Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4137
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har det siste året begynt å bruke moderat mengde hasj. Røyker kanskje to ganger i uka. Merker jeg begynner å bli litt glemsk, glemmer ord, faller litt ut av samtaler osv. Kjenner også at jeg er ekstremt rolig og avslappet til det meste som måtte møte meg i hverdagen. Rett og slett litt careface. Det er deilig å ikke kjenne på angst lengre, men ja. Jeg har rett og slett blitt litt kort og care.

Noen flere? Merker dog at om jeg tar to uker med pause feks, så er jeg tilbake igjen og hukommelsen tar seg opp. Stokker ikke like mye på ord osv.
Må medgi at det er derfor jeg sluttet å røyke. Jeg innså under en syretur hvor sykt negativt hasj påvirker livet mitt generelt. Null følelser, null energi og en lei tendens til å gi faen i avtaler/komme alt for sent.
Riktig nok valgte jeg hasj som en enkel løsning for tankeflukt og tankene tok meg alltid igjen når jeg var tom for tjall. Når jeg omsider sluttet, kom kjipe "ubearbeidede" ting fra flere år tilbake, rett tilbake i hodet igjen og jeg har brukt utrolig mye tid og energi på å "fikse" psyken på ordentlig vis igjen. Det at hasj hemmer følelser var også noe som beit meg i ræva, i den forstand at jeg ikke gråt over ting som burde gråtes over og derfor alltid gikk med et konstant "trykk" av sorg og sinne i kroppen. Dette igjen førte til et økt rusbehov og mere hasj en jeg hadde råd til.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Men hvordan kan jeg bruke hasj slik at det kun er "helsefremmende" ? Jeg føler som sagt ikke på angst lengre og har blitt mer selvsikker, og dette er mye av grunnen til at det har blitt en ukentlig rutine.
Har røyket så og si daglig de siste 5 årene med småpauser på en ukes tid iblant, kan ikke si jeg har merket noe til det du nevner her.
Men hasj påvirker alle forskjellig, noen blir slik du nevner og andre blir ikke det.
Eneste grunnen for at jeg slutta å ta benzo en gang i uka var pga hukommelse. Uten skikkelig hukommelse er livet meningsløst. Klarer ikke beskrive eller forklare hvorfor det er så viktig, men det er jo det som er historien i livet ditt. Noe av det eneste du hele tiden tar med deg gjennom livet. Forstår ikke hvorfor det bare er jeg som setter så stor pris på det. Hasj virker også negativt på hukommelsen og jeg fatter ikke hvorfor det er så sinnsykt mange som har det som nr. 1 favoritt rusmiddel som det "ikke er noe vondt med".
Husk at det kan være du som tror at man blir sånn av å røyke hasj. Hvordan klarer du egentlig å merke forskjell? Kan det egentlig måles? Men igjen, hvis du merker forskjell over tid så er det absolutt lurt å ta det seriøst. Alle er forskjellige, så kanskje det funker slik for deg.

Synes to ganger i uken høres ganske greit ut. Du kan jo prøve å røyke to ganger i uka en uke, og så ta en pause på en uke eller to og se om det hjelper. Du må jo nesten ta en pause for å se om hukommelsen blir bedre. Pauser generelt er bra for å beholde magien ved cannabis.

Selv har jeg merket det samme som du sier. Men så slutter jeg og det vedvarer. Når jeg tenker meg om, har jeg vel egentlig alltid vært litt sånn at jeg kan glemme hva jeg skulle si. De problemene du beskriver skjer også hos folk som ikke røyker.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men hvordan kan jeg bruke hasj slik at det kun er "helsefremmende" ? Jeg føler som sagt ikke på angst lengre og har blitt mer selvsikker, og dette er mye av grunnen til at det har blitt en ukentlig rutine.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at et vettug bruk av hasj vil være å behandle det som et psykedelika. Altså maks en eller to ganger pr mnd. Da holder du hasjen ute av hverdagen og toleransen, samt de negative ettervirkningene, på et ikke-eksisterende nivå. Det viktigste er at du fikser livet generelt og at hasj ikke er en årsak til at ting går til helvete.

