Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1870
Skal kjøpe PC til rundt 10.000 kroner, kan være billigere, men ikke noe særlig dyrere.

Har aldri bygget selv før, men har hørt det er lett, og vet omtrent hvordan det gjøres.

Har allerede mus, tastatur, skjerm, høytalere og headset.

For øyeblikket har jeg tenkt meg:

Kabinett: CoolerMaster Storm Trooper
Prosessor: i7 3770K
Skjermkort: EVGA Geforce 660 Ti 3GB
Hovedkort: ASUS SABERTOOTH Z77, Socket-1155
RAM: Corsair SO-DIMM 1333MHz 2x8GB
HDD: Seagate Barracuda® 3TB
SSD: Intel® SSD 330 Series 60GB 2.5", 25nm
Strømforsyning: Corsair CX 500M, 500W PSU
DVD: Lite-On DVD±RW Writer, iHAS124

Dette blir da 10.396kr + 285kr frakt for øyeblikket på komplett.no

Jeg lurer da på:
1. Må jeg kjøpe egne SATA-kabler eller vil disse følge med?
2. Virker dette som et bra oppsett, eller burde noe være bedre og annet dårligere i forhold til budsjett og balanse?
3. Burde jeg prøve å bygge selv? Er snart 15, vet mye om pc, men har aldri bygd en selv. Er forsiktig, kommer til å bruke støt-armbånd
Hvis den skal brukes til gaming og ikke tung videoredigering så bytter du ut i7en med en i5 og legger mere penger i skjermkort.

Du får også raskere 1600Mhz minne til samme pris.

1. De kommer ofte enten 2, 3 eller 4 SATA kabler med hovedkortet.

2. Jeg ville anbefale deg å legge listen over på DustinHome, da sparer du sikkert noen hundrelapper som du kan bruke på en større SSD.

3. Du klarer fint å bygge en maskin, følg denne awesome guiden.

Du kan også eventuelt bytte til et skjermkort fra AMD, som akkurat nå fungerer bedre hvis du skal kjøre enda et kort i maskinen din senere.
Sist endret av Fekillix; 18. april 2013 kl. 19:55.
De kommer ofte enten 2, 3 eller 4 SATA kabler med hovedkortet.
Vis hele sitatet...
SATA kabler følger vel gjerne med harddisken også
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av DiamondJoe Vis innlegg
SATA kabler følger vel gjerne med harddisken også
Vis hele sitatet...
Det gjorde det ikke på de siste 4 harddiskene jeg kjøpte men :/

Sitat av Fekillix Vis innlegg
3. Du klarer fint å bygge en maskin, [UR L="De kommer ofte enten 2, 3 eller 4 SATA kabler med hovedkortet."]følg denne awesome guiden[/UR L]
Vis hele sitatet...
"Google chrome could not find "De kommer ofte enten 2, 3 eller 4 SATA kabler med hovedkortet.""

Denne du tenkte på?
Sist endret av Freddy_fred5; 18. april 2013 kl. 21:23.
Ting har kanskje endret seg siden jeg bygde pc for 8 år siden :P
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Utdatert kompis, hjelper med video også!
Trådstarter
8 0
Takk for rådet Fekillix, blir 300kr mindre for samme deler på Dustin, og raskere ram attpåtil. nå er RAMen 1600MHz.
Linken din er tydeligvis: "de kommer ofte enten 2, 3 eller 4 sata kabler med hovedkortet."
Hva skjedde der?

Glemte å endre at jeg endte opp med 2gb skjermkort istedenfor 3gb, for å ha råd til SSDen på lista.

Totalpris på DustinHome: 10.099kr

Forandrede deler:
Ram: KINGSTON 16GB SO-DIMM 1600MHZ DDR3 CL11 (2X8GB)

Alternativt build:
Prosessor: i5 3570k
Skjermkort: EVGA GTX 670 2GB
pris: 9.868kr

SATA kabler:
Sabertooth har 2 x SATA2 og 2 x SATA3 kabler medfølgende, og dette er nok.
Alle med litt teknisk sans greier og bygge en pc
http://www.komplett.no/k/k.aspx?acti...buildyourownpc
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Fulgte med 4 SATAkabler på mitt Z77 Sabertooth.

Jeg synes oppsettet ser bra ut! Skulle du trenge mer power senere så kan du kjøpe et ekstra 660ti. Gjorde det samme og kjøpte et ekstra skjermkort brukt, da prisene var gått ned senere.
Trådstarter
8 0
Så er spørsmålet, i5 og 670, eller i7 og 660Ti? Eller noe helt annet?
Sitat av Craazyy1 Vis innlegg
Så er spørsmålet, i5 og 670, eller i7 og 660Ti? Eller noe helt annet?
Vis hele sitatet...
Skal maskinen brukes til gaming, i5 og 670 eller 7970.

