Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 22786
hei

Som tittelen sier så var jeg innom en nettside og fant en AK47 "kopi"

http://www.pentagon.no/denix-ak-47-m...582-c-415.aspx

Ganske hardcore haha, men regner ikke med at den er funksjonell? Altså hvis jeg skaffer kuler så kan jeg fyre løs?

Stod heller ingenting om aldersgrenser og sånn såå.. wtf?

Noen som veit noe?
Det er nok et blombert våpen for samling. Er dessuten ikke lov å selge helautomat over disk så vidt jeg vet, så du kan ikke kjøpe noen rounds og leke GTA
Sist endret av mo3; 29. mars 2011 kl. 23:26.
Regner med det er en replika; altså, du kan ikke fyre løs, selv om du skaffer kuler
Du tror at det selges våpenkopier av helautomatiske våpen i Norge, hvor du "kun" kan gå til anskaffelse av ammo og så fyre løs på gata? Med den våpenpolitikken som føres her til lands?
Sist endret av Dibsent; 29. mars 2011 kl. 23:28.
Trådstarter
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Du tror at det selges våpenkopier av helautomatiske våpen i Norge, hvor du "kun" kan gå til anskaffelse av ammo og så fyre løs på gata? Med den våpenpolitikken som føres her til lands?
Vis hele sitatet...
Jeg sa jeg regna meg at det ikke gikk

Men synd da! Hadde tenkt å bestille meg en og kjøpe noen kuler på ebay og leke litt GTA på byen til helga..

Men tilbake til saken, var rimelig sikker på at det var en plombert kopi
Ville bare vite om noen var sikre, og forresten så så den ganske nice ut, til pynt liksom.
hehe hvis du får bestillt den så kommer den nokk aldri inn i norge . du må nok søke hos politiet om å få lov til noe sånt , hvis du skal ha en plombert en. hvsi du ska ha en som virker så er det bare å glemme .
Det er en kopi av et våpen, den kan ikke fyres med og er bygget slik at du ikke kan gjøre den om slik at du kan skyte. Du kan fint kjøpe våpen kopier, og plomberte våpen uten noen form for jaktbevis eller våpenkort, ofte er det heller ikke aldersgrense. Husker det første plomberte våpenet jeg kjøpte var en plombert ppk, kjøpte vel den i en alder av 8 på en antikk messe.

Jeg er ofte selv i butikken og kjenner eier godt, tror han har 16 års aldersgrense på kopiene.
Men er det en ekte kopi eller en amerikansk ak47 kopi altså 5,56 og ikke 7,62 ?
Sist endret av DrHoffman2; 29. mars 2011 kl. 23:38.
Tviler egentlig på at det er en autentisk kalasjnikov...
Det er sikkert en glofiried softgun..
Sitat av DrHoffman2 Vis innlegg
Men er det en ekte kopi eller en amerikansk ak47 kopi altså 5,56 og ikke 7,62 ?
Vis hele sitatet...
uhm, Alle AK-47 er 7,62. AK-101/102 er 5,56 NATO. Izhmash/Kalashnikov sluttet ikke akkurat med utviklingen selv om de lagte en god utgave.

Den våpenkopien er en kopi av en AKS-47, ikke en AK-47.
http://www.pentagon.no/ekte-og-kopi-vapen-c-415-1.aspx Står at det er 18års aldersgrense når jeg trykker inn der ivertfall.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Du kan, med MYE tid, gjøre om en sånn til et fungerende våpen, men dem indre mekanismen er kun laget for å si klikk, og heller ikke for å passe til vanlige deler, så du ville blitt nødt til å lage og feste løp og bolt, for så å KANSKJE få av et skudd før mekanismen går i stykker.
Trådstarter
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Du kan, med MYE tid, gjøre om en sånn til et fungerende våpen, men dem indre mekanismen er kun laget for å si klikk, og heller ikke for å passe til vanlige deler, så du ville blitt nødt til å lage og feste løp og bolt, for så å KANSKJE få av et skudd før mekanismen går i stykker.
Vis hele sitatet...

