Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 15766
Syns det er veldig merkelig att han prøver å heve stemmen igjen allerede nå, og att
han selv eller rådgiverne hans ikke skjønner att dette blir som å kave i kvikksand.
Sikkert flere som støtter han en det som kommer frem, men det er nesten ingen som
er villige til å si dette høyt når man da sammtidig impliserer att disse varslerene juger.

Egentlig syns jeg hele handling (brev til sentralstyret) virker så desperat att jeg begynner
å tenke att kanskje en del av beskyldningene mot han er, om ikke direkte fabrikert, så i hvertfall
blåst opp og fiksa på.
Klarer i såfall ikke å se så mange andre motiver en de Hadia Tajik og folk rundt henne eventuelt
skulle ha. Hun har jo gått fra å være en av to, til å være omtrent alene under Jonas.
Kjersti Stenseng later også til å ha blitt svekket av dette, fikk i hvertfall en del kritikk i starten av prosessen.
Jeg tenker att om det skulle bli stilt spørsmål vedrørende Vervet som leder ved neste AP landsmøte i 2019, som vel ikke
ville vært unaturlig med tanke på hvordan AP sliter, så har i hvertfall Hadia Tajik posisjonert seg ganske kraftig som følge av dette.
Nå taler du med to tunger her. Først sier du det er merkelig at han utaler seg om saken, for deretter og ta han i forsvar. Hvor vil du hen?
Jeg mener att de fleste bør skjønne att å utale seg negativt om disse varslerne og å prøve å forsvare seg er fulstendig dø født og det att han nå alikevell prøver å si noe virker som en så desperat og ustrategisk handling som en som, i det minste tenker på seg selv som uskyldig kunne kommet med.
+ Att hadde jeg tatt han i forsvar eller vært rådgivern hans så ville jeg alikevell ha rådet han til å holde kjeft.
Sist endret av Antimatter08; 2. februar 2018 kl. 20:55.
Ser ut som at Giske eller "Fitteprinsen" som han også er kjent som, bare er ekstremt dårlig på håndtere dette.
AP er meget viktig parti i Norge, så det er veldig synd at en nestleder som dette har holdt på med denne adferden
over mange år.Håper at de får han bort fortest mulig.
Sjokkert over hvordan disse AP trønderne forsvarer en slik person som Giske.
Jeg har selv fått opplevd hvordan han oppførte seg på noen fester på samfunnet (Trondheim) for noen år siden, da jeg var på besøk hos en kamerat som studerte ved NTNU. Jeg har aldri sett så slibrig oppførsel av en mann noen gang, selv gutta fra Paradise Hotel oppførte seg bedre enn Giske.
I tillegg vet jeg om flere eksempler hvor han har brukt sin posisjon for å komme i buksa på unge kvinner, gjennom at han da kunne arbeide for at "bedriften" deres skulle få en kontrakt/fordel, så lenge han fikk sex av disse kvinnene.


Når han blir konfrontert med dette så blir han plutselig "sykemeldt", du fortjener da ikke goden å bli sykemeldt, bare fordi du ikke kan å oppføre deg.
Sist endret av UrbanFreak86; 2. februar 2018 kl. 21:12.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Jeg mener att de fleste bør skjønne att å utale seg negativt om disse varslerne og å prøve å forsvare seg er fulstendig dø født og det att han nå alikevell prøver å si noe virker som en så desperat og ustrategisk handling som en som, i det minste tenker på seg selv som uskyldig kunne kommet med.
+ Att hadde jeg tatt han i forsvar eller vært rådgivern hans så ville jeg alikevell ha rådet han til å holde kjeft.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt man godtar sin dom eller ikke har ingenting med skyldsspørsmålet å gjøre. En desperat uskyldig og en manipulativ skyldig vil oppføre seg likt; uten at jeg skal spekulere i Giskes sinn. Videre må du huske at under hele denne prosessen har varslere vært anonyme og følgelig ikke hatt særlig kredibilitet i offentligheten - hvem stoler vel på en anonym kronikkforfatter? Giske og veilederne håpet nok at varslerne skulle sitte rolig i båten, men dessverre stilte Sunniva Andreassen opp til intervju hos NRK. Hvor jeg må ærlig talt si hun gjør en særs god figur.

Jeg ble litt forfjamset selv av brevet, og tenker umiddelbart to ting: 1. advokater, PR-rådgivere og andre vil føre flere timer, og ser at skuta synker allerede - hvorfor ikke tjene litt samtidig? 2. Giskes oppførsel siden dette kom ut stinker "First House"-taktikkeri og en total mangel på oppriktighet. Hans oppførsel her, hvor han slenger dritt om varslerne samtidig som han "ser frem til å gi sin versjon" er nærmest fornærmende ovenfor offentligheten å publisere. Han har allerede nærmest publisert den i facebook-teksten sin - han kommer til å anklage dem for løgner.

Det hele er på grensen til tragikomisk. Hans appell til sine lojale partifeller i offentligheten overgår hans behov for å stå til rette for folket, et sant eksempel på hvordan partipolitikk kan ødelegge demokratier.
Har gjennom hele denne prosessen tenkt att TG er en slibrig ål, så det er ikke det att jeg støtter han som er greia. Har bare litt problemer med å skjønne att en fyr i hans posisjon kan være dum nok til å ikke skjønne att å komme med beskyldninger mot tilbake mot disse jentene er særdeles lite smart. Eller i det minste att folk rundt han ikke har beskyttet han fra det han nå gjør.
Er forøverig enig i att Sunniva Andreassen virker troverdig.



Xasma
"Jeg ble litt forfjamset selv av brevet, og tenker umiddelbart to ting: 1. advokater, PR-rådgivere og andre vil føre flere timer, og ser at skuta synker allerede - hvorfor ikke tjene litt samtidig? 2. Giskes oppførsel siden dette kom ut stinker "First House"-taktikkeri og en total mangel på oppriktighet."

Tenker du att de bevist gir han så dårlige råd att han skal bli enda mere skakkjørt å få enda mere bruk for PR.rådgivere?
Sist endret av Antimatter08; 2. februar 2018 kl. 21:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ser ut som han tar en "Søviknes". En periode i lokalpolitikken så er han vel snart tilbake.

Giske tilbake på den politiske scenen neste uke
Det var nettopp det jeg tenkte var planen også, og det var derfor jeg ble såpass overrasket over at han tok til motangrep i stede for å ligge lavt en stund.
Folk glemmer overaskende fort, så om ett år er det ikke så mange som vil huske dette om han er smart nok til å gå litt stille i dørene og ellers roer ned nachspiel taktene sine
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Jeg tenker att om det skulle bli stilt spørsmål vedrørende Vervet som leder ved neste AP landsmøte i 2019, som vel ikke
ville vært unaturlig med tanke på hvordan AP sliter, så har i hvertfall Hadia Tajik posisjonert seg ganske kraftig som følge av dette.
Vis hele sitatet...
"Hadia Tajik vil ikke kommentere om hun nå er Aps kronprinsesse. Hun forsikrer at hun ikke har deltatt i noen prosess mot Trond Giske."

njaa.. opplesing av varsler, gå ut på facebook og gjøre det ikke bare til en partisak eller harry oppførsel, men til noe hun som jurist syntes var hårreisende. Altså implisitt att han hadde gjort noe ulovlig. Så vidt meg bekjent er hun den eneste som har dratt det så langt. Støre har hele tiden sagt att dette ikke handler om jus, men om tillit.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ssen-mot-giske
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Tenker du att de bevist gir han så dårlige råd att han skal bli enda mere skakkjørt å få enda mere bruk for PR.rådgivere?
Vis hele sitatet...
Nei, for han klarte helt fint å ødelegge for seg selv, jeg tenkte mer på at de bare sa noe for å si noe, så de kunne ta seg betalt.

