Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4295
Ok jeg lurer på en ting. Jeg er 17 år og kjøpte alkohol til ei 15 år gammal jente. Faren hennes fant ut detta og snakker om å anmelde meg... men åssen problemer kan jeg få? siden jeg egentlig ikke skal kunne kjøpe alkohol? jeg brukte ikke fakelegg (eller har for den saks skyld)
Det er ikke du som har gjort noe ulovlig, det er butikken som solgte alkoholen til deg som har brutt loven.
Om du sjenket henne for å så gå til sengs med henne eller noe slikt så kan han anmelde deg for det. men han kan ikke anmelde deg for å ha skaffet henne alkohol, nettop fordi du ikke er myndig.
Sist endret av Sot-Jo; 23. august 2007 kl. 20:53.
Det at du kjøpte alkoholen kan du ikke komme i problemer for slik jeg har forstått det.. Dermed har heller ikke om du bruke fakelegg eller ikke noe med saken å gjøre.. Problemet ditt er at du solgte alkohol til en mindreåring, noe som er ulovelig.. Hvilke problemer du kan komme i vet jeg ikke, men sikkert noen andre på forumet som gjør...


Edit:

Sitat av Sot-Jo
Sist endret av Sot-Jo : i dag kl 20:53:
...Om du sjenket henne for å så gå til sengs med henne eller noe slikt så kan han anmelde deg for det. men han kan ikke anmelde deg for å ha skaffet henne alkohol, nettop fordi du ikke er myndig.
Vis hele sitatet...
Det at Teigers er mindreåring forandrer vel virkelig ikke at hun/han solgte alkohol til en mindreårig? Det er fortsatt ulovelig!
Sist endret av Coldfire; 23. august 2007 kl. 20:57. Grunn: Typo
Finnes det noe bevis for dette som har skjedd?
Trådstarter
5 0
eneste beviset er ord hehe.
Tviler sterkt paa at du kan straffes.
Sitat av Teigers
Ok jeg lurer på en ting. Jeg er 17 år og kjøpte alkohol til ei 15 år gammal jente. Faren hennes fant ut detta og snakker om å anmelde meg... men åssen problemer kan jeg få? siden jeg egentlig ikke skal kunne kjøpe alkohol? jeg brukte ikke fakelegg (eller har for den saks skyld)
Vis hele sitatet...
Du er over strafferettslig lavalder og vil kunne straffes for at du overlater alkohol til en mindreårig. At butikken også har gjort noe ulovlig fritar selvfølgelig ikke deg.

Å selge alkohol til en mindreårig er ikke bagatellmessig, og om du blir dømt kan du vente deg en streng straff.
Han er jo mindreårig selv jo. Men hvis du først har kjøpt det så solgt er det verre. Men vanskelig å bevise regner jeg med.
Trådstarter
5 0
Har ikke solgt det... Jeg fikk penger som jeg kjøpte det for, tjente ikke noe på det.
Sist endret av Teigers; 23. august 2007 kl. 21:06.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Standardbota for langing av alkohol er 4000,-. Den blir holdt med mindre det er snakk om store kvanta.

Det er ulovleg; det er ikkje lagt aldersavgrensingar på det i alkohollova.
Uten noen beviser tror jeg det er liten sjangs for at politiet i det hele tatt gidder å se på saken. De har vell nok å gjøre og for lite ressurser til det.

De vet jo at sånt skjer hele tiden uansett
I tillegg vil jeg anta, at om saken i det hele tatt skal komme noen vei, så hjelper ikke kun farens ord. Da trur jeg, merk "trur" at veninna di må vitne mot deg, det holder ikke at faren sier det uten neon form for bevis.
Jeg tror du ligger godt an Teigers. Nettopp pga. manglende bevis. Ord mot ord.
Og om veninna ikke vitner mot deg, så blir det faktisk ikke ord mot ord engang.

Da blir det ord mot rykte.

Så trur du kan slappe av.
Trådstarter
5 0
Er det noe foreldelse på detta også? Siden det faktisk er hvertfall 1 månede siden jeg kjøpte det men han hakke hørt noe før nå ( ikke spørr åssen han har fått vite det aner ikke selv)
Sist endret av Teigers; 23. august 2007 kl. 22:14.
Hva med dine forledre da? De har vel også noe de skulle sagt siden du er under 18?
Trur ikke dem trenger å si så mye, annet enn at dem for vite om det?