Haha
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Du kan, med MYE tid, gjøre om en sånn til et fungerende våpen, men dem indre mekanismen er kun laget for å si klikk, og heller ikke for å passe til vanlige deler, så du ville blitt nødt til å lage og feste løp og bolt, for så å KANSKJE få av et skudd før mekanismen går i stykker.
Vis hele sitatet...
Nok til og drepe en person om det er formålet
Om du skal drepe noen ved å skyte med en sånn en vil jeg heller si at du har bedre lykke med å bruke det som slagvåpen.
Denne kan ikke bygges om til en funksjonell kopi uten god hjelp av en våpensmed og samtlige deler måtte nok byttes for å få det til. Så du må omtrent bygge en AK fra bunnen av da. Utifra prisen på den vil jeg tro dette bare er en pyntegjenstand.
Sitat av knutmoore Vis innlegg
Nok til og drepe en person om det er formålet
Vis hele sitatet...
Og deg selv. Seriøst, det finnes enklere måter å drepe noen enn å bygge om en kopi til å avfyre ekte skudd.
Sitat av DrHoffman2 Vis innlegg
hehe hvis du får bestillt den så kommer den nokk aldri inn i norge . ...
Vis hele sitatet...
hehe hva tror du .no står for i domenenavnet?

Hint: Pentagon Army A/S har butikk i Storgata 37, midt i Oslo sentrum.
Sitat av The-kid Vis innlegg
Og deg selv. Seriøst, det finnes enklere måter å drepe noen enn å bygge om en kopi til å avfyre ekte skudd.
Vis hele sitatet...
Ja, sant det
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noen som vet om noen flere nettsider som selger slike replica våpen?
Sitat av meitemark Vis innlegg
uhm, Alle AK-47 er 7,62. AK-101/102 er 5,56 NATO. Izhmash/Kalashnikov sluttet ikke akkurat med utviklingen selv om de lagte en god utgave.

Den våpenkopien er en kopi av en AKS-47, ikke en AK-47.
Vis hele sitatet...
Og original AK`en hadde vel 7.62x39 og ikke 7.62x51 som NATO ammuninsjonsstandarden er?
Surfa litt rundt på den samme nettsiden og fant noen plomberte våpner. Hva vil det si egentlig? At de har støpt igjen løpet?
Sitat av olavXO Vis innlegg
Og original AK`en hadde vel 7.62x39 og ikke 7.62x51 som NATO ammuninsjonsstandarden er?
Vis hele sitatet...
AK-47 spiser 7.62x39
AK-74 spiser 5.54x39
Og noen idiotiske versjoner spiser 5.56x45.
EDIT: Og VELDIG få spiser 7.62x54R
Sist endret av DikkeDikk; 18. februar 2012 kl. 16:30.
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
AK-47 spiser 7.62x39
AK-74 spiser 5.54x39
Og noen idiotiske versjoner spiser 5.56x45.
EDIT: Og VELDIG få spiser 7.62x54R
Vis hele sitatet...
Jeg også har "hørt" det der, men har ikke funnet noen OK bekreftelse på det enda.
Har du en kilde til å backe up det?
Sitat av olavXO Vis innlegg
Jeg også har "hørt" det der, men har ikke funnet noen OK bekreftelse på det enda.
Har du en kilde til å backe up det?
Vis hele sitatet...
Seriøst? Dette er basic AK-historie.

Men siden du insisterer AK-47, AK-74, AK-101 og AK i 7.62x54R
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Du kan, med MYE tid, gjøre om en sånn til et fungerende våpen, men dem indre mekanismen er kun laget for å si klikk, og heller ikke for å passe til vanlige deler, så du ville blitt nødt til å lage og feste løp og bolt, for så å KANSKJE få av et skudd før mekanismen går i stykker.
Vis hele sitatet...
LOL! du skulle nesten hatt ett kp for den der

INGEN av delene eller noe av materialet på den kopien ville tålt og bli skutt med.

For ikke og snakke ALLE delene som IKKE er på en replika.

