Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2330
Hei, kjære Freakforum venner.

Jeg har hatt en drøm i mange år og dra rundt i Sør-Amerika med en rygg sekk og kun et kart ! Jeg drar 17 Juli og hjem reise til Norge 7 august så blir 3 fine uker.

Først vil jeg til Jamaica og utforske denne spennende øya for kultur og historie, problemet er at jeg ikke har noen kjennskap om hvor det er best og dra for og oppleve mest kultur, rastafari, dans, mat osv.. Jeg vil helst ikke møte for mye turister selv om det er en selvfølge at det vil skje, men kommer ikke til og bo på hoteller sånn sett, kanskje hos familier osv, eller noen billige hoteller rundt..

Har dere noen tips på hvor jeg burde dra for og få mest ut av dette? ser Negril har vist en litt "laidback" kultur. dette ser jeg som interessant!

Det med samme i Cuba.

Takk for all hjelp jeg får med dette! Betyr mye for meg
Mvh Telemarkjeger
Jeg har vært begge steder, og jeg kan vel ikke akkurat si at disse to øyene er optimale for en backpackertur. Det gjelder både priser og fremkommelighet.

Cuba er litt i dyreste laget for en backpackertur, og du har ikke nødvendigvis friheten til å dra rundt og gjøre hva du vil. Felles for begge er at de er ekstremt turistorienterte.

Jeg tror Peru, Argentina, Brasil, Surinam, Chile ville vært bedre alternativer.
http://blog.hostelbookers.com/travel...de-to-jamaica/

Ser det er mange som har gjort det før, har vært i europe på backpacking før og det er det dyreste stede og gjøre det selv om det faktisk ble billig. Men Dette er en ferie så regner med og bruke litt men er det så dyrt i Jamaica? eks pris på mat og drikke?
Mat i butikken på Jamaica er relativt bllig. Skal du kjøpe fra gateselgere (Jerk chicken), så vil de ofte kreve blodpris fordi du er hvit. Du vil også bli tilbudt en rekke med hjelp til ting du egentlig ikke trenger hjelp til. Vær sikker på å si at du ikke vil betale noe hvis de virker overdrevent hyggelige. Man kan fort havne i litt trøbbel hvsi man ikke betaler.

Når det er sagt, Jamaica er kjent for mye kriminalitet, så jeg ville vel ikke dratt overalt uten å ha med meg noen lokale alliierte som snakker patois.
Jeg tror nok du var veldig uheldig/valgte feil måte å reise på i Cuba bronsky.

Det er noen år siden jeg var der, men jeg hadde det fett, reiste runt akkurat dit jeg ville og levde noenlunde rimelig. Så tips 1 til deg telemarkjeger: ikke bo på hotell! Overalt i Cuba finner du casa particulares, altså folk som leier ut et rom i huset sitt. Det er billig, du får snakke med de lokale og du får mange gode tips. Disse lager også som oftest mat til deg hvis du vil det, og da kan du få alt fra biff til hummer til en rimelig penge(det gjør du ikke på offentlige resturanter). Du finner også "illegale" barer og resturanter i mange bakgårder og hager, prøv å finn disse, billig og veldig morro.

Tips2: Når du skal reise rundt så har du mange billige busser, men jeg klarte mange ganger å finne en pirattaxi billigere enn bussen. Ta en prat med sjåførene og bruk pruteferdighetene dine.

Når det gjelder hvor du skal dra, så vil jeg anbefale Vinales og Cienfuegos. To veldig avslappende og vakre plasser. Tror de vil passe deg godt :-)
Tusen hjertelig takk!
Støtter å reise til Vinales! Var selv på Cuba i 6 uker i vinter, og må si at det var en fantastisk tur! Av de stedene jeg var, likte jeg absolutt Vinales og Trinidad best.

Når det gjelder å reise rundt ville jeg gått for "turistbusselskapet" Viazul, selv om pirattaxier tilbyr samme tur for samme pris. Bussene er veldig mye bedre, så hvis du skal reise et godt stykke ville jeg absolutt gått for buss.

Hva gjelder bo muligheter så har vel TDSzevz forklart det meste. Bo i Casa's, spar penger, få god mat.

Tilslutt vil jeg bare si at Cubanere er generelt veldig hyggelige og hjelpsomme, og det er ikke alltid de gjør hyggelige ting for penger. Men styr unna menn på gata som selger sigarer til god pris. Disse er ikke nødvendigvis fake, men det er de sigarene som ikke var gode nok til å bli solgt på det lovlige markedet, og dermed er de elendig kvalitet.

Hvis du bestemmer deg for hvor du vil reise, så kan jeg anbefale noen hyggelige Casa's på PM

GOD TUR!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tenker og dra opp til lokal befolkningen og bo sammen med familier i Jamaica, da kommer man vel ut av turist bølgen? Har også et stort ønske og se sønner av bob Marley, dette får jeg ved og dra til Summerfest Reggae Festival. Men hvordan er det med penger i Jamaica?