Hadia har vel vært kronprinsessen i lengre tid igrunn, saken rundt Giske forandrer lite der, tror jeg. Så opptatt som venstresiden er av kjønn og mangfold over alt annet, blant annet kompetanse, ser jeg det som nærmest uungåelig. Det sagt, så mener jeg Hadia er mer enn kompetent nok til å lede Arbeiderpartiet - men utifra de jeg kjenner som er politikere i Arbeiderpartiet er det ikke derfor hun blir valgt.
Sitat av Xasma Vis innlegg
jeg tenkte mer på at de bare sa noe for å si noe, så de kunne ta seg betalt.
Vis hele sitatet...
Er vell det de stort sett driver med

Jeg holder ikke noen grudge mot Hadia Tajik og tenker att hun sikkert vill gjøre en like god eller bedre jobb en det Jonas har.
Men att hun har brukt dette for det det er vært, og har kommet sterkt ut av det er det vel ikke så mye tvil om.
▼ ... over et år senere ... ▼
Da har Giske parkert seg selv på sidelinja igjen. Men om ett år er sikkert alt glemt og Giske prøver igjen på comeback.

Likte denne karikaturtegningen, selv om den er litt slem:

https://www.itromso.no/meninger/lede...n-18512003.ece
Så nettopp videoen. Må nesten spørre, hva er problemet? Trond Giske og ei dame som ler og smiler?

https://www.youtube.com/watch?time_c...channel=Resett
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Så nettopp videoen. Må nesten spørre, hva er problemet? Trond Giske og ei dame som ler og smiler?

https://www.youtube.com/watch?time_c...channel=Resett
Vis hele sitatet...
Problemet er ikke nødvendigvis måten han opptrer på. Eller, med den bakgrunnen han har bør han tenke at dette ikke er særlig heldig. Måten han derimot håndterer dette på i etterkant er mer kritikkverdig av en tillitsperson.
er han ikke gift og har barn? Det ser ikke ut som trakkasering eller voldtekt, bare en slesk godt voksen mann. En idiot. Syntes ikke så veldig synd på han
Sist endret av Bothrops; 22. februar 2019 kl. 22:17.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Bothrops Vis innlegg
er han ikke gift og har barn? Det ser ikke ut som trakkasering eller voldtekt, bare en slesk godt voksen mann. En idiot. Syntes ikke så veldig synd på han
Vis hele sitatet...
Tenker det samme. Hadde faren min som er på omtrent samme alder hengt sånn på ei lita blond jente med armene rundt henne så hadde han fått hørt det.

Mange som nå sier at dette er helt uskyldig og vanlige selfier. Ja vel, da er jeg tydeligvis meget gammeldags
Trist å tenke på hvordan verden har blitt. Giske har absolutt ikke fortjent dette. Når vi i 2019 har kommet dithen at alle må gå med skylapper og egentlig holde seg unna folk, fordi enkelte rotter seg sammen mot en mann på denne måten er det sinnsykt trist. Enda tristere å se hvilken vei dette samfunnet er på vei. Om noen år så skal alle gå i samme klær, oppføre seg likt, gjøre likt og si likt. Er det slik vi vil ha det. #meetoo har blitt en kvalm kampanje, og jeg skjemmes av å være en del av dette samfunnet. Såklart synes jeg ikke det er greit at mannfolk tar seg til rette når det gjelder damer, men når dame rett som det er kan beskylde en mann for hva som helst, så er det rett og slett motbydelig. Lenger oppe i politikken der folk drivere med adskillige grovere ting enn det Giske noen gang har gjort, blir de sparket opp i systemet og får mere makt. Politikken i Norge med Støre & Co er flaut å sitte å se på. Det skuespillet de driver med gjør folk blinde. Og folk biter på. Hey!! Det er jo ikke meningen at folket skal stå sammen. Her skal man splittes på grunn av maktkamper og valgflesk. NOK ER NOK!!! Våkn opp og ikke tro på alt dere leser.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Trist å tenke på hvordan verden har blitt. Giske har absolutt ikke fortjent dette. Når vi i 2019 har kommet dithen at alle må gå med skylapper og egentlig holde seg unna folk, fordi enkelte rotter seg sammen mot en mann på denne måten er det sinnsykt trist. Enda tristere å se hvilken vei dette samfunnet er på vei. Om noen år så skal alle gå i samme klær, oppføre seg likt, gjøre likt og si likt. Er det slik vi vil ha det. #meetoo har blitt en kvalm kampanje, og jeg skjemmes av å være en del av dette samfunnet. Såklart synes jeg ikke det er greit at mannfolk tar seg til rette når det gjelder damer, men når dame rett som det er kan beskylde en mann for hva som helst, så er det rett og slett motbydelig. Lenger oppe i politikken der folk drivere med adskillige grovere ting enn det Giske noen gang har gjort, blir de sparket opp i systemet og får mere makt. Politikken i Norge med Støre & Co er flaut å sitte å se på. Det skuespillet de driver med gjør folk blinde. Og folk biter på. Hey!! Det er jo ikke meningen at folket skal stå sammen. Her skal man splittes på grunn av maktkamper og valgflesk. NOK ER NOK!!! Våkn opp og ikke tro på alt dere leser.
Vis hele sitatet...
Det har det ikke vært så mye å lese da. Har irritert meg litt at vi aldri fikk vite hva han var anklaget for. Vi skulle absolutt vite at det var noe, men ikke hva det var vi skulle vite. Men Støre og Co inkluderer jo Giske, så da er vel han flau å se på også? Jeg syntes det var ganske flaut å se på.
Du insinuerer at folk høyere opp driver med grovere ting, men det sier meg like lite som det avisene skrev om Giske. Hvilke ting? Hvor mye høyere kommer man? Er det kongen? Er det John Fredriksen? ERNA?!
Så mange stråmenn i ett avsnitt "omg sheeples"
Sist endret av Bothrops; 23. februar 2019 kl. 00:59.
Synes dette intervjuet med Jens Bjørneboe sier litt om det dere skriver:
https://www.youtube.com/watch?v=_jGxeEp7L8Q
Sitat av StellaWild Vis innlegg
... Enda tristere å se hvilken vei dette samfunnet er på vei. Om noen år så skal alle gå i samme klær, oppføre seg likt, gjøre likt og si likt. Er det slik vi vil ha det. #meetoo har blitt en kvalm kampanje, og jeg skjemmes av å være en del av dette samfunnet. ...
Vis hele sitatet...
Snippet og kuttet litt på innlegget ditt bare fordi jeg ville.

Men uansett, jeg kan faktisk være enig med deg i at når en historisk marginalisert gruppe endelig får sin stemme her i verden så har den stemmen gjerne en tendens til å være dømmende og varende.

Hvordan går man fra å være venner til elskere? Jeg tror neppe noen av dere har noen gang spurt en potensiell partner "Hei jeg syntes du er spesiell og jeg vil gjerne prøve å date deg, kan jeg få lov til å kysse deg?". Mer sannsynlig tok man en sjanse og håpet den andre personen følte det samme. Og hvis det var gjengjeldt så traff man men hvis det ikke var det så gikk man for langt.

