Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  439 65930
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
_abc_: Du har flere ganger trukket frem menneskerettighetene, og nei, det er ingen menneskerettighet å være politi. Det som derimot er en menneskerettighet er uskyldspresumsjonen, på godt norsk "enhver er uskyldig inntil det motsatte er bevist".

Norge har flere ganger blitt dømt i Den europeiske menneskerettsdomstol for brudd på uskyldspresumsjonen, hvor vi har ilagt straff mot mennesker som ble frikjent for det de var tiltalt for. Et av de mest kjente eksemplene på dette fra nyere tid er fetteren til Birgitte Tengs som ble frifunnet for drapet på sin kusine, men allikevel ble idømt erstatningsansvar da beviskravet i erstatningsretten er lavere enn i strafferetten. Nå mener jeg ikke på noen måte å antyde at disse sakene er likeverdige, men jeg blir svært overrasket hvis politiet velger å reagere internt før saken har blitt behandlet i retten.
Denne tråden lukter av hevn og lite logikk.

Det er klart at politivold er jævlig kjip sak men ærlig talt _abc_, du gjør deg en bjørnetjeneste. Du skriver med følelser og lite logikk, du legger egne standarder for prosedyrer du ikke ser ut å ha noe særlig erfaring med.

Offentlige systemer er litt trege, f.eks ser man først nå at Trump får konsekvenser for all faenskapen han har styrt med de siste årene.

Vi må rett å slett vente til rettsaken kommer opp, og avhengig av resultatet der kan man gjerne engasjere seg på lik linje med deg, men før det er det lite å hente.
Sitat av *pi Vis innlegg
Du trenger ikke overbevise meg om alvoret. Mitt poeng, som ser ut til å gå over hodet på en del, er at å få folket til å rette all den rettferdige aggresjonen mot de som utfører ordrene er en klassisk måte å stoppe opprenskningen, ikke å starte den. En leder kunne godt ha kastet dem under bussen og fremstått handlekraftig og rettferdig, og det ville blitt brukt som et argument for hvor meeeget alvorlig problemet tas og hvor lite dette reflekterer etatens generelle kultur.

Akkuat det gidder jeg ikke la meg bruke til, så jeg sparer mesteparten av kruttet til systemet og er mindre opptatt av disse enkeltpolitiene som bare gjorde det enhver annen kollega ville gjort.



OK, nå skal saken hans opp i juni. All den tid det er rettsstaten du er bekymret for, så bør du kanskje unne dem den prosessen.
Vis hele sitatet...
Forstår forsåvidt premisset i at hvis man fokuserer for mye på en sak kan være for mye av det gode. Men straff er jo ikke kun for å straffe gjerningspersoner men en straff bør, på kanten til skal ha en allmen preventiv effekt, å sparke samtlige tjenestepersoner fra tjeneste vil sende et sterkt signal i store deler av flokken deres.
Sitat av 420master Vis innlegg
Forstår forsåvidt premisset i at hvis man fokuserer for mye på en sak kan være for mye av det gode.
Vis hele sitatet...
Det er det jo forsåvidt ingen som har sagt. Jeg synes saken bør ha mye fokus. Fortrinnsvis et analytisk og langsiktig fokus og ikke et tabloid fakler-og-høygafler-fokus.

Men straff er jo ikke kun for å straffe gjerningspersoner men en straff bør, på kanten til skal ha en allmen preventiv effekt, å sparke samtlige tjenestepersoner fra tjeneste vil sende et sterkt signal i store deler av flokken deres.
Vis hele sitatet...
Jepp. Et sterkt signal om at det er de på bunnen som ryker når man blir avslørt, de lenger oppe i systemet sitter trygt og kan toe sine hender og si at det er "uakseptabelt".
Sist endret av *pi; 20. mai 2023 kl. 18:11.
Jeg vil anta noe av grunnet til at _ABC_ Ønsker noe skal skje er hva jeg og nok mange andre tenker er politi og justisministeren strategi i denne saken. La det gå nok tid så mediene ikke har søkelys for dette, og henlegge sakene som er standard prosedyre i spesialenheten. Det virker ikke være noen intensjon om å ta korrekte avgjørelser der i gården.
Sitat av Lyd-Same Vis innlegg
Er jeg helt på jordet om jeg tror at Politihøgskolen er grunn til at Politi blir mer dominante i samfunnet?

Tenker de mister hele det sosiale aspektet når at de utdannes utenfor samfunnet, de blir sammenspleiset, og har bare med seg selv og gjøre, vi blir de andre, vi bli jobben dems, de utvikler et egen samfunn når de utelukker seg selv, og de gjør det i en såpass sårbar alder at det er vanskelig å reversere når de kommer ut i jobb.

Når de blir satt ut i samfunnet så har de misset flere kritiske år med sosial samvær med mennesker som ikke har samme mål og interesser som de selv har, de kommer ut en verden hvor det er veldig lite mennesker som roper av glede når politiet vil de noe.
De blir uglesett av Ola Nordmann, de får ikke besøk av Ola Nordmann, bare politi og familie går på besøk til politi.
Har du noen naboer som er politi?
Har de noen gang besøk av sivile mennesker?
Ikke som jeg har sett, og ikke som jeg får høre på bygda av de som kjente de lokale heltene før de ble politi.

