtid...

Ut ifra denne testen kommer jeg til å bruke lønn heretter, inntil jeg finner en god kilde til bedre tre. Har MYE skog rundt her, men har bare ikke orket å ta turen og kikke nå i kulda
Vis hele sitatet...
Utrolig bra kvalitet og bra brenhastighet på de til å vær svovel-fritt

Jepp de er VELDIG viktig å legge mye tid og arbeid med å få knust kullet sikkielig ,
men kull er hverfall dritt og jobbe med , har brukt 1, 1/2T på å knuse 600g kull selv i dag :/
men de er ganske greit og lage til mye hvergang du knuser til kull så slipper du å lage de hvergang ,og jobber med kull så er de lurt å bruke støvmaske eller hverfall ha noe foran munnen og nesa.
uansett så bør du helst bruke en skikkelig støvmaske når du driver og mix-er ,er ikke så bra å få hele lungene og luftveiene deket med små dritt :/
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av iskaffe Vis innlegg
Utrolig bra kvalitet og bra brenhastighet på de til å vær svovel-fritt
Vis hele sitatet...
Vet du i det hele tatt hvor bra kvalitet man få på svovelfritt?
Svovelfritt kan bli utrolig raskt!
Kruttet jeg har laget er ikke i nærheten av max, men jeg har fått testet det som break og det kan fint brukes. Har bare testet det som "lift" i en cremora, og det var overhodet ikke noe problem, men har ikke testet som lift til shell enda.

Her er en link til en video av raskt svovelfritt:
http://www.youtube.com/watch?v=mPV_0Vzh9Tw
Dette er laget av avispapir som noen sier de har kjemperesultater med.
▼ ... noen uker senere ... ▼
eg bruker det kullet som blir igjenn når man fyrer i ovnen. eg berre ventar til det blir igjenn glødande kull, og tar det ut av ovnen. då sluttar det og gløde. men er gran kull betre en grillkull til lift? eg tippar ja.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
det er en grunn til at man lager kull i en lukket beholder og ikke tar det ut det som har vært glødende kull. Det er vel ikke vanskelig å skjønner at mye av energien i kullet er borte hvis man bruker kull som allerede har brent?

gran er nok mye bedre ja. Furu fungerer iallefall flott.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg ville gått for et eller annet løvtrekull til BP. Til stjerner er bartrær bedre.
Skaff deg lønn eller piltre!
Noe av det BESTE du får!

Piltre = willow
Lønn = Maple

2 veldige brae sorter til bp, ifølge den lista
Sitat av hanses Vis innlegg
det er en grunn til at man lager kull i en lukket beholder og ikke tar det ut det som har vært glødende kull. Det er vel ikke vanskelig å skjønner at mye av energien i kullet er borte hvis man bruker kull som allerede har brent?

gran er nok mye bedre ja. Furu fungerer iallefall flott.
Vis hele sitatet...
Er det mulig å lage kull av tre uten å brenne treet?
Den skjønner jeg bare ikke
Ikke uten at det brenner, men uten at det brenner med tilstrekkelig oksygen. På denne måten blir mer av energien i kullet ivaretatt. Kort sagt, i alle fall.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Ikke uten at det brenner, men uten at det brenner med tilstrekkelig oksygen. På denne måten blir mer av energien i kullet ivaretatt. Kort sagt, i alle fall.
Vis hele sitatet...
Det er jo egentlig en form for tørrdestillasjon. Men nå lurer jeg litt på hva det egentlig betyr at noe brenner? Jeg trodde forbrenning var en reaksjon der brennbart materiale reagerte med oksygen? Det gjør jo strengt tatt ikke det, så da brenner vel ikke treet?
HøyRisiko Psykopat
fungerer det å bruke bjørk?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Les tabellen det er linket til i første post, der er bjørk testet.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er på en måte tørrdestilasjon ja.
hydrogenet og oksygenet i treet går ut i for av vann.
Det er det samme som skjer når man brenner det, bare da reagerer også karbonet med oksygen, noe som da resulterer i mindre kull per vedkubbe. Det svarte som blir igjen er da kull som ikke har reagert.
Men slik så får man nokk "udehydrert" ved i midten av kubba.

Men dette fungerer vell fordi hydrogen er mere reaktivt med oksygen enn karbon?
Hullet i lokket slipper ut vanndampen, men det vil ikke komme noe oksygen inn fordi det er ikke omgitt av så mye oksygen da det er omgitt av flammer og boksen er mere villig til og få ting ut enn inn?
Det var et veldig utfyllende svar, takk.

Må vel kanskje lage noe kull på den måten