Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 33391
Hei!
Har søkt litt rundt, men ikke funnet nøyaktig hva jeg leter etter.
Jeg har fått meg en elektrisk gitar, og lurer litt på hvor jeg skal begynne.
Har lært meg noen grep, men har ikke klart noen sanger ennå.
Er det noen som har tips til helt enkle sanger med lette grep som til og med jeg som er helt nybegynner klarer? Legg gjerne med link!
Thanks!^^
Kan du si litt om hvilken sanger du vil lære? Rock, folkesanger... etc?

http://www.chordie.com/
http://ultimate-guitar.com/

Dette er hvertfall to fine sider og finne sanger på hvis du vet hva du skal ha.

House of the rising sun er hvertfall å anbefale for nybegynnere.
Sist endret av zipp; 22. september 2007 kl. 17:09.
smoke on the water finnes noen par versjoner av den men den enkleste greier til og med jeg! grepene har jeg ikke men de finner du på nett!
Han vil lære alt så lenge han kan få spille en sang slik at han kan brife til nærmeste dame Er nyskjerrig selv jeg på noen enkle sanger på gitar. Alt fra Lisa gjekk til skolen til Enter Sandman!
Her har du noen av de råeste og enkleste sangene som finnes!
Guitar Pro 5 er ihvertfall et bra program for tabs hvis du kan det Eller vil jeg anbefale www.guitar-pro.com eller www.911tabs.com:)
Tenkte mest på rock, hva er guitar pro?
Wish You Were Here av Pink Floyd er forhåldsvis lett å lære, og høres ganske fet ut. Enkle grep vertfall. Soloen er en annen sak. også Smoke on the water som noen andre her nevnte.
Seven nation army og slikt er jo lett, kanskje for lett?
Ellers har jo the Used, Bob Dylan, NoFX, Nirvana og Ramones endel som er lette å lære.
Må nesten bare si Metallica. Enkelt, men kult. Jeg tipper du kommer til å bruke tabs, og det er forsåvidt ok i begynnelsen. Men når du begynner å bli litt bedre burde du kaste tabsene. Så tidlig som mulig. Tabs er for nabbs, bruker jeg og si Noter er akseptabelt
Masse AC/DC er enkelt, back in black osv. Smoke on the Water av Deep Purple er kul sang.

hopalong: Metallica er ikke bra for de som akkuratt har starta, blir for vanskelig hvis du faktisk har lyst til at det skal høres bra ut.
Sist endret av sauistorby; 22. september 2007 kl. 18:00.
Muligens, men jeg fikk ikke fart på sakene før jeg begynte å spille Metallica. Det var da jeg droppet tabsene også. Det var utrolig lærerikt. Mye artigere enn Lisa Gikk til Skolen.

Punk er hvertfall ikke å forakte. Det er jo bare powerchords. Om du liker musikken da så klart. Du kan jo kjøpe deg Alle Tiders Sangbok 1. Der er det masse låter, og om jeg husker rett står akkordene over. Lillebjørn Nilsen har jo også en god del bøker det ikke er så dumt å titte i.
Sist endret av hopalong; 22. september 2007 kl. 18:05.
Sitat av ThaMan
Tenkte mest på rock, hva er guitar pro?
Vis hele sitatet...

Guitar pro. Det er et program der du kan ha millionvis av tabulatorer som er en lettere versjon av noter for gitar

utenom det så er White Stripes sine sanger latterlig lette og ganske kule i tillegg
Ramones er jo lett og kult!
Blitzkrieg bop eks, tre grep, Am, D og E.
Guitar Pro er et program som spiller av tablatur, sånn at det blir lettere å holde takten og lære seg sanger. Tablatur er veldig lett å lære seg, så jeg vil anbefale deg å skaffe deg Guitar Pro 5.
Introen til Metallica - Fade to Black i noe saktere tempo
Introen til Metallica - One (samme)

Men det enkleste er å gå på et gitar nybegynnerkurs. Lærer veldig mye grunnleggende for slike kurs som er essensielt for å komme seg videre. Slik som basis-grep, akkorder og øvelser for rytme o.l.
Heh, sauistorby: Det finnes veldig mye Metallica som er svinenkelt.