Jeg tror veldig mye av tillits problemet til dagens politi, vil løses om man flyttet utdanningsløpet deres inn i samfunnet slik at de tvinges til å omgåes normale mennesker hver dag, slik at de må prate med andre mennesker enn politi, gapet mellom oss og dem vil ble en god del mindre om man kjente til de, og de til oss gjennom dagligdags sosial omgang.

Hvorfor er det så lett for politi å være røver mot alle andre enn sine egne?

Mener vi få de neste generasjonen inn et utdanningsløp på samme skoler som alle oss andre, for å snu denne trenden helt.
De må sosialiseres som hunder må når de er valper, hvis ikke kan de finne på å bite folk og dyr som ikke er en del av flokken.
Det gjelder ikke bare politi, vi må alle sosialiseres slik at vi ikke blir antisosial mot mennesker som ikke tilhører flokken, de fleste får dette gjennom skole og jobb hvor man må lære å aksept og hvordan man trygt sosialiserer med mennesker som kommer fra andre "flokker", sett at man vil at alle skal ha en fin dag.

Vi har tatt politi ut av denne prosessen og ut av det fikk man et anti-sosialt politi.

Tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Både ja og nei. Dvs, i den grad vi kan ta realistisk konflikt teori for god fisk, men jeg vil jo si at basert på det jeg har observert fra min egen tue, så er mannen inne på noe. Sherif (1966) la frem en teori om nettopp dette med konflikter og "oss mot dem" tenkning. Han mente det oppstod i spennet ulike folk (her er grensene rimelig flytende, men det vet dere nok), og manglende ressurser.
For det samme kan jo sies om "oss". At vi burde integreres mer i samfunnet forøvrig, for å ikke bli antisosiale. At vi bør tvinges ut av kjellerstuene vi sitter i og røyker rev, eller fra soppturene på fjellet osv osv.

Det er jo også ett jævlig godt eksempel på "group think". Man prøver jo å finne sin plass her i livet, det kan vi jo være enige om. Dog oppstår det fort vekk problemer når folk har funnet sin gruppe, og i det man gjør det, utelukkes jo andre grupper. Dermed blir det jo mer behagelig om man tenker på bare seg og sine, ikke fordi folk nødvendigvis vil det sånn, men fordi hjernen er finurlig sånn, den tar endel snarveier der den kan. Det hadde jo vært ett helvete om vi skulle tatt inn alle inntrykk og lyder og lukter etc manuelt. Da hadde man fort vekk blitt riv ruskende sinnsyk. Så, når man da har funnet sin gruppe, så er det lettere og rasjonalisere hva denne gruppa man er del av gjør, fordi vi jo er flokkdyr.

NB: dette må IKKE leses som ett forsøk på å ta politiet i forsvar. Som nevnt i tidligere innlegg er alle som er dømt for vold mot offentlig tjenestedust en venn av meg, og det blir påspandert pils når vi møtes. Sjeldent tror jeg at jeg har understreka eget poeng bedre.

Sitat av Skinny Vis innlegg
Spesialenheten mener det hele kunne vært unngått dersom politimannen hadde brukt en annen tilnærming innledningsvis.

Men vurderingen av hvorvidt politimannen opptrådte ulovlig, er todelt:

1. Første del av basketaket vurderes som langt utover rammene for lovlig maktbruk, fordi maktanvendelsen skjedde «uten annen foranledning enn at Simensen fremsto som motvillig, og at det ikke først ble forsøkt lempeligere midler for å oppnå formålet med tjenestehandlingen».

2. Andre del er derimot ikke nødvendigvis ulovlig, ettersom «Simensen gjorde vedvarende motstand og ikke ga tegn til å overgi seg, og at flere kolleger ble opptatt med å håndtere personer som reagerte og grep inn i politiets arbeid på stedet». Spesialenheten legger til at: «Når det gjelder batongslag mot hodet og mot ryggen mens Simensen lå nede på bakken, har etterforskningsavdelingen vært i atskillig tvil».

...

«Da Simensen hadde hatt mange muligheter til å gi seg og likevel gikk mot ham og fortsatte å kjempe imot, tenkte han det var åpenbart at Simensen ville ta ham og skade ham. Han følte at han var i nødverge og måtte få nedkjempet Simensen på noe vis».


Jeg er alltid for at man skal overgi seg i møte med Politiet, man gjør bare ikke motstand. Samtidig er det vanskelig å se for seg at det er så lett å bli liggende og ta imot slag etter slag med batong. Kan vi forvente at han skal ligge og ta imot?
Det siste sitatet får det til å høres ut som at Simensen gjorde motstand hele veien.

Det legges tydeligvis ikke det grann fokus på de falske rapportene samt anmeldelsen som er levert, og jeg tviler nå på at disse får noen som helst konsekvenser. Jeg mener dette er den viktigste delen, volden var bare triggeren til noe enda verre.