Han er jo tråsalt over kriminell lavalder.
Om politiet skal nøste opp denne saken her må de virkelig mangle ting og finne på. Først skal de finne tomme alkohol flasker som han kan nekte for at han har solgt. Da må de begynne med påstand mot påstand, skal de ha helt sikre bevis må de jo sjekke for fingeravtrykk og det tror jeg ikke de gidder! Er ikke csi dette her!
I tillegg om de begynner og dra i de trådene må de også dra inn butikken som har solgt dette her som da er et relatert lovbrudd også videre. Tror ikke purken gidder og drive med det. Hadde vært noe annet om du hadde solgt til hele nes.
Som andre har sagt tidligere, tror jeg dette blir vanskeli å straffe deg for, pga manglende bevis. Om du nekter, blir det bare ord mot ord.
Du kan bli anmeldt for å sjenke en mindreårig. Ser ikke ut som det er akkurat mangel på bevis i denne saken. Foreslår at du prøver å prate med faren til ho jenta (gitt at fyren ikke er helt totalt dust).
Hvilke "bevis" har han i denn saken da?
At han har hørt rykter om/fått vite at han har kjøpt?

Isåfall må veninna vinte mot han, noe hun sikkert ikke gjør?
Du har ikke solgt alkohol til en mindreårig når du mottar pengene på forhånd av kjøpet.
Du har kjøpt for en mindreårig.
Saken er derimot ikke slik dersom du mottok pengene etter du har kjøpt alkoholen.
Som Empty sier, du har jo ikke solgt det (Hvor har dere fått det fra?) så du har ikke noe å være bekymret for.
Hvis det noen sinne blir en sak av dette, og det kun er ord mot ord, nekt på at du har kjøpt alkohol til henne. Bruk som argument at "jeg er under 18, jeg har ikke lov til å kjøpe alkohol selv en gang".
De har vel litt bevis, i og med at du faktisk har tilstått i denne tråden
Off topic..

Hvis man er 17 og kjøper øl til seg selv, kjøper man da øl til en mindreårig og kan bli straffet for å kjøpe til seg selv, under samme strafferamme som en myndig som kjøper til en 17åring?

Man har jo teoretisk sett kjøpt øl til en mindreårig person (deg selv)..
Sist endret av korzac; 24. august 2007 kl. 14:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av korzac
Off topic..

Hvis man er 17 og kjøper øl til seg selv, kjøper man da øl til en mindreårig og kan bli straffet for å kjøpe til seg selv, under samme strafferamme som en myndig som kjøper til en 17åring?

Man har jo teoretisk sett kjøpt øl til en mindreårig person (deg selv)..
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ikkje ulovleg å kjøpe øl sjølv om en er under 18. Det er derimot ulovleg å selge eller overlate alkohol til en under 18.
Stemmer det, som vidarlo sier.
Trådstarter
5 0
ja stemmer at jeg ikke solgte det til henne, jeg kjøpte for henne. Men har ikke hørt noe mer enda så håper det bare er en tom trussel så får jeg lære av det.
Det der blir det aldri noe ut av uansett. Ta det rolig
Litt oftopic, men er det straffbart å omsette snus fra sverige på skolen. Er 16 år.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jørgs
Litt oftopic, men er det straffbart å omsette snus fra sverige på skolen. Er 16 år.
Vis hele sitatet...
Ja.

Du kan importere kvoten til privat bruk, og som gave, men du kan ikkje selge det.

Forøvrig er det forbode å overlate tobakksvarer til personer under 16 år i noreg.
Halla hva koster general porsjon i Norge?
Gå på nærmeste 7 eleven og spør? Du bor i oslo er mere en nok døgnåpne saker....
Koster 52 kroner

Edit; 52 er butikkpris, koster vell opptil 57 i kiosker.
Sist endret av Restyle; 3. september 2007 kl. 10:28.
57 er prisen for løs på alle Kiwi-er. Oppi 65 ca. på bensinstasjoner o.l.

Veit ikke hvorfor jeg gadd å svare, når du er for slapp til å sjekke sjøl og spør på internett om hjelp.

*Flashback fra Big-One Pizza tråden*
Sist endret av Archj; 3. september 2007 kl. 23:56.