Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 901
Hei! Er IKT-Servicefag Lærling og har en GODT utdatert pc til å arbeide på. (Jobber på en videregående skule)
Vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram med å få inn ny PC.
Vist jeg skal ha ny PC på jobb, må jeg betale for den selv? Eller er det skulen/fylkeskommunen som skal betale siden den blir bere brukt på jobb?
The Nerdrager
Når du er lærling har du ikke krav om noe nytt egentlig. Sitter med nokså gammel hardware der jeg er lærling og. Men ønsker du nytt må du nok fylle ut en søknad til sjefen / overordnede. Snakk litt med de du arbeider med, så kanskje de kan fortelle deg hvilke steg du må ta.
Jobben betaler selvfølgelig for at du skal ha ordentlig verktøy til å utføre jobben din, så du må bare klare å argumentere for at du trenger bedre utstyr så kjøper de inn til deg. Om du faktisk får ny pc eller må klare deg med den du har avhenger av mange faktorer, men først og fremst penger. Du har ikke noe krav på utstyr utover det som bedriften anser som brukbart (og sikkert med tanke på HMS) til jobben din.
Sist endret av Mith; 27. januar 2012 kl. 14:00.
Det avhenger av bedriften din. Er de villig til å gi deg nytt så får du det om du snakker med de. Men du har ikke krav på det.

Bare snakk med sjefen eller noen andre du jobber med ang. ny pc, så får du svar derrifra. Skolen eller fylkeskommunen har ingenting med det der å gjøre.
Sist endret av Nikon01; 27. januar 2012 kl. 14:01.
The Nerdrager
Men med tanke på at IKT servicefag går mer på service, og ikke det tekniske som serverdrift lenger, så trenger du ikke en altfor kraftig maskin. Så klart, du skal lære litt om det, men det er ikke like utfyllende som det var før.
Utstyr til å utføre arbeid er arbeidsgiverens oppgave å holde deg med. Om du mener at maskinen din er for dårlig til effektivt arbeid kan du argumentere deg til å få en løsning.
Har PC til 6,5k, jeg. Jobber som IKT-lærling fylkeskommunalt. Jeg sa til mine overordnede at jeg la unna den slitne stasjonæren, og fikk bestilt meg dockingstasjon, 24" skjerm, og en ny bærbar-PC
Nevnte ikke PC her jeg begynte. Fikk bare beskjed om å bestille en ny en sånn som jeg ville selv. men skulle holde meg til en real pris. Så det ble en pc til 9k Ingen problemer med treg maskin iværtfall
Som andre sier, du må ha en maskin der du kan gjøre jobben din på en fornuftig måte. Du har så klart ikke krav på en pc der du skal kunne spille på eller andre ting som ikke har med jobb å gjøre.

Det første jeg gjorde da jeg ble lærling var å bestille og bygge en pc. Det er jo også en oppgave du lærer av.