Så hvis det er en grense mellom å ta en sjanse og trakassering så er det vel ikke utenkelig at noen bommer på den gråsonen.

Ikke ta dette innlegget som at jeg forsvarer Giske, eller overtrampende oppførsel for den saks skyld. Uansett hva man ser på som flørting eller trakassering; jeg skulle bare ønske at hvis du er en folkevalgt norsk politiker så er du faen meg smart nok til å skjønne at hvis du allerede har blitt anklaget for å være en jævel så vet du bedre enn å smile til kamera mens du stryker fingrene dine over en dame 20 år yngre enn deg.
Sist endret av Ad_hoc; 23. februar 2019 kl. 03:40.
I en verden hvor det er så mye jævelskap er det tragisk hvor mye oppmerksomhet denne saken får. Hva om noen norske politikere kunne blitt stilt til ansvar for bombingen av Lybia og Beograd(og flere)?
Håper VG har undercoveragentene klare i pattaya når FIS skal dit :-)
Kan bli saftige artikler.

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/W...are-sexturisme
▼ ... over et år senere ... ▼
BRAND ∞ STRONG
Har holdt på merkelig lenge dette.
Så utrolig nok ut til at han skulle klare ett comeback.
TV2 skriver:
"– Tiden hans er kanskje forbi"

Jeg sier på høy tid.
Nye varsler er levert. Hvor lenge skal fyren få overleve i politikken?
Dette begynner å ligne en heksejakt.

Jeg skal ikke mene så mye om hvem som har rett men det er klart at det ligger prestisje i denne saken for enkelte.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Dette begynner å ligne en heksejakt.

Jeg skal ikke mene så mye om hvem som har rett men det er klart at det ligger prestisje i denne saken for enkelte.
Vis hele sitatet...
Synes du det? Enig i den Bar Vulkan -saken, men det er virkelig ikke en menneskerett å ha tillittsverv.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg skal ikke mene så mye om hvem som har rett men det er klart at det ligger prestisje i denne saken for enkelte.
Vis hele sitatet...
for hvem er dette en prestisje sak?

+
hva ligger det prestisje i,
å få han ut eller at han skal få forsette?
Sist endret av vindaloo; 28. august 2020 kl. 15:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anbefaler folk å se Debatten på NRK nett tv som gikk i går. Det er en ukultur i AP, Giske er ikke den eneste og det gjelder ikke bare AP heller men egentlig de fleste arenaer i samfunnet (se bare på Gaute Drevdal og utelivskulturen, de mange hundre i skuespillerbransjen i Norge som delte sine erfaringer osv). Men Giske med lederstilling og tillitsverv er helt åpenbart at hverken kan gå foran som en god leder og forbilde med sånn han oppfører seg eller fortjener tillitt. Skal liksom fremtidige varslere som blir utsatt for det samme gå til han å si fra? Nope det går ikke.

Det er ingen heksejakt det er å sette grenser og få uakseptabel oppførsel frem i lyset sånn at samfunnet dvs både de som utfører og er mottaker av sånn oppførsel skjønner at det faktisk er uakseptabelt. Damer og særlig yngre har vært tvunget til å le bort ubehageligheter og oppførsel langt over grensene bare fordi den ukulturen er så normal at de tror de må finne seg i det. Det skal man ikke måtte, man skal faktisk få sette grenser og alle mennesker uavhengig kjønn skal få være trygge på jobb og i lystig lag med kollegene sine.

Enda godt at Trøndelag AP har snudd. Ble mildt sagt overrasket når de først sa de ville innstille han til leder igjen.

Se Debatten på NRK dere som fortsatt ikke har skjønt en dritt https://tv.nrk.no/serie/debatten/202...2720/avspiller
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Har holdt på merkelig lenge dette.
Så utrolig nok ut til at han skulle klare ett comeback.
TV2 skriver:
"– Tiden hans er kanskje forbi"

Jeg sier på høy tid.
Nye varsler er levert. Hvor lenge skal fyren få overleve i politikken?
Vis hele sitatet...
Søviknes er fortsatt godt i gang, han - som minister.

https://en.wikipedia.org/wiki/Terje_S%C3%B8viknes

https://www.ba.no/politikk/16-aringe.../s/1-41-308926
Sist endret av Snurretass; 28. august 2020 kl. 16:09.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Snurretass Vis innlegg
Søviknes er fortsatt godt i gang, han.
Vis hele sitatet...
Trist men sant.
Og selv om alt dette er alvorlige saker så var hans hakket drøyere.
Både med tanke på offerets alder og at hun var i en hjelpeløs tilstand (les drita)
Sist endret av vindaloo; 28. august 2020 kl. 16:09.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Anbefaler folk å se Debatten på NRK nett tv som gikk i går. Det er en ukultur i AP, Giske er ikke den eneste og det gjelder ikke bare AP heller men egentlig de fleste arenaer i samfunnet (se bare på Gaute Drevdal og utelivskulturen, de mange hundre i skuespillerbransjen i Norge som delte sine erfaringer osv). Men Giske med lederstilling og tillitsverv er helt åpenbart at hverken kan gå foran som en god leder og forbilde med sånn han oppfører seg eller fortjener tillitt. Skal liksom fremtidige varslere som blir utsatt for det samme gå til han å si fra? Nope det går ikke.

Det er ingen heksejakt det er å sette grenser og få uakseptabel oppførsel frem i lyset sånn at samfunnet dvs både de som utfører og er mottaker av sånn oppførsel skjønner at det faktisk er uakseptabelt. Damer og særlig yngre har vært tvunget til å le bort ubehageligheter og oppførsel langt over grensene bare fordi den ukulturen er så normal at de tror de må finne seg i det. Det skal man ikke måtte, man skal faktisk få sette grenser og alle mennesker uavhengig kjønn skal få være trygge på jobb og i lystig lag med kollegene sine.

Enda godt at Trøndelag AP har snudd. Ble mildt sagt overrasket når de først sa de ville innstille han til leder igjen.

Se Debatten på NRK dere som fortsatt ikke har skjønt en dritt https://tv.nrk.no/serie/debatten/202...2720/avspiller
Vis hele sitatet...
Nå var han enstemmig valgt frem som kandidat, også kommer det plutselig et varsel som går 6 år tilbake i tid.
Jeg kunne ha forstått det om varselet var fra etter forrige runde. Men da AUF i Trondheim trakk sin støtte så mistenker jeg at det handler mer om at det er negativ mediedekning enn tillit generelt. At han hadde en upassende oppførsel tidligere er noe de fleste vet. Jeg forstår ikke hva som endret seg basert på det nye varselet.
It does not compute.

Dersom tillit skulle vært problemet basert på gamle saker så burde de ikke ha stemt på han i utgangspunktet.

Og når det ikke skal mer til enn en selfie til før mølla får vann på hjulene så må man spørre seg som dette er reell mistillit eller bare et spill for galleriet for å kunne stå i et bedre lys i media.
Det er heller ikke mulig å se bort fra at det nok sitter mange som er sultne på makt og venter på en sjanse til å tre frem i lyset, og da burde man være litt mer skeptisk til hva som skjer og ikke ta alt for god fisk sånn helt uten videre.

