Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5922
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, var en tur hos vår kjære onkel forrige uke i forbindelse med en voldsrelatert hendelse. Når jeg har vært på glattcella tidligere, har de kommet og bedt om koden for å få låst opp telefonen min, og når jeg ikke har oppgitt den frivillig så har jeg blitt informert om at de kommer til å speile telefonen og få hentet ut innholdet uansett. Jeg skjønner at de nødvendigvis ikke har noe interesse av å sjekke innholdet på en telefon bare for en voldshendelse, men det er andre faktorer som jeg ikke ønsker å gå inn på her som gjør at jeg mistenker at de kan ha interesse av det alikevel. Det er et par ting på telefonen min jeg bæder hardt over at politiet eventuelt skal ha sett. Ikke noe ulovlig, bare jævlig personlig.

Så til spørsmålet; er det en sjangse for at de har speilet mobilen min uten å ha spurt om koden først? Fordi det gjorde de ikke denne gangen, men det har de gjort hver gang jeg tidligere har vært hos dem. Er det prosedyre at de først må be vedkommende som er hekta inn om å åpne telefonen frivillig, før de eventuelt speiler den?

mvh,
noia
Er telefonen kryptert?
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Er telefonen kryptert?
Vis hele sitatet...
Ja, telefonen er kryptert med standard krypteringen på android.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kanskje jeg svarte på mitt eget spørsmål der? :P
Jau. Slapp av.
Sitat av feitsomfaen Vis innlegg
Jau. Slapp av.
Vis hele sitatet...
Fint å se folk som ikke vet hva de prater om, iPhone er den eneste tlf hvor hele programmet til låseprogrammet sitter på 1 brikke. Alt annet enn iPhone (eneste krypteringen de ikke klarer) vil de gå inn i fysisk, lodde av 1 enkelt brikke og man har fri tilgang til tlf. Jeg var nemlig innom i jobbsammenheng på et av stedene som lærte opp kripos til å gjøre dette selv så kjøp ifaen
Sist endret av 420master; 18. desember 2018 kl. 06:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 420master Vis innlegg
Fint å se folk som ikke vet hva de prater om, iPhone er den eneste tlf hvor hele programmet til låseprogrammet sitter på 1 brikke. Alt annet enn iPhone (eneste krypteringen de ikke klarer) vil de gå inn i fysisk, lodde av 1 enkelt brikke og man har fri tilgang til tlf. Jeg var nemlig innom i jobbsammenheng på et av stedene som lærte opp kripos til å gjøre dette selv så kjøp ifaen
Vis hele sitatet...
Android bruker vel så vidt meg bekjent dm-crypt, med key derivation frå låsemønster, passord eller pin. Korleis vil det å lodde av ei brikke hjelpe med å knekke dm-crypt?

Om det eksisterte klassebrudd på Android av den typen du skisserer vil det forundre meg stort at det ikkje har vorte rapportert før, og fiksa av google. For det er den typen bug som vil sende sjokkbølger gjennom alt som finst av softwaremiljø.

Så kan du underbygge påstanden din?

https://source.android.com/security/...ull-disk.html?

Forøvrig gir ikkje forklaringa di meining heller. At programmet til låseprogrammet ligger på ei brikke er... svada. Det er ei meingslaus setning.
Sist endret av vidarlo; 18. desember 2018 kl. 07:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 420master Vis innlegg
Fint å se folk som ikke vet hva de prater om, iPhone er den eneste tlf hvor hele programmet til låseprogrammet sitter på 1 brikke. Alt annet enn iPhone (eneste krypteringen de ikke klarer) vil de gå inn i fysisk, lodde av 1 enkelt brikke og man har fri tilgang til tlf. Jeg var nemlig innom i jobbsammenheng på et av stedene som lærte opp kripos til å gjøre dette selv så kjøp ifaen
Vis hele sitatet...
Du begynner posten med "fint å se folk som ikke aner hva de prater om", og så fortsetter du i et mønster som åpenbart blottlegger at du selv ikke aner hva du snakker om (les. kryptering).. Vet ikke om det er toppen av ironi eller om det rett og slett er planlagt trolling..
Eeh. Skulle gjerne tatt den her. Men Vidarlo har gått grunding nok til verks. Vil legge til at å hente hente ut informasjon fra en mobil vil trenge kompetanse, ressurser og tid. Det er nok muligens mulig for en eller anen stat med penger. Men jeg har aldri hørt om lignende i Norge. Eller? Noen som har noe? 420master?
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Se bort i fra kryptering, så blir mobilen disk klonet bit for bit. Imaget blir så plassert i et digital forensics program, som regel tilbyr et GUI til etterforskeren for å organisere oversikt over kontakter, meldinger, datoer, filer etc. med all tilgjengelig metadata.
Sier igjen; Stedet jeg jobbet, hadde opplæring på dette for kripos i 2012. Men akkurat hvordan det henger sammen -vet- jeg ikke. Men det er lodding involvert og det er null problem for de å hente ut data.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 420master Vis innlegg
Sier igjen; Stedet jeg jobbet, hadde opplæring på dette for kripos i 2012. Men akkurat hvordan det henger sammen -vet- jeg ikke. Men det er lodding involvert og det er null problem for de å hente ut data.
Vis hele sitatet...
Ting har endra seg radikalt sidan 2012. Mellom anna har FDE vorte standard, og levrandørane har fått mykje større fokus på det. Det har tidvis vore sikkerhetshol i korleis m.a. Qualcomm-chipper har håndtert nøkkelmateriale, men det er meg bekjent fiksa. Det er heller ikkje så generell break som du impliserer.
Sitat av 420master Vis innlegg
Sier igjen; Stedet jeg jobbet, hadde opplæring på dette for kripos i 2012. Men akkurat hvordan det henger sammen -vet- jeg ikke. Men det er lodding involvert og det er null problem for de å hente ut data.
Vis hele sitatet...
Loddet de bort krypteringen back in 2012?
I seien Blålys speilet de en iPhone 4. Plugget den inn en boks som igjen koblet til maskin. Var en del kablet som stakk ut av den boksen om jeg husker riktig.

