Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3090
Ja, jeg vet at det med faking av id har blitt tatt opp ørten ganger før, men alltid har det vært snakk om bankkort.

Spørsmålet er om noen vet hvordan man kan gjøre litt hjemmemekking på et posten id-kort, for å endre litt på fødselsår?
skrap vekk et en del av tallet du vil endre med noe spist, så tar du en eyelander(om det skrives slik?) og justerer på tallet. Vær forsiktig! Så lar du det tørke litt, så tar du lypsyl(!) over dette og lar det tørke igjen.

Dette fant jeg og noen venniner ut av i russetiden! Funker fett
Få noen eldre til å ta ett eldre bilde av seg selv eller noen som ser venldig vanlige ut til å lage ett til deg. F.eks en kamerat i militæret som har skrellet seg og ser veldig normal ut. Da kan det være enkelt.

Dog husk at postens ID-kort ikke er særlig godt likt blandt dørvakter da de er lettere å få tak i og mindre troverdige.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Mener å huske at man kan "låne" en som er 18/20 sin fødselsattest for å levere ditt eget bilde. Da vil det stå navnet til personen som er over 18/20 men være bilde av deg, uten at du trenger å forfalske det etter du har motatt det.
Sitat av devotio
Mener å huske at man kan "låne" en som er 18/20 sin fødselsattest for å levere ditt eget bilde. Da vil det stå navnet til personen som er over 18/20 men være bilde av deg, uten at du trenger å forfalske det etter du har motatt det.
Vis hele sitatet...
Det burde jo funke fett, ja!
Hva forhindrer deg og gjøre dette med feks bank-kort, miljøkort osv?

Og et annet spørsmål, hva telles som gyldig legg utenom bankkort?
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av torsken
Og et annet spørsmål, hva telles som gyldig legg utenom bankkort?
Vis hele sitatet...
Bank kort og Førerkort. Nesten ingenting annet.
Sitat av Alphanio
Bank kort og Førerkort. Nesten ingenting annet.
Vis hele sitatet...
Ok, aldri opplevd at jeg har trengt noen av delene når jeg har kjøpt på butikker iallefall så der er ikke strenge på det der hvis de i detheletatt ahr regler på det.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Pass er vel kanskje det beste ID kortet man kan bruke. Ellers er bankkort med bilde og personnummer, førerkort og postens ID kort. Mopedførerbevis er ikke gyldig. Ingen andre er godkjent, men man kan jo alltids prøve.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Sitat av torsken
Ok, aldri opplevd at jeg har trengt noen av delene når jeg har kjøpt på butikker iallefall så der er ikke strenge på det der hvis de i detheletatt ahr regler på det.
Vis hele sitatet...

De har regler jo. Jeg har prøvd å kjøpe sigg osv med id-kortet fra skolen, månedskortet, mopedførerbevis(!) osv. Alle med bilde og fødselsdato, men de godtar det rett og slett ikke. Du må fremvise GYLDIG legg, som er førerkort, pass, bankkort og noen andre.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Spørs jo hvor det er om hva som blir ansett som gyldig legitimasjon. Om det er en liten landsbybutikk der du kommer gjennom med at du har glemt kortet, eller en eksklusiv klubb gjør stor forskjell.
luring's Avatar
Trådstarter
67 0
Sitat av torsken
Det burde jo funke fett, ja!
Hva forhindrer deg og gjøre dette med feks bank-kort, miljøkort osv?

Og et annet spørsmål, hva telles som gyldig legg utenom bankkort?
Vis hele sitatet...
Bare det at postens id-kort er det som er tilgjegnlig for meg for øyeblikket...

Flere forslag på hvordan fikse litt på postens id?

Sitat av petray
skrap vekk et en del av tallet du vil endre med noe spist, så tar du en eyelander(om det skrives slik?) og justerer på tallet. Vær forsiktig! Så lar du det tørke litt, så tar du lypsyl(!) over dette og lar det tørke igjen.