Jeg sier ikke at noen lyver, men det er hele prosessen som skurrer for min del. Hadde det handlet om oppreisning eller rettferdighet burde varselet kommet sammen med de andre, ikke 2 år etterpå.
Personlig tror jeg varselet har blitt "spart" med vilje.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Trist men sant.
Og selv om alt dette er alvorlige saker så var hans hakket drøyere.
Både med tanke på offerets alder og at hun var i en hjelpeløs tilstand (les drita)
Vis hele sitatet...
Enig.

"Jeg går ikke nærmere inn på hva som skjedde på det rommet, men det var et overgrep"

Ganske klart varsel, selvom mye er utelatt.

At Søviknes forble ordfører, og beholdt støtten fra lokallaget på den tiden er jo ganske formlikt ting i Giske-saken også.

Det er veldig overraskende at han har blitt sittende som minister og aktiv politiker også, gjennom metoo.

Om det er en heksejakt eller ikke mot Giske - så synes jeg at det ihvertfall indikerer at det er et stort fokus på denne saken, selvom det nok finnes veldig mange verre historier som ikke får like mye oppmerksomhet eller noen konsekvenser
Sist endret av Snurretass; 28. august 2020 kl. 16:19.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Snurretass Vis innlegg
Enig.

"Jeg går ikke nærmere inn på hva som skjedde på det rommet, men det var et overgrep"

Ganske klart varsel, selvom mye er utelatt.

At han ble sittende som Ordfører, og beholdt støtten fra lokallaget er jo ganske formlikt ting i Giske-saken også.

Det er veldig overraskende at han har blitt sittende gjennom metoo, og om det er en heksejakt eller ikke - så indikerer det ihvertfa det er et stort fokus på denne saken, selvom det nok finnes veldig mange verre historier som ikke får like mye oppmerksomhet eller noen konsekvenser
Vis hele sitatet...
..alt dette er jo bare ekstra argumenter for at Giske bør ut.
Men det er kanskje det du mener?
Ja, det er det - og jeg mener at han må/bør gi seg.

Men jeg liker ikke at det blir så mye på en mann/seier, når det er større åpenbare systematiske problemer som ikke gjøres noe med. Eller snakkes om i like stor grad.

Det gjør også at jeg er litt enig med de som anklager Tadjik for å bruke denne saken taktisk. Hun gjør til en greie om giske, og bare det — synes jeg.

Hun har liksom ikke rettet noe kritikk mot andre poltikere, som da også må være et problem. Så vidt jeg fått med meg så har hun hovedsakelig snakket om Giske.
Da føles det litt som om hun liksom sier at denne kriminelle er verre enn de andre, selvom forbrytelsen hans ikke er det - fordi han er en av oss.
Og det er litt rart fra en advokat, synes jeg.

Men jeg vet ikke. Jeg er generelt ikke så glad i Tadjik, på grunn av uttalelsene hennes i legalisering/dekriminaliserings-debatten, så det kan hende jeg svartmaler helt og fullt hennes intensjoner i denne saken.
Sist endret av Snurretass; 28. august 2020 kl. 16:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Snurretass Vis innlegg
Ja, det er det - og jeg mener at han må/bør gi seg.

Men jeg liker ikke at det blir så mye på en mann/seier, når det er større åpenbare systematiske problemer som ikke gjøres noe med. Eller snakkes om i like stor grad.

Det gjør også at jeg er litt enig med de som anklager Tadjik for å bruke denne saken taktisk. Hun gjør til en greie om giske, og bare det — synes jeg.

Hun har liksom ikke rettet noe kritikk mot andre poltikere, som da også må være et problem. Så vidt jeg fått med meg så har hun hovedsakelig snakket om Giske.
Da føles det litt som om hun liksom sier at denne kriminelle er verre enn de andre, selvom forbrytelsen hans ikke er det - fordi han er en av oss.
Og det er litt rart fra en advokat, synes jeg.

Men jeg vet ikke. Jeg er generelt ikke så glad i Tadjik, på grunn av uttalelsene hennes i legalisering/dekriminaliserings-debatten, så det kan hende jeg svartmaler helt og fullt hennes intensjoner i denne saken.
Vis hele sitatet...
Som det også nevnes lengre opp så har Tadjik helt klart utnyttet denne saken til egen fordel.
Det er synd. For denne saken generelt og norsk politikk generelt.
I tillegg blir det ekstra tvilsomt når hun er jurist og uttalelsene hennes leses i lys av det.
Da blir Giske oppførsel ikke bare slibrig fest oppførsel men noe "ulovlig" og det
har til nå strengt tatt ikke vært.
Sist endret av vindaloo; 28. august 2020 kl. 16:44.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men da AUF i Trondheim trakk sin støtte så mistenker jeg at det handler mer om at det er negativ mediedekning enn tillit generelt.
Vis hele sitatet...
Helt garantert. Det sier litt om kulturen i hele systemet at de ikke så de reaksjonene komme. Det er deprimerende, man trodde at nå var det endelig en reell forandring på vei, men de gamle strukturene sitter støpt.

At han hadde en upassende oppførsel tidligere er noe de fleste vet. Jeg forstår ikke hva som endret seg basert på det nye varselet.
Vis hele sitatet...
Det er ingenting som har endret seg, mannen har en historie som gjør ham uskikket til tillitsverv på det nivået. Man må visst stadig ha nye oppvasker for å bli minnet på det.

Jeg sier ikke at noen lyver, men det er hele prosessen som skurrer for min del. Hadde det handlet om oppreisning eller rettferdighet burde varselet kommet sammen med de andre, ikke 2 år etterpå.
Personlig tror jeg varselet har blitt "spart" med vilje.
Vis hele sitatet...
Kanskje. Eller kanskje Skillingsås tenkte at hun ikke behøvde å bidra til "heksejakten" når det som kom frem var nok til å felle ham, og hadde ikke sett for seg at hun skulle risikere å velges inn i samme styre som ham bare et par år etter. Det er han eller henne i det styret. Hvem bør trekke seg, synes du? Hvem har forkjørsrett når det blir ubehagelig? Burde hun bare trukket seg stille tilbake og ikke laget noe mer styr? Hun ville i såfall vært i selskap med de aller, aller fleste andre som blir utsatt for trakassering.

Det mange omkring som skor seg på sånne skandaler, men for varsleren er det først og fremst beintøft.
Sist endret av *pi; 28. august 2020 kl. 16:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Nå var han enstemmig valgt frem som kandidat, også kommer det plutselig et varsel som går 6 år tilbake i tid.
Jeg kunne ha forstått det om varselet var fra etter forrige runde. Men da AUF i Trondheim trakk sin støtte så mistenker jeg at det handler mer om at det er negativ mediedekning enn tillit generelt. At han hadde en upassende oppførsel tidligere er noe de fleste vet. Jeg forstår ikke hva som endret seg basert på det nye varselet.
It does not compute.

Dersom tillit skulle vært problemet basert på gamle saker så burde de ikke ha stemt på han i utgangspunktet.

Og når det ikke skal mer til enn en selfie til før mølla får vann på hjulene så må man spørre seg som dette er reell mistillit eller bare et spill for galleriet for å kunne stå i et bedre lys i media.
Det er heller ikke mulig å se bort fra at det nok sitter mange som er sultne på makt og venter på en sjanse til å tre frem i lyset, og da burde man være litt mer skeptisk til hva som skjer og ikke ta alt for god fisk sånn helt uten videre.