Kort sagt jævlig skuffa over håndteringen av denne saken.
Vis hele sitatet...
Må ærlig innrømme at etter å ha lest både det og samtlige andre uttalelser fra politiet, advokater og faens oldemor, lurer jeg på om vi så samme video. NEI, Siemensen gikk bakover, før han ble smelt rett i asfalten av testohuet. Han og kompisen virka helt rolige, de gikk til og med frivillige mot politibilen (det er jo jævla rart all den tid de er på en sånn ACAB og FTP greie), også går Siemensen rett i bakken.

Ja, selvsagt ligger ikke Siemensen og tror han skal dø under testofyren uten å forsvare seg. Heldigvis, det er bra, det betyr at fyren i likhet med alle andre mennesker på guds grønne jord har overlevelsesinnstinkt. Det er den mest hinsides tolkninga og omskrivninga jeg har lest om noe som helst i all min tid, det er helt rått. Jeg vil her legge til at det er det du har saksa inn jeg reagerer på her altså, ikke det du skriver. Jeg er bare sjokkert av at det er mulig å både holde på med, og å slippe unna med. Fordi pressen og advokater er villige idioter. "Vi bare skyver den under teppet".

Siden jeg først er i siget her, skal jeg også kline til med en greie om kognitiv dissonans. Jeg hadde nemlig noe jeg vil omtale som en slags gjennomgående følelse av "jeg har ingen rettssikkerhet" her forleden, da jeg først fikk beskjed om at ranet jeg ble utsatt for (hvor de selv tok fyren med min veske i hånda, og jeg måtte hente lommeboka mi på stasjonen 2 døgn etter), ble "henlagt etter bevisets stilling". Så havna jeg på NFF, hvor jeg ble oppmerksom på denne saken. For å sitere Martin Massiv: "Det er ensomt, når verdenssynet ditt brister". Jeg er oppriktig bekymra for utviklinga i samfunnet her. Nei, det handler ikke om "bare" denne saken, for det er så jævlig mye mer. Det er NNPF, det er korrupsjon opp til justisdepartementet, det er en justisminister som gir en lang blank faen. Og da har vi bare toppen av isfjellet. For er det ett så stort logisk sprang å tenke at det er gode muligheter for at vi bare ser det som kommer opp i lyset, ikke ulikt hvordan tollere tar 74 kg cola og 200 kg hasj på grensa? Kunne det være at det er mørketall fra helvete her, at det finnes en haug saker som aldri ser dagens lys, enten fordi essoen de ble banka opp utafor ikke hadde overvåkning, eller at de som ble utsatt for noe ikke hadde ressurser eller ork nok til å ta den kampen?

Det er vanvittig mye greiere å våkne opp i morra og tenke at verden og systemene vi har lagd trossalt fungerer, men problemet er at systemene er lagd av mennesker. Så vidt meg bekjent kan ingenting som er uperfekt lage ett perfekt og ufeilbarlig system. Der er jo morroa med kognitiv dissonans da, man blokker på mange måter ut det som er utenfor ens egen virkelighet, ens eget feilbarlige system. På samme måte som at man kan si til den gjengse siggforbruker at røyking er skadelig for deg og dine omgivelser, uten at det har nevneverdig effekt på sigginntaket av den grunn. For målet forhelliger midlet, så da blokkerer hjernen pent ut den, for da kan vi leve videre uten ubehaget ved å ta det inn.
Sist endret av Deceptive; 21. mai 2023 kl. 20:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Riksadvokaten skjerper tiltalen


- Vi tar riksadvokatens avgjørelse til etterretning. Utvidelse av tiltalen endrer ikke faktum i saken. Min klient erkjenner ikke straffskyld, han mener han anvendte makt innenfor den rammen tjenesten gir anledning til, sier politimannens forsvarer, advokat John Christian Elden.

Man kunne nesten tro han ikke hadde fått sett video av seg selv.
Sist endret av DrDeath; 8. juni 2023 kl. 18:13.
Det er viktig altså.
Jeg er personlig skremt av videoen jeg har sett, og hvor rettsløs man kan ende opp.

Er veldig fornøyd med avgjørelsen til den norske påtalemyndigheten, endelig noen voksne folk som bestemmer.
Artikkel egnet til å gjøre en stakkar forbannet. Stemmer dette fra artikkelen:
". I den opprinnelige tiltalen, ville politimannen ikke blitt dømt til fengselsstraff"?? Om så er det med andre ord lovlig som politimann å begå drapsforsøk? Potensiell straff (var inntil nylig) kun ett gebyr i form av en symbolsk sum penger?
Begynner å forstå hvordan tilløp til borgervern oppstår.
Sist endret av aleksstaner; 12. juni 2023 kl. 16:08. Grunn: Typos
Det kunne lastes opp mange saker og videoer. Brannvesen, AMK og polen i den rekkefølgen. Lommemannen kom ikke på trykk ikke sant?
Tror denne kvinnen har fått samme opplæring som siktede politimann i Kongsberg

https://twitter.com/i/status/1668324110915575809

Prøver å skyte en mann de har under seg på bakken
Og VG velger å vinkle torturforsøket som at det er synd på politimannen som ble tazet av kollegaen sin:
https://www.vg.no/video/267910/brum-...y-main-android

