Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  482 35211
hva er deres favoritt-band innen denne sjangeren?
liker dere best kjappe, tekniske sanger, eller sanger med skikkelig tunge riff?
kan dere nevne eksempler på låter med tunge riff?
jeg liker stort sett bare å spille det sjøl. synes ikke det er så fett å høre på, men jeg var på en konsert med satyricon en gang. det var jo helt ...tja... JÆVLIG! men pantera (r.i.p, dimebag) er jo bra.. er jo ikke helt black metal da, men jeg liker iallefall når hardcore-band spiller, og det får man skjelden på konsert. da blirre bare ståk.
In flames in flames in flames children of bodom in flames in flames
Sitat av Bobben
In flames in flames in flames children of bodom in flames in flames
Vis hele sitatet...
Dette er vel heller death metal.

Av black metal liker jeg Satyricon, Dimmu, Susperia, Immortal og noen andre. Har egentlig gått ganske lei dobbel basstromme og tunge riff, men hører på det med jevne mellomrom.
Er In Flames death metal òg nå... Har riktignok ikke hørt så mye, men forbinder death metal mer med musikk som Cannibal Corpse, Vital Remains osv...

Av black metal er Immortal, Emperor, Mayhem og Dimmu Borgir mine favoritter, selvom ikke sjangeren er den som appellerer mest til meg.
Satyricon, Vintersorg og dimmu funker bra for min del...
jeg vil ikke akkurat påstå In Flames er black, men kan ikke si noe med sikkerhet, det høres bare ikke ut som det. Min favoritt er opeth, men nyter òg innslag av burzum, enslaved, emperor, einherjer osv. Selv om enkelte av de oppramsete ikke er BM

Listepost btw?
In Flames har vel blitt karakterisert som melodiøs death metal

Forsåvidt så liker jeg Satyricon, endel dimmu borgir og Kvist. kvist er faen meg så bra at jeg får ståtiss.
Agalloch, Arch Enemy, Children of Bodom, Opeth, In Flames, Metallica, Nevermore, Pantera, Seigmenn, Slayer, Stratovarious. Selv om Smashing Pumpkins kanskje faller under Rock sjangeren vil jeg nevne det, elsker det
Hører ikke mye på black-metal, men children of bodom er tingen
cradle of filth
CoF, Dimmu, Children of Bodom, In Flames er da fine band.
Av BM går det mest i Ektomorf og Immortal for tiden..
Perished, Satyricon, litt Dimmu Borgir, og en haug av andre...

Gabbler: ja, listetråd.
Jeg må innrømme at BM er en av de tre-fire sjangerene jeg ikke får helt tak på (i tillegg til svensktopp, reggae og trance). Mitt hovedproblem er ofte den totale mangelen på rytme og bass. Jeg liker endel Satyricon og Dimmu Borgir, men bare det mest tilgjengelige. Hva burde jeg sjekke ut, som en litt enkel start til sjangeren?
Når ble Metallica, Seigmenn, Pantera, Stratovarious og Vintersorg black metal?
Mayhem - Mystiriis dom sathanas, der snakker vi krutt.


commie: lenge siden sist :P
Opeth, start med opeth. Det er en av de mere oppfinnsomme og musikalske artistene. Veldig enkelt å starte med om du søker nøkkelen.

Start med låtene:
Windowpane
the drapery falls
Deliverance
Harvest

Dette er de mykere låtene. Når du da hører på de hardere låtene etterpå fatter du det lille skuespillet og leken med stemninger.
God fornøyelse
Sitat av CrazyLegz
Når ble Metallica, Seigmenn, Pantera, Stratovarious og Vintersorg black metal?
Mayhem - Mystiriis dom sathanas, der snakker vi krutt.


commie: lenge siden sist :P
Vis hele sitatet...
Når jeg får spørsmål om ting jeg liker innenfor sjangeren strekker jeg meg som oftest litt ut på begge sider. Om du liker denne så kan det hende du liker denne (selv om den egentlig ligger i "metall" sjangeren) etc.
Men det er helt rett å si at jeg nevnte noen feile grupper.
Ikke bare black metal men..
Cradle Of Filth
Kalmah
Children of Bodom
Pantera
Dimmu Borgir
Vader
jeg liker best stone-rock, f-eks. amekdoten! det rocker..
Verdiløs mann
crimzon's Avatar
69 0
Satyricon, Mayhem, Dumme Birger, Immortal... Der har du vel de største og viktigste innen norsk balck metal? Voops! Glemte seff Dark Throne!
Av black så hører jeg bare på mine førstepressinger av Mayhem (Deathcrush og De Mysteriis Dom Sathanas), Darkthrone (A Blaze in the Northern Sky og Under a Funeral Moon) og Venom (har alt på LP (inkludert "Scandinavian Assault) men det er ikke alt som er førsteopplaget )
1. plass: Immortal.
2. plass: Immortal.
3. plass: Darkthrone (skrives i et ord).
Jeg hører som regel på band som ikke baserer seg kun på black-metal, men som kan ha innslag av det, som f.eks Pagans Mind. Jeg er ikke spesielt glad i annet en clean vokal, men Dimmu Borgir og Satyricon er spennende.
Cradle of Filth eier mest, uten tvil.
Dimmu Borgir, CoB og Susperia er også som musikk i mine ører.
In Flames er vel gjerne powermetal, eller ka?
Sitat av nas
Hører ikke mye på black-metal, men children of bodom er tingen
Vis hele sitatet...
Hva har Children of Bodom med black metal å gjøre? De spiller dårlig power metal med elendig, tilgjort, grimvokal.

