Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 5557
Det tok noen år, men nå sitter jeg her med spore. Forventningene mine var ikke skyhøye, men etter å ha lest et par gode reviews (begge 9/10), så kom håpet tilbake. Nå kan jeg endelig med ganske så grei sikkerhet si at magefølelsen hadde rett. Dette er, uten tvil, det største makkverket jeg har spilt i år. Greit, jeg har ikke kommet til siste fase enda, men jeg har faktisk sittet og tvunget meg igjennom fire timer, og hvis det er det som skal til før man kommer til moroa i dette spillet, så er det ikke verdt det. Uansett.

Først er spillet en smule fascinerende i 10 min, men med en gang man kommer forbi hele evolusjonsgimmicken, så går det strake veien ned med hele opplevelsen. Det blir et ork å svømme rundt for å spise små flytende biter, og jeg spiller bare for å komme til neste fase, som viser seg å være enda verre.

I det du forlater vannet og får ben, så går spillet inn i en slags utrolig lite gjennomførst RPG-mode, før du etterhvert begynner på et slags mini-RTS-opplegg. Spillet er rett og slett en rekke med minispill, og de er ikke særlig godt bundet sammen heller. Akkurat det hørtes kanskje litt utrolig ut, men for min del er det helt sant. Greia er at du får nye deler å mekke på kreaturet ditt med hele tiden. Når du går inn i mekke-modus, vil du sannsynligvis gjøre så vesentlige forandringer, at skapningen ikke lenger en gang minner om utganspunket ditt. Dermed har du noe helt nytt. Evolusjon er ikke lenger gøy når dyret går fra kjempefrosk med vinger til supercharged strømelefant på ett enkelt steg.

Jeg håper og tror at dere viker unna spore i butikkhyllene, men dersom det skulle friste å dra frem lommeboka, så råder jeg dere til å laste det ned for en test først.

Dere er herved advart.
Hmmz...åsn i verden kan det ha seg sånn at spillet fikk 9\10 (en smule korrupsjon kansje)
Sist endret av julegave; 3. september 2008 kl. 08:29.
Nå har det seg at nesten alle EA-spill får god kritikk
Sitat av julegave
Hmmz...åsn i verden kan det ha seg sånn at spillet fikk 9\10 (en smule korrupsjon kansje)
Vis hele sitatet...
Trenger ikke være korrupsjon i tradisjonell forstand. Nå vet jeg ikke hvordan EA opererer, men f.eks Apple sender jo journalister på fete turer til MacWorld for å ha godviljen på plass. MacBook Air unngikk slakt pga. dette i de første anmeldelsene.

slækkern: Bra du sier fra. Hadde egentlig mistenkt dette helt siden jeg prøvde demoen på MacWorld... Virker som et kult konsept så lenge man bare ser Will Wrights videopresentasjon.
Ja, Will Wright kan være ganske overbevisende. Dessuten tror jeg det sitter veldig langt inne for en del spilljournalister å kritisere et prosjekt han har holdt på med i mange år. Dette blir fort Peter Molyneux og Black and White all over again tror jeg.

Store spillpersonligheter, utsettelser, hype og skuffelse.
Jeg har prøvd spillet i en times tid nå, og har nylig kommet meg på land. Til nå er jeg meget fornøyd og spillet svarer til forventningene. Det eneste jeg ikke liker er, som du nevner, at man kan starte med en skapning, legge et egg, og vips har man blitt en helt ny skapning. Det blir litt for drastisk. Man burde utvikle seg gjennom evolusjon og bare gjøre noen få forandringer hver gang.
Kom til å tenke på denne gamle stripa, som faktisk er rimelig relevant nå:
http://penny-arcade.com/comic/2005/05/27/
Glem singleplayer.
Imorgen ettermiddag skal jeg knuse samtlige som har giddet komme seg til online-delen, hah!
Må man kjøpe spillet om man skal spille online, eller kan man det med nedlastede versjoner? Jeg har ikke tenkt å laste det ned da jeg ikke gjør sånt, men bare lurte på dette.
Sitat av Defqon
Må man kjøpe spillet om man skal spille online, eller kan man det med nedlastede versjoner? Jeg har ikke tenkt å laste det ned da jeg ikke gjør sånt, men bare lurte på dette.
Vis hele sitatet...
Er nok ikke mulig å spille nedlastedet versjon online, pleier somregel ikke å fungere. Men du kan nyte singlepayer versjonen.
Etter trailere å dømme tror jeg virkelig at jeg blir å nyte dette, og ha utallige timer med nådeløs moro
Noen som syntes dette spillet var veldig ekstremt bra, eller bare dårlige tilbakemeldinger?
Har spillet kommet ut i butikkene?