Hvorfor er ikke mannen med eletrovåpenet tatt ut av tjeneste (Eller, om politiet mot formodning har gjort noe rett, hvorfor opplyser ikke VG om det?)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ah de er glade i å redde sine egene https://www.nrk.no/osloogviken/polit...den-1.16459540
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Ah de er glade i å redde sine egene https://www.nrk.no/osloogviken/polit...den-1.16459540
Vis hele sitatet...
Leste den akkurat. Herlighet for en uttalelse
Sitat av atom Vis innlegg
Leste den akkurat. Herlighet for en uttalelse
Vis hele sitatet...
Vist han ikke skjønner det. Skulle han selv ha mista jobben. Makan til løkskalle
Kanskje på tide med opplæring i selvforsvar mot politi i skolen
BRAND ∞ STRONG
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Ah de er glade i å redde sine egene https://www.nrk.no/osloogviken/polit...den-1.16459540
Vis hele sitatet...
Simen Kristoffer Thorvaldsen virker som en fin fyr å få etter seg en mørk kveld.

Dessverre har han nok en del kollegaer i ryggen for meningen sin og at det ikke har kommet flere støtte erklæringer handler nok mest
om at de redde for å stå frem ikke at de tar avstand fra hendelsen.
Jeg har delt mange av de samme inntrykkene som abc har delt her i tråden og jeg må si jeg føler meg lurt.
Nok engang viser det at en sak har mange sider, folk har forskjellig oppfatning osv osv. Jeg hadde ikke fått med meg at fyren hadde kniv på seg. Bilde viser en fuckings karambit psyco kniv og en batong han var bevepnet med. Antagelig holder han kniven i hånda i posisjonen han står, da politimannen går til angrep.
For meg setter det saken i det helt annet lys når han er bevepnet på den måten.
Når man er en kvapsete taper som går rundt med kniv så må man nesten forvente å få noen på tryne, om det er av purken eller andre har vel lite å si?

Det beste er å holde seg inne nattestid, så slipper man både å bli banket av purken eller knivstukket av sånne tapere som er opptatt pizza og russemusikk.
Sist endret av DigDug; 28. juni 2023 kl. 14:39.
wtf-går på byen med sånn bevæpning...
Nok en gang blir jeg påminnet at en sak har flere sider...

At det går ustabile fulle 26-åringer rundt med psyko-kniv og batong på byen gjør meg langt mer engstelig enn politiet, han Simensen trenger hjelp.
Sitat av ErlendE78 Vis innlegg
Nok en gang blir jeg påminnet at en sak har flere sider...

At det går ustabile fulle 26-åringer rundt med psyko-kniv og batong på byen gjør meg langt mer engstelig enn politiet, han Simensen trenger hjelp.
Vis hele sitatet...
Det er helt irrelevant fordi politimannen har sagt at disse gjenstandene var ukjent for ham under pågripelsen. Det ble funnet på ham etterpå og kan derfor ikke brukes for å rettferdiggjøre en slik sinnsykt voldelig arrestasjon.

Man risikerer jo hjerneskade av å møte på Politiet om det viser seg at retten mener dette er en ok arrestasjon.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Det er helt irrelevant fordi politimannen har sagt at disse gjenstandene var ukjent for ham under pågripelsen. Det ble funnet på ham etterpå og kan derfor ikke brukes for å rettferdiggjøre en slik sinnsykt voldelig arrestasjon.

Man risikerer jo hjerneskade av å møte på Politiet om det viser seg at retten mener dette er en ok arrestasjon.
Vis hele sitatet...
Helt uenig. Tenker at det er betryggende at politimannen her har forstått at Simensen er psykisk ustabil, det viser gode intuitive evner. Det er jo helt villt å gå rundt med sånne våpen på byen, det gjør meg virkelig redd. Jeg er 45 år og har aldri vært i klammeri med politiet og er heller overhode ikke redd for å bli utsatt for det samme som Simensen. Her er det opplagt faktorer bak som man ikke ser på filmen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Gode intuitive evner av en politibetjent til å diagnostisere psykiske lidelser i felt? Ja ok...
Her har det vært mye testosteron involvert. Døm både politimann og "offer".

Synd at 2 farlige mennesker akkurat har legitimert slik politivold, det går ut over oss som ikke er farlige.
Sitat av robhol Vis innlegg
Gode intuitive evner av en politibetjent til å diagnostisere psykiske lidelser i felt? Ja ok...
Vis hele sitatet...
Hvis politimannen har massevis av tilsvarende episoder på seg så er det betenkelig. Poenget mitt er ikke å diagnostisere psykiske lidelser, men han har tydeligvis korrekt vurdert Simonsen som ustabil, her er detvsikkert detaljer som er taushetsbelagt. Husk at Simonsen kan si hva han vil til media, politiet har taushetsplikt.
Lurer på hva dama til 26 åringen tenker om at går med kniv og batong på byen, drita full.

Altså. Jeg kjenner folk som samler på noe sånt som det. Gjerne fordi de har brukt en årslønn på cs skins. Men de pleier som regel å ha den hjemme i en ramme på veggen og ikke går rundt med den på byen.