Sitat av A_O-MoP
Opeth, start med opeth. Det er en av de mere oppfinnsomme og musikalske artistene. Veldig enkelt å starte med om du søker nøkkelen.

Start med låtene:
Windowpane
the drapery falls
Deliverance
Harvest

Dette er de mykere låtene. Når du da hører på de hardere låtene etterpå fatter du det lille skuespillet og leken med stemninger.
God fornøyelse
Vis hele sitatet...
Opeth er da ikke noe black metalband. De holder til i den progressive, melodiøse death metalsjangeren. Og å kalle Deliverance for en "myk" sang er nokså absurd. Den er av Mikael Åkerfeldt kategorisert blant de tre hardeste og tyngste Opethlåtene som noensinne er blitt lagt på tape.

Men for å komme til topicen:
Ulver. Bergtatt er etter min mening verdens beste black metalalbum. Og Emperor og Enslaved kommer litt etter. For uten disse hører jeg litt på Khold, Carphatian Forest, Immortal, Dissection og de tre første platene til Satyricon.
Vil si at opeth og in flames er gode startere synes jeg. Der har du det meste. Cult of Luna er også spennende. Meshugga hvis du er mer mot thras opplegget, men det er fortsatt komplisert til tider.
Khold (de to førse platene) er knall... Samma er Burzum (bortsett fra noen fæle ikke-metal utigvelser) og som mange før meg har nevnt, Satyricon. Troll EPen Trollstorm Over Nidingjuv er også temmelig bra. og Darkthrone.
DARKTHRONE

jeg liker best tunge seige riff
f.eks Quintessence og Beholding the throne of might, alle gegen alle...
Sitat av LunchBox
Vil si at opeth og in flames er gode startere synes jeg. Der har du det meste. Cult of Luna er også spennende. Meshugga hvis du er mer mot thras opplegget, men det er fortsatt komplisert til tider.
Vis hele sitatet...
Ingen av disse bandene har jo noe som helst med black metal å gjøre. For å få det klart:

Opeth: Death metal
In Flames: Nu-metal (det gamle går under death metalbegrepet)
Cult of Luna: Progressiv doom metal
Meshuggah: Teknisk, progressiv, thrash, death metal. (Eller noe sånt) :P

Om man vil starte med black metal kan man jo begynne med noe som faktisk er black metal. Og er man ikke fullt så fan av kun hard riffing vil jeg si at Ulvers Bergtatt er det ideelle startsalbumet. En herlig fusjon av akustiske, vakre, stemningsfulle partier og rå black metal. Det ble releaset her for en god stund siden.
Sist endret av seigman; 12. februar 2005 kl. 16:40.
Mange som nevner band i andre sjangere enn black-metal her.

Min favoritt på dette området er Enslaved. Hør "Below The Lights"-albumet. Herlig

Og hele metall-perioden til Ulver er obligatorisk! "Bergtatt" er muligens det beste albumet i sjangeren.
Sist endret av Gilgamesj; 12. februar 2005 kl. 16:43. Grunn: Hvordan kunne jeg glemme Ulver?
Herre... så mye krig om det. Jeg mener da In Flames går under kategorien Melodisk black metal, i vært fall det nye.
hør på Pig Destroyer, ikke akkurat black metal mere grindcore"ish" men det har noen fete riff, bryter sangene helt ned til reineste pantera riffene
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hm.. vet ikke helt hva som er hva, kaller bare alt for "metal"..

Min yngre bror påstod at Meshuggah var nu-metal, da ga jeg opp :P

angående tunge riff. meshuggah - rational gaze

men hører på:
In flames
Meshuggah
Cradle of filth
Pantera
Machine head
Thrice
Soilwork
Sentenced
Sitat av Bobben
Herre... så mye krig om det. Jeg mener da In Flames går under kategorien Melodisk black metal, i vært fall det nye.
Vis hele sitatet...

HAHAHA! Også "ihvert fall det nye" da. Det nye er så nu-metalish man kan få det. Ca. "Jeg mener selv at den første skiva til Pelle Parrafins Bøljeband er den første skikkelig harde trash-metallskiva." Ser du poenget? Mener du at det er _du_ som definerer sjangeren?

Og Enslaveds Below the Lights er for øvrig mitt favorittblack metalalbum etter Bergtatt. Det er så gjennomført genialt.

