Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2459
Er nok litt sent ute med denne saken, men tenkte å få noen innspill. Nå har skattedirektoratet bestemt seg for at Bitcoins må skattelegges siden det her i norge skal være et formueobjekt"Skattedirektoratet mener bitcoins er et formuesobjekt, og skatteloven bestemmer at gevinst ved salg av formuesobjekter er skattepliktig inntekt". De vil også innføre moms på alle varer man kjøper, slik at norge tar en liten del av bitcoinsene dine når du kjøper ting. Ergo alt av kjøp og salg vil ikke lenger være anonym. Som tar bort hele meningen av bitcoins.

Vil det ikke bli store problemer for dem, når bitcoins rett og slett er laget for å være anonym?

De har nok sine muligheter for å finne fram til hvem som har det uansett.

Link til saken: Her
Å skattlegge transaksjoner innad i systemet vil nok være vanskelig, men når det kommer til veksling iform av av minibanker eller vanlige exchanges så vil det alltid ligge et spor her. Men man vil vel alltids klare å snike seg unna om man virkelig vil, selv om man da tar en kalkulert risiko mhp. straffeskatt og/eller annen forfølgelse.
Tipper dette er mer for å kunne ta de som bruker BitCoins til ulovlige aktiviteter, enn å skattlegge bitcoins generelt. Mafiabossene blir jo stort sett tatt for skattesnusk - ikke drap og dop.
Wow, virkelig? Betale skatt av fortjeneste slik som med aksjer er greit nok, men moms??? Dette var virkelig et steg i feil retning.

Vil tro dette bare fører til at flere unnlater å opplyse om sine bitcoins.

Som det står i artikkelen er det til syvende og sist domstolene som får siste ord i saken hvis noen nekter å føye seg. Hadde i så fall blitt veldig spennende å se
Nyfødt
Mesias's Avatar
Trådstarter
Sitat av nikita Vis innlegg
Tipper dette er mer for å kunne ta de som bruker BitCoins til ulovlige aktiviteter, enn å skattlegge bitcoins generelt. Mafiabossene blir jo stort sett tatt for skattesnusk - ikke drap og dop.
Vis hele sitatet...
Sant nok det, men tror faktisk de tenker mer på penger enn å ta kriminelle. Desverre går Norge som regel med tanke på pengene først.
Tankegangen til Skattedirektoraket er som følgende:

http://bildr.no/image/aEhQS0FV.jpeg
Sist endret av prenix; 4. desember 2013 kl. 13:01.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Hva gjelder skattespørsmålet ved gevinst på bitcoins, så tror jeg at prinsipputtalelsen er riktig. For det første er det vanskelig å presse bitcoins under ordlyden "utenlandsk betalingsmiddel" etter sktl. § 9-3 (1) b. Ordlyden syntes tvert om å knytte seg til annet lands valuta, eller betalingsmiddel som trer i stede for slik valuta f.eks. reisesjekker. Om man så skulle si at bitcons er et slikt betalingsmiddel, må det også være til "personlig forbruk". De som skaffer seg bitcoins for å spekulere, kan ikke sies å ha skaffet seg de til personlig forbruk, men heller som en kapitalinvestering som man forventer seg avkastning på. På samme måte som med aksjer, må dette også være skattepliktig. De som driver med dette i større omfang, vil også være i grenseland for å drive med virksomhet. Det er likevel et spørsmål som kan være åpent for tolkning.

Avgiftsspørsmålet er imidlertid mer tvilsomt. Det heter i mval. § 3-6, at "[o]msetning og formidling av finansielle tjenester er unntatt fra loven, herunder" omsetning av "gyldige betalingsmidler" jf. bokstav d. Det er vist til i prinsipputtalelsen (USKD-2013-47) at bitcoins ikke omfattes av hva som er slike betalingsmidler. Det er likevel en for snever tolkning. Det er klart at bestemmelsen ikke begrenser seg til de opplistede unntak, men at det må gjøres en mer helhetlig vurdering om bitcoins er en "finansielle tjeneste". Selv om det skulle falle utenfor hva man vanligvis kaller valuta, vil det være så nært knyttet opp til dette at det vil være unaturlig å karakterisere det som noe annet.

Et annet spørsmål er håndhevingen av mva.-plikten. Det er etter mval. § 11-3 (2) "tilbyder som er nevnt i § 2-1 tredje ledd [som skal] beregne og betale merverdiavgift". Det er altså ikke opp til forbrukeren å beregne eller betale mva.

Siste ord er neppe sagt, og administrative uttalelser har generelt liten vekt. Dette er prinsipielle spørsmål, og man vil nok se noen tilfeller med straffesanksjoner gjennom tilleggsskatt utover i neste år. Det kan da fort ende opp med straffesaker, og det ville ikke forbause meg at det er noe Høyesterett må ta tak i. Mest ryddig hadde det vel vært om lovgiver tok tak i spørsmålet og gav eksplisitt hjemmel.

Personlig mener jeg at det bør være skatteplikt, men med unntak for mva.
Skattefuten er på ville veier - Bitcoin er penger.
Sist jeg sjekket var det ikke plagsomt med skatt på penger.
Hverken ved inflasjon eller deflasjon. (Inflasjon er jo skatt :-)
Det er vel bare å lage et selskap i et annet land, og drive transaksjoner og alt mulig igjennom det? Så kan man kjøpe ting av verdi i det landet, og ta ut penger sådan. Eller noe i den duren.

Jeg syns forøvrig det er riktig å skattlegge det. Men det sier også sitt om hvor legitimt dette er i ferd med å bli. Alikevel syns jeg det er et luftslott og pyramidespill. Når de største investorene trekker seg ut, vil hele greia kollapse og de som kom sist inn vil tape alle pengene sine.