Har hørt dette er veldig enkelt på iPhones op til fireren. Men femmeren og oppover klart de ikke komme inn på. (Hørt fra en kompis som var siktet i en skimming og svindelsaker) Noen som vet mer om dette?

Jeg leste og om et Israelsk selskap(??) som hadde utviklet en boks til å åpne iPhones med, siktet til regjeringsorganer globalt. I saken jeg leste ble det siktet til FBI og en skyhøy pris for en boks som kunne knekke 50 iPhoner.

Men igjen, nedover sør-amerika er det jo lettere å kjøpe en stjålet tlf enn en ny en og de er jo kommet inn på og wipet. Regner med det gjaldt iPhone også..

Noen som kan opplyse?
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
I seien Blålys speilet de en iPhone 4. Plugget den inn en boks som igjen koblet til maskin. Var en del kablet som stakk ut av den boksen om jeg husker riktig.

Har hørt dette er veldig enkelt på iPhones op til fireren. Men femmeren og oppover klart de ikke komme inn på. (Hørt fra en kompis som var siktet i en skimming og svindelsaker) Noen som vet mer om dette?

Jeg leste og om et Israelsk selskap(??) som hadde utviklet en boks til å åpne iPhones med, siktet til regjeringsorganer globalt. I saken jeg leste ble det siktet til FBI og en skyhøy pris for en boks som kunne knekke 50 iPhoner.

Men igjen, nedover sør-amerika er det jo lettere å kjøpe en stjålet tlf enn en ny en og de er jo kommet inn på og wipet. Regner med det gjaldt iPhone også..

Noen som kan opplyse?
Vis hele sitatet...
Kan man ikke factory resette en telefon med kryptering? Hadde vært litt rart om man ikke kan, du får jo ikke tilgang til innholdet selv om du resetter.
Sitat av Marriese Vis innlegg
Kan man ikke factory resette en telefon med kryptering? Hadde vært litt rart om man ikke kan, du får jo ikke tilgang til innholdet selv om du resetter.
Vis hele sitatet...
Jo, både iphone og android telefoner har recovery/factory reset funksjoner du kan bruke selv om telefonen er låst.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Jo, både iphone og android telefoner har recovery/factory reset funksjoner du kan bruke selv om telefonen er låst.
Vis hele sitatet...
Stemmer, eneste er hvis find my phone er aktivert, da blir ikke koden borte etterpå
Sitat av 420master Vis innlegg
Sier igjen; Stedet jeg jobbet, hadde opplæring på dette for kripos i 2012. Men akkurat hvordan det henger sammen -vet- jeg ikke. Men det er lodding involvert og det er null problem for de å hente ut data.
Vis hele sitatet...
OK, så la oss gå ned på samme nonsense-nivå som deg og bruke samme "logikk":

Jeg påstår herved at det bare er å lodde bort sikkerhetschippen på iPhone så er plutselig alt innhold på flashlagringen ellers på mobilen plutselig magisk i klartekst helt av seg selv.

Det er i praksis det du påstår, at lodding kan utføre mirakler, men av en eller annen grunn så er iPhone chippen "uloddbar"..
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av feitsomfaen Vis innlegg
Eeh. Skulle gjerne tatt den her. Men Vidarlo har gått grunding nok til verks. Vil legge til at å hente hente ut informasjon fra en mobil vil trenge kompetanse, ressurser og tid. Det er nok muligens mulig for en eller anen stat med penger. Men jeg har aldri hørt om lignende i Norge. Eller? Noen som har noe? 420master?
Vis hele sitatet...
Er ikke lett å gjøre det nei, og det finnes nok ikke noe generelt kit som politiet kan bruke, det kan gjøres via cold boot angrep der de får dumpet minne (RAM) til enheten. Er ikke garantert at dette vil lykkes heller, da OSet prøver å slette alle kopier av krypteringsnøkler i minnet når telefonen er låst.

Har gjort dette selv, men ikke for å finne krypteringsnøkler og kan underskrive på at hele prosessen er knottete og frustrerende, og krever flaks for å få det til å fungere.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg lurer på det her med speiling. Hadde razzia for noe alvorlige greier her hjemme men de tok bare beslag i en gammel Nokia telefon. Men så de hadde vært inne i simkortrommet og minnekort rommet på en av Android telefonene mine som lå i en skuff her så den slutta jeg å bruke pga det , var det fare for at de innstallerte noe spy app på den? Eller bare kopierte minnekortet? På en annen Android telefon som ikke var i bruk uten simkort og minnekort så jeg også at de hadde åpna den luka.

Er det sjanse for at de satt inn speiling på noen av disse telefonene når de ble liggende igjen i leiligheten etter razziaen og ikke tatt i beslag?