Når det er sagt så handler denne rettsaken om politimannen, og ikke at de fant ekstra våpen på 26 åringen.
BRAND ∞ STRONG
At politimannen opptrådde galt syns jeg ikke det er noe tvil om, men kjenner jeg er glad for at jeg ikke "går på byen"
lengre å risikerer å møte tre hjerneskada tullinger med kniv & kølle.

Hele søple gjengen kan rykke tilbake til start!
Med så mye sensur på en video av navngitte personer i saken skjønner jeg ikke hvorfor de nå velger det, men ble det ikke Sagt at han stod med henda i lomma?

Med falsk rapport og sletting av bevis må det alene være nok til å sparke han mener jeg. Nå var det ikke han som slettet videoen men syns ikke det spiller noen rolle.

De sier gang på gang at filming av politiet ikke er lov og bruker løgner som det veldig ofte når de prøver å hanke inn folk.

Forstår selv at de må bruke skitne knep men og regelrett stå å ljuge over hva som er lov eller ikke kan jo ikke være spesifisert som lov i deres instruks?
Politiet er de første til å bli forhåndsdømt. Mister trua på menneskeheten av å lese kommentarfelt fra alle hodeløse som skal uttale seg uten å engang ha lest mer enn overskriftene og sett video.

Denne saken har jeg avventet, vært flere ting her som burde gitt et hint om å avvente galgen. Det er kjent at dørvakta var på stasjonen for å snakke med politiet, da er det ikke en ubetydelig utkastelse som forbigår i stillhet.

"Politibil meide ned MC" saken på Liertoppen er et veldig godt eksempel på hvor galt det kan gå med sånne saker, det er slettes ikke alltid det er heldig at video kommer ut før en forklaring og oppklaring på hendelsen. På Liertoppen var det et ufullstendig dashcam opptak som gjorde at media lett fikk publikum med på notene da det ved første øyekast kunne se ganske drøyt ut. Viste seg dessverre altfor sent når det kom bedre opptak fra politiet at motorsyklisten selv akselererte ut fra veiskulder og rett inn i sida politibilen i et forsøk på å stikke av. Du kan til og med høre lyden av idioten. https://tv.vg.no/video/210126/frigir...er-stikker-han
Etter at informasjonen om kniven kom frem så ser jeg også annerledes på saken men det forsvarer ikke sletting av video og falsk rapport. Det bør slås hardt ned på
Sitat av Omkalfatrere Vis innlegg
Antagelig holder han kniven i hånda i posisjonen han står, da politimannen går til angrep.
For meg setter det saken i det helt annet lys når han er bevepnet på den måten.
Vis hele sitatet...
Gjør oppmerksom på at når politimannen går berserk, er innholdet i offerets lommer helt ukjent for politiet og det forblir ukjent til de er arrestert og skal i arresten. Politimannen begår grov voldskriminalitet helt uten å vite at offeret har kniv.

Selv kriminelle, biltyver, voldsmenn, narkomane, straite osv har krav på rettssikkerhet, det må være et absolutt krav om at folk kan vandre rundt i byen sin uten å risikere å bli grisebanket så hardt å lenge av politiet at det i grunnen bare er flaks at offeret i ble slått ihjel eller pådro seg alvorlige hjerneskader eller ble kvelt.

Alvorligheten i politiets lovbrudd er uendret. Sletting av bevis og grov vold mot sivile er noe man kan forvente i bananrepublikker eller kanskje i russland. Ikke i Norge. Vi kan ikke akseptere den type adferd av politiet i Norge.


Sitat av DigDug Vis innlegg
Når man er en kvapsete taper som går rundt med kniv så må man nesten forvente å få noen på tryne, om det er av purken eller andre har vel lite å si?

Det beste er å holde seg inne nattestid, så slipper man både å bli banket av purken eller knivstukket av sånne tapere som er opptatt pizza og russemusikk.
Vis hele sitatet...
Nei ikke engang kvapsete tapere bør forvente å bli utsatt for særdeles grov vold av politi med påfølgende sletting av bevis og flere fremsatte løgner fra politiet.

I det politiet starter sin rekke av lovbrudd utenfor Esso er det helt ukjent for politiet at offeret har kniv i lommen. Situasjonen er ikke endret selv om det nå er kjent at offeret bar kniv. Forløpet er også det samme.
Offeret står rolig på Essoplassen, politimannen går berserk på ham, kaster offeret i bakken og gir offeret 32 slag med knyttnever og politikølle i hodet og overkropp samtidig som han forsøker å kvele offeret.

Vitner filmer politiets berserkergang og voldsorgie, men videoene blir slettet med makt av politiet. Helt uten lovhjemmel, og det blir framsatt løgner av politiet om at det er forbudt å filme politiet. Det er en løgn og det medfører ikke riktighet.

Ingen av politiet på stedet viste at offeret bar kniv. Ingenting er endret og situasjonen krever fortsatt av politimannen som gikk berserk må straffes, sones, og bli fratatt enhver mulighet til å gå i uniform.

Politimannen som slettet bevis må også straffes, og det bør vurderes om han er egnet til å være politiet.

