Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 2556
Ja, som tittelen sier så lurer jeg litt på hvilken pc jeg skal kjøpe. Komplett winter gamer eller gamer a10?
Veit at alle her kommer til å anbefale at jeg skal bygge egen pc og blablabla. Men for å være helt ærlig så har jeg ikke peiling på sånt

Har tenkt på at viss jeg skal kjøpe winter gamer pakka, så skal jeg oppgradere fra en i7 2500k prosessor til en i7 3770k. Er dette lurt? Hørt noe om at 2500'en har en tendens til å bli ganske varm.

Og til slutt, viss dere mener at begge pakkene er helt tragisk dårlige, kan dere komme med noen alternativer i samme prisklassen? Eneste pcen må er å kjøre spill som MW3 på relativt høy oppløsning + minecraft (ja, jeg veit det...)

Alle svar vil bli mottatt med åpne armer!
Bygg heller selv, du får like god om ikke bedre for billigere penge.
Hvis du bare skal bruke pcen til gaming holder 2600k i massevis. Winter Gamer vil være sterkere enn a10, (avhengig av hva du putter på av ekstrautstyr).

Likevel ville jeg sett på hva som finnes av alternativer siden man på wintergamer burde/ må oppgradere blant annet hovedkort. Les litt på forumet hva som annbefales av deler til totalt rundt 8k. Du trenger ikke lage en ny tråd, finnes masse tråder du kan lese igjennom for å finne ut hva som passer bra

Lykke til med pc-kjøp
Nerd0's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Hvis du bare skal bruke pcen til gaming holder 2600k i massevis. Winter Gamer vil være sterkere enn a10, (avhengig av hva du putter på av ekstrautstyr).

Likevel ville jeg sett på hva som finnes av alternativer siden man på wintergamer burde/ må oppgradere blant annet hovedkort. Les litt på forumet hva som annbefales av deler til totalt rundt 8k. Du trenger ikke lage en ny tråd, finnes masse tråder du kan lese igjennom for å finne ut hva som passer bra

Lykke til med pc-kjøp
Vis hele sitatet...
Jo takk
Lest en del, men som sagt så har jeg ikke så mye peiling. Hørt at det er lurt å bygge egen pc for å spare penger. Er dette noe du ville anbefalt for en "noob"? Høres og ser komplisert ut, men klarer det sikkert om det er det som virkelig lønner seg.
Sitat av Nerd0 Vis innlegg
Jo takk
Lest en del, men som sagt så har jeg ikke så mye peiling. Hørt at det er lurt å bygge egen pc for å spare penger. Er dette noe du ville anbefalt for en "noob"? Høres og ser komplisert ut, men klarer det sikkert om det er det som virkelig lønner seg.
Vis hele sitatet...
Og bygge en pc er vel så og si som et puslespill
Eneste som kan være litt tidskrevende er vell og få alle kablene/ledninger/whatever på plass men man har alltid manualen man kan følge!
Anbefaler og finne deler og bygge selv
Bygg pc selv. Jeg bygde min første pc for noen måneder siden, det gikk som en lek. Men det skal sies at jeg er ganske datakyndig fra før av. Om du trenger hjelp med å bygge den er det nok av tråder her på forumet hvor du finner all informasjon du trenger.
Nå sier jo fyren at han ikke vil bygge selv, så hjelp han heller med spørsmålet. Har ihvertfall hørt mye godt om Winter Gamer vanlig. Som sagt trenger du ikke oppgradere prosessoren hvis du skal game med den.
Nerd0's Avatar
Trådstarter
Fant noen deler jeg har lyst til å sette i sammen, og her er lista:

-Intel Core i5 3570K
-Sapphire Radeon HD 7850 2GB
-Fractal Design Newton R3 600W
-Asus P8Z77-M PRO
-Fractal Design Define R4
-Samsung SSD 840 Series 120GB
-Seagate Barracuda 7200.14 2TB
-Noctua NH-U12P
-Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB
-Sony AD-7280S

Vil dette harmonere? Viss det skulle gjøre det, noe jeg bør oppgradere eller degradere? (Prisen blir ca. 7600, og la oss ikke overstige 8000Kr)

Til fatfro:
- Vet jeg sa det, men har litt lyst til å bygge også faktisk Må jo starte en gang
Sitat av Nerd0 Vis innlegg
Til fatfro:
- Vet jeg sa det, men har litt lyst til å bygge også faktisk Må jo starte en gang
Vis hele sitatet...
Ja daså, da kan jeg også anbefale å bygge selv
Nerd0's Avatar
Trådstarter
Sitat av fatfro Vis innlegg
Ja daså, da kan jeg også anbefale å bygge selv
Vis hele sitatet...
Noen gode handlelister på lager? (a)

