Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 10189
Heisann!

Har sist helg solgt en motorsykkel til en kar i Trondheim. Alt virket greit og kontrakt samt salgsmelding ble signert. Jeg var selvfølgelig litt slapp når det kom til å se at pengene ble sendt. Kjøper var inne på nettbanken, men overførte visst aldri.

Kjøper hadde en bil som ble stående her hos meg da han hentet sykkelen. Jeg tenkte dum som jeg er at dette var god sikkerhet for å få pengene mine (dette tenkte han selvfølgelig at jeg tenkte). Det viser seg derimot i dag når jeg sjekket regnr. på bilen at denne var registrert på en helt annen person. Jeg tok kontakt med personen bilen er registrert på og han kunne fortelle at kjøper hadde kjøpt denne bilen to timer før jeg solgte sykkelen. Samme reglen for han, ingen betaling.

Jeg har nå sendt flere meldinger om betaling uten å få svar selvsagt. Har også sendt en melding om at han har 24 timer på seg til å få pengene inn på min konto ellers blir det anmeldelse. Noe han sikkert driter i.

Mitt spørsmål er da følgende; Har noen vært i samme båt og anmeldt kjøper for noe som dette? Hva ble utfallet?

Takk for svar!

(For de som tenker balltremetoden er denne tatt opp og delvis nedstemt)
Har du ikke bedt fyren om legitimasjon for å bevise for deg hvem personen er ?
Sjæf
Trådstarter
54 6
Sitat av theunknown12 Vis innlegg
Har du ikke bedt fyren om legitimasjon for å bevise for deg hvem personen er ?
Vis hele sitatet...
Jo, selvfølgelig. Vet hvem kjøper er. Både navn, nummer og adresse.
Sist endret av Bintang; 10. september 2019 kl. 22:34.
Anmeld til politiet at den er stjålet ?
Anmelde til politiet gjør nada, saken blir aldri sett på og henlagt etter 1 måned. Ønsker du penger eller sykkel tilbake må du ta dette i egne hender.

Lykke til, håper det ordner seg!
Sjæf
Trådstarter
54 6
Sitat av dggr Vis innlegg
Anmeld til politiet at den er stjålet ?
Vis hele sitatet...
Hvis du leser innlegget så ser du at dette er på dagsordenen, å ikke det jeg spør om i det hele tatt. Men takk for tips

Sitat av UkjentPerson Vis innlegg
Anmelde til politiet gjør nada, saken blir aldri sett på og henlagt etter 1 måned. Ønsker du penger eller sykkel tilbake må du ta dette i egne hender.

Lykke til, håper det ordner seg!
Vis hele sitatet...
Det vurderes dessverre, skal prøve å unngå noe sånt i det lengste da. Regner heller ikke med at polisen ikke gjør så fryktelig mye.
Sist endret av Bintang; 10. september 2019 kl. 23:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ok, en skal ikke bare glemme slik faenskap. Ville anmeldt saken, blir den henlagt så ville jeg nok betalt en god sum for kneskål grusing. Sånn har det blitt og værre skal det bli, takk vår geniale regjering.
Er det ikke bare og reise hjem til han og så hente sykkelen? Skulle han da bli fysisk mot deg så har du jo rett til og forsvare deg.
Tenkte det samme selv.

Spørsmålet er om karen besitter sykkelen. Skulle tydeligvis ikke mye til for at han forlot bilen han vistnok kjøpte noen timer tidligere.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Er det ikke bare og reise hjem til han og så hente sykkelen? Skulle han da bli fysisk mot deg så har du jo rett til og forsvare deg.
Vis hele sitatet...
Selvtekt er ikke lov i Norge, og hvis salgsmeldingen er signert er sykkelen ikke lengre TS sin. Å komme trekkende med at "jeg bare forsvarte meg" hvis man reiser hjem til noen for å hente noe man mener de har stjålet og det blir slåskamp holder seg antagelig svært dårlig i en rettsak...
Sjæf
Trådstarter
54 6
Til dere som skriver at jeg bare kan hente den og sånt så er dette under vurdering enda, men det er ikke det jeg spør etter. Jeg skal ned å anmelde nå, så får vi se hva de sier.
Du har jo gitt han frist på 24t. Godt mulig at han pr def ikke har gjort noe straffbart. (Det er ikke kriminelt å ikke betale gjeld i Norge.)
Sitat av dggr Vis innlegg
Du har jo gitt han frist på 24t. Godt mulig at han pr def ikke har gjort noe straffbart. (Det er ikke kriminelt å ikke betale gjeld i Norge.)
Vis hele sitatet...
Dette er bedrageri, ikke gjeld.
Sitat av theunknown12 Vis innlegg
Dette er bedrageri, ikke gjeld.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du det?
Hva om kjøper tastet feil kontonummer?
Selv om det helt klart virker som svindel så er det litt for enkelt å konkludere basert på én side av saken.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hvordan vet du det?
Hva om kjøper tastet feil kontonummer?
Selv om det helt klart virker som svindel så er det litt for enkelt å konkludere basert på én side av saken.
Vis hele sitatet...
Hvis det hadde vært noen form for misforståelse og god vilje, så hadde kjøperen vært behjelpelig og svart når selger ringte.
Har en lignende sak for ei uke siden jeg å. Solgte en bil men har ikke fått noe penger. Salgsmelding er sendt. Han sendte meg en kvittering på melding men den er falsk viser det seg. Han svarer ikke lenger på mobil eller facebook.
Hviken bil kjørte han?
Jeg ville ha alliert meg med personen som også fikk bilen sin stjålet. Det blir fort mere troverdig når dere er flere som har grums på kjøperen. Hvis han har gjort dette mot dere, så er det kanskje flere også. Jeg ville ha sjekket ut.
Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg ville ha alliert meg med personen som også fikk bilen sin stjålet. Det blir fort mere troverdig når dere er flere som har grums på kjøperen. Hvis han har gjort dette mot dere, så er det kanskje flere også. Jeg ville ha sjekket ut.
Vis hele sitatet...
Vel, Det burde vært unødvendig i dette tilfellet. Om OP sier ting som det er så burde Politiet tatt saken og sjekket om dette er sant.. Det skal ikke være nødvendig å be om allianse ifra andre for å bevise at han snakker sant.