Er forbauset over at ingen har nevt Black Sabbath! Paranoid, Iron Man, War Pigs, Sabbath Bloody Sabbath og Sweet Leaf er jo essensielle (og ganske enkle) sanger som enhver rockegitarist bør kunne.
Lær deg samtlige vers av Tom Dooley så har du kommet langt.
To akkorder: D og A7(eventuelt A).
Hele verden kan denne sangen, men få kan mer enn første vers.
Gitar+distortion+skranglevokal=dame på fanget in no time.
Lær deg baré grep og powercords. Kan du et av dem kan du alle flytter jo bare hendene oppover og nedover på gitaren. da kan du spille alt mellom himmel og jord
Takker alle samme! Har faktisk lært meg smoke on the water, seven nation army og iron man nå!
Gå på http://www.ultimate-guitar.com/ og søk på favoritt sangene dine.

Kom på en enkel sang, som burde vært nevnt for lenge siden: Hurt av Johnny Cash.
Sist endret av Diablo; 23. september 2007 kl. 16:26.
Også lær deg tonene på gitaren. Det er også utrolig kjekt å kunne. Jeg lærte det da faren min tegnet opp alle tonene, og jeg satt meg ned for å spille melodiene på Beatles melodier.

Gitarhals med noter

Dette er jo ikke det mest nødvendige i verden, men er utrolig greit å ha litt oversikt.
E----------------------------------------------------
B----------------------------------------------------
G--------------------------------------------------0
D-----4-----0-----4-----0-----4-----0-----4-----0
A--2-----2-----------------2-----2-----------------
E--------------3-----3-----------------3-----3-----

Må innrømme at jeg sliter med tabsene. Her er et eksempel; Metallica - One Intro.
Hvordan begynner jeg?
Sitat av ThaMan
E----------------------------------------------------
B----------------------------------------------------
G--------------------------------------------------0
D-----4-----0-----4-----0-----4-----0-----4-----0
A--2-----2-----------------2-----2-----------------
E--------------3-----3-----------------3-----3-----

Må innrømme at jeg sliter med tabsene. Her er et eksempel; Metallica - One Intro.
Hvordan begynner jeg?
Vis hele sitatet...

Les: http://guitar.about.com/library/blhowtoreadtab.htm http://www.ozmusic-central.com.au/oztabs/lesson2.html
Takk Diablo!
Sitat av ThaMan
Takker alle samme! Har faktisk lært meg smoke on the water, seven nation army og iron man nå!
Vis hele sitatet...
Tips: Ikke slutt å øv på dem. Spill det til du kan det så å si perfekt. Når du kan det helt perfekt kan du spille mens du hører på mp3 for å få tempoet helt perfekt.

Tips 2: Gjerne bruk fingerøvinger slik at du blir bedre å spille tabulatur

1-------2------3-------4------
1-------2------3-------4------
1-------2------3-------4------
1-------2------3-------4------
1-------2------3-------4------

Begynn på første bånd og flytt til neste bånd når du er oppe og til neste når du er nede osv.

Er ikke sikkert du forstod en drit
Hehe, nei, forsto ikke mye! Er det ikke sånn at når de står under hverandre skal de spilles samtidig?
Har lært meg introen til "One" nå! *stolt*
Ja er det, men har jeg forstått Blackspot riktig mener han 1, 2, 3, 4, neste streng, 1, 2, 3, 4 osv. En ganske grei øvelse som forbedrer fingerteknikken.

Kommer på ting og tang hele tiden jeg Det første jeg gjorde når jeg kjøpte meg gitar, var å lære meg bluesskjemaet. Satt meg ned med Olav Torvunds Bluesbok(elns) og det gjorde utrolige utslag. Bluesen er jo også grunnlaget for en god del av dagens musikk, så er greit å ta med seg.

Gratulerer med One Stå på videre! Ikke gi opp slik som alle kameratene mine gjorde
Sist endret av hopalong; 23. september 2007 kl. 19:53.
Å, er det så vanskelig da?
Har sett folk har snakket om noe blues-skjema, samme greiene eller?
Prøv deg på Blues skalaen. Lær deg å spillene den så raskt som mulig opp og ned. Bare du klarer det har du kommet et stykke.
Jeg vil anbefale sangen knocking on heavens door, rart at ingen har nevnt den... du kan jo spille bare grep, det er en del grep(hvis du er nybegynner) men grep er kjekke å kunne de å...

