Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1205
hei freaks trenger litt hjelp til valg av vifter =D

har nå dessværre enda stock kjøler og vanlige R4 vifter som jeg gjerne vil få byttet ut. har tenkt å enten kjøpe H80i eller H100i (hvis jeg årker å kåle rundt med demontering av hdd stativet, med mangel av et bedre ord, osv) selv om jeg gjerne kan ta anbefalinger her også, siden jeg endelig får noen penger til dette =)

det jeg trenger er noen gode og ordentlig still vifter. 2 til en radiator og 1-2 til intake. hadde vært en fordel å kjøpe dem fra dustin ettersom alt annet av hardware jeg har kommer derfra, men kvaliteten kommer selfølgelig først =D
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
CORSAIR SP120 QUIET EDITION kan jeg personelig anbefale.
Sist endret av Lima; 21. april 2013 kl. 02:10.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Lima Vis innlegg
CORSAIR SP120 QUIET EDITION kan jeg personelig anbefale.
Vis hele sitatet...
Jeg kan personlig fratåde disse viftene, de lager noe absurd med støy i forhold til liften de flytter...

Min anbefalig er noiseblocker eloop(til både radiator og kabinett, 3vifter er nokk 2 i front og 1bak.) dette er viftene jeg kjører personlig og disse er helt rå, jeg har erfaring med af120, sp120, nf-f12, og standar viftene til r3. Og eLoop er de beste viftene jeg har hatt, jeg kunne bytte ut 7af vifter med 3 eLoop vifter uten å få høyere tem i kabinettet, og de holder kjøleren på samme novå som nf-f12 men bed bittelitt lavere støynivå.

En annen løsning er nf-f12 til radiator i front og nf-a14 bak i kabinettet, her også holder det med 3 vifter, 2 i front og 1bak.

Jeg har støyalergi av høyeste nivå, og eLoop er lydløse, sefølgelig er de ikke stille på 12v men det er ingen vifter. Men på 700rpm flytter de en akseptabel mengde luft og har et støynivå på under 10dB!! (En person som visker er 15dB, og pusting er 10dB)

Vil gjør deg oppmerksom på at slike vifter skaper ofte blod på tann når det kommer til stillhet, nå blir det spikes, gpu kjøler og skikkelig tykke asfalt plater for min del, og kansje litt skummgummi og kansje litt sparkling utvendig for maksimal stillhet..
Trådstarter
Frufsa kan du si meg hvilke av Noiseblockerne som jeg burde bruke. ser ikke helt forskjellen på hvilke som skal hvor eller hva som er forskjellen på B12 i, 2, 3, 4, p og ps. takker for svar foresten =D både fra deg og Lima =)

edit: okei glem det jeg sa =D så nettopp forskjellen på RPMen på viftene. men enda litt usikker på om jeg burde ta B12 1 eller om jeg brude velge B12 PS.
Sist endret av materi; 21. april 2013 kl. 16:31.
Sitat av Frufsa Vis innlegg

Vil gjør deg oppmerksom på at slike vifter skaper ofte blod på tann når det kommer til stillhet, nå blir det spikes, gpu kjøler og skikkelig tykke asfalt plater for min del, og kansje litt skummgummi og kansje litt sparkling utvendig for maksimal stillhet..
Vis hele sitatet...
eller så kan du få ræva i gir å begynne med den vannkjølinga di snart
Learning by doing
Undef's Avatar
komplett vannkjøling er vanskelig å få under 3000kr etter hva jeg har funnet på nettet
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av materi Vis innlegg
Frufsa kan du si meg hvilke av Noiseblockerne som jeg burde bruke. ser ikke helt forskjellen på hvilke som skal hvor eller hva som er forskjellen på B12 i, 2, 3, 4, p og ps. takker for svar foresten =D både fra deg og Lima =)