Jeg sier ikke at noen lyver, men det er hele prosessen som skurrer for min del. Hadde det handlet om oppreisning eller rettferdighet burde varselet kommet sammen med de andre, ikke 2 år etterpå.
Personlig tror jeg varselet har blitt "spart" med vilje.
Vis hele sitatet...
Som jeg oppfordret til i forrige kommentar, se Debatten fra NRK som jeg la ut link til. Der kommer spørsmålet opp om hvorfor dette kommer nå og ikke før. De som har vært utsatt for heksejakt er varslerne, ser det jo faen meg i kommentarfeltene overalt hvordan de får gjennomgå med mistro, trusler og skjellsord. Det er ikke sånn som styrker folk til å stå frem akuratt.. I tillegg er det helt vanlig at en 18-åring ikke forstår alvoret der og da, fordi damer vokser opp i et samfunn hvor seksuell trakassering og grenseoverskridende oppførsel er normalt. Først når man blir voksen er man bevisst nok og tøff nok til å sette ned foten og gå i mot strømmen og "de store/viktige" maktpersonene. Å plutselig bli tvunget til å sitte i styre sammen med en som man på grunn av den uakseptable oppførselen hans er en man ellers har prøvd å unngå så er det klart det blir så kvelende og belastende at man må si fra. Saken er også større de selv, det finnes garantert mange damer der ute som har lignende erfaringer men som har feid det under teppet for sin egen del, men det som de som tør å stå frem om gjør handler ikke bare om de men om å ta et oppgjør med hele ukulturen generelt. Det er ingen piece of cake jobb å påta seg, man skal være beintøff og sterk særlig når man ser og vet hvordan de blir møtt med hets, latterliggjøring, trusler og skjellsord. I Debatten forteller andre i AP om hvor vanskelig det har vært å gå mot de sterke stemmene og personene som ville ha han som leder, og at flere av de som var med å å innstille han som leder igjen nå bare "ga etter" for de andres meninger for å unngå å bli upopulære og presset ut av politikken sosialt og politisk. Det er det man ser skje med de som går i mot de med mere makt og nettopp derfor dette med maktbalanser er viktig å forstå seg på.

Hun som nettopp stod frem har neppe "gått å spart på" dette til passende anledning, men som vi så i saken med han judge Kavanough i USA ble det viktig for offeret - for samfunnets skyld - å stå frem om overgrepet når han skulle bli utnevnt som Høyesterettsdommer og få makt over folks/kvinners skjebne. Har man sånne holdninger og bakgrunn med sånn oppførsel er man ikke skikket til å ha den makten og posisjonen og samme gjelder med Giske og det er et viktig signal til samfunnet å sette grenser for som sagt både for de som tror det er greit å oppføre seg sånn og til de som er mottaker for sånn oppførsel. Ved å gi Giske lederposisjon igjen sender man et signal til alle som utsettes for uakseptabel oppførsel om at det ikke er noen vits å si fra, og til de som har sånn oppførsel om at det ikke er så farlig å pushe jenter til seksuelle ting de ikke vil fordi de blir stående med makta igjen uansett. Poenget er å ta et oppgjør med den ukulturen i samfunnet, ikke å fortsette å smøre den og feie den under teppet.

At Hadija stod i en mye tryggere hierkarki posisjon enn disse jentene bidro til at det var lettere for henne å slippe bomba på dems vegne enn at de stod alene i det som "nobody's".Hadija er en sterk kvinne, og personlig tror jeg det handlet mere om uretten og å stå opp mot den, enn om å "ta" Giske personlig. Om det så er sånn at det var et politisk spill fra hennes side så gjør det ikke Giskes seksuelle trakassering og oppførsel mere grei og innafor fordet.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Som jeg oppfordret til i forrige kommentar, se Debatten fra NRK som jeg la ut link til. Der kommer spørsmålet opp om hvorfor dette kommer nå og ikke før. De som har vært utsatt for heksejakt er varslerne, ser det jo faen meg i kommentarfeltene overalt hvordan de får gjennomgå med mistro, trusler og skjellsord. Det er ikke sånn som styrker folk til å stå frem akuratt.. I tillegg er det helt vanlig at en 18-åring ikke forstår alvoret der og da, fordi damer vokser opp i et samfunn hvor seksuell trakassering og grenseoverskridende oppførsel er normalt. Først når man blir voksen er man bevisst nok og tøff nok til å sette ned foten og gå i mot strømmen og "de store/viktige" maktpersonene. Å plutselig bli tvunget til å sitte i styre sammen med en som man på grunn av den uakseptable oppførselen hans er en man ellers har prøvd å unngå så er det klart det blir så kvelende og belastende at man må si fra. Saken er også større de selv, det finnes garantert mange damer der ute som har lignende erfaringer men som har feid det under teppet for sin egen del, men det som de som tør å stå frem om gjør handler ikke bare om de men om å ta et oppgjør med hele ukulturen generelt. Det er ingen piece of cake jobb å påta seg, man skal være beintøff og sterk særlig når man ser og vet hvordan de blir møtt med hets, latterliggjøring, trusler og skjellsord. I Debatten forteller andre i AP om hvor vanskelig det har vært å gå mot de sterke stemmene og personene som ville ha han som leder, og at flere av de som var med å å innstille han som leder igjen nå bare "ga etter" for de andres meninger for å unngå å bli upopulære og presset ut av politikken sosialt og politisk. Det er det man ser skje med de som går i mot de med mere makt og nettopp derfor dette med maktbalanser er viktig å forstå seg på.

Hun som nettopp stod frem har neppe "gått å spart på" dette til passende anledning, men som vi så i saken med han judge Kavanough i USA ble det viktig for offeret - for samfunnets skyld - å stå frem om overgrepet når han skulle bli utnevnt som Høyesterettsdommer og få makt over folks/kvinners skjebne. Har man sånne holdninger og bakgrunn med sånn oppførsel er man ikke skikket til å ha den makten og posisjonen og samme gjelder med Giske og det er et viktig signal til samfunnet å sette grenser for som sagt både for de som tror det er greit å oppføre seg sånn og til de som er mottaker for sånn oppførsel. Ved å gi Giske lederposisjon igjen sender man et signal til alle som utsettes for uakseptabel oppførsel om at det ikke er noen vits å si fra, og til de som har sånn oppførsel om at det ikke er så farlig å pushe jenter til seksuelle ting de ikke vil fordi de blir stående med makta igjen uansett. Poenget er å ta et oppgjør med den ukulturen i samfunnet, ikke å fortsette å smøre den og feie den under teppet.

At Hadija stod i en mye tryggere hierkarki posisjon enn disse jentene bidro til at det var lettere for henne å slippe bomba på dems vegne enn at de stod alene i det som "nobody's".Hadija er en sterk kvinne, og personlig tror jeg det handlet mere om uretten og å stå opp mot den, enn om å "ta" Giske personlig. Om det så er sånn at det var et politisk spill fra hennes side så gjør det ikke Giskes seksuelle trakassering og oppførsel mere grei og innafor fordet.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg ikke henger på de samme stedene som deg, og jeg håper ikke du snakker om kommentarfeltet til VG for det er virkelig ikke representativt. Men jeg har inntrykk av at varslerne har blitt greit behandlet i offentligheten. Men mulig jeg tar feil.

Jeg forstår fortsatt ikke hvor det ikke var viktig å stå frem i 2018, jo flere jo bedre og medietrykket ville blitt mindre på henne som individ, men det er det uansett bare hun som vet. Men jeg synes det lukter litt rart.