Veldig interessant post, jeg har ventet lenge på Spore - og artikkelforfatteren tar opp en del av de tingene jeg var redd for at Spore kom til å lide under (minispill, falsk evolusjon, samt en følelse av lite intelligent progresjon i spillet)...
Jeg har nå prøvd spillet i nærmere 4 timer og er nettopp kommet til sivilisasjonsfasen. I starten var spillet morsomt. Du svømmer rundt i havet og eter røde/grønne klumper for å vokse. Du må også passe deg for andre fisker. Når du har samlet nok kommer du på land og ting vil begynne å bli gruelig kjedelig og repeterende. Dette gjelder hvertfall for den oversosiale skapningen jeg lagde. Du reiser fra en flokk til en annen og og hermer etter det den andre flokken gjør for å skaffe "venner". Slik fortsetter det i time etter time. Temmelig latterlige mini-spill som du blir tvunget til å spille maaaange ganger.

Jeg er ikke kommet til sluttfasen av spillet enda så det kan kanskje bli bedre, men jeg tviler på at det er verdt alt det du må gjennom. Mitt tips, vik unna.
Tjah... må vel si meg enig med zaXu og førsteposter: Styr unna. Ga opp spillet i stammefasen. Orker ikke å utdype det videre - henviser heller til de tidligere nevnte innlegg.
Har spilt spillet fram til stammefasen nå.. Og jeg synes det er ganske morsomt så langt. Ikke fantastisk gameplay, men jevnt over imponerende ellers.

Jeg synes nå alt fram til stammefasen gikk ganske fort, og poenget er jo bare å gjøre utviklingen av skapningen din til en iterativ greie, slik at dyret ditt har en utviklingshistorie fram til stammefasen. Jeg skulle gjerne visst at man ikke kunne utvikle dyret lenger etter at man var gått over til å bli stamme, for det er nok noen forandringer jeg ville gjort på skapningen min da.

Jeg vil si: Prøv ihvertfall spillet. Det er nok veldig smak og behag.. Hvis du liker Sims etc. så er det vel en viss sjanse for at man liker spore. For du kan jo spille igjennom som et passivt, sosialt dyr. Jeg har spilt som mest aggressiv, og synes det har vært ganske morsomt.

Skal komme tilbake når jeg har kommet litt lenger.. men så langt: Verdt å prøve.
Enig med de fleste her. Spillet blir ekstremt kjipt utover i fasene. Blir værre og værre.

Det som er gøy er starten, å mekke sin egen figur og suse rundt i 3rd person view. Etter dette blir det som en ekstremt dårlig versjon av Red Alert.

Angrer ikke på at jeg lasta det ned først for å si det sånn. Skal aldri kjøpe dette spillet
Hm, jeg synes nå Maxis må gå tilbake til Sim City 4, og se hva de gjorde rett i forhold til Sim City Societies! Men det er en annen historie :P

Er enig med det de fleste sier her! Har nå prøvd alle fasene, kun Rom-fasen og den fasen før triben jeg ikke fullførte helt. Tok rett og slett for lang tid, og ble alt for kjedelig. Lite nytt som skjedde.

Ble litt små skuffa egentlig
Glem de fire første minigreiene, rom-fasen er selve spillet.
Så utrolig komplekst, enormt og ikke minst utfordrende (om man faktisk gidder spille *host*).

Gidder man ikke sette seg inn i det får det bare være, men gjør man det har man voldsomt mange timer med fantastisk spilling foran seg.
What Goophy said

Rusha gjennom de 4 første fasene for å sjekke ut Romfasen, rett og slett genialt
Det var utruligt masse negativt her, nesten skummelt.

Eg lastar det ned no, så får me no sjå.
Om det folk sier om romfasen er sant, så har jeg virkelig noe å se frem til. Jeg har nå tatt 3 av 5 i stammefasen, og til nå er jeg strålende fornøyd med spillet, til tross for minispill-preget som folk nevner.
Kom til romfasen, ikke noe gøy egentlig.

