Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 7304
Lørdag kveld skulle vi til et sted å kjøpe røyk. Jeg hadde drukket og tenkte at kompisen min som ikke hadde drukket og ikke hadde lappen kunne kjøre i og med at jeg var full. Vi kræsjet og fikk bilen hjem på egenhånd. når politiet kom hjem til meg der bilen sto var en annen kompis der som tok på seg skylden for å ha kjørt bilen og mistet lappen pga. han sa at han sladda og for at vi brøyt meldeplikten. men har man ikke bare meldeplikt når det er personskade? og det er vell ikke lov til å avhøre personer som tydelig er i sjokk?

Men spørsmålet er egentlig, hvordan straff kommer jeg til å få når jeg skal inn til politiet og innrømme at det var jeg som lånte bort bilen til en som ikke har lappen mens jeg satt på?
Uansett hvordan du vrir på dette så kommer du ikke unna straff, så bil lappen din er mistet og du må være et geni får og få den tilbake.
Kan jo selvfølgelig si at det var jeg som kjørte. skal inn til avhør om ca 3-6 uker. noen som vet hvor lenge alkohol vises på blodprøve?
Dere får lik straffeskyld, hvordan strafferammene er vet jeg dog ikke.

Blodprøve vises ikke veldig lenge på blodprøve. Når jeg var inne viste andre blodprøve 0.2 promille mindre en halvtime etter
jaok, for jeg skal ikke inn til avhør før om 3-6 uker så da har de ingen bevis på at jeg hadde drukket.
du kan slippe unna da ja... med mindre politimannen tok alkotest på alle dere hos deg?
det ble ikke tatt noen alkotest av noen. selv ikke han som sa han kjørte.

men er det mulighet for at jeg får mindre straff hvis jeg sier at jeg var skikkelig drita og lånte bort bilen? tror nok det blir at vi sier at det var han som kjørte bilen og jeg lånte den bort i og med at det 2 stk til som satt i bilen som må ha med foreldre på avhør.
Sitat av J Press Vis innlegg
det ble ikke tatt noen alkotest av noen. selv ikke han som sa han kjørte.

men er det mulighet for at jeg får mindre straff hvis jeg sier at jeg var skikkelig drita og lånte bort bilen? tror nok det blir at vi sier at det var han som kjørte bilen og jeg lånte den bort i og med at det 2 stk til som satt i bilen som må ha med foreldre på avhør.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe unnskylding at du var litt full eller dritings kan vel egentlig bare bli værre for deg hvis du sier noe sånt .
Kan hende at du mister lappen med fare for fyllekjøring hvis du framstår at du ikke veit hva du gjør i fylla .

Husk å nekt på det dere ikke vil fortelle . De vill ikke hjelpe men straffe dere .
Takk, dette hjelper litt. Noen som vet strafferammene?
I ytterste konsekvens kan du straffes for fyllekjøring - basert på regelverket rundt øvelseskjøring kan du fortsatt anses som fører av bilen selv om du ikke sitter bak rattet. Da er normal straff 21 dagers fengsel, 2 år uten førerkort og halvannen månedslønn i bot.

Det beste ville antagelig være om du har noen med lappen som var edru, i motsatt fall ligger nok du og sjåføren dårlig an uansett. Dere kan kanskje få en redusert straff basert på at det ikke var tatt blodprøver/promilletest, men dersom dere fremstår som åpenbart beruset vil dere antagelig havne rundt minstestraffen uansett.
Lov eller ikke.

Tenk heller på den dårlige samvittigheten du sitter igjen med når personen krasjer og dreper 2-3 personer, men overlever selv.
Nå er det ikke det som er tilfelle.
Uten å sjekke tror jeg å kjøre uten lappen er rundt 6 måneder utsettelse på lappen om du erkjenner at det var du som kjørte bilen... Og du har rett angående meldeplikt, politiet skal tilkalles om det er personskade og ellers ikke... Det lureste jeg annser du kan gjøre i dette tilfelle er vel å innrømme din bilkjøring så kompisen din får lappen tilbake? Om ikke er dere bare 2 som ikke kan kjøre istedet for 1?
For å låne vekk bilen til en edru kar uten lappen vil man kunne få 5-10000 i bot.
Angående meldeplikt fikk jeg dette spørsmålet i Desember i fjor på teoriprøven.
Da fikk jeg korrekt for at meldeplikt gjelder kun ved personskader eller større materielle skader.