Og det å gi han lederansvar er ikke det samme som å si at det han gjorde var greit, nå må du gi deg..
Med den holdningen er vi alle skyldige resten av livet for alt vi har gjort tidligere.
Som jeg sa så hadde jeg skjønt det dersom det var en ny sak, hele denne saken er som dratt ut av en episode med hotell Cæsar, hvor noen sitter å sparer på dritt som de kan bruke senere.
Redpilled alfahann
Sitat av celtseus Vis innlegg
Å plutselig bli tvunget til å sitte i styre sammen med en som man på grunn av den uakseptable oppførselen hans er en man ellers har prøvd å unngå så er det klart det blir så kvelende og belastende at man må si fra.
Vis hele sitatet...
Mannen er beskyldt å strekke ut hånda å se på noen og for å ha hånden på låret til noen for ett halvt tiår siden. De konkrete sakene som kom fram i denne runden er helt latterlige bagateller som det er helt utrolig at voksne mennesker går rundt å synes synd på seg selv for å ha opplevd. Om man ikke klarer å forholde seg til noen seks år etter at de har prøvd seg på en fest burde mann rett og slett manne seg opp å få seg ett sett med mandige baller.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Mulig jeg ikke henger på de samme stedene som deg, og jeg håper ikke du snakker om kommentarfeltet til VG for det er virkelig ikke representativt. Men jeg har inntrykk av at varslerne har blitt greit behandlet i offentligheten. Men mulig jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Det er en velkjent sak at kvinner som varsler ofte blir utsatt for enorm hets etterpå (ikke bare i offentligheten). Og det er hvis varselet blir tatt på alvor og får konsekvenser. Hvordan tror du det er å varsle om noe sånt og så skjer det i praksis ingenting? Hvordan tror du det er å forholde seg til den kollegaen, sjefen, styrelederen da? Hvordan tror du det slår ut for karrieren og jobbtrivselen din? Hvis du tror det er en lystbetont og enkel sak å varsle så har du ikke forstått omfanget av problemet. Du kjemper imot makta og har i utgangspunktet alt å tape. Selv har jeg aldri gjort det, og er takknemlig for hver eneste som orker.

Jeg forstår fortsatt ikke hvor det ikke var viktig å stå frem i 2018, jo flere jo bedre og medietrykket ville blitt mindre på henne som individ, men det er det uansett bare hun som vet.
Vis hele sitatet...
Fordi da trengtes det ikke, han ble jo fjernet! Men nå skal hun altså inn i styret med han som leder, ser du virkelig ikke problemet med det? Mener du at det er hun som må tre tilbake når det ikke går? Det er jo akkurat det som er kjernen av problemet her, han kan dure på, damene rundt han må enten bare takle ham eller luske stille unna. Skal det fortsatt være sånn?


Og det å gi han lederansvar er ikke det samme som å si at det han gjorde var greit, nå må du gi deg..
Med den holdningen er vi alle skyldige resten av livet for alt vi har gjort tidligere.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ikke en straff å ikke få tillitsverv. Det er ingen som mener han ikke skal kunne jobbe, et politisk lederverv er noe helt annet enn en jobb. Hadde han ikke klort seg fast der så hadde han ikke fått noe mer pes i media heller, denne såkalte heksejakten pågår fordi han og hans likesinnede tar det som en selvfølge at du kan komme unna med hva som helst, kvasiunnskylde og ligge lavt litt når noen reagerer, men veien skal for alltid ligge åpen foran deg. Snøflakene som ikke liker stilen din kan slutte i styret selv, i toppledelsen er det kun plass til kompisene.
Sist endret av *pi; 28. august 2020 kl. 20:17.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er en velkjent sak at kvinner som varsler ofte blir utsatt for enorm hets etterpå (ikke bare i offentligheten). Og det er hvis varselet blir tatt på alvor og får konsekvenser. Hvordan tror du det er å varsle om noe sånt og så skjer det i praksis ingenting? Hvordan tror du det er å forholde seg til den kollegaen, sjefen, styrelederen da? Hvordan tror du det slår ut for karrieren og jobbtrivselen din? Hvis du tror det er en lystbetont og enkel sak å varsle så har du ikke forstått omfanget av problemet. Du kjemper imot makta og har i utgangspunktet alt å tape. Selv har jeg aldri gjort det, og er takknemlig for hver eneste som orker.

Fordi da trengtes det ikke, han ble jo fjernet! Men nå skal hun altså inn i styret med han som leder, ser du virkelig ikke problemet med det? Mener du at det er hun som må tre tilbake når det ikke går? Det er jo akkurat det som er kjernen av problemet her, han kan dure på, damene rundt han må enten bare takle ham eller luske stille unna. Skal det fortsatt være sånn?



Nei. Det er ikke en straff å ikke få tillitsverv. Det er ingen som mener han ikke skal kunne jobbe, et politisk lederverv er noe helt annet enn en jobb. Hadde han ikke klort seg fast der så hadde han ikke fått noe mer pes i media heller, denne såkalte heksejakten pågår fordi han og hans likesinnede tar det som en selvfølge at du kan komme unna med hva som helst, kvasiunnskylde og ligge lavt litt når noen reagerer, men veien skal for alltid øigge åpen foran deg. Snøflakene som ikke liker stilen din kan slutte i styret selv, i toppledelsen er det kun plass til kompisene.
Vis hele sitatet...
Men kan noen vise til denne hetsen (annet enn oppgulp fra åpenbare troll i kommentarfelt), eller er det bare noe dere sitter å skriver?
Jeg forstår at det å varsle er en krevende prosess men igjen så har jeg tilgode å se at disse varslerne har mistet verv eller blitt trakkasert fordi de varslet. Som sagt, det er godt mulig jeg bare ikke har sett noe av det, men det hadde vært fint om det ble vist til kilder.

Og nei, det er ingen menneskerett å ha noe verv, men når du sitter å holder tilbake informasjon som dette og venter til det gagner deg selv å publisere det (og attpåtil rett i media) så er du passe naiv om du ikke stiller spørsmål rundt situasjonen.

Og det er jo helt klart noe i det jeg sier om denne artikkelen stemmer: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...tilt-som-leder

Å bruke denne type varsler som pressmidler i en demokratisk prosess er så feil som det kan gå an å bli.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Mulig jeg ikke henger på de samme stedene som deg, og jeg håper ikke du snakker om kommentarfeltet til VG for det er virkelig ikke representativt. Men jeg har inntrykk av at varslerne har blitt greit behandlet i offentligheten. Men mulig jeg tar feil.

Jeg forstår fortsatt ikke hvor det ikke var viktig å stå frem i 2018, jo flere jo bedre og medietrykket ville blitt mindre på henne som individ, men det er det uansett bare hun som vet. Men jeg synes det lukter litt rart.

