Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5044
Hei.

Til sommeren da jeg har fylt 18, ønsker jeg å dra på ferie i Europa med Interrail. Blant mine venner er festivalsommer og partyferie det som er aktuelt, og derfor sliter jeg med å finne noen å dra sammen med. Derfor har det nå kommet til at jeg vurderer å dra alene.

Jeg har ikke fastslått noen rute ennå, men har foreløpig gjort meg tanker om Østeuropa for å leve best mulig for minst mulig penger. Dette blir min første ferie alene, og er ikke veldig reisevant.

Har du reist med Interrail? Vil du fraråde eller anbefale å dra alene?

Jeg vil gjerne høre dine erfaringer.
Har ikke mye erfaringer fra dette nei, men det høres spennende ut. Man får se utrolig mye ved å reise med tog, og besøke mange steder. Jeg har vurdert å ta en slik ferie selv, men har ikke planlagt noe enda. Det du må være obs på, er at det blir mange timer å sitte i ro. Hvis du ikke er særlig reisevant, kan det bli veldig slitsom etter hvert. Jeg har en del erfaringer med lange flyreiser, og togene tar lengre tid enn det. Hvor lenge har du tenkt å reise?
Mighty
vonS's Avatar
Trådstarter
Sitat av VaffelRøre Vis innlegg
Har ikke mye erfaringer fra dette nei, men det høres spennende ut. Man får se utrolig mye ved å reise med tog, og besøke mange steder. Jeg har vurdert å ta en slik ferie selv, men har ikke planlagt noe enda. Det du må være obs på, er at det blir mange timer å sitte i ro. Hvis du ikke er særlig reisevant, kan det bli veldig slitsom etter hvert. Jeg har en del erfaringer med lange flyreiser, og togene tar lengre tid enn det. Hvor lenge har du tenkt å reise?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker å bestille en 22-dagersbillett
Da får du virkelig sett mye
Tja nå bør det ikke være et overordnet mål å reise innom flest plasser men å oppleve plasser på best mulig måte.
Det betyr gjerne å bruke litt tid på de plassene. Treffe andre mennesker, sosialisere, snakke til fremmede på café, gå med andre backpackere for å spise middag. Undersøke hva som er spesielt for den byen du er i eller det landet. Ta ting litt som de kommer, uten for store planer. Bli gjerne en dag lengre eller to på en plass du liker eller stop short om du ikke finner noe du liker. Interrail blir til underveis.

Blir garantert et minne for livet.
meld den inn på couchsurfing.com for å finne folk du kan sove hos og som kan vise deg rundt.
Da jeg var på interrail for et par år siden møtte jeg og kameratene mine på noen jenter som også var på interrail. De hadde møtt hverandre på en facebook gruppe for folk som skulle på interrail og ikke ville reise alene. Husker ikke hva hun kallte den, men det burde ikke være så alt for vanskelig å finne. For meg hadde 22 dager blitt i overkant mye alene så jeg ville absolutt anbefalt å undersøke om det fortsatt eksisterer slike grupper på facebook.
Anbefaler deg egentlig ikke å reise alene. Deg kan sikkert være greit til tider. Men det er som oftest best å ha en venn eller to med seg. Reiste på interrail sommer 2011. Da var jeg 17, og jeg hadde en 17 og en 18 år gammel kompis med meg.
Sitat av Zetta Vis innlegg
Men det er som oftest best å ha en venn eller to med seg.
Vis hele sitatet...
Eller en freak eller to

Kan jo sjekke stemninga på Det sosiale hjørnet..
Sitat av Novice Vis innlegg
Eller en freak eller to

Kan jo sjekke stemninga på Det sosiale hjørnet..
Vis hele sitatet...
Haha, hadde vert epic å dra på interrail tur med noen freaks ja! Men seff med noen som har samme interesser som meg xD hadde vert kjedelig å dra med en fra pyroforumet for en fra hardwareforumet :P
Er det enkelt og finne reisepartnere på hostellene? Eller blir det mye alene tid hvis man drar alene?
Sitat av Zetta Vis innlegg
Anbefaler deg egentlig ikke å reise alene. Deg kan sikkert være greit til tider. Men det er som oftest best å ha en venn eller to med seg. Reiste på interrail sommer 2011. Da var jeg 17, og jeg hadde en 17 og en 18 år gammel kompis med meg.
Vis hele sitatet...
Anbefaler absolutt å reise alene. Det er mine aller beste ferier.
Det er ikke fordi jeg er huleboer eller mangler sosiale skills men fordi jeg da kan være egoist hele ferien og gjøre akkurat det jeg selv ønsker hele tiden. Om jeg ønsker å ta en dag ekstra en plass for å få tid til å spise sammen med nye venner så gjør jeg det. Og en utfordrer seg selv på en helt annen måte når en reiser alene. Skal en ha det gøy så må man lage det selv. Må selv ta initiativ til å snakke med fremmede, må selv sørge for å bli kjent med andre - både lokale og turister. Reiser en sammen med andre så blir det ofte til at man henger sammen med de fremfor å aktivt bli kjent med nye mennesker.

Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Er det enkelt og finne reisepartnere på hostellene? Eller blir det mye alene tid hvis man drar alene?
Vis hele sitatet...

Det er enkelt når du skjønner at det koster innsats å bli kjent med mennesker når du er på reise. De lokale de har jo sitt liv - det er du som kommer til dem. Og det er du som må være frempå. Mange reiser sammen på ferie - det vil du se på hostellene. Om du er lite frempå så er det store sjanser for at du ikke blir kjent med andre. Men om du er hyggelig å blid så er det alltid lett å bli kjent med nye mennesker. Og når du finner noen du trives med så er det jo bare til å spørre om dere skal reise videre ilag. Er jo ikke sikkert dere har samme mål men kanskje dere kan holde samme på deler av reisen. Og når du igjen er alene må du på ny bli kjent med nye mennesker. Det gjør at det er best å reise alene.

En må utfordre seg selv hele tiden - og en lærer masse.
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:21.
Tror absolutt Random er inne på noe her.
Det kommer vel helt an på hvordan du er som person, men jeg tror du kan få det vel så artig ved å ta turen alene, og dermed oppleve alt DU ønsker uten og måtte ta hensyn til andre hele tiden. Dette er noe som frister meg og, og som jeg garantert kommer til å gjøre en dag. (Ta en ferie alene altså.)

Anbefaler deg å skrive noen stikkord i en "dagbok" hver dag fra turen, slik at du husker mest mulig i ettertid. Og opprett i såfall gjerne en tråd her hvor du forteller hvordan turen gikk.
Sist endret av Fuzzybossen; 28. desember 2012 kl. 23:20.
Burde ikke kansje prøve en langweekend eller noe sånt aleine først? bare for å se hvordan du fikser en ferie i utlandet før du begir det på langtur, over mange landegrenser?

Har tenkt tanken på Interrail aleine et par ganger før, siden jeg kjenner et fåtall som hadde giddi så mye tog.
Men hadde i bakhodet den tanken at jeg burde ta meg en kort tur aleine først

Lykke til uansett, og håper du poster en update fra turen, om du velger å dra
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Burde ikke kansje prøve en langweekend eller noe sånt aleine først? bare for å se hvordan du fikser en ferie i utlandet før du begir det på langtur, over mange landegrenser?

Har tenkt tanken på Interrail aleine et par ganger før, siden jeg kjenner et fåtall som hadde giddi så mye tog.
Men hadde i bakhodet den tanken at jeg burde ta meg en kort tur aleine først

Lykke til uansett, og håper du poster en update fra turen, om du velger å dra
Vis hele sitatet...
Ærlig talt han er da ikke første mann på mars heller. Er jo bare å reise det.
Finner han ingen gleder på turen så kan han bare reise hjem. Er ikke verre enn det. Trenger ikke akkurat ta en øvelsestur først.

Virker som om mange tror det er nærmest umulig å finne glede i livet om man ikke alltid er sammen med vennene sine. Det er bare tull. Vi har alle godt av å tøye grenser og å oppleve nye ting. Å reise alene er en fin anledning til å pushe seg litt.
Hjelpe meg, de som kommenterer her aner ikke hva de snakker om. Jeg reiste ut alene på europatur en måned etter jeg fylte 18. Jeg var vel alene omtrent tre timer før jeg ble kjent med de første menneskene på hostellet, og møtte noen herlige karer jeg reise sammen med store deler av veien videre. For hver by vi besøkte møtte vi nye mennesker, og det var aldri ensomt. Reis alene, de 22 dagene kommer til å bli aaalt for kort tid.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ærlig talt han er da ikke første mann på mars heller. Er jo bare å reise det.
Finner han ingen gleder på turen så kan han bare reise hjem. Er ikke verre enn det. Trenger ikke akkurat ta en øvelsestur først.

Virker som om mange tror det er nærmest umulig å finne glede i livet om man ikke alltid er sammen med vennene sine. Det er bare tull. Vi har alle godt av å tøye grenser og å oppleve nye ting. Å reise alene er en fin anledning til å pushe seg litt.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg heller ikke sagt det, men er ikke alle som takler alt de har fått for seg som høres gøy ut, over lenger tid, så jeg skjønner virkelig ikke hva som var galt med det jeg skreiv.

Om du ikke bare hadde et stort behov for å være bitter..
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Nå har jeg heller ikke sagt det, men er ikke alle som takler alt de har fått for seg som høres gøy ut, over lenger tid, så jeg skjønner virkelig ikke hva som var galt med det jeg skreiv.

Om du ikke bare hadde et stort behov for å være bitter..
Vis hele sitatet...

Jeg tror det er du som er bitter her

Seriøst - du mener altså at en voksen mann skal ta seg en øvelsestur først?
Hvor er det da passelig å reise? Fra Oslo til Drammen? Eller kanskje helt til Bergen? Og hvor lenge bør han være borte? Hva bør han pakke med seg?

Beklager men det innlegget du skrev er bare tull og vas. Ingen trenger å øve seg på å ha ferie.