Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2148
Hei, jeg er alkoholiker, og venter på langtidsbehandling. Mange av dere kjenner nok systemet, og vet at det ofte er køer, regler, rare formaliteter osv.

Jeg er også avhengig av benzo, og har som sagt drukket tett ( På det verste en helflaske med sprit, en liter med likør og noen øl om dagen. ) Jeg føler meg som Nicolas Cage i den filmen hvor han er alkoholiker, bare at jeg tar blå-valium i tillegg. Jeg tar ikke nødvendigvis så enorme doser blå-valium, da jeg vet at det er farlig å kombinere med alkohol, men det blir fort 20-30 mg daglig. Kanskje det er litt store doser allikevel.

Jeg har nå klart å trappe ned, men jeg tør ikke å fortsette drikkingen lenger, da jeg allerede har drukket tett i 4 uker. Derfor lurer jeg på om det vil gå bra å slutte med drikkingen, og heller øke dosen med blå-valium for en periode. Mens jeg venter på behandling. Jeg snakker da om å gjøre dette selv. Og er det evt noen andre medisiner jeg burde ha hatt utenom valium? Vet at B-vitaminer ikke er dumt, men hadde jeg trengt noen krampemedisiner dersom jeg har Valium?

Som nevnt: Sykehuset venter på meg med åpne armer. Det er systemet ellers som er "nødt å forholde seg til nasjonale lover, og at jeg er påkrevd polikliniske samtaler før jeg evt kan få plass på et langtidsopphold."

Hilsen en som sliter i køen. Setter pris på hurtige svar fra folk som har peiling.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er typisk valium man får på alkoholavrusning, ihvertfall. Hvis man kun drikker, og ikke tar piller, pleier det sjeldent å være så store problemer med krysstoleranse. Det vil jeg tippe er litt forskjellig i ditt tilfelle. Valiumen vil hjelpe, men spørsmålet er om du ikke til en viss grad bare utsetter alkoholabstinensene eller kanskje snarere erstatter dem med valium-abstinenser.

Jeg tror jeg ville ha trappet ned drikkingen hvis jeg var deg, rett og slett. Benzodiazepin-avhengighet og -abstinenser er mye verre enn av alkohol, fordi det varer så lenge og er så seigt.

(Valium er krampemedisin, men det vil være lurt å fylle på med vitaminer og mineraler i alle tilfelle. B-vitaminer er viktig for å unngå Wernicke-Korsakoff-syndrom, og det vil du virkelig ikke ha.)
Ville ha tatt det rolig med en eventuell selvorganisert nedtrappingsplan. Isåfall ta det veldig forsiktig. Som du sikkert vet så er det livsfarlig å seponere seg ifra alkohol for brått.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er typisk valium man får på alkoholavrusning, ihvertfall. Hvis man kun drikker, og ikke tar piller, pleier det sjeldent å være så store problemer med krysstoleranse. Det vil jeg tippe er litt forskjellig i ditt tilfelle. Valiumen vil hjelpe, men spørsmålet er om du ikke til en viss grad bare utsetter alkoholabstinensene eller kanskje snarere erstatter dem med valium-abstinenser.

Jeg tror jeg ville ha trappet ned drikkingen hvis jeg var deg, rett og slett. Benzodiazepin-avhengighet og -abstinenser er mye verre enn av alkohol, fordi det varer så lenge og er så seigt.

(Valium er krampemedisin, men det vil være lurt å fylle på med vitaminer og mineraler i alle tilfelle. B-vitaminer er viktig for å unngå Wernicke-Korsakoff-syndrom, og det vil du virkelig ikke ha.)
Vis hele sitatet...
Tusen takk for informativt og godt svar. Jeg har allerede trappet ned drikkingen, men du må forstå: Sykehuset skulle egentlig hjelpe meg med å slutte med begge deler. På grunn av køen skapt av andre instanser, tar ting tid. Jeg vet ikke om det er snakk om innleggelse i neste uke eller om 2 måneder. Sykehuset skal også hjelpe meg med benzo-nedtrapping. Men jeg er redd for å drikke meg i hjel. Jeg prøver å trappe ned drikkingen, men hadde nok fremdeles drukket de fleste under bordet. Men jeg blir så oppblåst og upresentabel hvis jeg drikker, og tenker da at det er bedre at jeg er litt beroliget av benzo under sånne samtaler. Nå spiser jeg bare et lite måltid hver kveld da. Det gjør rett og slett vondt. Det er sikkert bukspyttkjertelen. Men jeg skal skaffe sånne b12-vitaminer. Takk for at du tok deg tid til å svare meg. Det settes pris på.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Men jeg er ikke sikker. Jeg har aldri hatt benzo-abstinenser. Jeg har hatt alkoholabstinenser en del ganger, men jeg har alltid holdt meg milevis unna et blandingsmisbruk med benzodiazepiner, nettopp fordi jeg har fryktet at det fjerner den eneste utveien som finnes (hvis det er skikkelig ille): avrusning over en dag eller to på valium.