Håpet på at Spore skulle være det "store nye" men ble skuffet. Virker som spillet er bare minigame basert og ikke organisk i det hele tatt. (Organisk flytt, ikke organismer.)
Spillet fikk ihvertfall 7/10 hos gamer.no... Selv har jeg prøvd en demoutgave av spillet, med kun byggeverktøyet. Imponerende å se, men ikke noe mer enn det. Får vel stikke inn i havnen en tur.
Det ble jo ganske raskt gammelt. Helt enig med de som mener at det blir for drastiske endringer underveis. Føler ikke at jeg er målgruppen for spillet av en eller annen grunn. Får følelsen av at spillet er laget for jenter og litt yngre personer. De som liker The Sims vil vel kjenne seg godt igjen, av en eller annen grunn.
Har kommet til romfasen nå, og må slenge meg på goophy-toget.. dette er den viktigste delene av spillet. Kom fram til romfasen i går ettermiddag.. det gikk kjempefort, ihvertfall hvis man er aggressiv. Vet ikke med andre spillestiler. Romfasen har jeg spilt i hele dag.. og bare kommet halvveis i rank omtrent (regner uansett med at det fortsetter etter at man har fått høyeste rank).

Siste fasen minner men egentlig veldig om EV Nova, som forsåvidt var et fantastisk spill. Er ikke like mye/bra story i Spore.. men veier opp med andre ting.

Jeg tror det er veldig lett å hate spillet.. Spore prøver å være så mye.. slik at det er veldig sannsynlig at det er en eller annen del av spillet man ikke vil like. Man må på en måte like RTS, RPG, Sim-spill, etc. på en gang.

Synes Spore er et genialt spill.. det betyr ikke videre at jeg liker det så veldig bra. Jeg kommer nok til å spille det et par dager til, og så gå tilbake til Team Fortress 2 eller noe.. Men uansett er Spore utrolig imponerende, med tanke på hvor enormt det er.. det visuelle er også ganske bra.
Jeg er i stammefasen og til nå ELSKER jeg dette spillet! Gleder meg til å komme videre til bedre faser
gøddammit.

Har brukt 2 timer på å drepe andre raser, hva er den raskeste måten å skaffe seg DNA på?

og jeg har bare 44 i "hp" så kan liksom ikke drepe de sterke små stammene. Hva må til for å få mer?
Kort guide for å bli overpowered i creature-delen:

* Ting "stacker" ikke. To lv 3 våpen er like kraftig som 2 lv 3 våpen. Altså bør du ha 1 av hver ting som gir en egenskap. Ikke kjøp delene som gir deg f.eks. 1 blabla og 1 i blabla. Kjøp de som gir deg 2 i blabla.
* Hvis du ikke greier å ta en stamme, gå rundt og finn deler og angrip svake stammer. Drit i å angripe alle. Du kan gå ved redet til andre og plukke opp ting uten at de angriper. (Gjelder ikke de med rød smilie.)
* Få alle angrepene, slik at du får kortere tid mellom hvert angrep. (Bite, Charge, Smash, Spit)
* Alltid ha full pack.
* Alltid ha full HP før du angriper.

Var dritenkelt når jeg spilte på easy.

Edit: Gå opp en brainlevel og få dobbel HP.
Sist endret av Ozma; 5. september 2008 kl. 00:54.
Sitat av The Freak
Kort guide for å bli overpowered i creature-delen:

* Ting "stacker" ikke. To lv 3 våpen er like kraftig som 2 lv 3 våpen. Altså bør du ha 1 av hver ting som gir en egenskap. Ikke kjøp delene som gir deg f.eks. 1 blabla og 1 i blabla. Kjøp de som gir deg 2 i blabla.
* Hvis du ikke greier å ta en stamme, gå rundt og finn deler og angrip svake stammer. Drit i å angripe alle. Du kan gå ved redet til andre og plukke opp ting uten at de angriper. (Gjelder ikke de med rød smilie.)
* Få alle angrepene, slik at du får kortere tid mellom hvert angrep. (Bite, Charge, Smash, Spit)
* Alltid ha full pack.
* Alltid ha full HP før du angriper.

Var dritenkelt når jeg spilte på easy.

Edit: Gå opp en brainlevel og få dobbel HP.
Vis hele sitatet...

Men jeg spiller på Normal, blir litt hardere da?
Uansett, hvordan er det lettest å få allierte? Klarer liksom ikke å den smiley baren helt full? skjønner ikke den søyle greie som går opp og ned når du skal imponere andre....
Tutorialen er veldig dårlig når det gjelder å få allierte. I Creature-mode må du kopiere det de andre gjør. Dvs, hvis creaturet du prøver å imponere synger må du trykke på syngeknappen, dansing - dansing. osv..
Tror du ikke jeg klarte å installere spillet på norsk? Tenkte at det bare var under installasjonen det var norsk tekst, men nei da. Hele spillet ble norsk.