Og det å gi han lederansvar er ikke det samme som å si at det han gjorde var greit, nå må du gi deg..
Med den holdningen er vi alle skyldige resten av livet for alt vi har gjort tidligere.
Som jeg sa så hadde jeg skjønt det dersom det var en ny sak, hele denne saken er som dratt ut av en episode med hotell Cæsar, hvor noen sitter å sparer på dritt som de kan bruke senere.
Vis hele sitatet...
Da har du ikke fulgt med. Nei det sender ikke et signal om at "vi alle er skyldige resten av livet for ting vi har gjort tidligere", det er ikke det som er tilfellet her engang. Det dreier seg om en grenseoverskridende og uakseptabel oppførsel som har vært den han er og har oppført seg som i mange ti-år. Da er det et holdningsproblem i kjernen i han som menneske, og ikke en feil begått én gang. Sånne holdninger skal vi ikke akseptere i samfunnet. Å gi tilbake maktposisjonen til noen som har misbrukt sin maktposisjon til å forsøke å forsøke å presse de på bunnen i hierarkiet til seksuelle ting de ikke vil, eller i det hele tatt har misbrukt maktposisjonen sin sender utvilsomt et signal om at sånn oppførsel må tolereres og aksepteres fordi makta og stillingen består. Å sammenligne det med hotell cæsar og drama dratt ut av proposisjoner viser at du ikke har skjønt hva det handler om i det hele tatt.

Sitat av bennnern Vis innlegg
Mannen er beskyldt å strekke ut hånda å se på noen og for å ha hånden på låret til noen for ett halvt tiår siden. De konkrete sakene som kom fram i denne runden er helt latterlige bagateller som det er helt utrolig at voksne mennesker går rundt å synes synd på seg selv for å ha opplevd. Om man ikke klarer å forholde seg til noen seks år etter at de har prøvd seg på en fest burde mann rett og slett manne seg opp å få seg ett sett med mandige baller.
Vis hele sitatet...
Du har heller ikke skjønt en dritt. Han har begått overgrep, tvangsklina, holdt fast/sperret for å kunne komme seg enkelt unna og befølt. Han har gjort dette mot kolleger som er langt under han i status og maktposisjon, som gjør at det er enda mer ubehagelig og uakseptabelt enn et ordinært tilfelle mellom to tilfeldige personer i lik maktbalanse.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Da har du ikke fulgt med. Nei det sender ikke et signal om at "vi alle er skyldige resten av livet for ting vi har gjort tidligere", det er ikke det som er tilfellet her engang. Det dreier seg om en grenseoverskridende og uakseptabel oppførsel som har vært den han er og har oppført seg som i mange ti-år. Da er det et holdningsproblem i kjernen i han som menneske, og ikke en feil begått én gang. Sånne holdninger skal vi ikke akseptere i samfunnet. Å gi tilbake maktposisjonen til noen som har misbrukt sin maktposisjon til å forsøke å forsøke å presse de på bunnen i hierarkiet til seksuelle ting de ikke vil, eller i det hele tatt har misbrukt maktposisjonen sin sender utvilsomt et signal om at sånn oppførsel må tolereres og aksepteres fordi makta og stillingen består. Å sammenligne det med hotell cæsar og drama dratt ut av proposisjoner viser at du ikke har skjønt hva det handler om i det hele tatt.



Du har heller ikke skjønt en dritt. Han har begått overgrep, tvangsklina, holdt fast/sperret for å kunne komme seg enkelt unna og befølt. Han har gjort dette mot kolleger som er langt under han i status og maktposisjon, som gjør at det er enda mer ubehagelig og uakseptabelt enn et ordinært tilfelle mellom to tilfeldige personer i lik maktbalanse.
Vis hele sitatet...
Da får jeg spørre deg også da, kan du vise til at disse varslerne i AP har blitt hetset i offentligheten? Eller er det bare en oppfatning du har?

Det er ingen som bestrider at det har skjedd ting innad i AP, det jeg reagerer på er at dette igjen får konsekvenser etter at disse sakene er avklart. Ett menneske kan forandre seg, og såfremt det ikke er noen saker fra etter forrige gang så ser jeg ikke hvorfor tilliten går fra enstemmig til ikke eksisterende på et døgn basert på holdninger som vi alle vet eksisterte tidligere.

Og at AUF snur på en femøring kun fordi en sak fra før 2018 havner i media.

Og om du ikke synes dette begynner å ligne en såpeserie så bør du se et par episoder.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...tilt-som-leder
Sist endret av random105675; 28. august 2020 kl. 20:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Enig med deg Vindaloo, på høy tid at han legger fra seg hatten og går! Nyeste nytt nå nettopp er at det har han gjort og det var bra! Har ingen sympati med han. SPYR av offerkofta han har tatt på seg gjennom dette. Ikke er han vettug nok til å si unnskyld engang men fikk egen dokumentar som ble et syterør og talerør for han og den naive kona om hvor uskyldig han er og hvor fælt det liksom er av ofrene å fortelle andre om hvilken slesk jævel han er.
Han oppfører seg akuratt som andre overgripere, nekte, nekte, nekte, gaslighte ofrene og beklage at de tok det sånn men ikke stå for at han har oppført seg sånn. Og han fortsetter.... "Buhu, synd på meg, dette er tungt". Serievoldtektsmannen Julio Kopseng skulle også sutre litt i media om hvor hardt og tungt det var i fengsel

Og Bennnern det er snedig at du drar den der "grow some balls" for det finnes millioner av menn som har vært utsatt for seksuelle overgrep som aldri tør å si det til noen. Du har en holdning som undertrykker menn (og kvinner) utsatt for overgrep og seksuell trakassering og dermed sklir du rett inn i å være en del av problemet selv. Grattis
Sist endret av Harek; 28. august 2020 kl. 21:01.
Den beskrivelsen til hun ene varsleren som er linket til lengere oppe i tråden er ganske vond altså.
Det er ikke ulovlig, men det er også en type oppførsel jeg ikke vil at datteren min, niesene mine, eller jeg selv skal oppleve - ihvertfall ikke fra en sjef. Det er også en oppførsel jeg ikke finner lite sannsynlig at har funnet sted, og jeg tror på henne.

Alt Giske må gå virker bare selvsagt, for partiets, de som anklager og også for hans egen del.

Men det er også litt interessant hva det innebærer demokratisk, sånn utover hva det sier om arbeiderpartiet kontra de andre partiene.

Kan en person som har vært — og kanskje er — en skikkelig ubehagelig person, også være politiker?
Hva med en tidligere, eller en nåværende narkoman? Kan du være politiker om du liker sadoporno og heroin? Sadoporno er ok, bare ikke sånn med kanyler - med mindre du vil være helseminister?
Er det utelukkende bra å bare ha livslangt kyske, nyktre, ustraffede mennesker i parlamentet - selvom det skjevrepresensterer samfunnet?

Og hvordan kan du komme inn i varmen igjen?

Kunne f.eks. Giske blitt leder for Trønderlag AP hvis han offentlig lot seg kjemisk og/eller anatomisk kastrere?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av bennnern Vis innlegg
Mannen er beskyldt å strekke ut hånda å se på noen og for å ha hånden på låret til noen for ett halvt tiår siden. De konkrete sakene som kom fram i denne runden er helt latterlige bagateller som det er helt utrolig at voksne mennesker går rundt å synes synd på seg selv for å ha opplevd. Om man ikke klarer å forholde seg til noen seks år etter at de har prøvd seg på en fest burde mann rett og slett manne seg opp å få seg ett sett med mandige baller.
Vis hele sitatet...
Det er vell egentlig ikke det som er problemet her.
Det som Giske har gjort skjer på hver eneste fest.
Som regel er det ingen som henger seg opp i det.