Sitat av Taywe Vis innlegg
Surfa litt rundt på den samme nettsiden og fant noen plomberte våpner. Hva vil det si egentlig? At de har støpt igjen løpet?
Vis hele sitatet...
Ja det og.
Rytmesnekker
om du skal ha en ekte, hel-automatisk får du vel ta deg en tur på deepweb...
Sitat av Niilas Vis innlegg
om du skal ha en ekte, hel-automatisk får du vel ta deg en tur på deepweb...
Vis hele sitatet...
Som om det blir å hjelpe.
Skal du ha deg et ekte hel-automat våpen, ta deg en tur til den russiske slummen.
Våpenkopier laget av Denix er laget av sink og tåler ikke å bli skutt med.
Sist endret av Eiol; 18. februar 2012 kl. 17:07.
Jasså. Kunne tenk meg den med helkolbe jeg, syntes den er litt fetere ^^,

Skal også være svært god hvis du klarer å skyte med en replika.. hehe
Her er AK'en http://www.youtube.com/watch?v=kLGZrtgAPmA og http://www.youtube.com/watch?v=6xJD5...eature=related

Har selv denne Colt 1911 pistolen laget av Denix http://www.youtube.com/watch?v=jg-Ph...eature=related
Den kan ta 9mm patroner i magasinet men ikke i kammeret.
Sist endret av Lil J; 18. februar 2012 kl. 17:16.
Tror du de selger en ekte AK på nettet i Norge?

På siden du linker til står det "våpenkopier" med stor blå skrift. Dette er en replika og kan selvfølgelig ikke brukes til å skyte med. Det er heller ikke mulig å bygge den om da hele dritten hadde sprengt ved første skudd. Jeg tror man kan ta ladegrep, ta ut magasin osv. på disse.
Sitat av vikZz Vis innlegg
hei

Som tittelen sier så var jeg innom en nettside og fant en AK47 "kopi"

http://www.pentagon.no/denix-ak-47-m...582-c-415.aspx

Ganske hardcore haha, men regner ikke med at den er funksjonell? Altså hvis jeg skaffer kuler så kan jeg fyre løs?

Stod heller ingenting om aldersgrenser og sånn såå.. wtf?

Noen som veit noe?
Vis hele sitatet...
gjør det den lovlige veien istedet så kan du få håndvåpen eller ect..meld deg inn i en pistolklubb om du ønsker å skyte,vent 6mnd så kan du kjøpe deg en glock for 5 tusen
Kjenner en russer som skulle ha 2 flasker vodka for 4 AK47, som jeg måtte hente i kirkenes
Jeg har en bekjent som klarte og bygge om replika, den funker også helt fint så lenge han eide den.
Det endte med at han ble nervevrak og ga et anonymt tips til politiet om hvor den var eller noe
Hvis du virkelig er keen på en ekte AK-47 eller andre ting, ta deg en helgetur til Murmansk og snakk med noen lokale på en skyteklubb. Har du 10-15 000 ordner de sikkert noe goodies for deg mer en gjerne. Eller så kan du kjøpe via det såkalte ''hidden wiki'', men orker ikke gå nærmere inn på dette nå. Kjenner noen som kjøpte en full auto hagle der oppe, renner over av våpen, en AK47 skal du ikke lete lenge etter hvis du kan snakke for deg.

POENG: Alt går hvis du leter lenge nok, men det betyr ikke at det er lov eller at du jeg anbefaler deg til å gjøre det.
Sist endret av Heisenberg1; 19. februar 2012 kl. 21:22.
Jeg kjøpte en AK-replika som jeg har benyttet som prop i forbindelse med studio-shoots.
Feks som her: http://photos.modelmayhem.com/photos...42ec656d6a.jpg

For det første, så er det ikke løpet hult, det er ingen "inngang" fra magasin og inn til der sluttstykket kunne ha vært. det finnes inget sluttstykke heller for den saks skyld.

Det går an å fjerne magasinet, ta avtrekk, samt demontere replikaen til en viss grad. Vekt og balanse skal vistnok være lik en ekte AK. Forøvrig er det en del slark i magasinet (magasinet er ikke hult, så det er ikke mulig å putte noen patroner inn i det).

En replika er altså "likt" rent kosmetisk og vektmessig, ellers er det ubrukelig som våpen pga tingene nevnt over, samt at legeringene som er benyttet, ikke egner seg for avfyring, dersom du mot alle odds skulle klare å gjøre det om til et "skytbart" våpen. I bestefall hadde du fått løpsspreng, i verste fall, hadde hele avfyringsmekanismen og et evt sluttstykke blitt sprengt til helv

Et (godkjent) plombert våpen, skal være fri for sluttstykke og man har tettet løpet gjennom å sveise inn propper. Dersom man klarer å få et plombert våpen i stand igjen, er det ikke korrekt plombert. Et (godkjent) plombert våpen er per definisjon gjort ubrukelig og er ødelagt.

