Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1861
Hallo! nå har jeg ikke vært på ferie på over 2 år og lurer på feriesteder i USA? hvor har dere vært? er det kult i USA?
Sist endret av Pyromannn; 20. desember 2012 kl. 03:35.
USA er ufattelig kult! Hvis du aldri har vært der før vil jeg virkelig anbefale en roadtrip. Da får du sett store deler av landet, og får virkelig en unik opplevelse av USA. Alternativ er Hawaii et utrolig fint reisemål, har selv vært der to ganger, og du kan fine de fineste strendene du noensinne har sett, uten at det er et menneske der.

LA er også kult, men personlig synes jeg det er veldig uoversiktelig. Er liksom ikke noe sentrum, og du burde gjøre grundig research før du drar dit.

New York er vel en selvfølge...

Utenom Hawaii er nok Miami mitt favorittreisemål. Miami er en pulserende storby kombinert med flotte strender. Videre anbefaler jeg virkelig å kjøre ned til Key West. Key West i seg selv er utrolig flott, men bare bilturen er verdt besøket!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har selv vært i Pennsylvania en gang for en stund siden, men roadtrip er difinitivt en opplevelse i USA. Utrolig mye vakkert å se, og mange opplevelser! Kjør gjennom Rocky Mountains i Colorado, Grand Canyon i Arizona, Nevada, Death Valley, Yosemite og lignende. Hvis du vil være i ro, er Orlando, Florida et flott sted. Her har du DisneyWorld, SeaWorld o.l.
Vel, USA er ganske kult.. men det er viktig å merke seg at det er absolutt stappfullt av Amerikanere, noe som blir rimelig irriterende etterhvert.
Hvordan er det med priser osv? Jeg vet det er veldig forskjellig fra person til person og sikkert hvor i landet man har tenkt seg, men hvor mye bør man regne med å bruke på en 2-3 ukers ferie? Hørt mange si at det er så himla dyrt..
Som nordmann er prisene veldig greie. Kjøpekraften til den jevne amerikaner gir egentlig inntrykk av at 10 dollar = 100 kroner. Vi Nordmenn trenger allikevel kun å bruke 60 kroner (eller hva det nå er kursen er i dag). Kjøp ting på Walmart og du vil ha det bra.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vel, USA er ganske kult.. men det er viktig å merke seg at det er absolutt stappfullt av Amerikanere, noe som blir rimelig irriterende etterhvert.
Vis hele sitatet...
Hva mener du?

Jeg opplevde kun amerikanerne som mye hyggeligere og åpne en oss nordmenn.

Har du vært i statene?
Enig med Mr. Flash! Var i New York på Manhattan i 2 uker, og opplevde også bare åpne og hyggelige amerikanere

Anbefaler sterkt New York! Får ikke nok av den byen, følte jeg kunne vært der mye lenger, men det gjelder vel de fleste byene i USA..
Hvis det blir New York vil jeg anbefale å bo på Stanford Hotel, ligger rett nedenfor empire state building, og er rent og "billig"

Jeg brukte rundt 11000 på fly+hotell i to uker, men det var for to år siden, så du får det nok billigere nå som flere og flere flyselskaper har "billige" billetter dit. Ellers gikk det med rundt 15 lapper i lommepenger, men da var også dollaren litt høyere enn nå, pluss at jeg shoppet med meg en ekstra koffert eller mer

Det var som sagt for 2 uker i New York.. Håper du ble noe klokere av det (8
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hvor burde man ta fly for å "starte" roadtrippen?
Sitat av VaffelRøre Vis innlegg
Har selv vært i Pennsylvania en gang for en stund siden, men roadtrip er difinitivt en opplevelse i USA. Utrolig mye vakkert å se, og mange opplevelser! Kjør gjennom Rocky Mountains i Colorado, Grand Canyon i Arizona, Nevada, Death Valley, Yosemite og lignende. Hvis du vil være i ro, er Orlando, Florida et flott sted. Her har du DisneyWorld, SeaWorld o.l.
Vis hele sitatet...
Å si at Orlando er en fin plass å slappe av blir helt feil spør du meg. Hele turistområdet er stappfullt av turister, hele tiden. Om du skal dit, ta ferie tidlig! Fellesferien har blitt utelukket for min egen del, siden det er så ekstremt mye folk der! Også lurt å dra litt tidlig, om du ikke er glad i 40+ grader og HØY luftfuktighet.
Når det er sagt kan Orlando anbefales på det varmeste, har vært der 5 ganger, og er enda mye å gjøre.
Har mange tips til mindre kjente attraksjoner, om dette er av interesse.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Hvor burde man ta fly for å "starte" roadtrippen?
Vis hele sitatet...
Har ikke selv vært på roadtrip, så ta dette med en klype salt, MEN;
Det jeg har hørt av andre som har kjørt gjennom landet er at det fort blir kjedelig. USA er et svært land, og mye av veien du kommer til å kjøre om du skal kyst til kyst, er ødemark/ "kjedelige" områder. Derfor vil jeg anbefale å holde kjøring til en av kystene. Vestkysten er det flest har anbefalt meg.