Offentlige personer derimot holdes til en annen standard.
Særlig folk i posisjoner hvor man bestemmer over andre (politikere)
At de blir det kan man jo være enig eller uenig i, men det bør ikke komme
som en overaskelese.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men kan noen vise til denne hetsen (annet enn oppgulp fra åpenbare troll i kommentarfelt), eller er det bare noe dere sitter å skriver?
Jeg forstår at det å varsle er en krevende prosess men igjen så har jeg tilgode å se at disse varslerne har mistet verv eller blitt trakkasert fordi de varslet. Som sagt, det er godt mulig jeg bare ikke har sett noe av det, men det hadde vært fint om det ble vist til kilder.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke uttalt meg om hvorvidt akkurat disse varslerne har blitt hetset (forstår heller ikke hvorfor kommentarfelt og sosiale medier ikke skal telle når vi vurderer belastning), jeg sier at det er helt vanlig at varslere blir det. Da gruer man seg vel for å varsle, man vet jo faktisk ikke om man er en av dem som slipper unna.

Og du snakker om å miste verv, det er jo ikke det det går ut på. Hvis hun hadde laget litt småhelvete mot ledelsen sin som 18-åring, tror du det er mer eller mindre sannsynlig at hun hadde blitt satset på i partiet da? Helt ærlig? Hvis jeg hadde rapportert lederen for firmaet som finansierte prosjektet jeg ledet for tafsing, tror du det er mer eller mindre sannsynlig at det prosjektet hadde fått penger neste år? Man får ikke sparken fordi man varsler, men du er bra naiv hvis du ikke tror det har konsekvenser. For å si det sånn, hadde det vært enkelt, uproblematisk og trygt å varsle så hadde folk vanligvis gjort det.

Sitat av Snurretass Vis innlegg
Er det utelukkende bra å bare ha livslangt kyske, nyktre, ustraffede mennesker i parlamentet - selvom det skjevrepresensterer samfunnet?
?
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om det. Det er ikke snakk om at han har en fortid med å naske på butikken, drive ulovlig jakt eller bruke kokain, men kan ha gode lederegenskaper fordet. Det handler ikke om hvorvidt han er et bra menneske engang. Det er snakk om hvorvidt han skal ha et lederverv i en organisasjon som virkelig trenger å rydde opp en ukultur knyttet til maktmisbruk, når han selv i hele sin karriere, og inntil et par år siden bare, har vært en sentral del av denne ukulturen. Det er altså han man skal ha tillit til at tar tak i dette, har gangsyn til å se hva som er uholdbart og ikke, ta det på alvor når det skjer, være den man kan gå til med det. Jeg fatter ikke at noen kan tenke at det er en god idé, at han kan ha noen legitimitet i den rollen. Det hjelper ikke om han aldri gjør det igjen, om han så kastrerer seg, han har ikke den troverdigheten. Han skjønner jo ikke problemet selv engang.
Sist endret av *pi; 28. august 2020 kl. 21:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg har ikke uttalt meg om hvorvidt akkurat disse varslerne har blitt hetset (forstår heller ikke hvorfor kommentarfelt og sosiale medier ikke skal telle når vi vurderer belastning), jeg sier at det er helt vanlig at varslere blir det. Da gruer man seg vel for å varsle, man vet jo faktisk ikke om man er en av dem som slipper unna.

Og du snakker om å miste verv, det er jo ikke det det går ut på. Hvis hun hadde laget litt småhelvete mot ledelsen sin som 18-åring, tror du det er mer eller mindre sannsynlig at hun hadde blitt satset på i partiet da? Helt ærlig? Hvis jeg hadde rapportert lederen for firmaet som finansierte prosjektet jeg ledet for tafsing, tror du det er mer eller mindre sannsynlig at det prosjektet hadde fått penger neste år? Man får ikke sparken fordi man varsler, men du er bra naiv hvis du ikke tror det har konsekvenser. For å si det sånn, hadde det vært enkelt, uproblematisk og trygt å varsle så hadde folk vanligvis gjort det.
Vis hele sitatet...
Nå diskuterer vi en spesifikk sak med flere spesifikke personer involvert som skjedde i en tid hvor dette ble tatt veldig på alvor, flere her sier det er så hardt for disse varslerne, men ingen kan vise til at det har fått konsekvenser for dem, inkluder deg selv.
Og du bruker det som argument for din mening om hvorfor det siste varselet ikke kom sammen med de andre, noe som ikke gir mening dersom varslene ikke fikk konsekvenser for dem.

Når det kommer til kommentarfelt o.l så blir man hetset bare man er i live og er involvert i en sak derfor anser jeg ikke det som reell hetsing (det er feil ordlegging, men du skjønner kanskje hva jeg mener). Kommer det private meldinger som er krenkende eller trusler så er jo det noe helt annet.

Det virker for meg som at det som skjedde i det siste varselet ikke var så farlig så lenge han ikke fikk en lederstilling og da virker det hele personlig motivert og ikke saklig eller en jakt på rettferdighet.
Når det på toppen av dette kommer antydninger om at person nummer 2 blir truet med varsler om denne personen blir leder så er det enda et hint om at det er personlige agendaer ute å går og ikke et ønske om at saken blir ordnet opp.

"Jeg skal ikke si noe så lenge xxxx ikke blir leder", det blir for dumt og dersom det stemmer så er det et angrep på demokratiet vårt.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det virker for meg som at det som skjedde i det siste varselet ikke var så farlig så lenge han ikke fikk en lederstilling og da virker det hele personlig motivert og ikke saklig eller en jakt på rettferdighet.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er relevant om han har en lederstilling. Jeg tror jeg kunne tenkt at jeg ikke lager mer styr for mannen enn nødvendig, men hvis han igjen skal inn i en rolle der han kan gjøre reell skade så måtte jeg tatt grep. Ikke for rettferdighet, men av hensyn til organisasjonen og de rundt ham. Ikke minst hvis jeg skulle sitte i det styret selv, så måtte jeg sagt fra om at jeg ikke har tillit til og kan sitte under han som leder. Gir det ingen mening?

Uavhengig av hva hennes motiv var så burde han være helt uaktuell for det vervet, det er pinlig at det må et nytt varsel til for at de skal fatte at mannen ikke har tillit.
Sist endret av *pi; 28. august 2020 kl. 21:53.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det handler ikke om det. Det er ikke snakk om at han har en fortid med å naske på butikken, drive ulovlig jakt eller bruke kokain, men kan ha gode lederegenskaper fordet. Det handler ikke om hvorvidt han er et bra menneske engang. Det er snakk om hvorvidt han skal ha et lederverv i en organisasjon som virkelig trenger å rydde opp en ukultur knyttet til maktmisbruk, når han selv i hele sin karriere, og inntil et par år siden bare, har vært en sentral del av denne ukulturen. Det er altså han man skal ha tillit til at tar tak i dette, har gangsyn til å se hva som er uholdbart og ikke, ta det på alvor når det skjer, være den man kan gå til med det. Jeg fatter ikke at noen kan tenke at det er en god idé, at han kan ha noen legitimitet i den rollen. Det hjelper ikke om han aldri gjør det igjen, om han så kastrerer seg, han har ikke den troverdigheten. Han skjønner jo ikke problemet selv engang.
Vis hele sitatet...

Jeg ser den, men kan han da kanskje få en ministerpost istedet? Sorry nå troller jeg.
Sist endret av Snurretass; 28. august 2020 kl. 21:53. Grunn: Dustete vits.
Sitat av Snurretass Vis innlegg
Jeg ser den, men kan han da kanskje få en ministerpost istedet? Sorry nå troller jeg.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo visstnok ikke utelukket. Bør kanskje ikke bli likestillings- og inkluderingsminister.