I alle tilfeller er det ulovlig å vifte med disse våpnene i det offentlige rom (i og med at de faktisk ser ut som ekte våpen). Selv bruker jeg kun replika-AK'en jeg kjøpte i studio, eller på veldig skjermede locations. Replikaen er pakket inn inntil det blir benyttet og pakkes så ned igjen etter bruk.

Mener at jeg kjøpte min fra Top Secret eller noe liknende (var en norsk nettbutikk).

Jeg ville ALDRI vurdert å kjøpe et ekte våpen (hva F** skal dere med det?). Tror det er ganske saftige straffer for å være i besittelse av ulovlige våpen generelt og sikkert automatvåpen spesielt.
Sist endret av znapper; 21. februar 2012 kl. 10:48.
Takk freak. Svidde akkurat av 1200 spenn på den sida.
Ak'en med folding stock kostet 300,- mindre på top secret, har ikke sjekket andre priser og om de er generelt billigere dog

http://www.topsecret.no/ds_product_i...roducts_id=922
Sist endret av znapper; 21. februar 2012 kl. 13:43.
Sitat av znapper Vis innlegg
Et (godkjent) plombert våpen, skal være fri for sluttstykke og man har tettet løpet gjennom å sveise inn propper. Dersom man klarer å få et plombert våpen i stand igjen, er det ikke korrekt plombert.
Vis hele sitatet...
Ett plombert våpen(Pistol/rifle) skal ikke være fri for sluttstykke, men sluttstykker skal være skråslipt. I tillegg skal det være bolt igjennom kammeret. Revolvere skal ha bolt igjennom løpet og tenn-nålen skal være slipt bort.
Det står i bunnen av siden at det er ekte kopierte våpen.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Du kan, med MYE tid, gjøre om en sånn til et fungerende våpen, men dem indre mekanismen er kun laget for å si klikk, og heller ikke for å passe til vanlige deler, så du ville blitt nødt til å lage og feste løp og bolt, for så å KANSKJE få av et skudd før mekanismen går i stykker.
Vis hele sitatet...
hehe ... jeg tror det enkleste er å lage fra scratch. Denne siden har manualer på hvordan du går fram:

http://www.thehomegunsmith.com/

Du finner en rekke liknende designs om du googler "homemade smg" og "p.a luty". Mannen bak, P.A Luty, ble kastet i et sort fangehull for å lage denne nettsiden. En på flashback i sverige drev med dette prosjektet også og skrev om det der, han raidet av politiet.

Disse manualene gjør det så enkelt som det er mulig å få gjort det og du kan bruke utstyr de fleste har hjemme i garasjen, men hold kjeft hvis du planlegger å faktisk gjøre det. Dette er IKKE USA så VÆR FORSIKTIG. Dette er KUN ment som informasjon!!!

Pakistan missliker at folket er bevæpnet like sterkt som norge og har streng våpenkontroll. Så stammegrupper i pakistan lager AK47 kopier og mye annet rart selv, som bl.a taliban bevæpner seg med (er der de får mye av greiene sine fra). Du får et visst inblikk i tilstandene der på denne filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=nGlHgeqWLFc

Geriljagrupper verden over lager faktisk ofte mye av våpnene selv fordi de har begrenset tilgang til det. Vi gjorde det i norge under krigen, og israel startet på den måten. Det de lagde var sten gun kopier fordi det var enkelt og billig å lage.

AK47'en er det enkleste "avanserte" våpenet du kan snekre sammen hjemme i garasjen i dag, men det er langt dit fra de enkle modellene til P.A Luty.

La meg legge til at jeg IKKE har prøvd dette selv, men har en del teoretisk kunnskap.
Sist endret av denim; 21. februar 2012 kl. 15:34.
Sitat av denim Vis innlegg
hehe ... jeg tror det enkleste er å lage fra scratch. Denne siden har manualer på hvordan du går fram:

http://www.thehomegunsmith.com/

Du finner en rekke liknende designs om du googler "homemade smg" og "p.a luty". Mannen bak, P.A Luty, ble kastet i et sort fangehull for å lage denne nettsiden. En på flashback i sverige drev med dette prosjektet også og skrev om det der, han raidet av politiet.