Pacifist: Pig Destroyer er genialt, men som du sier, mye mer grindcore enn black metal. Og definitivt mer core enn metal, i alle fall.
Sist endret av seigman; 12. februar 2005 kl. 18:49.
Sitat av seigman
Mener du at det er _du_ som definerer sjangeren?
Vis hele sitatet...
Hva med deg da? Er det _du_ som definerer sjangeren?

Jeg er heller ikke enig i at InFlames er nu-metal. Det er ihvertfall ikke black, men heller ikke nu.
Ligger - etter min mening - mer i industriell trash/speed land, eller noe...men hvorfor gidde definere i det uendelige?

InFlames er bra. Pantera er bra. Sepultura var bra. Soilwork er bra...men ingenting av det er black.

Hva med å poste black her, og gi faen i resten?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
A_O-MoP: Tror ikke jeg ville kalt verken Metallica, Pantera eller Stratovarious heller under black metal...

Har aldri hatt særlig sansen for black metal.. De første platene til Opeth passer vel godt inn i sjangeren, og jeg har hørt mye på Opeth, men mest på de siste platene, som må sies å være mer prog enn black.

Angående diskusjonen om hva som er black og hva som er death har jeg oppfatningen at overgangen er ganske flytende, og ofte har mer med innholdet i tekstene enn med hvordan det faktisk høres ut.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hva er black da? seriøst... altså har noen ei side som definerer black metal?
Immortal | De har både raske sanger og sanger med tunge riff
Satyricon | Stort sett raske sanger
Gamle dimmu borgir | Satan!
Chaosbreed | Rask
liker Dimmu Borgir, Enslaved, In Flames, Children of bodom, Immortal (synd de splitta) Pantera, og kongen av metal : Opeth
Glemte children of boddom og craddle of filth
Så kommer jo noen metal band som Iron Maiden, Immortal, Rhapsody, MEtallica, Accept, +++
Metal:
Black Sabbath (7. JULI I SPEKTRUM!)
Children of Bodom
Satyricon
Immortal
Katatonia
Blackmore / Rainbow
Uriah Heep
Deep Purple

+ mye mer
Mange som skriver opp band fra helt feil sjanger her....
Men av mine favoritter kommer Emperor, Windir, Nargaroth og Burzum høyt oppe på listen. jeg har vanskelig for å finne ord som kan definere en spesiell musikkart, men at bandene har et satanistisk, mørkt eller viking-inspirert image er så absolutt ikke nok til å falle under kategorien. Det er heller ikke litt skriking i mikrofonen, eller å bruke distorta gitarer.
Sitat av John B
Metal:
Black Sabbath (7. JULI I SPEKTRUM!)
Children of Bodom
Satyricon
Immortal
Katatonia
Blackmore / Rainbow
Uriah Heep
Deep Purple


+ mye mer
Vis hele sitatet...
Ærlig talt, hva har disse med black metal å gjøre? Black Sabbath er da ikke noe black metalband, men de var i hvert fall en nokså stor inspirasjonskilde for heavymetalband som kom på 80tallet. Uriah Heep og Rainbow spilte jo en slags progrock. De eneste bandene i den listen som faktisk har noe til felles med black metalsjangeren er Satyricon og Immortal. Katatonia spilte en nokså dyster og blytung doom metal før, men den har de kuttet ut og spiller nå vakker, melankolsk metal. Children of Bodom er power metal og de tre siste går under kategorien 70tallsrock. Ca.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
men herregud da! black-metal er tung, mørk, dyster og "møkkete" musikk. med morbide, satanistiske, middelalderske eller antikristelige tekster. med en helt spesiell feeling over seg som du ikke finner noe annet sted. noen band som Dimmu Borgir velger å "fake" denne feelingen ved hjelp av synth. Andre band som satyricon eksprimenterer mer. er du ute etter god BM bør du sjekke ut Mayhem - de mysteriis dom sathanas albumet eller Immortal. alt av Immortal er bra etter min mening. Satyricon er også verdt å sjekke ut. Burzum også hvis du ser bort ifra det nyeste.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Fear Factory..Slayer..circle of dead children(egentlig forjævlig men litt kult)..!In Flames!..
Immortal (liker One By One, Beyond the North Waves og Tyrants noe helt ekstremt, har hørt mye på Sons of Northern Darkness plata i det siste ;p)

Carpathian Forest er sjefs
Mayhem
Darkthrone
Einherjer
Emperor
Isengard
Behemoth
Burzum <3 (Dunkelheit)
Kampfar
Kvist
Thyrfing
osv.

Orker ikke liste mer ;p
Kan ikke si jeg liker blackmetal i det hele tatt. Bare Satyricon.
Sitat av N3m3sis
Cradle of Filth eier mest, uten tvil.
Dimmu Borgir, CoB og Susperia er også som musikk i mine ører.
In Flames er vel gjerne powermetal, eller ka?
Vis hele sitatet...
In Flames er ikke Powermetal!
Det er faen ikke Black Metal heller