Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3235
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei freaks. Lurer på hvilken sjargong ungdommen bruker om rusmidler nå om dagen. Da jeg var ung brukte folk å si blaze/fyre/paffe om det å røyke cannabis. Har fått med meg at dagens unge benytter seg av uttrykket smæcke om overnevnte aktivitet.

Kunne dere hjulpet en gammel traver med å holde seg oppdatert? Vil være til hjelp i arbeidet å vite hva ungdommene snakker om.

På forhånd takk.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ikke politi. Har kontaktflate med brukergruppen i jobben.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Et annet ord kan være riche. Egentlig så er det ikke "ordspesifikt" liksom.. må bare skjønne det. I "gjengen" min så sier man forskjellige ting hele tia. Smoche smiche smache pache .. lol ..
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Akkurat hva en politimann ville sagt.
Vis hele sitatet...
Det har vært snut innom her i flere forskjellige ærender mange ganger gjennom årenes løp, men jeg tror ikke de sitter her å spør etter hva slags slæng ungdommen bruker om å fyre. Snuten som er på gata plukker nok opp slæng og trender andre steder fra. Det høres mer ut som et klassisk spørsmål fra en sosialarbeider eller lignende.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det har vært snut innom her i flere forskjellige ærender mange ganger gjennom årenes løp, men jeg tror ikke de sitter her å spør etter hva slags slæng ungdommen bruker om å fyre. Snuten som er på gata plukker nok opp slæng og trender andre steder fra. Det høres mer ut som et klassisk spørsmål fra en sosialarbeider eller lignende.
Vis hele sitatet...
Jobber innen sosialt arbeid
Den som bare er der
Varierer ekstremt mye rundt om kring. i mitt "miljø" blir som regel alt sagt rett ut uten slang.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jobber innen sosialt arbeid
Vis hele sitatet...
Det gjør politiet og. Tror ikke du er det derimot, ikke at det spiller noen rolle. Uansett - ser ikke grunnen til interessen selv i jobbsammenheng? Annet enn at foreldre, politi og fagfolk skal kunne plukke opp slikt ved å se på meldinger eller høre slike ord i en samtale, ønsker ikke å hjelpe hvis det er det som er tanken. Kan du forklare grunnen?
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Marriese Vis innlegg
Det gjør politiet og. Tror ikke du er det derimot, ikke at det spiller noen rolle. Uansett - ser ikke grunnen til interessen selv i jobbsammenheng? Annet enn at foreldre, politi og fagfolk skal kunne plukke opp slikt ved å se på meldinger eller høre slike ord i en samtale, ønsker ikke å hjelpe hvis det er det som er tanken. Kan du forklare grunnen?
Vis hele sitatet...
I korte trekk så handler det om relasjonbygging med ungdom som allerede befinner seg i en behandlingsinstutisjon. Tanken er at det kan være til hjelp å snakke samme "språk" som ungdommen og således ikke bli sett på som enda en av de fjerne voksne.
Anonym bruker
"Mulig Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Man sier vell fortsatt ikke så mye mer enn blaze, fyre eller puffe. Iallefall ikke i min omgangskrets.
Blomzterkasse
Paranoide mennesker! Spiller det noen rolle om han hadde vært politi då. De er nok godt oppdatert uansett. Subb blir ofte kalt nebb. Flis er vel gammalt men hører det fortsatt.
Det der med slang er veldig lokasjons basert, men det er noen uttrykk som fortsatt er internasjonale, sånnne som alle. skjønner uansett. Så ja, det har nok mye å si hvor i landet du holder til hvilken slang som brukes.
Anbefaler den siste revejakta for noen av de mer grunnleggende.
Har forresten inntrykk av at jo lenger du har vært i gamet, dessto mindre slang bruker du. Men det er mulig jeg tar feil.
Du må presisere hvor du bor. Slang er ikke nasjonalt, heller svært lokalt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I korte trekk så handler det om relasjonbygging med ungdom som allerede befinner seg i en behandlingsinstutisjon. Tanken er at det kan være til hjelp å snakke samme "språk" som ungdommen og således ikke bli sett på som enda en av de fjerne voksne.
Vis hele sitatet...
Aha. Okay. I de miljøene jeg har vært i så er det som oftest "Å fyre" som blir brukt, kommer jo selvsagt av på hva slags rusmiddel det er snakk om - og spesielt hvor man er og hvem man er med. Varierer veldig
Anonym bruker
"Fattig Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slang varierer fra sted til sted. Jeg er 20 år gammel her bruker vi begreper som "blaze, puffe, ta en jonas/jonny, eller bare røyke hasj liksom." Sosiolekter varierer jo fra sted til sted, mens noen ord som blaze, vil være kjent over hele landet.
Tror det spørs mest på hvilken type rusmiddel du tenker på..jeg har 10 forskjellige slængord på hvert rusmiddel. La oss si du snakker om hasjis...der heter det bønne...reef..keef...røyk..stash...blunt...puffpuff..blaze.. fyrings etcetc Det er utroooolig mange forskjellige "kodeord" på det. Også er det 10 nye om du mener kokain eller amfetamin osv Vi er ikke redd for om du er Politi eller sosial arbeider eller hvilken stilling du står i...Dette er ett informativt forum såvidt jeg har forstått og her får du nok ærlige svar uansett
Sist endret av Aaren; 27. mai 2018 kl. 01:24.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takker for responsen. Holder til på Østlandet så slæng fra Oslo og omegn er vel hva jeg er ute etter.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
bærum her,
smæke (minst brukt), tette, og trekke er mest brukt om å røyke. evt fyre
bønne, brunt (b), klump (mindre mengde) om hasj
grønt (g), weed om marijuana
"shit" er fellesbetegnelse for cannabis
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sier for det meste 'piffe' eller 'blaze' her i Bergen når vi skal røyke. Kodeordet til hasj er G - uttales som en vanlig g og ikke "gee". Cannabis kaller vi for grønning, noe som jeg regner med nesten hele Norge gjør.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sier for det meste 'piffe' eller 'blaze' her i Bergen når vi skal røyke. Kodeordet til hasj er G - uttales som en vanlig g og ikke "gee". Cannabis kaller vi for grønning, noe som jeg regner med nesten hele Norge gjør.
Vis hele sitatet...
Cannabis er navnet på planta... både weed og hasj er cannabis... og folk sier vel heller G for grønt og B for brunt..
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Cannabis er navnet på planta... både weed og hasj er cannabis... og folk sier vel heller G for grønt og B for brunt..
Vis hele sitatet...
Cannabis er navnet på planten, helt riktig.

Weed og hasj stammer fra den samme planten, men og si at det ikke finnes forskjeller mellom dem er feil. Hasj blir laget av trichomes/keef'en fra den kvinnelige cannabis planten - et slags biprodukt sammenlignet med weed.

Muligens noen sier G for grønt og B for brunt, ikke vet jeg. Svarte TS sitt spørsmål. Ha en fin dag...