For de resterende politi på plassen den natten, de trenger nok en gjennomgang de med. De valgte kollegial støtte og falskneri når rapportene ble skrevet. Jeg er ingen jurist men tenker nok her bør det være nok å ta av for å slå ned på slikt. Også politifolk oppover i systemet som ble kjent med saken og som enten bistod i falskneriet eller kanskje også oppfordret til det må ettergåes og vurderes. Og det stopper faktisk ikke før gjengen i arresten blir vurdert. For der var det også lovbrudd den natten.

Når vi nå er kjent med at offeret for politiets berserkergang var bevæpnet med kniv er det naturlig at det blir framsatt en anmeldelse av forholdet og at offeret må få sin straff for det lovbruddet. Akkurat som vi ikke ønsker og kan akseptere at politiet går bersk og begår grov vold på jobb, kan vi heller ikke akseptere at folk går med kniv i lomma i fylla.

At det i ettertid viser seg at offeret også brøt loven den natten rettferdiggjør på ingen måte politimannens grove vold eller sletting av bevis.
Sist endret av _abc_; 29. juni 2023 kl. 10:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DigDug Vis innlegg
Så lenge du prøver å ikke fly rundt å stjeler biler og kjører fra purken så går det nok greit...

Kanskje det kommer frem noe informasjon i den rettsaken også, som vil gjøre deg mindre hysterisk?
Vis hele sitatet...
Nå bør du roe deg kraftig ned og se hva du skriver. Du bruker ordet hysterisk om en som er kritisk til at en politimann skjøt en 17 på kloss hold. En 17 åring som ikke utgjorde noen trussel for politimannen.

Akkurat som i Kongsberg saken forsøkte politimannen å fortelle en annen historie enn sannheten. Og akkurat som i Kongsbergsaken var det tredjepart video av saken som viste verden at politimannen talte usant om hendelsen.

Det er jo akkurat slike overgrep det reageres på i denne tråden. Og i Kongsberg endte det med kølleslag og knyttnever slag i hodet på offeret av en politimann i tjeneste. En som i kraft av sin jobb og uniform skulle ha både utdannelse og erfaring til å håndtere situasjonen innenfor lovens bokstav. Når han så går fullstendig berserk og offeret er døden nær eller fort kunne endt opp som grønnsak skjønner kollegene alvoret i situasjonen. Heller enn å gripe inn mot voldsmannen i uniform, velger en annen politimann å slette bevis med makt.

Vi er ikke Russland eller eller andre diktatorstyrte høl, vi befinner oss i Europa og både rettsvern og forventninger til hva som er akseptabel bruk av makt av politiet. Både på Kongsberg og i Frankrike gikk politiet så langt over streken at de selv ble kriminelle. Da skal det reageres.

At du kaller folk hysteriske for at de reagerer er direkte skremmende. Hva om det var du eller en av dine som traff på en politimann som gikk berserk og nesten tok livet av deg? Tipper du ville sett annerledes på saken da.

Selv biltyver og andre kriminelle har krav på å bli behandlet som mennesker av politiet. Grov vold eller omgang med skytevåpen som fører til død eller kunne ført til død skal prøves i retten og dersom de er skyldige skal politiet dømmes. Ferdig.
Å komme med trusler / eller andre uttalelser mot politiet, det er vel uansett bare noe man kan få et forelegg for? samme med å gå med batong eller andre ting på offentlig plass, hvis våpen blir oppdaget så får man vel bare et forelegg?

Men i denne saken ble de vel møtt med grov vold. Sånn holder man vel ikke på, med mindre man faktisk ønsker å forårsake mest mulig skade. Det er vel et lykketreff at ingen av ofrene ble sittende igjen med alvorlige hode-skader, eller noe. Sånn rabiat oppførsel kan man kanskje forvente seg fra kriminelle gjenger som A-gjengen eller B-gjengen, eller andre kriminelle fjotter. Politifolkene forstod jo selvfølgelig at deres egen oppførsel overhodet ikke var akseptabel. Nettopp derfor forsøkte de å slette videoer av hva de hadde gjort. Pluss at de løy i deres egne rapporter, og forsøkte til og med å få Kevin Simensen dømt for "vold mot politiet" og de kontaktet vel studiestedet han gikk på også, for å komme med disse løgnene sine, og dermed forårsake enda flere problemer for ham.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Etter at informasjonen om kniven kom frem så ser jeg også annerledes på saken men det forsvarer ikke sletting av video og falsk rapport. Det bør slås hardt ned på
Vis hele sitatet...
Kniven visste han ikke om, den kom frem senere etter ransaking.

Og for meg, er det ikke falsk rapport eller sletting som blir verst. Han blir lagt i bakken, greit nok: det er slagene etterpå. Og den voldsomme overreaksjonen som vil bli mer og mer vanlig hvis man godtar dette i denne rettsaken.