Kanskje du bare må prøve deg frem. Hvorfor tør du ikke å fortsette drikkingen?
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sorry, så ikke svaret.

Et tilleggsspørsmål: Hvor mange ganger har du hatt alkoholabstinenser før? Det er en tendens til at de blir kraftigere for hver gang, for eksempel kan ungdommer drikke to uker i strekk på sydentur og bare være litt "dårlige" når de kommer tilbake, mens en alkoholiker (eller kanskje heller binge-drinker) kan få delirium tremens etter noen dager.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ville ha tatt det rolig med en eventuell selvorganisert nedtrappingsplan. Isåfall ta det veldig forsiktig. Som du sikkert vet så er det livsfarlig å seponere seg ifra alkohol for brått.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar. Ja, jeg vet at det til og med er farligere enn å slutte med heroin. Det som skremmer meg mest ( med den fysiske delen ), er den nummenheten man får i kroppen. Den kan skremme vannet av meg. Når man føler man må gripe etter pusten, og nærmest slå seg selv på brystet som en gorilla for å "kjenne at man lever". Den mentale delen er minst like jævlig ( jeg har opplevd disse tingene før skjønner du ). De "absurde, Twin Peaks"-aktige filmene man må se på når man lukker øynene for å prøve å sove. Jeg aner ikke om folk vet hva jeg snakker om her, hverken for den psykiske og fysiske delen, men slik opplever jeg skikkelig alkohol-abstinens. Men jeg føler at det er bedre at jeg heller tar store doser benzo, slutter å drikke og hopper i det. Jeg har klart det med Sobril tidligere. Jeg synes faktisk tanken på å fortsette å drikke er skumlere enn alkoholavrusningen, selv cold turkey. Alkohol kan gi den sterkeste mann et klart innsyn i helvete, i min oppfatning.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sorry, så ikke svaret.

Et tilleggsspørsmål: Hvor mange ganger har du hatt alkoholabstinenser før? Det er en tendens til at de blir kraftigere for hver gang, for eksempel kan ungdommer drikke to uker i strekk på sydentur og bare være litt "dårlige" når de kommer tilbake, mens en alkoholiker (eller kanskje heller binge-drinker) kan få delirium tremens etter noen dager.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg husker de tidene der man gjerne bare var litt uggen etter to uker på fylla i strekk. Jeg har hatt alvorlig alkoholabstinens ( uten å overdrive ) sikkert flere hundre ganger. Jeg har hatt en del epileptiske anfall også, men det har ofte vært fordi helsevesenet har kommet med Atarax mens jeg har ligget og sett ting fly rundt i rommet. Jeg tror dette kommer til å gå bra. Valium er jo medisinen mot de tingene jeg frykter. Og grunnen til at jeg ikke tør å fortsette å drikke, er fordi da er løpet kjørt innen maks en måned.
Sist endret av Daffen Danke; 6. februar 2019 kl. 19:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De filmene, ja, de er Satans verk. Som gjorde det klin umulig å sove, som var alt jeg ville, fordi jeg hadde hyperangst for å bli gal, og som bare ble verre og verre jo lengre tid det tok før jeg sovnet. Mine pleide å være hinsides voldelige, som jeg opplevde som en speiling av den mekaniske, lidenskapsløse destrueringen av min hjerne.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De filmene, ja, de er Satans verk. Som gjorde det klin umulig å sove, som var alt jeg ville, fordi jeg hadde hyperangst for å bli gal, og som bare ble verre og verre jo lengre tid det tok før jeg sovnet. Mine pleide å være hinsides voldelige, som jeg opplevde som en speiling av den mekaniske, lidenskapsløse destrueringen av min hjerne.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det bare var noe rart med mitt hode. Det var en lege som fortalte meg at det kalles "indre hallusinasjoner". For min del er det mest helt ulogiske, absurde og bisarre "filmer og bilder". Kanskje hundrevis i minuttet. I natt fikk jeg beskjed ( i hodet ) om noe med "du og den duske-flasken ) av en av mine nærmeste venner. Man kan jo prøve å se litt humoren i det også. Hva er en duske-flaske? Men jeg opplever ALLE disse hallis-greiene som skremmende og ubehagelige. Jeg har også fått noen bilder jeg har tenkt hadde vært utrolig fete malerier/bilder, men det er alltid en frykt. Jeg åpner bare øynene, og tar en stor slurk med alkohol. Det hjelper for en liten stund.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Jeg har sett filmen du nevner, god film. Vel kjedelig situasjon du har havnet i her kompis, men bra det har gått opp for deg at du har et problem.

