Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 8317
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Enig med Vidar. Dårlige formuleringer gjennom hele
Vis hele sitatet...
Er ikke alle som er formuleringsgenier og som alltid vet hva man skrive helt ordrett.
Det er nemlig ingen av oss som er perfekte.

Det var nok dårlig formulering fra min side, men det er fult mulig og spørre om man ikke forstår istedenfor å være kvass og beskylde andre for løgner.
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Joda, alle typer røyk er skadelig å innhalere, men tobakk inneholder også veldig mange andre ting en bare tobakk.

Her har du en liten liste med mesteparten av stoffene du finner i sigaretter og som er ikke eksisterende i alternativene.
Vis hele sitatet...
Aiaiai

Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Acetaldehyd Kreftfremkallende, irriterer lungene, avhengighetsskapende
Vis hele sitatet...
Kreftfremkallende fra fyll, ja. Men små mengder blir også uansett dannet naturlig i kroppen hele tiden. Ikke umulig, at dette kan bli dannet av en ufullstendig forbrenning heller. Også av humleblader.


Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Aceton Irriterer øyne, nese og hals, kan skade lever og nyrer
Vis hele sitatet...
Det blir ikke så mye aceton, av ufullstendig forbrenning av tobakk eller noe annet plantemateriale, at det er noe problem. I små mengder er aceton helt harmløst, og er en naturlig del av kroppens kjemi. Hvis en går på lavkarbodiett, så kjenner en at en får en litt pærelignende aroma av ånden. Dette kommer av, at kroppen danner aceton ved nedbryting av fett. Tilstanden heter forøverig ketose.


Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Akrolein Irriterer øyne og lunger, svært giftig. Ingrediens i tåregass
Vis hele sitatet...
Dette er ikke tilsatt tobakken, men det dannes ved ufullstendig forbrenning av glyserol. Dette tilsettes tobakken, for at den skal holde seg fuktig. Glyserol er helt ufarlig i seg selv, og den inngår i bl.a. alt av fett og oljer i kroppen og planter (bortsett fra eteriske oljer, som er mest terpener). Bytter dem glyserol med vann, så blir det mugg. For å si det slik, du vil heller inhalere akrolein enn mykotoksiner sammen med sporer fra mugg! Så hva skal en fukte tobakken med, så den ikke brenner for fort?


Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Akrylamid Sannsynligvis kreftfremkallende
Vis hele sitatet...
Joda, den er i samme kreftfaregruppe som rødt kjøtt, vann med temperatur på 65 grader C eller høyere og en del annet. Men vi er mere sikre på, at f.eks. pølser er kreftfremkallende. Ikke bare det, men akrylamid blir også dannet, når en steker stivelsesrike produkter også. Så potetgull, knekkebrød, pomes frites og faktisk brødskorpe er det en del akrylamid i. Men altså, drit nå i det og kos deg med knekkebrød eller annet brød. Det er i så små mengder, at en kan neglisjere det. Det samme kan en antageligvis gjøre ved røyking. Ser ingen grunn til, at det også ikke skal dannes ved en ufullstendig forbrenning av humleblader.

Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Akryloniril Trolig kreftfremkallende
Vis hele sitatet...
Wikipedia står det: "Acrylonitrile formerly 1 to 2 milligrams. This product was used as a fumigant in tobacco. Its use has since been discontinued."


Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Ammoniakk Utløser astma, øker blodtrykket
Vis hele sitatet...
Et kjent som et forbrenningsprodukt av fullstendig forbrenning av nitrogenholdige ting. Gjett hva bl.a. proteiner og bl.a. klorofyll (det grønne fargestoffet i planter) inneholder? La meg gi deg et hunt, hvor mange N-atomer ser du i strukturen?

Chlorophyll a structure [Public domain], by Yikrazuul, from Wikimedia Commons
Det ser jammen meg ut til, at det også kan bli dannet benzen her også... Se ellers nedenfor.


Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Arsenikk Kjent, dødelig gift. Kan gi nerveskader og perifer karsykdom over tid. Er kreftfremkallende, forårsaker bl.a. lungekreft. Skader hjerte-lunge-kretsløpet og nyrene.
Vis hele sitatet...
Dette er kun med i tobakk, hvis tobakken er dyrket på arsenikkholdig jord. Hvis din humle også er vokst opp i arsenikkholdig jord, så blir det arsenikk i humlen også.


Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Benzen Kreftfremkallende
Vis hele sitatet...
Som også kommer av ufullstendig forbrenning. Det er en hel haug med stoffer i planter og dyr (også oss), som har en eller flere benzenringer i sitt molekyl. Jeg tar dette nermere opp nedenfor.


Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Beryllium Svekker immunforsvaret. Skader lungene, gir større hjerte (som kan føre til hjertesvikt). Er sannsynligvis kreftfremkallende.
Vis hele sitatet...
Samme som arsenikk, dette blir ikke tilsatt i noen produkter, men er i jorden planten har blitt dyrket.


Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Bly Skader hjertet, hjernen, nyrene m.m. Kreftfremkallende. Bidrar til høyt blodtrykk.
Vis hele sitatet...
Samme som arsenikk, dette blir ikke tilsatt i noen produkter, men er i jorden planten har blitt dyrket.


Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Hydrogen-cyanid ”Blåsyre”. Dødelig, brukes i gasskammere, svekker lungene
Vis hele sitatet...
Godt kjent som et ufullstendig forbrenningsprodukt av nitrogenholdige stoffer og ting. Bl.a. derfor en ikke bør brenne en skumgummimadrass, det blir dannet såpass mye blåsyre at det kan bli farlig. Skikkelig farlig. Det er dette og karbonmonoksid som er en av hovedgrunnene til at brannmenn (og kvinner) bruker oksygen/luft i tank, istedet for gassmaske. Men selvsagt luftmangel også. Men gassmaske er ikke veldig effektivt mot blåsyre. Et kompendium om kjemiske stridsmidler, så er det skrevet at gassmaska gir beskyttelse mot blåsyre i 5 sekunder. Da må en skifte filter.

Ellers så er minimale mengder blåsyre helt ufarlig. Vi har faktisk mikroskopiske mengder i kroppen hele tiden. Når tarmbakteriene lager vitamin B-12, så lages det som cyanocobolamin. Gjett hva cyano står for? Ellers så er det cyanid i eplefrø og eplejus også. Men da bundet i cyanoglykosidene amygdalin, men planta ellers inneholder også prunasin. Men i så små mengder, at det er ekstremt sjeldent et problem. Eplefrø inneholder amygdalin, så det tilsvarer 300 ppm blåsyre. Noe som gir 30 mg blåsyre, hvis du spiser 100 g eplefrø. En mengde som ikke er bra. Dødelig dose er satt til normalt 1,1 mg/kg kroppsvekt. Noe som gir 110 mg, for en person på 100 kg. Men det er også tilfeller, der voksne personer har dødd av 50 mg. Så mindre mengder enn 110 mg, kan helt klart være livsfarlig. mengder som 10 mg, vil også bli veldig ubehagelig. Med mye spying og åndenød (du bli anpusten). Men du skal spise mange frøhus, før du når en slik mengde. Faktisk så er cyanidionet et av de giftstoffene, som kroppen klarer raskest å fjerne. Så når du tar en ufarlig cyaniddose, og injiserer det i blodet. Så er den cyaniden borte iløpet av 5-15 minutter. Så om du skal dø av cyanidforgiftning med å spise epler. Så spyr du av overspising lenge før du merker cyaniden.


Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Kadmium Kreftfremkallende, gir hjerte-, lunge-, nyre- og leverskader, kols og emfysem
Vis hele sitatet...
Samme som arsenikk, dette blir ikke tilsatt i noen produkter, men er i jorden planten har blitt dyrket.


Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Karbonmonoksid Svekker hjertets funksjon, er særlig giftig for hjerte- og lungesyke. Motvirker forsyningen av oksygen til kroppens organer.
Vis hele sitatet...
Karbonmonoksid er ikke bra i mengder. Men det er da ikke farlig i de mengdene det her er snakk om. Da hadde det gitt et veldig akutt utslag, med kraftig åndenød som utslag. Det er bl.a. karbonmonosid som er den store frykten, for at en ikke skal skru på ei parafinlampe for mye. Da blir det en ufullstendig forbrenning, og det dannes karbonmonoksid. Det er også på grunn av denne gassen, at veivesnet er såpass strenge på, at en bil har tett eksosanlegg ved periodisk kjøretøyskontroll. For eksos består av en betydelig del karbonmonoksid.

Så bare det, at du skriver at dette ikke er med i røyken fra humleblader. Det sier ganske mye om deg! Jeg skal ikke skrive hva du fremstår som, men man tenker jo sitt...

Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Kumarin Brukes som smakstilsetning i tobakk, er ikke tillatt som tilsetningsstoff i matvarer. Kan være leverskadelig
Vis hele sitatet...
Er leverskadelig i store mengder, ja. Men du har vist ikke fått med deg, at en finner kumarin eller stoffer basert på kumarin naturlig i en rekke matvarer. Det er to typer kanel. Du har ceylonkanel, som er tynne barkbiter og som er veldig sjelden i salg i Norge. Jeg har iallfall aldri sett den. Denne inneholder lite kumarin. Mens den andre er kassiakanel, denne er det en god del kumarin i. Faktisk så mye, at Mattilsynet har advart mot for hyppig og overdrevent bruk. Gresset som krydrer vodkaen Zubrowka er marigras eller Hierochloe odorata om du vil. Aromastoffet her er faktisk kumarin. Det er også en del andre planter, som inneholder kumarin også. Her kan bl.a. myske, legesteinkløver, hvitsteinkløver og gulaks nevnes. Det er gulaks som ga den gode høylukten i gamledager. Dette kom av at kumarin ble frigjort, når gulaksgraset tørket.

Ellers så er det en gruppe stoffer, som har navnet furankumariner. Furankumariner har stoffene kumarin og furan som grunnmur i molekylet. Ja noen har ikke noe annet enn disse to. Det er spesielt i to plantegrupper en finner disse. Disse er i rutefamilien (sitrusslekta er her, og enkelte typer sitrusskall inneholder mye av dette), og du har skjermplantefamilien. I skjermplantefamilien, så har du gulrot, persille, pastinakk og en haug andre. Det er da mest i de overjordiske plantedelene en finner furankumariner. Det er flere forskjellige furankumariner, så virkningen varierer. Men det er fuarankumariner som gir fotodermatitt i kontakt med kjempebjørnekjeks og tromsøpalme. Egentlig er pastinakk så og si like ille også, men det nevner ikke massemedia så mye om.
Anngående massemedia, de tar feil med å påstå, at tromsøpalme og kjempebjørnekjeks er så giftige. De er moderat giftige, ja. Men det er en del planter, som er mye farligere. De to gir stort sett ikke noe mere enn ubehag.

Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Kvikksølv Påvirker sentralnervesystemet, skader lunger og nyrer. Fremmer åreforkalkning og skader muskelcellene i hjertet.
Vis hele sitatet...
Samme som arsenikk, dette blir ikke tilsatt i noen produkter, men er i jorden planten har blitt dyrket.

Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Metanol ”Tresprit”, løsemiddel. Gir syns- og hjerneskader ved forgiftning. Kan gi hjerterytmeforstyrrelser og død.
Vis hele sitatet...
I store mengder, ja. Men dette er naturlig i de fleste planter og dyr, men i små mengder. Du kan også få ut metanol ved å spalte druesukker og fruktsukker på den rette måten. Men en voksen person må da drikke rundt 10 ml med ren metanol, for at blindhet skal oppstå. Men faen hvem røyker, så en får i seg så mye metanol?!? Da har en jo dødd av kullos og nikotinforgiftning mange ganger allerede. Sammen med at det også er små mengder av dette i humle.

Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Nikkel Kreftfremkallende, kan gi astma
Vis hele sitatet...
Samme som arsenikk, dette blir ikke tilsatt i noen produkter, men er i jorden planten har blitt dyrket.


Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
At det tar for seg de industrielle bruksområdene var for å illustrere at det ikke kommer kun fra forbrenning slik du først sa.
Vis hele sitatet...
Det har heller ikke vidalo kommet med heller. Han skrev ikke kun, der er det du som har gjort. Men han skrev, at det blir dannet ved en ufullstendig forbrenning. Noe en må kunne si, at brenning av fuktig plantemateriale gir, altså ufullstendig forbrenning.

Du kan jo sammenligne strukturen av lupulon (et av aromastoffene i humle.

Lupulone [Public domain], by Ed (Edgar181), from Wikimedia Commons

Med benzen, som er kreftfremkallende, og kan komme av ufullstendig forbrenning. Ser du fellesnevneren i begge?..