Ser jo alle de here listene som allerede ligger ute, men der diskuteres det jo i hva som er best 24/7 og til slutt ender de opp med en pc til 30000kr istedenfor 8000kr etc. :P
Sitat av Nerd0 Vis innlegg
Noen gode handlelister på lager? (a)

Ser jo alle de here listene som allerede ligger ute, men der diskuteres det jo i hva som er best 24/7 og til slutt ender de opp med en pc til 30000kr istedenfor 8000kr etc. :P
Vis hele sitatet...
Hva er budsjettet ditt? Mange bra lister her, og det krangles ofte om små bagateller.
Nerd0's Avatar
Trådstarter
Sitat av fatfro Vis innlegg
Hva er budsjettet ditt? Mange bra lister her, og det krangles ofte om små bagateller.
Vis hele sitatet...
Har budsjett på rundt 7500, og som aller helst ikke må overstige 8000kr.
Nerd0's Avatar
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Unnskyld for dette spørsmålet som kommer nå(og ikke le av meg xD):
- Vil jeg ikke da få litt lagringsproblemer, uten ssd?
Sist endret av Nerd0; 17. februar 2013 kl. 22:28.
Sitat av Nerd0 Vis innlegg
Unnskyld for dette spørsmålet som kommer nå(og ikke le av meg xD):
- Vil jeg ikke da få litt lagringsproblemer, uten ssd?
Vis hele sitatet...
Kjøp en billig HDD, eller ta en fra før. Har du noe du kan bruke fra før, ala skjerm og lignende?
Nerd0's Avatar
Trådstarter
Har skjerm ja, men ingen HDD.
Sitat av Nerd0 Vis innlegg
Har skjerm ja, men ingen HDD.
Vis hele sitatet...
Da dropper du skjermen i handlelista, og legger på en HDD.
Nerd0's Avatar
Trådstarter
Hmm, interesting.. Hva med denne lista da?:

- 1506Kr Intel Core i5 3570K
- 722Kr Fractal Design Define R4
- 578Kr AsRock Z75 Pro3
- 1990Kr EVGA GeForce GTX 660 Ti 2GB (+ca. 200kr for superclocked. Verdt det?)
- 418Kr GeIL Black Dragon Series DDR3-1600, CL11 - 8GB Kit
- 636Kr Samsung SSD 840 Series 120GB
- 490Kr Seagate Barracuda® Green 1TB, 3,5" SATA 6Gb/s, (SATA 3.0), 32MB, 5900 RPM
- 226Kr Arctic Cooling Freezer 13 Pro
- 479Kr OCZ ModXstream Pro 500W
- 139Kr Sony AD-7280S
TOTAL: 7184Kr
Sitat av Nerd0 Vis innlegg
Unnskyld for dette spørsmålet som kommer nå(og ikke le av meg xD):
- Vil jeg ikke da få litt lagringsproblemer, uten ssd?
Vis hele sitatet...
Er allerede lagt til en HDD på 1TB
Sist endret av Vod0; 17. februar 2013 kl. 22:57.
Nerd0's Avatar
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
Er allerede lagt til en HDD på 1TB
Vis hele sitatet...
Ahaa Så vil du si at "lista di" er bedre enn den jeg hadde? Isåfall hørtes din ut som en veldig god deal

Vil denne her fungere da?

1 x ASUS P8Z77-V LX
1 x Fractal Design Define R4 Black
1 x Intel Core i5-3570K
1 x EVGA GTX660 Ti 2GB
1 x Corsair Vengeance 8GB 1600MHz
1 x Samsung 840 Basic 120GB
1 x Seagate Barracuda 2TB 7200RPM
1 x Fractal Design Newton R3 Modular 600 W
1 x Noctua NH-U9B SE2
1 x Samsung SH-224BB

Blir ca. 8700kr
▼ ... over en uke senere ... ▼
Synes den listen din ser bra ut jeg, go for it. Stusser litt på strømforsyningen, da du kan få noe fra Corsair med mer watt for mindre penge.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Stemmer for Corsair PSU ja, ordentlig god kvalitet, hatt min i 5år nå uten noen problemer
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nerd0's Avatar
Trådstarter
Okay. Back med litt bedre budsjett. Blei desverre ingen ny comp. før tg, men får stille bedre til neste år

Vil dette her funke? Stusser litt på om hk klarer å dra alt sammen.