Valiumen vil hjelpe deg, bytt ut alkohol med denne om det går, og trapp ned. En fagperson vil kanskje behandle deg sånn, eller mot et annet medikament. Felleskatalogen har noen "skjulte" preparater som jeg kaller det, som ikke er så vanlig, eller godt kjent. Jeg ville sjekket ut dette: https://www.felleskatalogen.no/m/med...lapharm-559779 og drøftet det med legen din, som mest sannsynlig ikke har noen erfaring med akkurat dette preparatet.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I lige måde. Det var morsomt å få det beskrevet. "Ulogisk, absurd og bisarr" er en god beskrivelse, og også det du skriver om hastigheten.

Ja, i tillegg til volden var de ofte ekstremt banale, som en tom, overfladisk frase-virkelighet gjennomhullet av meningsløsheter. Fæle greier.
Sitat av kmsc Vis innlegg
Jeg har sett filmen du nevner, god film. Vel kjedelig situasjon du har havnet i her kompis, men bra det har gått opp for deg at du har et problem.

Valiumen vil hjelpe deg, bytt ut alkohol med denne om det går, og trapp ned. En fagperson vil kanskje behandle deg sånn, eller mot et annet medikament. Felleskatalogen har noen "skjulte" preparater som jeg kaller det, som ikke er så vanlig, eller godt kjent. Jeg ville sjekket ut dette: https://www.felleskatalogen.no/m/med...lapharm-559779 og drøftet det med legen din, som mest sannsynlig ikke har noen erfaring med akkurat dette preparatet.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, Mr. Godt å preike med folk som har litt peiling. Ja, de greiene når man lukker øynene er merkelige greier. Det mest ironiske er at jeg ikke kan fordra smaken av alkohol, bortsett fra en eller annen musserende vin jeg kjøpte i Tyrkia, som jeg aldri har funnet igjen. Hvordan folk kan ta seg en øl til maten, eller rødvin ( usj ) eller hvitvin ( usj ), er for meg uforståelig. Jeg skjønner i utgangspunktet ikke at folk får i seg mat når de drikker. Jeg må skikkelig manne meg opp for å få i meg en skål med suppe.

Jeg tror jeg gambler på måten jeg foreslo i utgangspunktet. Jeg øker dosen med diazepam frem til all galskapen har gitt seg. Jeg tror, ironisk nok, at dersom jeg klarer å holde meg edru på disse nevnte møtene, så vil det øke sjansene for å få et langtidsopphold. Det er litt ironisk? Jeg ville ikke klart det nå. Jeg drikker fra første stund om morgenen. Når jeg får enormt med bekymringsmeldinger fra venner, familie osv; Så har jeg ikke samvittighet til å fortsette. Jeg må innrømme at jeg hadde det så jævlig de siste nettene at jeg nærmest ønsket at ingen brydde seg om meg, så jeg kunne avslutte hele dritten. Da hadde jeg ingen tro på at jeg skulle få komme til behandling.

Noen fest er det ikke lenger. Noen andre som blir ekstremt depressiv av alkohol her?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I lige måde. Det var morsomt å få det beskrevet. "Ulogisk, absurd og bisarr" er en god beskrivelse, og også det du skriver om hastigheten.

Ja, i tillegg til volden var de ofte ekstremt banale, som en tom, overfladisk frase-virkelighet gjennomhullet av meningsløsheter. Fæle greier.
Vis hele sitatet...
Tror vi er enige om at det er bedre å ta seg en iskald cola. Unnskyld språket, men fy faen for noe dritt alkohol er. Vi ser hva det gjør mot oss, og allikevel kommer "fristelsen" etter noen måneder, om å bare ta seg denne ene kvelden. Det er den greien jeg må lære meg. Jeg skjønner at det er noe som vil ta tid. Men jeg er villig til å gjøre det. Jeg trenger det.