stå på, gitar er flott å kunne...
shit, det så avansert ut!
Gratulerer med el-gitar. Selv fått meg gitar igjen jeg og. "Vokste opp" med metallica, her finner du mange tabs av de: http://metallicatablature.com/
Knocking on heavens door med Guns'n roses er jo lett med enkle grep!
Sitat av ThaMan
Hehe, nei, forsto ikke mye! Er det ikke sånn at når de står under hverandre skal de spilles samtidig?
Har lært meg introen til "One" nå! *stolt*
Vis hele sitatet...
Nå er jeg også stolt av deg Nice music taste.

http://youtube.com/watch?v=LR6Wz7s4tho <- Anbefales! Jeg lærte hele soloen fra den videoen.. tar litt tid da.
O, den er fet å kunne!
Tenkt jeg skulle begynne å lære meg introen til Wish You Were Here av Pink Floyd. Den er vel ikke så vanskelig vel?
Sitat av ThaMan
shit, det så avansert ut!
Vis hele sitatet...

Her har jeg skrevet på rekkefølgen du skal spille. Blues skalaen er egentlig veldig lett, så hvis du bare setter deg ned med gitaren og øver, tviler jeg på at du vil få noen problem med å lære den. Spill først fra 1 og ned til 14, og så fra 14 og opp til 1 igjen. Gjenta til du kan den perfekt i raskt tempo.
Thanks! skal øve i kveld!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg kjøpte meg gitar selv for 4 dager siden og jeg lurer på om noen har noe forslag til noen enkle eller deler av noen Metallica sanger?

Har akkurat lært meg introen på:
One
Enter Sandman
Some Kind Of Monster
Noen som kan anbefale noen enkle spillsanger jeg kan lære meg da?
Kan spille denne ganske bra nå, det er mario themet i en ganske enkel versjon.
  • Welcome Home versene
  • Seek & Destroy er jo en klassiker
  • Diverse riff fra Call of Ktulu
  • Rhythm guitaren på Whiskey in the jar (ikke metallica, men kul nok)
  • Am I evil? (heller ikke metallica, -"-)
  • For whom the Bell Tolls er god for nybegynnere, letteste sangen til Metallica imo.
  • Leper Messiah har forholdsvis greie riff, med litt øving.
  • Orion er gøy når du først mestrer den, siden du er ny tar det tid å bli vandt til den da.

Har du nok ideer nå?
Sitat av Archj
  • Welcome Home versene
  • Seek & Destroy er jo en klassiker
  • Diverse riff fra Call of Ktulu
  • Rhythm guitaren på Whiskey in the jar (ikke metallica, men kul nok)
  • Am I evil? (heller ikke metallica, -"-)
  • For whom the Bell Tolls er god for nybegynnere, letteste sangen til Metallica imo.
  • Leper Messiah har forholdsvis greie riff, med litt øving.
  • Orion er gøy når du først mestrer den, siden du er ny tar det tid å bli vandt til den da.

Har du nok ideer nå?
Vis hele sitatet...
Ja nå har jeg mange ideèr! Totusen takk!
vil anbefale at du kjøper deg bøkene "Guitar for Dummies" og "Rockguitar for Dummies" høres litt ekstremt ut, men du får det inn med tesje, noe som kan være bra.
dessuten vil jeg anbefale å drive med øretrening ganske fort.
bare sitt å hør på en sang, en enkel en, og prøv deg frem, plutselig treffer du riktig og har lært deg den uten tabs eller noter.
▼ ... over en uke senere ... ▼
er det enklest å lære seg kassegitar, eller elektrisk gitar?
Du spiller de likt, men akustisk gitar er hardere på fingra. Vil alikevel anbefale deg å begynne med akustisk, det er verdt de 2 ukene med vonde fingre
Sitat av lanze
er det enklest å lære seg kassegitar, eller elektrisk gitar?
Vis hele sitatet...
Vel, det vanligste er å starte med kassegitar, for å så gå over til elektrisk, men det gåt nok helt fint å starte med elgitar.

Men uansett er det viktig at du lærer deg det grunnlegende først, det er helt nytteløst å starte på helt syke rockesoleoer, hvis du ikke har inne det grunnlegende.
Startet på el.gitar jeg. Klassisk gitar er ikke akkurat mye vanskeligere, men det er noe med selve gitaren som er littmer utfordrende for en noobie.

Feks halsen er normalt litt bredere og slikt.
Kassegitar
Sist endret av Kejerith; 26. november 2007 kl. 09:37.
Hvis man absolutt skal lese bøker som Kenny snakket om, så er jo Lillebjørns gitarbok et must. Der står alt du trenger å lære for å få et bra grunnlag.