Dustinhome.no

- Fractal r4 window 849Kr
- MSI z77a gd65 1199Kr
- i7 3770K 2429Kr
- Corsair 4x4gb lp 1600mhz 959kr
- samsung 840 series 250gb 1369Kr
- Seagate barracuda hdd 2tb 699Kr
- Corsair 750w modular 629Kr
- Noctua nh-012p 539Kr
- Asus geforce gtx 680 directCU 4gb 4119Kr
- Corsair air af140 2*189kr

Total: 13169Kr +* (skjerm, tastatur, mus, kabler etc.)

Har inget egentlig budsjett, men vil helst holde meg rundt denne prisen, med tanke på at jeg skal ha skjerm etc. også
Sitat av Nerd0 Vis innlegg
Okay. Back med litt bedre budsjett. Blei desverre ingen ny comp. før tg, men får stille bedre til neste år

Vil dette her funke? Stusser litt på om hk klarer å dra alt sammen.

Dustinhome.no

- Fractal r4 window 849Kr
- MSI z77a gd65 1199Kr
- i7 3770K 2429Kr
- Corsair 4x4gb lp 1600mhz 959kr
- samsung 840 series 250gb 1369Kr
- Seagate barracuda hdd 2tb 699Kr
- Corsair 750w modular 629Kr
- Noctua nh-012p 539Kr
- Asus geforce gtx 680 directCU 4gb 4119Kr
- Corsair air af140 2*189kr

Total: 13169Kr +* (skjerm, tastatur, mus, kabler etc.)

Har inget egentlig budsjett, men vil helst holde meg rundt denne prisen, med tanke på at jeg skal ha skjerm etc. også
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hva slags spill du spiller, men vil tro at det vil holde med en GTX670 eller en Radeon 7870.
En i7 3770k trenger du ærlig talt heller ikke.
Du sa tidligere i tråden at du allerede hadde en skjerm...?
Du kan også nøye deg med 1 Corsair air af140, siden Fractal r4 kommer med 2 greie vifter.
Bytt ut i7 3770k med i5 3570k istede. Ellers ser alt greit ut, og vil passe greit overens.

Du kan likevel bytte ut skjermkortet med et 670 eller 7970 som Zetta sier over
Sitat av Nerd0 Vis innlegg
Jo takk
Lest en del, men som sagt så har jeg ikke så mye peiling. Hørt at det er lurt å bygge egen pc for å spare penger. Er dette noe du ville anbefalt for en "noob"? Høres og ser komplisert ut, men klarer det sikkert om det er det som virkelig lønner seg.
Vis hele sitatet...
Bygg selv, du får en skikkelig kraftpakke for 9K.

Jeg setter sammen maskiner for vennene mine og du kan få en kraftigere maskin for 9K en det Komplett kan tilby til samme pris, særlig hvis du bestiller fra andre aktører, som Dustin.
Nerd0's Avatar
Trådstarter
Tenkte på i7 siden video editing høres spennede ut. Tenkte mest på spill som bf3, cs:go, minecraft, bo2 og sånne type spill. Grunnen til at jeg listet opp 680'n var fordi jeg ikke har lyst til å måtte oppgradere med det første :P
Sitat av Nerd0 Vis innlegg
Ja, som tittelen sier så lurer jeg litt på hvilken pc jeg skal kjøpe. Komplett winter gamer eller gamer a10?
Veit at alle her kommer til å anbefale at jeg skal bygge egen pc og blablabla. Men for å være helt ærlig så har jeg ikke peiling på sånt

Har tenkt på at viss jeg skal kjøpe winter gamer pakka, så skal jeg oppgradere fra en i7 2500k prosessor til en i7 3770k. Er dette lurt? Hørt noe om at 2500'en har en tendens til å bli ganske varm.

Og til slutt, viss dere mener at begge pakkene er helt tragisk dårlige, kan dere komme med noen alternativer i samme prisklassen? Eneste pcen må er å kjøre spill som MW3 på relativt høy oppløsning + minecraft (ja, jeg veit det...)

Alle svar vil bli mottatt med åpne armer!
Vis hele sitatet...
Bygg selv. Jeg var 13 og hadde aldri brukt noe annet enn en laptop før.
Nerd0's Avatar
Trådstarter
Sitat av Claryn Vis innlegg
Bygg selv. Jeg var 13 og hadde aldri brukt noe annet enn en laptop før.
Vis hele sitatet...
Skal bygge selv ja Må bare finne ut hvilke komponenter jeg vil bruke
forslag: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...B-D9AB1A457196

Det burde kansje endrast på ting sidan eg ikkje er ekspert på ting som hk, gpu og hddar.

Edit: kan hende kabinettet er litt overkill? men der er jo utruleg stiligt.
Sist endret av Spørsmåltegn?; 16. april 2013 kl. 20:08.
Nerd0's Avatar
Trådstarter
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
forslag: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...B-D9AB1A457196

Det burde kansje endrast på ting sidan eg ikkje er ekspert på ting som hk, gpu og hddar.