Jeg roter litt med sitater og svar her, ser jeg. Beklager, men jeg er ikke så vant til dette forumet. Håper alle får svarene jeg gir dem.
Sist endret av Daffen Danke; 6. februar 2019 kl. 19:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Bare hyggelig. Det jeg kan si om meg selv var at jeg var litt av en dranker før, for en del år siden. Jeg mener, fra vi var ca 17-23 år gamle var det fest 5 dager i uken. Det gikk i mye drikke, og noe annet. Jeg tenker over symptomet du nevner, at du ikke kan forstå at folk bare vil ta 2 øl til maten for eksempel. Når jeg drakk før, selv bare etter 1 øl så fikk jeg en trang til å drikke mer, fordi jeg følte et sug, jeg ble aldri full nok, om jeg kan si det sånn. Skjedde mye rart på den tiden, jeg har bpd i tillegg, og dette bydde selvsagt på sosiale utfordringer for min del, alkohol var bare å kaste bensin på bålet.

Når jeg ga opp festingen fikk jeg abstinens-symptomer, det var veldig ille, var sengeliggende i ca 2 uker før det ga seg, trodde jeg skulle dø der jeg lå. Nå er jeg snart 30, og drikker veldig lite, for meg var et annet stoff veien å gå da jeg innsp mye om meg selv, men jeg anbefaler det ikke, og går fortsatt i min egen absurde eller bisarre behandling.

Jeg mener som nenvt, at heminevrin(klometiazol) vil være bedre en diazepam eller clonazepam om det virkelig er ille. Virkningsmekanismen til førstnevnte er mer spesifik på alkohol W/D enn benzoene. Tar man en titt på egenskapene, så vil denne meningen, ja gi mening.

Når du nevner depresjon så da, helt klart. Alkohol for meg ga med 2% lykke, og 98% helvete i følgende tid, så det vil være bra om du klarer trappe ned, gir det tid, og klarer å drikke "normalt" om noen år. Hvor gammel er du?
Fant ikke tråden i dette øyeblikk.
Men for en stund tilbake kom det opp at Amfetamin tok knekken på fyllesjuke. Har ikke prøvd selv da jeg føler nedturen på amfetamin er like gale som hangover. Det ble nevnt i den tidligere tråden jeg snakker om at dette "var et gammelt triks i boka".

OPPFORDRER PÅ INGEN SOM HELST MÅTE I Å INNTA SEG NARKOTIKA. Med det sagt kan du vel google litt om dette er av interesse og teste det ut, hadde vert sykt fett med en tilbakemld på denne påstanden.
Javisst dreper speed fyllesjuke. Har mang en gang drukket meg drita, dratt og kjøpt speed og blitt "edru", for så å f.ex game hele natta. Merker lite til ingenting av at det som burde vært en dundrende fyllesjuke kommer og går (kan være jeg blir litt kvalm, men da er det bare å drikke en halvliter vann og ta en brødskive). Men at det stopper full-blown abstinenser stiller jeg meg tvilende til...

Og hvis det ikke skulle virke vil det jo bare gjøre ting mye verre! Dausjuk og hyper samtidig...
Sist endret av Splooge999; 7. februar 2019 kl. 17:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av kmsc Vis innlegg
Bare hyggelig. Det jeg kan si om meg selv var at jeg var litt av en dranker før, for en del år siden. Jeg mener, fra vi var ca 17-23 år gamle var det fest 5 dager i uken. Det gikk i mye drikke, og noe annet. Jeg tenker over symptomet du nevner, at du ikke kan forstå at folk bare vil ta 2 øl til maten for eksempel. Når jeg drakk før, selv bare etter 1 øl så fikk jeg en trang til å drikke mer, fordi jeg følte et sug, jeg ble aldri full nok, om jeg kan si det sånn. Skjedde mye rart på den tiden, jeg har bpd i tillegg, og dette bydde selvsagt på sosiale utfordringer for min del, alkohol var bare å kaste bensin på bålet.

Når jeg ga opp festingen fikk jeg abstinens-symptomer, det var veldig ille, var sengeliggende i ca 2 uker før det ga seg, trodde jeg skulle dø der jeg lå. Nå er jeg snart 30, og drikker veldig lite, for meg var et annet stoff veien å gå da jeg innsp mye om meg selv, men jeg anbefaler det ikke, og går fortsatt i min egen absurde eller bisarre behandling.