edit: okei glem det jeg sa =D så nettopp forskjellen på RPMen på viftene. men enda litt usikker på om jeg burde ta B12 1 eller om jeg brude velge B12 PS.
Vis hele sitatet...
Ser at det er en liten jungel av eLoop vifter, om du har viftekontroller på hk som støtter PWM er dette viftene du skal ha
http://techbay.no/product.html/noise...category_id=93
om du ikke har det skal du ha disse
http://techbay.no/product.html/noise...category_id=93
Trådstarter
husker jeg ikke feil så er PWM den 4 pin som sitter i kontakten?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av materi Vis innlegg
husker jeg ikke feil så er PWM den 4 pin som sitter i kontakten?
Vis hele sitatet...
stemmer at den 4. pinnen er PWM funksjonen,
Om du har PWM funksjon på hk'et er det uten tvil et lurt valg å velge pwm vifte,
fordelene med PWM er at du bruker pulser til å regulere vita sin hastighet, og ikke reduksjon på volt, dette betyr at viftene klarer å spinne på lavere rpm.
PWM gir også mye større variasjon i hvor fort viftene kan gå, noe som gjør at du får større mulighet til å velge bort litt dyrebar stillhet, når du feks spiller, og har annlegget/headsettet på full guffe.
Trådstarter
nice jeg har Mpower etter anbefalinger herfra så har pwm =) takk for svar foresten =)
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Jeg kan personlig fratåde disse viftene, de lager noe absurd med støy i forhold til liften de flytter...

Min anbefalig er noiseblocker eloop(til både radiator og kabinett, 3vifter er nokk 2 i front og 1bak.) dette er viftene jeg kjører personlig og disse er helt rå, jeg har erfaring med af120, sp120, nf-f12, og standar viftene til r3. Og eLoop er de beste viftene jeg har hatt, jeg kunne bytte ut 7af vifter med 3 eLoop vifter uten å få høyere tem i kabinettet, og de holder kjøleren på samme novå som nf-f12 men bed bittelitt lavere støynivå.

En annen løsning er nf-f12 til radiator i front og nf-a14 bak i kabinettet, her også holder det med 3 vifter, 2 i front og 1bak.

Jeg har støyalergi av høyeste nivå, og eLoop er lydløse, sefølgelig er de ikke stille på 12v men det er ingen vifter. Men på 700rpm flytter de en akseptabel mengde luft og har et støynivå på under 10dB!! (En person som visker er 15dB, og pusting er 10dB)

Vil gjør deg oppmerksom på at slike vifter skaper ofte blod på tann når det kommer til stillhet, nå blir det spikes, gpu kjøler og skikkelig tykke asfalt plater for min del, og kansje litt skummgummi og kansje litt sparkling utvendig for maksimal stillhet..
Vis hele sitatet...
Har du testet pull på de viftene på en radiator? Hvordan er de opp mot Sp der? Finner ikke mye om de viftene.
Lurer på hvor sykt god hørsel du har, for jeg hører ikke mine sp vifter som durer på full guff under pulten her...
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Lima Vis innlegg
Har du testet pull på de viftene på en radiator? Hvordan er de opp mot Sp der? Finner ikke mye om de viftene.
Lurer på hvor sykt god hørsel du har, for jeg hører ikke mine sp vifter som durer på full guff under pulten her...
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke testet de på radiator, men på kjøleribbe. Og der gjør eLoop en formidabel jobb, samme temps som nf-f12, og lavere temps en med sp120.

eLoop er kansje ikke de mest kjente viftene, men om du kikker litt på forums er de en favoritt blandte eierne.

Og hvordan du ikke klarer å høre sp på full guffe klarer jeg ikke med min beste vilje å forstå, da det er snakk om 30dB(antaglig vis høyere også, da vi snakker flere vifter og motstand på viftene)
Om du vil ha en bekreftelse kan du skru av pc'en som du mener er lydløs, så skal du høre at den er langt i fra lydløs.

Mulig jeg har god hørsel, jeg passer tross alt på den og prøver å ikke være døv i en alder av 30(som det virker som er et mål for mange på min alder)
Også har jeg støy alergi så hver minste lille lyd fra pc'en/rom'et er distraherende og irriterende.
Anbefaler http://www.sengpielaudio.com/calculator-spl.htm for å sjekke hvaslags dB-nivå man havner på etter hvor mange vifter man har.

Brukte denne selv når jeg bygde min siste PC og er middels fornøyd med støynivået. Nanoxia-viftene er langt ifra bråkete, men kjører 4 stk(140mm) på lavest mulig rpm + 2 Noctua NF-F12 PWM, og totalt sett så kan jeg greit høre de i et R4. Blir nok utbytting etterhvert, men må komme noe bedre på markedet i 140mm-formatet.