Så antar at det stemmer.
Om bilen er såpass skadet at det går under "større materielle skader", har dere brutt meldeplikten, ja..
Sitat av J Press Vis innlegg
Lørdag kveld skulle vi til et sted å kjøpe røyk. Jeg hadde drukket og tenkte at kompisen min som ikke hadde drukket og ikke hadde lappen kunne kjøre i og med at jeg var full. Vi kræsjet og fikk bilen hjem på egenhånd. når politiet kom hjem til meg der bilen sto var en annen kompis der som tok på seg skylden for å ha kjørt bilen og mistet lappen pga. han sa at han sladda og for at vi brøyt meldeplikten. men har man ikke bare meldeplikt når det er personskade? og det er vell ikke lov til å avhøre personer som tydelig er i sjokk?

Men spørsmålet er egentlig, hvordan straff kommer jeg til å få når jeg skal inn til politiet og innrømme at det var jeg som lånte bort bilen til en som ikke har lappen mens jeg satt på?
Vis hele sitatet...
Så om jeg forstår rett? Dere var tre? Du, som har lappen men hadde drukket, kamerat 1 som ikke hadde lappen og ikke hadde drukket, og kamerat 2 som ikke var med men som har lappen og ikke hadde drukket når politiet kom?

Det var ingen personskade, ingen "hit-n-run", ingen påviselig alkoholbruk under kjøring (sett fra politiets side) og ingen som kjøre uten lappen (så vidt politet vet)? Ser ikke helt hva som er straffbart her, sett fra politiets ståsted.
Om du er flink å prate for deg, og dere tenker litt gjennom hva dere skal si på evt. avhør ser jeg ikke hvordan det er mulig at dere skal kunne straffes for en slike episode. Om dere kræsjet og bilen var kjørbar etterpå skjønner jeg ikke problemet, om Politiet begynner å tyne dere på det hadde jeg villa skaffa en advokat på flekken, alle kan være uheldig å kjøre ut av veien, det kom en hund løpende etc? De har ingen bevis? Ingen vitner? Dere er 3 stk med samme forklaring. ^^

Jeg synes det er bedre å la en som ikke har sertifikatet, som kan å kjøre, faktisk kjører. Enn om en som er dritings med lappen skal kjøre. Det er min mening i allefall. Men dere skulle i utgangspunktet latt bilen stå.
Kan forklare alt litt bedre.

Det er 5 personer med i bildet:
Meg(Full)
Kompis1 (Ikke full, men hadde tatt noen øl. Men stabil)
Jente1 (full)
Jente2 (full)
Alle de over satt i bilen når vi kjørte ut.

Kompis2( ikke full)


Meg, kompis1, jente1og2 var hos meg. Vi skulle ha røyk på en resturant ikke langt unna 2-4 km ca. Vi fant ut at kompis1 som var mest stabil og som kan kjøre bil fra før burde kjøre sånn at det ble minst mulig farlig. Så kjørte vi veldig fint, lå under fartsgrensa hele veien. På vei hjem er det et sted der de holder på med veiarbeid og har kappa asfalten og det er bare grus der så vi fant ut at det var lurt å få litt hjulspinn der. Det resulterte at vi havnet I grøfta på andre siden av veien.

Jeg og kompis1 sendte jentene hjem sånn at vi slapp alt maset fra de I og med at begge de gråt og har aldri vært med på noen lik situasjon. Noe jeg og kompis1 har vært endel ganger sammen. Så kom det endel personer dit. Kompis2 kom å møtte oss og kjørte meg hjem I og med at det var min bil og jeg var heeelt drita. Så han ble hos meg sammen med jentene mens kompis1 og noen andre vi kjenner tauet bilen hjem til meg. Bilen ble ganske mye skadet. Den var ikke kjørbar etterpå I og med at bunnpanna ble ødelagt. Stort sett alt I fronten må byttes.