Benzene both [Public domain], by User:Bryan Derksen (Own work using: BKchem), from Wikimedia Commons

Så har du jo tetrahydrocannabinol (THC), som da er oppbygd av bl.a. tre benzen-ringer. Ehh

(+)-(6aR,10aS)-Δ9-Tetrahydrocannabinol (with hydrogen atoms shown) [Public domain], by Nikos 1993, from Wikimedia Commons

Så har du cannabidiol (CBD), som også inneholder et par benzenringer gitt. OUCH

2-(6-Isopropenyl-3-methyl-1-cyclohexen-1-yl)-5-pentyl-1,3-benzenediol [CC0], by Nikos 1993, from Wikimedia Commons






Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Nei, jeg kan ikke kjemi.
Jeg har heller aldri påstått noe som helst sted at jeg kan kjemi.
Min påstand var at jo faktisk også at mesteparten av de stoffene var ikke eksisterende. Mesteparten ikke alle.
Vis hele sitatet...
Men det er jo tragikomisk å se, at du prøver å lære en som kan litt kjemi. Spesielt når du ikke kan det selv. Du kan jo tenke deg selv, hvordan det fremstår?



Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Mulig han har vært "logisk" men så bruker han jo hersketeknikker som en gud selv.
Alt er jo bare løgn fordi han selv ikke klarer å forstå og da istedenfor å spørre så er alt bare feil uansett.
Vis hele sitatet...
Gjør han? Jeg ser, at han har tatt deg i en løgn. Du prøver desperat å male over løgnen. Men det ser ut til, at du er ikke gløgg nok til å skjønne, at du har malt deg inn i et hjørne. Ja, det er ofte ubehagelig å male seg inn i et hjørne.
Sist endret av aluminiumfluorid; 17. oktober 2018 kl. 02:22.
Jeg kopierte bare det LHL har skrevet om hva som er i tobakk og tobakksrøyk jeg.
Noe du også ville sett om du sjekket ut linken som er nevnt ganske så tidlig her, men du har kanskje ikke fått det med deg siden du skriver som om det er jeg som har skrevet artikkelen for LHL?

Det som er tragikomisk er det at det tydeligvis kun finnes en måte å tenke på, så regner med at dere aldri har klart å tenke litt utenfor boksen, at man virkelig synker så lavt som å rakke ned på en annen bare fordi man selv ikke forstod hva han mente.

Du kan si at jeg prøver å lyve så mye du bare vil, som jeg sa til vidarlo, om det virkelig er det du trenger for å føle deg bedre så go for it.
Rakk ned på andre for å føle deg bedre selv.
Jeg vet nemlig selv hva jeg tenker.
Veldig mye bedre en hva du gjør eller noen gang kommer til å gjøre.
Sist endret av Ghettoclown; 17. oktober 2018 kl. 02:56.
Poenget er, at en bør ha et minimumsnivå av forståelse av det en diskuterer. Noe du her briljerer med et fravær av. Det er uansett ikke bra å inhalere røyk fra dårlig forbrent plantemateriale, også hamp og hasj. Ufullstendig forbrenning gir en haug stoffer, som kan gi kreft når en inhalerer dem.
Men humle inneholder ikke nikotin, og det er bra. Men det stoffet lupolon har også en liten hormonhermende effekt. Da er det kvinnehormonet østrogen den hermer. Ikke helt ok det heller. Men en skal drikke mye øl, før en ser tegn på dette.

Men jeg sier det først som sist. Slutt med å innbill deg, at det er bra å inhalere noe som helst av brennende plantedeler. Da særlig dårlig forbrente plantedeler...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Jeg kopierte bare det LHL har skrevet om hva som er i tobakk og tobakksrøyk jeg.
Noe du også ville sett om du sjekket ut linken som er nevnt ganske så tidlig her, men du har kanskje ikke fått det med deg siden du skriver som om det er jeg som har skrevet artikkelen for LHL?
Vis hele sitatet...
Igjen. Det var ikkje det du gjorde. Du gjekk nokså bombastisk ut og påsto at alternativa ikkje inneheldt det du lista opp.

Det er ingen som har diskutert om det som står på LHL si side stemmer eller ikkje. Det gjer det nok. Du har ikkje forstått kritikken mot deg, og forsøker deg med ymse avledningsmanøvre. No påstår du deg misforstått. Då er det rart at du for få innlegg sidan etterlyste kjelder frå meg. Du fossror for å komme deg unna, men eg trur ikkje ein objektiv leser av denne tråden er i stand til å tolke ting slik du hevder det bør tolkast.
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Joda, alle typer røyk er skadelig å innhalere, men tobakk inneholder også veldig mange andre ting en bare tobakk.