Fant ikke noen mulighet til å endre språk heller så avinstallerte hele spillet og installerte det på nytt!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
-L:english i shortcut'en
Sitat av Benson
Det ble jo ganske raskt gammelt. Helt enig med de som mener at det blir for drastiske endringer underveis. Føler ikke at jeg er målgruppen for spillet av en eller annen grunn. Får følelsen av at spillet er laget for jenter og litt yngre personer. De som liker The Sims vil vel kjenne seg godt igjen, av en eller annen grunn.
Vis hele sitatet...
Enig i dette. Får definitivt følelsen av at spillet er myntet på 13-åringer eller jenter eller noe annet rart, Spillet er så simpelt og 'koselig' at jeg får en sterk følelse av at dette er rettet mot unge jenter.
Da har jeg vært gjennom hele shiten, og digget slutten(og spillet)!
Tydelig at skaperen, hvis navn jeg er for trøtt til å bry meg om, har lest Douglas Adams.

'Nuff said.
Var det bare jeg som fikk muskelspasmer og frådet av de absurde navnene Maxis hadde bestemt seg for å gi skapningene sine? Norskoversettelsen hjalp ikke i nevneverdig grad heller.
Spørsmål, er det muligheter for LANspill i spore?
Sitat av Angry
Får definitivt følelsen av at spillet er myntet på 13-åringer eller jenter eller noe annet rart, Spillet er så simpelt og 'koselig' at jeg får en sterk følelse av at dette er rettet mot unge jenter.
Vis hele sitatet...
Ehhh... Det er en grunn til at det står 10+ på coveret til cd'en da..... Hvor dum kan du bli?

Uansett.... Veldig skuffende å høre alle klage på spore :O Dette er et spill jeg har sett frem til i en evighet.. Men jeg ser også noen possitive kommentarer så jeg får håpe det bare er dere som er negative og over-krevende!
Sitat av Lycurgus
Ehhh... Det er en grunn til at det står 10+ på coveret til cd'en da..... Hvor dum kan du bli?

Uansett.... Veldig skuffende å høre alle klage på spore :O Dette er et spill jeg har sett frem til i en evighet.. Men jeg ser også noen possitive kommentarer så jeg får håpe det bare er dere som er negative og over-krevende!
Vis hele sitatet...
Tjah, nå har jeg ikke sett innpakningnen, og ut fra hypen rundt spillet skulle en tro det var et "skikkelig" spill det var snakk om. Du er jo selv skuffet over de negative kommentarene til Spore, men du forstår nok hva jeg snakker om når du får prøvd spillet.
Sitat av Lycurgus
Ehhh... Det er en grunn til at det står 10+ på coveret til cd'en da..... Hvor dum kan du bli?

Uansett.... Veldig skuffende å høre alle klage på spore :O Dette er et spill jeg har sett frem til i en evighet.. Men jeg ser også noen possitive kommentarer så jeg får håpe det bare er dere som er negative og over-krevende!
Vis hele sitatet...
Akk. Hadde du enn vært født da Daikatana kom ut.
Nå har jeg spilt ferdig, og jeg synes spillet er så latterlig dårlig, at jeg ikke en gang tror på dem som påstår å like det. Jeg kjenner fysisk smerte når jeg tenker over at folk over 9 år faktisk har glede av spore. Ikke en gang prøv å si at dette er et bra spill, for det er det ikke, og dere burde vite bedre! Space-delen er så dårlig at det er flaut, og det samme gjelder resten av spillet.
Komplisert?
Gjennomført?
Bra?
Hahhaha, NEI! Det er hype fra ende til annen. Vi snakker om et spill fra en elsket spillutvikler, hvis navn er hellig men utdatert. Glem Will og gi faen i Sim City 2000. Han ga ut spore 4 år for sent, og han er herved ute av racet.
Sist endret av patches; 7. september 2008 kl. 05:45.
Hype? Nuvel, jeg hadde _aldri_ hørt om det før jeg så det på filelist, så den hypen var ikke jeg påvirket av.
Og jeg testa det, likte mye, mislikte mye, fullførte det og var fornøyd.

For all del, dette kommer ikke på noen topp 50 engang, men underholdende, teit og morsomt var det.

6/10
Jeg har det, jeg spiller det, det er gøy.
Noe jeg ikke skjønner er hvordan det skal være gøy etter at jeg har fullført spillet med en art en gang. Det er begrenset hvor lenge et spill er morsomt, slik er det alltid, men dette må da slutte å være morsomt... Tja, i morra. Jeg kan ikke se for meg at dette blir et spill jeg kommer til å spille om noen uker.
Sitat av hedningen
Hype? Nuvel, jeg hadde _aldri_ hørt om det før jeg så det på filelist, så den hypen var ikke jeg påvirket av.
Og jeg testa det, likte mye, mislikte mye, fullførte det og var fornøyd.