Disse manualene gjør det så enkelt som det er mulig å få gjort det og du kan bruke utstyr de fleste har hjemme i garasjen, men hold kjeft hvis du planlegger å faktisk gjøre det. Dette er IKKE USA så VÆR FORSIKTIG. Dette er KUN ment som informasjon!!!

Pakistan missliker at folket er bevæpnet like sterkt som norge og har streng våpenkontroll. Så stammegrupper i pakistan lager AK47 kopier og mye annet rart selv, som bl.a taliban bevæpner seg med (er der de får mye av greiene sine fra). Du får et visst inblikk i tilstandene der på denne filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=nGlHgeqWLFc

Geriljagrupper verden over lager faktisk ofte mye av våpnene selv fordi de har begrenset tilgang til det. Vi gjorde det i norge under krigen, og israel startet på den måten. Det de lagde var sten gun kopier fordi det var enkelt og billig å lage.

AK47'en er det enkleste "avanserte" våpenet du kan snekre sammen hjemme i garasjen i dag, men det er langt dit fra de enkle modellene til P.A Luty.

La meg legge til at jeg IKKE har prøvd dette selv, men har en del teoretisk kunnskap.
Vis hele sitatet...
Tviler på at dette virker, isåfall så vil nok ikke våpenet være ganske solid.
Sitat av Lil J Vis innlegg
Tviler på at dette virker, isåfall så vil nok ikke våpenet være ganske solid.
Vis hele sitatet...
jo det virker, og modellene er bygd og brukt av flere hvis du gjør litt research på det, å lage et skytevåpen er strengt tatt ikke spesielt komplisert.

designene tar utgangspunkt i matrialer som er enkle å få tak i og enkle å sette sammen for hvermansen med enkle verktøy, kvalitetsmessig blir dette noe i samme gata som sten guns, som de lagde her illegalt under krigen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sten_gun

Luty har laget fler modeller du kan finne på nettet, den til gratis nedlasting fra denne nettsiden er den absolutt enkleste.
Det enkleste man kan lage må jo nesten være CG M45/Swedish K
Sist endret av DikkeDikk; 21. februar 2012 kl. 17:52.
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Det enkleste man kan lage må jo nesten være CG M45/Swedish K
Vis hele sitatet...
Du kan hente blueprints både på sten gun, mac 10/mac 11 maskinpistoler og mye annet rart som du finner på nettet. Men verken du eller jeg skjønner oss på tekniske tegninger, som en som er utdannet i mekanisk, sveiser eller liknende. Er du det, er det nok ingen sak. Men Luty bruker ikke tekniske tegninger, så skulle du, rent teoretisk, fantasere om å begynne et sted er de designene mye enklere å forholde seg til for menigmann.

eksempel på en slik teknisk tegning, colt 1911:

http://www.weaponeer.net/uploads/fil...blueprints.PDF
Sist endret av denim; 21. februar 2012 kl. 18:44.
Sitat av thomas23 Vis innlegg
Det står i bunnen av siden at det er ekte kopierte våpen.
Vis hele sitatet...
Øhh, det blir som å si at de har ekte, faka merkeklær. er ordet genuine synonymt med copy?
Spot the difference?

Uansett for guds skyld ikke kjøp en replika å forvent at du kan bygge den om.
Ta deg heller en bolle meld deg inn i pistolklubb og ta praktisk kurs. Etter att allt dette halv auto hysteriet er over så kjøper du deg en Valmet. Finsk AK..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Pro Gamer
1st, du ser ingen aldersgrenser eller krav om våpentilatelse? da kan det si seg selv att denne er plombert, å hvordan faen kan du tro att en ak47 koster 2k da man betaler det dobbelte får en dårlig salongrifle(22kal) ?
Sitat av M4zN Vis innlegg
1st, du ser ingen aldersgrenser eller krav om våpentilatelse? da kan det si seg selv att denne er plombert, å hvordan faen kan du tro att en ak47 koster 2k da man betaler det dobbelte får en dårlig salongrifle(22kal) ?
Vis hele sitatet...
Det er en replica, ikke et plombert våpen.

Noen som vet prisen på en ekte ak? Tenker da på en som er plombert.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er WASR rifler hvis jeg ikke tar helt feil.
Sist endret av DikkeDikk; 7. mars 2012 kl. 21:44.