Her er guiden jeg mente å linke til
Trådstarter
8 0
Kan jeg få noen fleres mening her? i5 eller i7? Vil bare være sikker på at jeg gjør rett valg.
i5 3570k til gaming
Kanskje bytte GPU til MSI PE, eller Asus DC2? Jeg har hørt at EVGA kortet blir varmt og støyer en del. Det er dog bare ting jeg har hørt om EVGA kortet
Trådstarter
8 0
Ok, i5+gtx670. Etter mye googling har jeg bestemt meg for EVGA GTX670 FTW edition,
Da er nåverende specs på pcen:
Kabinett: CoolerMaster Storm Trooper
Prosessor: i7 3770K
Skjermkort: EVGA Geforce 670 FTW 2GB
Hovedkort: ASUS SABERTOOTH Z77, Socket-1155
Ram: KINGSTON 16GB SO-DIMM 1600MHZ DDR3 CL11 (2X8GB)
HDD: Seagate Barracuda® 2TB
SSD: Intel® SSD 330 Series 60GB
Strømforsyning: Corsair CX 500M, 500W PSU
DVD: ASUS DRW-24B5ST DVD±R/RW/RAM DL 24X SATA BLACK - BULK

pris:10.240kr+99(?)kr frakt på DustinHome

Føler ikke jeg trenger større SSD, siden jeg bare skal ha OS+et par spill der.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Men innihelve til ubrukelige folk skal vere da!

Hvorfor er det ingen som har kommentert at han har valgt laptopp ram som ikke passer på hk'et??? Det er vanlige dimm ikke so-dimm!!!

Nå som vi har fått det ut av verden.
Hk'et som er valgt er overpriset, mpower gir mer for mindre
Gpu er kun frw kortet til evga bra om man skal vannkjøle, grunnet dårlig kjøler, dc2 fra asus, eller pe fra msi er langt bedre valg, klokker bedre, kjører kaldere og er mer stillegående.
Kabinettet er stort tungt og upraktisk, og du vil gå lei utseende etter en stund. Et stilrent kabinett som fractal sine er bedre valg, da du kansje synets de er litt "kjedelige" nå, men du går ikke lei dem.
Om du bare spiller, yter 3570k dønn likt 3770k
Intel ssd'en liker ikke ukomprimerbar/komprimert data, slik som samtlige andre sandforce baserte ssd'er, cruial m4 eller samsung 840 er langt bedre valg.
For pengene du har spart til nå bruker du i en bedre psu, feks xfx xxx (modulær)
Kong Harald
Spoony's Avatar
Jeg ville ha valgt en del andre ting, samt i5 istella for i7! Ikke kjøp en SSD på kun 60GB, selvom du tenker å bare ha windows der blir det aldri sånn..

Her er mitt forslag, dette er uten kabinett.
http://speedcap.net/sharing/files/7a/2b/7a2b2c3b77cc40ea93c13035b9532f39.png
Anbefaler å heller kjøpe hd 7950 istedenfor 660 Ti, uansett hva mange vil ha deg til å tro, får man faktisk mere for penga. Og ja, tror du vil spare deg en del hodepinne ved å kjøpe en større ssd, har en på 120gb selv og det er alt for lite for meg.
Sitat av eDahlen Vis innlegg
Jeg ville ha valgt en del andre ting, samt i5 istella for i7! Ikke kjøp en SSD på kun 60GB, selvom du tenker å bare ha windows der blir det aldri sånn..

Her er mitt forslag, dette er uten kabinett.
http://speedcap.net/sharing/files/7a/2b/7a2b2c3b77cc40ea93c13035b9532f39.png
Vis hele sitatet...
Ganske bra liste, bare bytt hk til MSI mpower og ta noe annet enn Gigabyte skjermkort, Gigabyte har låst volt på korta sine Uansett om man skal klokke eller ei, så får man plutselig lyst likevell, det koster ikke spess mye ekstra for andre merker.
Litt usikker på hvordan jeg skal tolke dette. Men jeg og en kompis har hatt problem med akkurat det HK-et, det deler ikke strøm videre og lyser bare grønt. Personlig byttet jeg til et MSI kort http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746688 og dette fungerer som bare det!
Trådstarter
8 0
Har forandret litt nå:
http://i.imgur.com/HXZrSbe.png
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Du har fortsatt maskinvare som ikke spiller sammen, ser du noe msata kontakt på mpower hk'et? (SSD'en passer ikke noe sted)

Og hvorfor skal du absoultt bruke så lite som mulig på psu, om du legger litt penger i denne er det den komponenten som desidert varer lengst i hele builden.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor alle skal ha et gigantisk bigtower kabinett, jeg synets mitt r3 kabinett er et beist, og skulle gjærne hatt noe mindre en det. R4 (xl bare i rimelig størrelse) finnes tilogmed med vindu!
Sist endret av Frufsa; 19. april 2013 kl. 15:36.
Trådstarter
8 0
Det var du som foreslo crucial m4...
Men ja, da har jeg forandret litt til:
http://i.imgur.com/NiQwVsf.png
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Ja, det var jeg som anbefalte m4, men det er 2 forskjellige versoner av den, en til ultrabooks(msata) og en til desktop/alt annet(sata)
dette er den valige versonen
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630675

men listen ser i og for seg grei ut den, ville dog valgt en psu med 4 6+2 pins kontakter, slik at du ikke må til med molex adaptere i fremtiden om du skulle finne på at du skulle hat et skjermkort til.
feks denne fra evga
http://www.dustinhome.no/product/501...Provider_dacsa
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Utdatert kompis, hjelper med video også!
Vis hele sitatet...
Tror fortsatt den funket bedre enn din link

Men sier meg enig med Frufsa, godt å være fremtidsrettet, kjøp en PSU med 4x 6+2 pin kontakter, eksempelvis Corsair AX750/AX760i eller den Frufsa linket til.
Trådstarter
8 0
Ok, da er PSU byttet til den Frufsa linket til: EVGA SUPERNOVA NEX650G GOLD 650W POWER SUPPLY