Det kan hende det er lenge til det skjer, i og med at det nok er mange som biter på enda. Jeg har en liten følelse av at det enda er mulig å tjene penger på dette. Men risikoen er for stor. Hvordan kan man sikre seg mot at bitcoins ikke vil stige i verdi? Hva er indisiene på at bitcoins vil stige i verdi?
Sist endret av Taurean; 7. desember 2013 kl. 03:03.
Det store spørsmålet er jo hvordan myndighetene har tenkt å håndheve denne loven, kryptografisk sett så skal det jo være umulig å knekke krypteringen som brukes i dette nettverket og dermed umulig å spore. Dem har jo null mulighet til å holde kontroll på salg og kjøp av forskjellige tjenester, produkter.

Eneste metoden er vel når man veksler bitcoins til kroner.

Nå har jeg ikkje satt meg inn verken systemet rundt bitcoins eller cipheren som brukes så kan dermed si lite om sikkerheten på dette, men etter det jeg har lest og hørt så skal det være totalt umulig å spore.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er vel bare å lage et selskap i et annet land, og drive transaksjoner og alt mulig igjennom det? Så kan man kjøpe ting av verdi i det landet, og ta ut penger sådan. Eller noe i den duren.
Vis hele sitatet...
Norge har skatteavtaler med andre land og avtaler om informasjonsutveksling. Driver du et lovlig selskap, vil dette bli rapportert tilbake til Norge. Når det er du som styrer selskapet fra Norge, er selskapet hjemmehørende her, og derfor skattepliktig på samme vilkår som alle andre norske selskap.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg syns forøvrig det er riktig å skattlegge det. Men det sier også sitt om hvor legitimt dette er i ferd med å bli.
Vis hele sitatet...
Striptease er både skattepliktig og mva.-pliktig, det sier litt om hvor legitimt er. Er ganske sikker på at prostitusjon også er skattepliktig.



Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det store spørsmålet er jo hvordan myndighetene har tenkt å håndheve denne loven, kryptografisk sett så skal det jo være umulig å knekke krypteringen som brukes i dette nettverket og dermed umulig å spore. Dem har jo null mulighet til å holde kontroll på salg og kjøp av forskjellige tjenester, produkter.

Eneste metoden er vel når man veksler bitcoins til kroner.
Vis hele sitatet...
Inntektsskatten utløses først ved realisasjon, dvs. salg. Formuesskatt er likevel aktuelt. Får du penger på konto fra utlandet, rapporteres nok det til myndighetene. Om du også
Sitat av Delusional Vis innlegg
Norge har skatteavtaler med andre land og avtaler om informasjonsutveksling. Driver du et lovlig selskap, vil dette bli rapportert tilbake til Norge. Når det er du som styrer selskapet fra Norge, er selskapet hjemmehørende her, og derfor skattepliktig på samme vilkår som alle andre norske selskap.


Striptease er både skattepliktig og mva.-pliktig, det sier litt om hvor legitimt er. Er ganske sikker på at prostitusjon også er skattepliktig.



Inntektsskatten utløses først ved realisasjon, dvs. salg. Formuesskatt er likevel aktuelt. Får du penger på konto fra utlandet, rapporteres nok det til myndighetene. Om du også
Vis hele sitatet...
Hva om hvis man bor og drifter virksomheten i et annet land (ALT foregår der) - Men man er Norsk statsborger? Man tar ikke ut lønn i Norge og holder verdiene i det aktuelle landet?
very impotent freak
Delusional's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva om hvis man bor og drifter virksomheten i et annet land (ALT foregår der) - Men man er Norsk statsborger? Man tar ikke ut lønn i Norge og holder verdiene i det aktuelle landet?
Vis hele sitatet...
Selskapet skatter da til det andre landet. Virksomheter, må ofte skatte for alt av inntekt. Så da er du nok like langt. Men du er, som person, skattepliktig til Norge en tid etter utflytning. Alt avhengig om Norge har skattavtale med landet eller ikke. Mitt råd er å bli i Norge. Skatten på kapitalinntekt er ikke så gale som privatperson dvs. 28%.
Sitat av Delusional Vis innlegg
Selskapet skatter da til det andre landet. Virksomheter, må ofte skatte for alt av inntekt. Så da er du nok like langt. Men du er, som person, skattepliktig til Norge en tid etter utflytning. Alt avhengig om Norge har skattavtale med landet eller ikke. Mitt råd er å bli i Norge. Skatten på kapitalinntekt er ikke så gale som privatperson dvs. 28%.
Vis hele sitatet...
Hvis man er mangemillionær og investerer i selskaper i mange forskjellige land, og er med på å skape forretninger og verdier i andre land, hva er det mest riktige økonomisk å gjøre hvis dette går bra?

Det er vel en grunn til at ryktet om å holde et selskap, eller tilhørighet (ikke vet jeg) i andre land for å unngå høy skatt, er et godt økonomisk valg? Hvorfor skal man skatte 28% til Norge hvis man kan unngå det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det store spørsmålet er jo hvordan myndighetene har tenkt å håndheve denne loven, kryptografisk sett så skal det jo være umulig å knekke krypteringen som brukes i dette nettverket og dermed umulig å spore.
Vis hele sitatet...
Bitcoins er ikkje laga for å vere umogeleg å spore. Tvert imot vil jo alle transaksjoner vere tilgjengelege for alle som gidd å lese. Du kan studere blokkene her, og på den måten finne ut kva adresser som har sendt og motteke kor mykje.
Sist endret av vidarlo; 8. desember 2013 kl. 03:20.