Man kan godt si at politiet er se første til å bli diskutert i hendelser både som denne, men også som https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...e-na/15250918/


Det er rett og slett at politiet skal handle etter situasjon. De er ikke hevet over loven til en hver pris.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Fishface Vis innlegg
Å komme med trusler / eller andre uttalelser mot politiet, det er vel uansett bare noe man kan få et forelegg for? samme med å gå med batong eller andre ting på offentlig plass, hvis våpen blir oppdaget så får man vel bare et forelegg?
Vis hele sitatet...
Vold eller trusler mot offentlige tjenestemenn som politiet straffes med bot eller fengsel inntil tre år.

Kniv eller våpen på offentlig sted straffes med bot eller fengsel inntil ett år.
Ser aktor ber om 60 dagers fengsel for politimannens berskergang.

Lurer på hva en vanlig mann ville fått for en tilsvarende voldsorgie der alle slag deles ut mens offeret ligger på bakken. Og det blir slått med både knyttnever og kølle mot hode og kropp hele 32 ganger. Det er vel store sjanser for at dommen ville blitt langt mer enn kun 60 dager? Eller hva mer korrekt, hva ville aktor bedt om av fengselsstraff om dette var en sak mellom 2 sivile, med samme forløp der den ene parten er rolig og ikke gjør nevneverdig motstand utenom å sprelle litt?
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Ikke vanlig å gå rundt med drapskniv i lomma sier Elden. Hva er en drapskniv? Har den vært brukt til å drepe?

https://www.dagbladet.no/nyheter/eld...lomma/79712850
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Elegant post truth grep å bare bruke bildet slik det er gjort her, så tvil selv om tur og orden på det som skjedde avviste betydningen før kampen skjedde

Men utvilsomt en effekt i retning man vil
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ser aktor ber om 60 dagers fengsel for politimannens berskergang.

Lurer på hva en vanlig mann ville fått for en tilsvarende voldsorgie der alle slag deles ut mens offeret ligger på bakken. Og det blir slått med både knyttnever og kølle mot hode og kropp hele 32 ganger. Det er vel store sjanser for at dommen ville blitt langt mer enn kun 60 dager? Eller hva mer korrekt, hva ville aktor bedt om av fengselsstraff om dette var en sak mellom 2 sivile, med samme forløp der den ene parten er rolig og ikke gjør nevneverdig motstand utenom å sprelle litt?
Vis hele sitatet...
Mener jeg leste at tilsvarende sak hvis sivil var 120 dager, men han skulle få rabatt siden han var tjenestemann. Dog vil anta hvis to sivile hadde gjordt det hadde det nok blit mere en 120dager å
Strafferabatt fordi han er politi? Om noe burde det jo heller blitt lagt til straff, fordi han utførte voldsorgien i tjeneste, i uniform og det gjør saken langt verre enn om to drita fulle "storokser" står å rauter til hverandre i taxikø til den ene blir bråkjekk og flyr på motstanderen.
Sist endret av _abc_; 30. juni 2023 kl. 18:21.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Strafferabatt fordi han er politi? Om noe burde det jo heller blitt lagt til straff, fordi han utførte voldsorgien i tjeneste, i uniform og det gjør saken langt verre enn om to drita fulle "storokser" står å rauter til hverandre i taxikø til den ene blir bråkjekk og flyr på motstanderen.
Vis hele sitatet...
Enig at straffen burde være værre når han er politi.


"Fra aftenposten sin artikkel
Aktor Marit Oliver Storeng ba om fengsel i 60 dager for den voldstiltalte politimannen. – Det kan ikke være tvil om at det dreier seg om ulovlig maktbruk, konstaterte hun i sin prosedyre.

Dersom tiltalte hadde opptrådt som sivil, ville utgangspunktet ligget på minst 120 dager fengsel, sa aktor
"

https://www.aftenposten.no/norge/i/l...er-unoedvendig
For meg er saken veldig enkel;

Det er vanskelig å ha empati for en person som går rundt med slikt i lommene og har saker på seg som drittpikk fra før, men det er uansett irrelevant siden politimannen innrømmer selv at han ikke var klar over at fyren hadde flere våpen på seg når han plutselig begynte med veldig grov maktmisbruk. Det betyr at denne politimannen kan gjøre det samme imot helt uskyldige. Visse bransjer kan ikke ha dårlige epler. Dette inkluderer politibetjenten som slettet bevis i en straffesak. Slike personer kan rett og slett ikke stoles på og kan ikke utøve et yrke som krever så mye tillit. Hadde dette vært en elektriker eller brøytepersonell på en lufthavn så hadde personen mistet jobben og aldri fått lov å jobbe på en norsk lufthavn igjen. Det at andre kollegaer sier om politibetjentene er også irrelevant da de er inhabile (uten at de erklærer seg som inhabile, eller en gang innser selv at de har habilitetsproblematikk rundt å ytre seg i media rundt sin kollega). Når de forsvarer en kollega i media, som så åpenbart klikket i vinkel, så ødelegger de bare imaget til politiet enda mer siden de viser total mangel på selvinnsikt (både som gruppe og som enkeltindivid).