Dette fant jeg og noen venniner ut av i russetiden! Funker fett
Vis hele sitatet...
Er det bare å skrape på den øverste laget på kortet`?
Sitat av devotio
Mener å huske at man kan "låne" en som er 18/20 sin fødselsattest for å levere ditt eget bilde. Da vil det stå navnet til personen som er over 18/20 men være bilde av deg, uten at du trenger å forfalske det etter du har motatt det.
Vis hele sitatet...
dette funker finfint. gjorde det selv for noen år tilbake, og vet om folk som har gjort det i nyere tid også.
Jeg er under 18 år, går inn i en daglivarebutikk og kjøper snus, spør de om legg, viser jeg sertifikatet mitt. overraskende mange som ikke klarer å finne frem til der fødselsdatoen befinner seg. men av og til funker det ikke.

Bensinstasjoner fungerer også fett, om du har en lettsykkel som ser stor ut. (har en honda shadow med eff. anlegg, sidevesker og sissybar. alt som skal til er at du ikke ser ut som en fjortiss og er likblek i trynet, mann deg opp litt og gå inn selvsikkert. om du får et nei, så er det ikke verdens undergang. Lov å prøve.

Men om det er utesteder du er ute etter, kan det være vanskelig, har ingen erfaring med dette.

Om du har en eldre bror du ligner på, kan du jo låne bankkortet hannes. Dette kan også funke. men kommer an på personen bak kassen.

En kompis av meg var heldig med bankkortet sitt, der årstallet bak på kortet traff akkurat der det lange nummeret var trykket, slik at det så ut som at det sto 88 istedenfor 89.

Men prøv deg først på å få kjøpt uten legg eller vise legg og håpe det går bra, før du prøver å forfalske ett legg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Remien
Jeg er under 18 år, går inn i en daglivarebutikk og kjøper snus, spør de om legg, viser jeg sertifikatet mitt. overraskende mange som ikke klarer å finne frem til der fødselsdatoen befinner seg. men av og til funker det ikke.
Vis hele sitatet...
De fleste regner nok med at dersom du viser legitimasjon, så stemmer det. Hvem ville vel vist legitimasjon som ikke var gyldig for varen man kjøpte/tjenesten man ville ha/stedet man vil komme inn på?
luring's Avatar
Trådstarter
67 0
Sitat av The_WEB_KILLER
dette funker finfint. gjorde det selv for noen år tilbake, og vet om folk som har gjort det i nyere tid også.
Vis hele sitatet...
Så da må jeg på nytt gå til postkontoret og søke om et nytt kort, når jeg allerede søkt og fått et? Dessuten må ikke en av foreldrene være med?
Skjønner ikke helt...hehe
kreativ nerd
devotio's Avatar
Sitat av Jonta
Spørs jo hvor det er om hva som blir ansett som gyldig legitimasjon. Om det er en liten landsbybutikk der du kommer gjennom med at du har glemt kortet, eller en eksklusiv klubb gjør stor forskjell.
Vis hele sitatet...
Det spørs ikke, de gyldige leggene er de jeg nevnte ovenfor. Bruker du noe annet og du er under 18 og butikken blir tatt er de ille ute dersom de har godtatt et ugyldig legg.

Tror ikke du må ha med foreldre/foresatte, skal holde med fødselsattest. Kan dog være de har endret på reglene siden jeg tenkte på dette... (Jeg har ikke gjort det, men vet om flere som har.)
Sitat av luring
Er det bare å skrape på den øverste laget på kortet`?
Vis hele sitatet...
Det stemmer, men skrap det av kun der du skal skrive med eyegreia... Så tar lypsylen seg av resten etterpå!
Hva er eyelander?
Sitat av torsken
Hva er eyelander?
Vis hele sitatet...