Edit: kan hende kabinettet er litt overkill? men der er jo utruleg stiligt.
Vis hele sitatet...
Er ingen spesialist på dette jeg heller, men ville nok anbefalt at du skaffer et z77a gd65 hk eller lignende. Er ikke store prisforskjellen, men jeg fikk anbefalning av frufsa

Ser helt greit ut ellers, men skal du ikke ha noen ssd når du har tenkt til å bruke så mye penger på data uansett?
Sist endret av Nerd0; 16. april 2013 kl. 20:14.
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
forslag: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...B-D9AB1A457196

Det burde kansje endrast på ting sidan eg ikkje er ekspert på ting som hk, gpu og hddar.
Vis hele sitatet...
Idioti å bruke så mye på minne og kabinett i en liste til 12K, heller ingen SSD.

Bruk heller mere penger mot en SSD, en modulær strømforsyning og et støydemet case.
dette var eit forslag til nerd0 men du har funnet deler allerede? var bare eit forslag og eg skreiv at ting måtte byttast ut trenger ikkje kalle det idioti...

Men eg kan vel då gå utifrå at in this case failure is a fact.
Nerd0's Avatar
Trådstarter
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
dette var eit forslag til nerd0 men du har funnet deler allerede? var bare eit forslag og eg skreiv at ting måtte byttast ut trenger ikkje kalle det idioti...

Men eg kan vel då gå utifrå at in this case failure is a fact.
Vis hele sitatet...
Trudde det var en maskin du tenkte på å kjøpe jeg
Nei det var eit forslag til deg, missforståingar skjer np.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Legg også merke til at et 680 med 4gb yter dårligere på 1 skjerm en det et 680 2gb ville gjort. Så om du ikke har planer om flere skjermer (jeg hadde ikke men ombestemte meg gankse fort) så ville jeg gått for et 2gb kort.
Nerd0's Avatar
Trådstarter
Sitat av BrilleSheik Vis innlegg
Legg også merke til at et 680 med 4gb yter dårligere på 1 skjerm en det et 680 2gb ville gjort. Så om du ikke har planer om flere skjermer (jeg hadde ikke men ombestemte meg gankse fort) så ville jeg gått for et 2gb kort.
Vis hele sitatet...
Okay. Har ikke planer om flere skjermer nei, ser og føles helt korny ut. Da kan jeg spare inn 500kr der. Yter egentlig 680 så mye bedre enn et 670 eller 660? Om det bare er snakk om 10-15fps så gjør egentlig ikke det noe. Skal hovedsaklig brukes til minecraft og bf3, men klarer meg fint uten bf3 på ultra
Her er noen videoer som hjalp meg veeldig med å forstå hvordan jeg skal bygge en pc osv...

http://www.youtube.com/watch?v=d_56kyib-Ls

http://www.youtube.com/watch?v=84NvDMMrCNU

Håper det hjelper
Newegg har ein 3 delt guide som går nøye og velforklart gjennom korleis ein byggar.
Nerd0's Avatar
Trådstarter
Noen som vet om en cpu vifte som er blå eller svart som funker like bra(hvertfall nesten) som noctua viftene? Tenkt til å spille litt på "looks" på maskina, og noctrua viftene er jo brune, mens jeg skal spille litt på blått/svart.

EDIT: tror jeg går for en h100i. Den ser bra ut og har ganske gode reviews
hvis du trenger litt hjelp til selve byggingen så kan denne videoen anbefales på det sterkeste =) http://www.youtube.com/watch?v=84NvDMMrCNU

brukte den selv aktivt mens jeg bygge og Linus andre videoer rundt det å bygge pc.
Nerd0's Avatar
Trådstarter
Trur jeg har kommet fram til å kjøpe et msi 670 gtx oc pe kort isteden. Noen som veit om jeg kan kjøre sli på de med en 750w corsair modular strømforsyning? Kjipt å måtte kjøpe ny strømforsyning om jeg finner på å kjøpe ett ekstra kort i framtiden.

Oppsett til nå:

1x fractal r4 722kr
1x Msi gtx pe 3099kr
1x corsair 750w modular 629kr
1x corsair h100i 1199kr
1x corsair 16gb(8x2) 1866mhz 1059kr
1x corsair air af 140 189kr
1x intel i5 3570k 3,4ghz 1659kr
1x Seagate barracuda 2tb 699kr
1x kingston hyperx 120gb ssd 899Kr
1x msi z77a gd65 1199kr

Total: 11363kr

Trenger fortsatt mus og sånn, men etter litt justeringer så har jeg klart å spare nesten 2000kr