For all del, dette kommer ikke på noen topp 50 engang, men underholdende, teit og morsomt var det.

6/10
Vis hele sitatet...
Da kan du ikke følge godt med i spillverdenen hvis du ikke har hørt om spore før du så det på filelist.
Synes tanken bak spillet var genialt, men når man blir sivilisert blir det jævlig kjedelig for å si det mildt.
Sitat av slækkern
Nå har jeg spilt ferdig, og jeg synes spillet er så latterlig dårlig, at jeg ikke en gang tror på dem som påstår å like det. Jeg kjenner fysisk smerte når jeg tenker over at folk over 9 år faktisk har glede av spore. Ikke en gang prøv å si at dette er et bra spill, for det er det ikke, og dere burde vite bedre! Space-delen er så dårlig at det er flaut, og det samme gjelder resten av spillet.
Komplisert?
Gjennomført?
Bra?
Hahhaha, NEI! Det er hype fra ende til annen. Vi snakker om et spill fra en elsket spillutvikler, hvis navn er hellig men utdatert. Glem Will og gi faen i Sim City 2000. Han ga ut spore 4 år for sent, og han er herved ute av racet.
Vis hele sitatet...
Var litt vel pussa da jeg skrev det, så det ble veldig krast og utilslørt. Mente ikke alt så seriøst som det kommer fram i det innlegget.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Jeg spiller faktisk spore nå. Har spilt gjennom alle fasene og har den nest siste tittelen i romfasen, og spiller igjen en gang til som planteeter nå. Det er nok som mange sier her et spill man blir fort lei av. Det er ikke så mye mer å gjøre. Sivilasjons-delen burde vært litt lengre, det er den feteste delen synes jeg. Synd det er så kort. Men, noe som jeg synes er dritfet er muligheten for å lage dine egne kjøretøy og bygninger! Det er utrolig fett, har laget noen fete hus nå

Alt i alt er spore dritkult så lenge det varer! Er enda ikke lei, men kan se for meg at det blir kjedelig og spille romfasen hele tiden. Et pluss er jo at det er utrolig mange solsystemer å besøke og en helt fult av raser å besøke

Humoren i spillet er også bra, må innrømme at jeg har lol'd et par ganger
Har fått høyeste ranking på romdelen nå, og kommet meg til sentrum av galaksen for å finne ut hva som var der. Jeg vil ikke si at dette spillet har en slutt.. man kan jo prøve å ta over hele galaksen om man vil :P Men føler meg ferdig nå, selv om jeg ikke har alle medaljene/verktøyene enda. Og vet ikke om jeg gidder å spille igjennom det igjen. Kunne vært kult å prøve som plante-eter/vennlig.. men tror ikke jeg gidder.

Hadde aldri kjøpt spillet (spesielt på grunn av DRM).. har maks 1 ukes spilletid-verdi for min del. Men var gøy så lenge det varte.

Men jeg kan tenke meg at det kan være mange, mange timers moro for dem som liker slikt. Jeg ville aldri spilt mer enn en time av The Sims.. men det er jo ufattelig mange som bruker mange timer på det. Mange av dem jenter.

Men spørs om Spore vil tenne like mye på jentepopulasjonen som The Sims gjorde.. selv om jeg personlig synes konseptet er uendelig kulere.

Nå har det begynt å komme inn reviews fra rundt om kring.. så kan si at gamerankingsscoren begynner å stabilisere seg. Nå er den på 86%:
http://www.gamerankings.com/htmlpages2/926714.asp
Som vel er middels bra.

Så dere som sier dette spillet er elendig.. Vær litt mer seriøse. Selv om dere ikke likte spillet personlig betyr ikke det at det er et dårlig spill. Bare creature-editoren alene er et monumentalt mesterverk, jeg tør ikke engang tenke på hvor mye tid de må ha brukt på å programmere den delen.
Sitat av Skyfex
Så dere som sier dette spillet er elendig.. Vær litt mer seriøse. Selv om dere ikke likte spillet personlig betyr ikke det at det er et dårlig spill. Bare creature-editoren alene er et monumentalt mesterverk, jeg tør ikke engang tenke på hvor mye tid de må ha brukt på å programmere den delen.
Vis hele sitatet...
Og til dere som liker spillet.. Vær litt mer seriøse. Selv om dere likte spillet, betyr ikke det at enkeltdeler er "monumentale mesterverk".