Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1240
Som jeg prøvde å forklare med veldig få ord i tittelen, så trenger jeg altså litt hjelp. Etter å ha spilt piano med noter veldig lenge, fant jeg plutselig ut at jeg hadde littegranne antydning til gehør, så jeg bestemte meg for å prøve å covre en sang. Åpnet Spotify og tok første og beste, som ble Kaizers Orchestra sin låt "Prosessen". Kanskje ikke verdens beste pianolåt, men jeg var nå så bestemt på å få det til...

Føler jeg har fått til introen og versene ganske bra, men jeg sliter litt med refrenget. Jeg laget en liten video som forhåpentligvis viser hvordan jeg ønsker å spille refrenget. Jeg føler akkordene jeg spiller med høyrehånden høres bra ut, men fra midten av refrenget klarer jeg ikke å finne passende toner til venstre hånden...

Her er videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=a5ZKuo8S6jY

Vær snille nå, jeg har aldri gått på noe pianoskole eller noe sånt, og dette er første sangen jeg noen sinne prøver å spille "by ear". Ble noen småfeil, men orket ikke ta flere takes, tror videoen er forståelig som den er likevel..

Begynner med overgangen mellom vers og refreng, og den er vel ganske straight forward... Cm, Bb, Ab... Spiller oktaven med venstre hånd og akkordens "second inversion" med høyre hånd..

Så er det selve refrenget..
Spiller fremdeles oktaver med venstre hånd, i følgende rekkefølge:
Ab, Eb, Bb, og så er jeg blank...

Høyre hånd er også ganske straight forward helt til det punktet hvor jeg mister venstre hånden. Da drister jeg meg med en A-C-Eb (hva i all verden er dette for en akkord?), fordi jeg mener det høres bra ut. Men jeg finner ikke en bass som matcher denne. Etter dette igjen spiller jeg dog Ab etterfulgt av Eb.


tl;dr:
Bare se videoen. Jeg ønsker tips på akkorder til venstre hånden gjennom hele refrenget, og jeg ønsker også innspill på det jeg spiller på høyre hånd...

På forhånd tusen takk!!
Har selv aldri vært borti noe av Kaizers, men se om denne kan hjelpe deg! :-)

Ref:
Cm-A#-G# D#
For det vil bli revolusjon
A# F
når du ser folk konverterer til en annen religion.
G# D# A#
Og dei som ikkje trur på meg i dag...

Cm D# A# F
Det er en del av prosessen
Vis hele sitatet...
Sitat av zx4r4 Vis innlegg
Har selv aldri vært borti noe av Kaizers, men se om denne kan hjelpe deg! :-)
Vis hele sitatet...
Det er egentlig nøyaktig det samme som jeg spiller, bare at de skriver G# i stedet for Ab .. Ikke verst!

Ser også at den mystiske akkorden min selvfølgelig er en F, som jeg også fant ut med en gang jeg satte meg tilbake ved pianoet. Jeg spiller den som en F7, mens det bare står F der... Kan vel ikke være feil det?

Merker dog at jeg sliter litt med siste linje av refrenget, "Det er en del av prosessen"... Får den ikke til å høres fin ut, og jeg skjønner ikke helt den linken akkurat der..