Vær ærlig med deg selv i forhold til hvordan hasj påvirker deg. Kjenner du innerst inne at du hadde fungert bedre uten thc i systemet, så anbefaler jeg deg å lytte til deg selv.
Sist endret av Person_navn; 6. april 2017 kl. 13:07.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Husk at det kan være du som tror at man blir sånn av å røyke hasj. Hvordan klarer du egentlig å merke forskjell? Kan det egentlig måles? Men igjen, hvis du merker forskjell over tid så er det absolutt lurt å ta det seriøst. Alle er forskjellige, så kanskje det funker slik for deg.

Synes to ganger i uken høres ganske greit ut. Du kan jo prøve å røyke to ganger i uka en uke, og så ta en pause på en uke eller to og se om det hjelper. Du må jo nesten ta en pause for å se om hukommelsen blir bedre. Pauser generelt er bra for å beholde magien ved cannabis.

Selv har jeg merket det samme som du sier. Men så slutter jeg og det vedvarer. Når jeg tenker meg om, har jeg vel egentlig alltid vært litt sånn at jeg kan glemme hva jeg skulle si. De problemene du beskriver skjer også hos folk som ikke røyker.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, blir man oppmerksom på det vil man også oppleve det. Men det er jo også testet at cannabis har disse effektene hos folk, i veldig varierende grad. Jeg vet også at en del stonere kan lukte ut andre stonere ut ifra nært ingenting. Man merker bare at det der, det er en stoner. Så er det ofte det. Og det er gjerne basert på den stoner-personligheten weeden ofte gir deg. Litt apatisk, litt glemsk, og en del andre uforklarligheter som en gjerne opplever ved stonere.

Jeg tror det påvirker folk forskjellig, men det å bli apatisk og glemsk er nok absolutt et resultat av cannabisen. Selv blir jeg uhorvelig lat av cannabis, hver tanke på å gjøre noe produktivt blir undertrykt.
Nå skal det nå også sies at hasj gir deg en mer softasliter effect enn det pot ville ha gjort. Har ikke bare med indica/sativa og gjøre det har jo noe med å gjøre at hasj i bunn og grunn er et extract som da er mer potent enn pot. Sånn som jeg og veldig mange andre opplever det er når man røyker hasj blir man som oftest giddeslaus om man røyker i perioder. Pot derimot pleier som regel og ha en veldig motsatt effekt (med mindre det er en veldig potent indica) når jeg røyker hasj i lange perioder så er det sjeldent jeg i det hele tatt forlater huset, men når jeg røyker pot så blir jeg mer aktiv, har sikkelig lyst til og gå ut å gjøre ting sånn som å treffe folk, bevege meg i natur eller bare sitte å fiske til jeg får monstertorsken på kroken. Skjønner hva du mener med ''careface'' men tror det rett og sletten skjer fordi hasj er for potent for deg.
Sitat av xtyranthl Vis innlegg
Nå skal det nå også sies at hasj gir deg en mer softasliter effect enn det pot ville ha gjort. Har ikke bare med indica/sativa og gjøre det har jo noe med å gjøre at hasj i bunn og grunn er et extract som da er mer potent enn pot. Sånn som jeg og veldig mange andre opplever det er når man røyker hasj blir man som oftest giddeslaus om man røyker i perioder. Pot derimot pleier som regel og ha en veldig motsatt effekt (med mindre det er en veldig potent indica) når jeg røyker hasj i lange perioder så er det sjeldent jeg i det hele tatt forlater huset, men når jeg røyker pot så blir jeg mer aktiv, har sikkelig lyst til og gå ut å gjøre ting sånn som å treffe folk, bevege meg i natur eller bare sitte å fiske til jeg får monstertorsken på kroken. Skjønner hva du mener med ''careface'' men tror det rett og sletten skjer fordi hasj er for potent for deg.
Vis hele sitatet...
Vel, nå er ikke hasj mer potent en nugs. Forskjellen du snakker om kan forklares med psykologiske fenomener eller strainforskjeller.
Sist endret av Relevant; 6. april 2017 kl. 15:59.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Litt apatisk, litt glemsk, og en del andre uforklarligheter som en gjerne opplever ved stonere.
Vis hele sitatet...
Er du ikke litt vel stereotypisk nå?