Hehe... Sånn jenter bruker på øyne. Øverste treff på denne siden.
Forsvarets id-kort må vel tells som gyldig legitimasjon?
Sitat av lockdog
Forsvarets id-kort må vel tells som gyldig legitimasjon?
Vis hele sitatet...
Varierer det og.. Kort som er lette å få tak i og som ikke bærer særlig verdi som f.eks. postens ID-kort, forsvarets ID-kort osv er ikke særlig overbevisende da de aller fleste over 18 har mer troverdige kort.

Mitt bankkort har bilde av meg med mye lengre hår enn det jeg har nå og er ett par år gammelt. Har fått mange skeptiske blikk når jeg har vist det på polet/utesteder. Men ettersom jeg har førerkort o.l. som jeg også kan vise om de lurer går det greit. Mange ser også på hvordan du reagerer dersom de er usikkre, dersom du blir nervøs når de ser på deg vet de at det ikke er deg. Det beste tipset er å se frustrert og oppgitt ut hvis de nøler. Ikke se ned i bakken eller vekk, bare se dem i øynene som om du lurer på hva som tar så lang tid.

Edit: I utlandet kan du aldri være helt sikker. Jeg har brukt busskort (med bilde) som legg i utlandet før jeg ble 18 uten problemer, men bankkort ble en annen gang ikke godt nok. Bankkortet var på ett mer ekslusivt utested hvor de bare slapp de av oss inn som hadde lappen eller pass med. (han ene slapp inn med mopedlappen da det hadde underkskrift fra den som utleverte det og det holdt for dem..)

På buss kortet mitt het jeg forsåvidt "Tommi Skallen" men det var det ingen som brydde seg om..
Sist endret av Graps; 25. mai 2007 kl. 13:03.
master namer
elodin's Avatar
Det skal absolutt ikke være mulig å få bestilt seg Postens ID-kort ved å levere bare fødselsattest. Kan hende det var sånn for lenge siden men ..
De av dere som har klart dette, venligst si hvilket postkontor dere var hos. ()
For det andre kan jeg ikke skjønne at de folka som lager kortene godkjente det.

For å få et slikt kort må man ha gyldig legitimasjon med. Om man ikke har det så må man ta med fødselsattest og foreldre/foresatte skal være med og skrive under og vise legitimasjon.
Legitimasjonen skal føres opp, kopieres og sendes med forespørselen for ID-kortet.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Helk, jeg har venta på svar fra deg lenge .
Men så lenge jeg har Minibank kort så kan jeg få postens ID-KORT.?
master namer
elodin's Avatar
Har du gyldig minibankkort, ja. Dette vil da blir kopiert og sendt med til gutta som lager kortene for Posten. De sjekker så at legitimasjonen (bankkortet) ditt stemmer opp mot bankens register.
Navn, fødselsnummer, kontrollnummer, underskrift.
Koster noe penger og, husker ikke prisen helt .. faktisk aldri hatt en kunde som har bestilt et slikt kort.
luring's Avatar
Trådstarter
67 0
Sitat av helk
Har du gyldig minibankkort, ja. Dette vil da blir kopiert og sendt med til gutta som lager kortene for Posten. De sjekker så at legitimasjonen (bankkortet) ditt stemmer opp mot bankens register.
Navn, fødselsnummer, kontrollnummer, underskrift.
Koster noe penger og, husker ikke prisen helt .. faktisk aldri hatt en kunde som har bestilt et slikt kort.
Vis hele sitatet...
koster 250 kr om jeg ikke tar helt feil...
Pass er også gyldig leg xD

og fødselsattest
master namer
elodin's Avatar
Nei, fødselsattest alene er som sagt ikke gyldig legitimasjon.

Devotio, d'oh.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av titan768
Pass er også gyldig leg xD

og fødselsattest
Vis hele sitatet...
Tenk nå litt etter titan768. Hvordan skal du kunne bevise at det er din fødselsattest?