Hvis han ikke dømmes for maktmisbruk og mister jobben så lever vi et land som ikke lenger kan heve seg over det som skjer i USA på nesten ukentlig basis. Da har vi ikke lenger et rettsystem som fungerer og det er fritt frem for andre Politibetjenter å gjøre dette selv på steder hvor de vet det er kameraovervåking.
Sist endret av bashfoo; 1. juli 2023 kl. 07:11.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
For meg er saken veldig enkel;

Det er vanskelig å ha empati for en person som går rundt med slikt i lommene og har saker på seg som drittpikk fra før, men det er uansett irrelevant siden politimannen innrømmer selv at han ikke var klar over at fyren hadde flere våpen på seg når han plutselig begynte med veldig grov maktmisbruk. Det betyr at denne politimannen kan gjøre det samme imot helt uskyldige. Visse bransjer kan ikke ha dårlige epler. Dette inkluderer politibetjenten som slettet bevis i en straffesak. Slike personer kan rett og slett ikke stoles på og kan ikke utøve et yrke som krever så mye tillit. Hadde dette vært en elektriker eller brøytepersonell på en lufthavn så hadde personen mistet jobben og aldri fått lov å jobbe på en norsk lufthavn igjen. Det at andre kollegaer sier om politibetjentene er også irrelevant da de er inhabile (uten at de erklærer seg som inhabile, eller en gang innser selv at de har habilitetsproblematikk rundt å ytre seg i media rundt sin kollega). Når de forsvarer en kollega i media, som så åpenbart klikket i vinkel, så ødelegger de bare imaget til politiet enda mer siden de viser total mangel på selvinnsikt (både som gruppe og som enkeltindivid).

Hvis han ikke dømmes for maktmisbruk og mister jobben så lever vi et land som ikke lenger kan heve seg over det som skjer i USA på nesten ukentlig basis. Da har vi ikke lenger et rettsystem som fungerer og det er fritt frem for andre Politibetjenter å gjøre dette selv på steder hvor de vet det er kameraovervåking.
Vis hele sitatet...
Du har rett i hvert eneste ord. Du burde blitt statsminister! Jeg hadde stemt på deg.

Hele den saken her er et stort shitshow. Som vi som betaler skatt tar kostnaden av.
Sist endret av Spaceman; 1. juli 2023 kl. 12:31.
Politimannen frifunnet av tingretten på alle punkter:
https://www.nrk.no/osloogviken/polit...ten-1.16469613
Sist endret av bruisepristine; 7. juli 2023 kl. 13:28.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Politimannen frikjent av tingretten på alle punkter:
https://www.aftenposten.no/norge/i/d...ld-i-kongsberg
Vis hele sitatet...
Mistenkte sterkt at dette ville skje, men det er HELT greit. Men alle de gode relasjonene som Politiet nå hadde fått til hos meg, har jeg nå pissa på å spylt ned i dass. Og en hver snute fitte får nå den samme behandlingen.

«Kan vi snakke med deg?»

«Hva meg?» *tar henda opp for å forsvaret trynet*


Dette er helt sjukt og et klart tegn på at vi blir mer og mer likt en politistat
Jeg håper virkelig frifinnelsen ankes, og at anken vinner frem. Skjer ikke det så vi faktisk utvidet elite i Norge. Da er både politikere og politi hevet over alle lover og regler.
Hvorfor kommer det så dårlig fram i media og på forum her, at karen hadde med kniv og batong på ett utested.

Han sier selv han var blackout full og har allegedly drapstruet en dørvakt, og dette med våpen på innerlomma.

Må ærlig innrømme at jeg har lite sympati for fyren som fikk juling, tilpass for han. Men ja mener at politiet også burde få mer kritikk en de har fått mtp måten de håndterte situasjonen i ettertid, ved å slette bevis ol.

Men at folk her inne har dårlig erfaring med politiet mesteparten fordi de har begått handlinger som er ulovlig, med engang skal slå seg på lag med den som fikk juling sier litt. Skjerp dere lmao, om du er kriminell så tål at de som lever ett nøktern lovlydig liv ønsker å føle seg trygg uten å være redd for at en ustabil drittsekk med kniv skal gå berzerk fordi han blir kasta ut av cløbben.
Faen ta å skjer deg sjøl. Ingen av politifolkene viste at fyren bar våpen. Det var grenseoverskridende grov vold det politimannen utførte. Politimannen gikk rett og slett berserk. Og det finnes det video av. Frikjennelse gjør Norge til en politistat og ikke en rettsstat. Da er vi som vår nabo i øst. Fru Justita er redusert til noe gammel gresk mannskjit, vår rettstat har avgått ved døden og politiet gjør hva de vil og beskyttes av rettsvesenet.

Et sånt land ønsker jeg ikke for verken meg selv eller mine barn. Og ikke dine barn heller.

Hvor har du det fra at fyren var blackout full og drapstruet dørvakten? Vitner på stedet har en helt annen versjon, og eieren av utestedet sier selv at versjonen til dørvakten ikke er korrekt og derfor er ikke den dørvakten lengre engasjert av uteplassen. Og du sier nærmest at voldsofferet var svingstangfull og truet dørvakten på livet med våpen. Det er faktisk helt feil det du sier.
Sist endret av _abc_; 7. juli 2023 kl. 14:24.
fyfan, må begynne på politihøyskolen asap. vil ikke stå igjen her å henge når vi blir en politistat.