Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1841
God natt folkens!

Sitter å funderer på en ting her. Tror jeg har funnet den rette måten å regne ut de to siste sifferene i personnummeret, de såkalte "kontrollsifrene". Fremgangsmåten jeg bruker, er denne;

K1= Kontrollsiffer 1
Først ønsker jeg å finne Verdi 1 = V1
V1=3xD1 + 7xD2 + 6xM1 + M2 + 8xå1 + 9xå2 + 4xI1 + 5xI2 + 2xI3. Deretter deler vi V1 på 11. Tallet man da får er V1, og dette må være delig på 11. Dersom det ikke er det, legger man til 1, helt frem til man når ett tall som er deilig på 11. Dette tallet kalles ett resttall. (et tall mellom 0 og 10). Hvis resttallet er 0, er K1=0, ellers er K1 lik 11 minus dette resttallet.

Men det jeg finner ut når jeg tester ut fremgangsmåten, er at det er dette resttallet som viser seg å være K1. Altså, hvis jeg får V1=190. Jeg må legge til 8 for å få V1 til å være delig på 11. Jeg mener da at 8 = K1, og ikke (11-8)=3.

Noen som kan bekrefte/avbekrefte, evt legge ut en ny mal?

(D1, D2, M1 osv osv, er henholdsvis dato 1, dato 2, mnd1, osv osv.)
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Haha Det fantes vist en måte fra før av , Jectson-
Han skal ha respekt for å sitte opp til 03:02 for å finne en egen måte vertfall