Her har du en liten liste med mesteparten av stoffene du finner i sigaretter og som er ikke eksisterende i alternativene.

Acetaldehyd Kreftfremkallende, irriterer lungene, avhengighetsskapende
Aceton Irriterer øyne, nese og hals, kan skade lever og nyrer
Akrolein Irriterer øyne og lunger, svært giftig. Ingrediens i tåregass
Akrylamid Sannsynligvis kreftfremkallende
Akryloniril Trolig kreftfremkallende
Ammoniakk Utløser astma, øker blodtrykket
Arsenikk Kjent, dødelig gift. Kan gi nerveskader og perifer karsykdom over tid. Er kreftfremkallende, forårsaker bl.a. lungekreft. Skader hjerte-lunge-kretsløpet og nyrene.
Benzen Kreftfremkallende
Beryllium Svekker immunforsvaret. Skader lungene, gir større hjerte (som kan føre til hjertesvikt). Er sannsynligvis kreftfremkallende.
Bly Skader hjertet, hjernen, nyrene m.m. Kreftfremkallende. Bidrar til høyt blodtrykk.
Hydrogen-cyanid ”Blåsyre”. Dødelig, brukes i gasskammere, svekker lungene
Kadmium Kreftfremkallende, gir hjerte-, lunge-, nyre- og leverskader, kols og emfysem
Karbonmonoksid Svekker hjertets funksjon, er særlig giftig for hjerte- og lungesyke. Motvirker forsyningen av oksygen til kroppens organer.
Kumarin Brukes som smakstilsetning i tobakk, er ikke tillatt som tilsetningsstoff i matvarer. Kan være leverskadelig
Kvikksølv Påvirker sentralnervesystemet, skader lunger og nyrer. Fremmer åreforkalkning og skader muskelcellene i hjertet.
Metanol ”Tresprit”, løsemiddel. Gir syns- og hjerneskader ved forgiftning. Kan gi hjerterytmeforstyrrelser og død.
Nikkel Kreftfremkallende, kan gi astma
Vinylklorid Kreftfremkallende
Formaldehyd Et nedbrytningsprodukt av metanol. Er kreftfremkallende, skader hud og lunger

https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/to...royk-egentlig/
Vis hele sitatet...

Hm føler det blir som når noen sier at tobakk er skadelig og de beviser sin påstand ved å si at at tobakk har over 4000 kjemiske bestanddeler.

Vel en tomat har 5000. So what?

Eksisterer de stoffene i tobakken eller er det stoffer som skapes som en reaksjon ved at tobakken brennes? Tror du feks at tobakksprodusenter med viten og vilje ville tilsatt blåsyre, arsenikk eller akrolein?

Det vel heller slik at dette er kjemiske forbindelser som oppstår fra å brenne materialet. Og således vil nok endel av disse også skapes når annet organisk materiale brennes. Feks urter eller humle. Sagt på en likefrem måte; det er nok ikke tobakken eller nikotinen som er din største fiende når du skal kose deg med cannabis.

Det som vil gi størst risiko for skader over tid er nok måten du inntar cannabis på, samt hyppigheten av bruken og mengden. Er du en hardcore stoner som konstant lever "i tåka" eller holder du deg til festbruk?

Når det kommer til pris så synes jeg prisen på humle er blitt skyhøy. Og om du feks mekker festrøyk av råtobakk så vil nok prisen per festrøyk bli lavere enn om du bruker humle.

Om du er mest bekymret for helsen så ville jeg nok vurdert å kutte ut all form for røking av cannabis. Både rent grønt og svarting iblandet tobakk/humle, nyslått gress eller frossent bjørkelauv. For det er tvilsomt at skaderisikoen går ned nok om du bytter ut tobakken med andre naturlige organiske materialer til at faktisk har betydning.

Har du ikke råd til vape utstyr? Start med noe rimeligere og lag din egen thc e-juice. Du trenger ikke vape utstyr i flere tusenkroner klassen for å vape thx. Du kommer langt med en billig håndholdt en fra Kina. Så kan du heller spare opp over tid til den kuleste bordmodellen som fyller en hel sekk med vape og som koster flere tusen.

Eller du kan jo velge å innta cannabis oralt. Der har du jo uendelige oppskrifter, du kan spise den i et herremåltid, ha det på pizzaen, blande det i en drink eller gå for en tradisjonell dessert eller kanskje en kake?
Sist endret av random67489; 17. oktober 2018 kl. 19:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.