Når bilen var tauet hjem til meg og alle på lista over var hos meg så kom politiet ca 1,5 time etter vi hadde kommet hjem. Vi kom frem til at kompis2 kjørte bilen. Det var en haste løsning mens politet gikk oppover innkjørselen min. kompis1 gikk å gjemte seg og vi andre byttet rett og slett plass på kompis 1 og 2 I historien vi sa til politiet. Så presterte kompis2 å si at han hadde sladdet med vilje. Og mistet lappen pga det og at vi brøyt meldeplikten. (Men vi har jo ikke meldeplikt når ingen ble skadet. Og politiet har heller ikke lov til å avhøre personer som er I tydelig sjokk)

Men det som er saken er at jeg skal melde meg til politet å si sannheten fordi jeg ikke gidder at kompis2 skal miste lappen pga. Jeg har driti meg ut og lånt bort bilen. Så det jeg egentlig lurer på er straffen jeg kommer til å få?

Har allerede 45 dager betinget fengsel på rullebladet som jeg fortsatt har prøvetid på så forventer ikke å slippe fengsel.
Når kompis 2 tok på seg skylden da politiet kom til stedet, vil ikke bli værre for han om du sier at det var du som gjorde det? Personlig synes jeg det er drøyt at de tok lappen hans, men kan hende han får tilbake lappen tilbake om du tar på deg skylden, kan være lurt å si at du var edru og prøve å smiske deg til å få en bot.

Men, du har lurt på hvor mye straff du kan få i hele tråden, noen gi han et ca svar da. Jeg vet dessverre ikke det.
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Men, du har lurt på hvor mye straff du kan få i hele tråden, noen gi han et ca svar da. Jeg vet dessverre ikke det.
Vis hele sitatet...
Ca. 2 år fengsel og Ca. 10k bot? ca.
Dette går under Vegtrafikkloven § 17, 2. ledd. I straffebudet skriver lovgiver følgende: Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller med fengsel inntil ett år, dersom forholdet ikke går inn under strengere straffebud. Dermed tror jeg du risikerer bot.

Dessuten står det noe om i hvilke omstendigheter kjøringen foregikk, om det var mye trafikk, hva slags vei o.l.

Kan anbefale Lovdata.no, men da må du vite hvilken lov forholdet går under.
Vær helt ærlig og si sånn som det er! Ærlighet varer lengst.
Får enda mere straff om du sitter i avhør å kødder og døm finner ut at du ikke snakker sant!
Så en eller annen dust prøvde å få frem at jeg kommer til å få 2 år fengsel... Når det er folk som blir dømt 4 år for drap så er det helt på tryne å prøve å si at man får 2 år fengsel for å låne bort bilen til en som er under 18

KP og kjempemasse takk til karma81

Da har jeg vell egentlig fått svar på det jeg trengte Takk så mye
Så lenge dere ikke kjørte i veldig trafikkert område så skal det være formildene. Dette var vel ikke i Oslo?

Det spiller ingen rolle om vedkommende var under 18 år, det som teller er om du visste/burde vite om han hadde førerkort eller ikke. Derimot kan det stille seg annerledes om du visste at han var full og lånte bort bilen, da slike forhold skal straffes strengere enn om vedkommende bare manglet lappen.
Var på landet.

han var ikke full.
Det er vell ikke tilfeldigvis Nesodden det er snakk om her ?
Rart det at jeg sier at det var på landet, også kommer du opp med nesodden.... tja det var vell det
Sitat av J Press Vis innlegg
Rart det at jeg sier at det var på landet, også kommer du opp med nesodden.... tja det var vell det
Vis hele sitatet...
Er fra nesodden sjæl, gikk forbi dere :P
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Vær kompis og ta skylda. Det var du som lånte bort bilen, ikke la en av kompisene dine ta på seg skylda.
Si det var du som kjørte bilen og nekt på at du var berusa, om de ikke tok noen test har de heller ingen bevis på dette.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Vær kompis og ta skylda. Det var du som lånte bort bilen, ikke la en av kompisene dine ta på seg skylda.
Si det var du som kjørte bilen og nekt på at du var berusa, om de ikke tok noen test har de heller ingen bevis på dette.
Vis hele sitatet...
Tar selvfølgelig skylden for det jeg har gjort, men tar jo ikke skylda for at han kjørte bilen. Det blir litt for dumt.

Sitat av Kladdebok Vis innlegg
Er fra nesodden sjæl, gikk forbi dere :P
Vis hele sitatet...

Artig, var neppe der da. Ble relativt for sent hjem av de andre som kom dit fordi de trodde jeg hadde kjørt og jeg var betydelig beruset.