Jeg mener som nenvt, at heminevrin(klometiazol) vil være bedre en diazepam eller clonazepam om det virkelig er ille. Virkningsmekanismen til førstnevnte er mer spesifik på alkohol W/D enn benzoene. Tar man en titt på egenskapene, så vil denne meningen, ja gi mening.

Når du nevner depresjon så da, helt klart. Alkohol for meg ga med 2% lykke, og 98% helvete i følgende tid, så det vil være bra om du klarer trappe ned, gir det tid, og klarer å drikke "normalt" om noen år. Hvor gammel er du?
Vis hele sitatet...
Takk for at du deler din ærlige historie med meg. Jeg husker selv perioden i begynnelsen av 20-årene, som du selv beskriver. Det hadde jeg ikke overlevd idag. Crazy ungdommer som spiste alt som snop. Jeg har ofte angret på at jeg ikke søkte om hjelp på den tiden, men jeg visste såvidt hva "hjelp" var. Jeg husker jeg drakk hardt tre dager i uken, kombinert med amfetamin, og så gikk jeg samtidig til psykolog fordi jeg var plaget av "angst". Det er litt tragikomisk å tenke på nå, for jeg har jo gått rundt i konstant abstinens. Rart at jeg aldri fikk påpekt dette av helsevesenet. Jeg var selv bare en dum kid.

Når du skriver BPD; Tar jeg da helt feil om du snakker om bipolar disorder? Jeg har fått den diagnosen "luftet foran ansiktet noen ganger selv", men når det har vært så mye rus inne i bildet, er det jo vanskelig å si hva som er hva.

Jeg er nå edru, og har trosset legene. Jeg våknet opp i natt ( sikkert etter et mareritt ), og satte meg på sengekanten, holdt en uåpnet halvliter i hånden, mens jeg så på en valium jeg hadde lagt på nattbordet. Jeg valgte å la ølen stå, og ta valiumen. Nå har jeg gitt fra meg alle ølene jeg hadde til overs. De er ikke veldig langt unna, i tilfelle jeg skulle begynne å se rosa elefanter eller noe, men det har faktisk gått overraskende greit. Det eneste er at jeg er veldig på tuppa. Veldig sånn at jeg blir stresset av ting som jeg vanligvis ikke tenker på. Tomme ølbokser MÅ VEKK. Når jeg har sluttet å drikke, ser jeg på dem som kakelakker.

Jeg vurderte til og med å ta meg en treningsøkt i dag, men fant ut at det var best å vente med til imorgen. Jeg hater på en måte følelsen av å bryte ned, og vil bygge meg opp så fort som mulig når jeg først har klart å legge fra meg ølboksen. Jeg har også skaffet B-vitaminer, som jeg ble tipset om av han ene karen på tråden her.

Medisinen du snakker om, har jeg aldri hørt om, men jeg føler at valium gjør susen.

Men takker for at du delte dine erfaringer.

Sitat av Sibbanac Vis innlegg
Fant ikke tråden i dette øyeblikk.
Men for en stund tilbake kom det opp at Amfetamin tok knekken på fyllesjuke. Har ikke prøvd selv da jeg føler nedturen på amfetamin er like gale som hangover. Det ble nevnt i den tidligere tråden jeg snakker om at dette "var et gammelt triks i boka".

OPPFORDRER PÅ INGEN SOM HELST MÅTE I Å INNTA SEG NARKOTIKA. Med det sagt kan du vel google litt om dette er av interesse og teste det ut, hadde vert sykt fett med en tilbakemld på denne påstanden.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg nok ikke ville ha vært lurt for min del nei. Jeg kan tenke meg at den sterke rusen av amfetamin "overkjører" fyllesyken, men så skal det ut av systemet igjen, og du er i utgangspunktet dårlig grunnet en langvarig fyllekule. Det høres ikke ut som en god deal for min del, og da tror jeg at jeg hadde endt opp i psykose, rett og slett fordi presset på hodet hadde blitt for stort. Egentlig synes jeg de to nedturene har ganske mange likheter. Kombinert? Been there, done that. Det ville ha blitt litt som å pisse i buksen for å holde seg varm, hehe. Hvis du skjønner.
Sist endret av Daffen Danke; 7. februar 2019 kl. 17:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Selv om amfetamin sikkert kan kverke en mild til middels abstinens, er det også naturlig å tenke at det kan øke krampefaren, og sånn sett er det nok lurt å unngå det hvis man har en smell som trådstarters å se frem til