Men...er det slikt det har blitt her i Norge ?
Sitat av theunknown12 Vis innlegg
Vel, Det burde vært unødvendig i dette tilfellet. Om OP sier ting som det er så burde Politiet tatt saken og sjekket om dette er sant.. Det skal ikke være nødvendig å be om allianse ifra andre for å bevise at han snakker sant.

Men...er det slikt det har blitt her i Norge ?
Vis hele sitatet...
Det handler om ressurser, om han som "kjøpte" MC-en nekter må politiet klare å bevise at det faktisk var han som var på døra å hentet MC-en den kvelden.
Da snakker vi potensielt flere dagers arbeid, rettsak osv.
Er ikke noen tvil om at hvis flere kontakter politiet om samme sak / person att det blir mer fortgang om det.

Hadde en dud her som drev og "solgte" påhengsmotorer utrolig billig. Men man måtte legge ned noen tusen for at du skulle reservere den du ville ja. Folk vippsa i vinden sky. Han ble faktisk henta samme dag og siktet for bedrageri. Var vel en 3- 4 stykker som andmeldte han
Sjæf
Trådstarter
54 6
Sitat av LeoparD Vis innlegg
Har en lignende sak for ei uke siden jeg å. Solgte en bil men har ikke fått noe penger. Salgsmelding er sendt. Han sendte meg en kvittering på melding men den er falsk viser det seg. Han svarer ikke lenger på mobil eller facebook.
Hviken bil kjørte han?
Vis hele sitatet...
Bilen han kjørte denne gang var en eldre BMW, var nok ikke samme bilen
Fikk du anmeldt saken Bintang ? Du hørte vel aldri noe mere ifra fyren... ?
Er ikke straffbart å ikke betale for seg ifølge politiet. Må gå gjennom namsmann for å få krevd tilbake penger på lovelig vis
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av LeoparD Vis innlegg
Er ikke straffbart å ikke betale for seg ifølge politiet. Må gå gjennom namsmann for å få krevd tilbake penger på lovelig vis
Vis hele sitatet...
Det kjem litt an på situasjonen.

Om intensjonen er svindel, er det straffbart.
Bor i Trondheim, og om har noen ledetråder så gjerne kontakt. Ser ikke mørkt på og hjelpe deg tilbake med sykkelen. Har også en del tvilsomme bekjentskaper, så godt mulig han dukker opp i rekkene.
Sjæf
Trådstarter
54 6
Oppdatering i saken.

Jeg har snakket med politiet uten å levere anmeldelse, de sa egentlig rett ut at det kom til å gå i tap for min del uansett da de kjente til typen og han ikke eide nåla i veggen.

Jeg kjørte også dit han bor for å snakke høflig og sivilisert med han, men han var gått i dekning i lag med sykkelen. Så jeg kom ikke noen vei med det. Annet enn at jeg fikk kontakt med den nærmeste familien som var lite hjelpsomme.

Ser at det er flere som har blitt svindlet av samme idioten så jeg vurderer å få med ett par stykker å dra på utflukt til han for å nok en gang snakke høflig med karen.

Det at polisen ikke kunne gjøre noe overrasker vel ikke egentlig, fikk bare beskjed om at å anmelde ville hjelpe for å få han arrestert om de fikk "nok" på han.
Jeg ville likevel gått gjennom ild og vann for å få en reaksjon. Om ikke annet, hvis han får masse gjeld, så er det vel noen regler rundt at staten betaler gjelda hans for han fordi ofrene skal få sitt? Og får han noen inntekt noen gang, den ekstremt lille sjansen for at han bestemmer seg for å leve rett, så står dere på lista over å få cash tvangsbetalt.

All it takes for evil to prevail, is for good people to fail to act! Kanske om 10-15 år er det barna dine som blir svindlet.

Lag facebook-gruppe, heng opp lapper med info, samle flest mulig folk til saken. Ta ledelsen. Snakk med advokatvakt om samlet søksmål osv.
Sist endret av Nature Spirit; 17. september 2019 kl. 03:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
Om ikke annet, hvis han får masse gjeld, så er det vel noen regler rundt at staten betaler gjelda hans for han fordi ofrene skal få sitt?
Vis hele sitatet...
Nei. Einaste tilfellet der staten utbetaler på vegne av nokon er valdsoffererstatning. Sivil gjeld held staten fingrane unna, utover å bistå med inndriving.
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
Lag facebook-gruppe, heng opp lapper med info, samle flest mulig folk til saken. Ta ledelsen. Snakk med advokatvakt om samlet søksmål osv.
Vis hele sitatet...
Søksmål mot ein som ikkje har noko koster deg pengar.
Ta med deg kompiser og hent sykkelen.