Sitat av Relevant Vis innlegg

Jeg tror det påvirker folk forskjellig, men det å bli apatisk og glemsk er nok absolutt et resultat av cannabisen. Selv blir jeg uhorvelig lat av cannabis, hver tanke på å gjøre noe produktivt blir undertrykt.
Vis hele sitatet...
Hva du eller kompiser opplever er anekdoter og følgelig irrelevant for hva andre kan oppleve.

Jeg sier ikke at jeg vet at det ufarlig mtp korttidsminnet, men det er heller ingen som vet at det skader korttidsminnet. Forskningen går begge veier, og man er usikker. Korrelasjon er ikke kausalitet.

Sitat av https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11576028
At days 0, 1, and 7, current heavy users scored significantly below control subjects on recall of word lists, and this deficit was associated with users' urinary 11-nor-9-carboxy-Delta9-tetrahydrocannabinol concentrations at study entry. By day 28, however, there were virtually no significant differences among the groups on any of the test results, and no significant associations between cumulative lifetime cannabis use and test scores.
Vis hele sitatet...
Er man konsekvent ved å kun røyke etter at dagligdagse gjøremål og skole/arbeid er ferdig så vil jeg trekke en analogi mellom cannabisrøyking og det å ta seg en pils eller spille World Of Warcraft for å stresse ned lit. Selvsfølgelig blir man avslappet og glad av å røyke weed. Problematikken oppstår når folk velger å bli fjern for å unnslippe eller fortrenge problemer og hverdagslige gjøremål.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Er du ikke litt vel stereotypisk nå?
Vis hele sitatet...
Jeg har enda til gode å møte stonere (altså daglig-røykere) som ikke er apatiske, energiløse og glemske.

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Hva du eller kompiser opplever er anekdoter og følgelig irrelevant for hva andre kan oppleve.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det irrelevant for hva andre kan oppleve? Mulig det er irrelevant for din del, men for andre som ikke har så mye erfaring med Cannabis, må det jo være relevant for de å ha andres erfaringer å sammenlikne med.

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Jeg sier ikke at jeg vet at det ufarlig mtp korttidsminnet, men det er heller ingen som vet at det skader korttidsminnet. Forskningen går begge veier, og man er usikker. Korrelasjon er ikke kausalitet.
Vis hele sitatet...
Vel, det er sånn jeg forstår det, påvist at Cannabis reduserer kortidshukommelsen i den akkutte rusfasen. Det betyr jo ikke at det er permanent, men om du går rundt kronisk stein så er det jo logisk at kortidshukommelsen får lide.

Et forsøk gjort på rotter:

The results provided evidence that both acute and chronic administration of THC affected working-memory in the radial arm maze test, although it did not interfere with the general cues of the task (reference memory). Chronic drug effects on memory were reversible after prolonged abstinence
Vis hele sitatet...
http://www.drugandalcoholdependence....abstract?cc=y=

Short-Term Effects
In low doses, marijuana produces:

Poor memory and ability to learn
Difficulty in thinking and solving problems
Poor muscle coordination and judgment
Short attention span
Dangerous driving behavior
Altered sense of time and space
Food cravings
Vis hele sitatet...
www2.courtinfo.ca.gov/stopteendui/teens/resources/substances/marijuana/short-and-long-term-effects.cfm#content

(prøvde å finne andre kilder en rustelefonen og norsk propaganda)
Sist endret av Person_navn; 7. april 2017 kl. 21:13.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Er du ikke litt vel stereotypisk nå?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg sier ikke at alle har alle disse trekkene, jeg sier dette er trekk en gjerne finner hos mennesker som røyker mye cannabis. At det kan ha en innvirkning på mennesker i den retningen er vel strengt tatt ikke et sjokk om en er i miljøet.

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Hva du eller kompiser opplever er anekdoter og følgelig irrelevant for hva andre kan oppleve.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg vel strengt tatt ikke påstått noe som helst eller implisert at dette er noe annet en anekdoter og mine personlige observasjoner?

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Jeg sier ikke at jeg vet at det ufarlig mtp korttidsminnet, men det er heller ingen som vet at det skader korttidsminnet. Forskningen går begge veier, og man er usikker. Korrelasjon er ikke kausalitet.
Vis hele sitatet...
Her må du fylle meg inn. Jeg har ikke på noen måte antydet at cannabis skader korttidsminnet.