Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3429
Natt til 17 august ble det utførte kantslåing (kantslått) her jeg bor langs Fylkesvei 359. Desverre klarte maskina å knuse båten min så den ikke
er brukbar mer. se bilder





jeg lurer på hvem jeg skal kontakte ang dette, hvem er ansvarlige for skadene på båten? hvem person, avdeling kontakter jeg? eller hvordan går jeg fram med dette?
Eier du tomta?
Regner med det er kommunen/fylket som har ansvar, men hvorfor oppbevarer du båten din i grøfta (i langt gress)?
Fylkesvei = fylke , kanskje ?

Hvem eier grunnen der båten lå da ?
Fylket skal du kontakte, da videreformidler de spørsmålet til entrepenør eller du får vite hvem som har ansvaret og hvem du skal kontakte.
Men tror du ikke når frem da kantslått er noe man må gjøre for å ha god sikt og forbygge viltpåkjørsler.

I tillegg kommer kravet om at ting ikke skal ligg 7 meter inntil vei( måles fra midten tror jeg, kanskje andre regler for fylkesvei), mange bønder som får pes pga rundballene sine
Trådstarter
båten ble satt på land fordi jeg ikke har tenkt å bruke den mer i år.
der båten ligger er kommunen sin eiendom tror jeg. men det er fylkesvei. vi har brygge 2 meter unna, brygga å båten har ligget der i over 30år å det har aldri vært noen problemer eller spørsmål ang det.
båten er veldig godt synlig fra veien, bildene lyver litt. det ser ut som båten ligger gjemt i gresset men det gjør den ikke, gresset dekket ikke båten eller skjuler den. veien ligger 1 til 2 meter over båten i høydeforskjell å fra en stor hjullaster ser du båten fra 100 meters avstand veldig lett. forstår heller ikke vitsen med å klippe da gresset her ikke hindrer noe sikt. hadde forstått hvis det var trær der. å i tillegg hvorfor slå gress helt ved vannkanten
IT-Konsulent
Mtp. at båten ligger på kommunal eiendom, uten at det foreligger en avtale om det, så tror jeg du stiller i en dårlig sak om skadevolder spør om hvorfor den lå der.. Lykke til, men ville ikke satset pengene mine på at du kom noen vei med dette.
Trådstarter
så fordi båten ikke ligger på min eiendom kan jeg regne hele båten å saken som død?

Trodde ikke folk kunne knuse istykker å ødelegge andre folks eiendeler å ikke stå til ansvar for det.

Så nå må jeg låne/leie tilhenger bruke masse tid å kjøre den på søppelfyllinga å betale 200kr der for å bli kvitt den.

Jippi jeg må bruke tid å penger for å bli kvitt den, pluss at jeg mista båten jeg var gla i. uten 1kr i kompensasjon av noen?
Kjipt

Sist endret av plater; 18. august 2017 kl. 11:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Limited edition
Moff's Avatar
Forstår at dette oppleves som kjipt, men du kan jo snu situasjonen; hva om en komplett fremmed hadde lagt fra seg en båt på plenen din, og du hadde kommet i skade for å ødelegge den når du skulle klippe gresset? Hadde du ikke blitt forholdsvis sur hvis du måtte betale eieren av båten for skaden? Den ligger på din tomt uten noen avtale, og du har ingen måte å kontakte vedkommende på for å gi beskjed om at den må flyttes. Det er i prinsippet ingen forskjell på om det er en privat eiendom eller om det er kommunen sin; eiendom er eiendom.

Nå antar jeg at du ikke hadde noen avtale med kommunen og at det heller ikke fantes noen enkel måte å kontakte deg på da vegvesenet skulle klippe gresset.

Jeg ville selv forsøkt å få erstatning, men jeg hadde samtidig ikke hadde noen store forhåpninger. (Maskinføreren har garantert ikke gjort dette med vilje heller; man risikerer ikke å skade en maskin til flere millioner bare for å være kjip.)
Området langs vannet der er nok noe kommunen kan ha gjort for å tilrettelegge for aktivitet for innbyggerene, ikke for at en skal kunne legge båten sin der mellom hver gang den er i bruk. Hva om alle hadde gjort det?
IT-Konsulent
Sitat av plater Vis innlegg
så fordi båten ikke ligger på min eiendom kan jeg regne hele båten å saken som død?

Trodde ikke folk kunne knuse istykker å ødelegge andre folks eiendeler å ikke stå til ansvar for det.

Så nå må jeg låne/leie tilhenger bruke masse tid å kjøre den på søppelfyllinga å betale 200kr der for å bli kvitt den.

Jippi jeg må bruke tid å penger for å bli kvitt den, pluss at jeg mista båten jeg var gla i. uten 1kr i kompensasjon av noen?
Kjipt

Vis hele sitatet...
Du har satt igjen en båt på en eiendom du har ingen bruksrett på. Du kan alltids bare la den ligge der, kommunen vet jo ikke at det er du som har gjort det, men er også regnet som forsøpling vil jeg tro.

Men for all del, prøv å få erstaning av båten.
Dette er akkurat som med parkering. Folk tar deg for gitt at de kan sette fra seg bil på 2t hvorsomhelst på annenmanns/offentlig eiendom og blir like overrasket hver gang de får bot.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Her er en liten oppdatering.
Mesta har tatt på seg alt ansvar
Jeg kunne velge mellom penger eller ny båt, jeg valgte en helt ny båt.
Total prisen på den nye båten er 15000kr
De skulle også hente og levere den ødelagte båten på dems regning
Dette endte bra, de tok ansvar å ordna opp.
Det tok meg 2 telefonsamtaler å litt ventetid.
Så hvis andre har opplevd noe sånt så ikke nøl med å klage
Im mr happy today!

Det at det var så mye klager i år i media hjalp nok litt også
https://www.nrk.no/telemark/meide-ne...ren-1.13648315
Sist endret av plater; 1. september 2017 kl. 15:57.
Supert!!! Det er slikt det skal være, ta ansvar og gjør opp for seg. Stort pluss til Mesta