NB: Driver (les: mine foreldre) med utleie av leilighet i USA, så har hatt mye kontakt med mange som har reist i store deler av landet.
Sist endret av binkabi; 29. desember 2012 kl. 13:30.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Binkabi det med kjøring kommer jo ann på folkene... Hvis jeg får leid meg en god BMW M3 eller en Ford Mustang så skal jeg godt kunne kjøre noen mil med det
Limited edition
Moff's Avatar
To generelle tips om USA;
Du må sørge for å ha visum i orden. USA er ikke det samme som et Schengen-land; her må du ha gyldig pass med bilde (helst elektronisk, usikker på om det er et krav nå eller ei) og gyldig visum. Visum er i praksis bare et papir som sier at du har fått lov å besøke dem. Dette kan du vanligvis søke om på nett, og for vanlig ferie på inntil 90 dager er det Visa Waiver Program (ESTA) du har lyst på. Start her: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Det koster en liten penge i gebyr for å søke. Så lenge du ikke er terrorist eller har rulleblad er dette piece of cake.

Nummer to, skaff deg en strømadapter. Det meste av elektronisk utstyr som mobiltelefoner og laptoper takler det amerikanske strømnettet helt fint (er lavere spenning der), men de norske kontaktene vil ikke passe. Clas Ohlson har mange kjekke reiseadaptere som konverterer norske kontakter til både amerikanske, engelske og et par andre standarder ingen har hørt om før.

Selv har jeg vært på Hawaii (øya Oahu, hvor du finner ting som vulkankrateret Diamond Head og museet ved Pearl Harbor). Det er en kjempefin plass for surfing, strandgreier og små roadtrips; vi kjørte rundt hele øya på en dag og fikk se ganske mye fint. Deler av Jurassic Park er forøvrig spilt inn på denne øya. Flott landskap.

California er også en grei plass, men her anbefaler jeg å ta bilen. Lange avstander, svære, uoversiktelige byer. San Francisco er en helt OK plass; noen landemerker å se, men ikke akkurat noe roadtrip-vennlig sted ellers. Sacramento, som jeg tror er "hovedstaden" i California er også ganske kul, hvis du ender opp her bør du stikke innom den gamle bydelen. Den er restaurert og ser ut som en "ville vesten"-by. Veldig stilig.

PS: Det kan være lurt med såkalt internasjonalt førerkort (et papir med oversettelse av førerbeviset ditt), men det skal i teorien gå fint uten. Jeg ble aldri stoppet av politiet, og jeg kjørte bare med mitt norske førerkort (EU-standard). Snakk med Biltilsynet om det.
Sist endret av Moff; 29. desember 2012 kl. 13:54.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Moff Vis innlegg
Nummer to, skaff deg en strømadapter. Det meste av elektronisk utstyr som mobiltelefoner og laptoper takler det amerikanske strømnettet helt fint (er lavere spenning der), men de norske kontaktene vil ikke passe. Clas Ohlson har mange kjekke reiseadaptere som konverterer norske kontakter til både amerikanske, engelske og et par andre standarder ingen har hørt om før.
Vis hele sitatet...
Stikk innom radioshack eller bestbuy i en vilkårlig by, så får du enten apparatkabler med rett støpsel for en to-tre dollar per stk, eller adaptere for en type kontakter for 2-3 dollar per stk. Foretrekker 1-1 adaptere framfor dei alt-iett, som blir store og klumpete. Men det beste er apparatkabler som passer direkte.
Jeg har bare vært i Texas, og det opplevde jeg som ganske kjedelig. Jeg kan forsåvidt også nevne at jeg ikke liker storbyferie. Hvis du skal krysse atlanteren, synes jeg Mexico eller Brazil er mye finere feriesteder.
USA er drit fett!
Har vært i nærmere 30 stater, og likte egentlig Texas best, så vil anbefale deg og reise der til.
Jeg ka se for meg at Grand canyon har vært ganske epic, det har iværtfall jeg ville sett.
EDIT: som er i Arizona
Sist endret av levi9; 29. desember 2012 kl. 15:46.