Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6304
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg skal til legen for samtale om videre henvisning til utredning av bipolar. Jeg er snill og grei, aldri hatt trøbbel med noe, men seff klart å begynne å røyke litt av og til. Ingen vet dette. Er 26 år. Jente.

Om de tar blodprøve/urinprøve, må de sjekke aktivt for å finne thc eller bare popper det opp? Må de si fra om de sjekker for det? Bør jeg bekymre meg om de ber om å få blodprøve og urinprøve?
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
De kan ikke sjekke opp slikt uten å informere om det. Ta det lugnt
Sist endret av NodSquad; 27. mars 2017 kl. 11:25.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Okei. Så da bare overgir jeg tisset og blodet mitt med velvilje uten worries?
Om de tar blod- og/eller urinprøve vil det heller ikke bare poppe opp blinkende på en dataskjerm. De må spesifikt se etter dette. Om de vil ha prøver av deg vil det være andre ting de ser etter (kreatinnivå i urinen for eksempel) - med mindre de informerer om at det er for å lete etter ulovlige substanser.
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Slik jeg forstår det må de lete aktivt etter midler i blodet. Om du kommer inn for å ta en blodprøve for en sykdom du har, kan jeg nesten garantere at de ikke tilfeldigvis finner THC også. De må lete etter det, og det koster penger.
De fleste urinprøver/blodprøver som sjekkes for narkotika og lignende sendes på lab og er ganske dyre. Om du absolutt ikke føler deg komfortabel me å ta blodprøve/urinprøve kan du drøye den legetimen noen uker etter hvor mye du har røyket.
Vet ikke om det er lovlig å spore etter narkotika, med mindre de har mistanke om bruk?
Satser på at jeg ser oppegående nok ut til at de ikke tenker over det.
Sist endret av Noobgirl; 27. mars 2017 kl. 13:07.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Ikke for å gjøre deg urolig eller noe sånt, men når det kommer til utredninger av sånt kan jeg nesten 100% garantere deg at de kommer til å sjekke deg for rusmidler. Har vært igjennom et par utredninger selv (ME, bipolar, ADHD) og har blitt sjekket hver gang, men nå har jeg blitt fortalt om det på forhånd og da.
Tidligere så røyka jeg nærmere hver dag også, men har bare slutta / tatt pause under utredningene.
Om du røyker litt(som i 1 gang i uka elns) så vil nok blodet/pisset ditt være clean i løpet av en uke.

Jeg har hvertfall aldri testet positivt på det
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ikke si det da. Ble akkurat kvitt paranoiaen haha
Hvor lenge er det til du skal ta disse prøvene? Hvis du røyker sjeldent så kan det hende at du ikke har thc i systemet ditt engang. Hvis du tror du fortsatt har det i systemet, så kan du jo for sikkerhets skyld be om å utsette timen en uke og si at det ikke passer. Og ikke røyk den uken selvsagt.
Anonym bruker
"Ekstravagant Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vi har taushetsplikt i helsevesenet, og om man sjekker etter rusmidler vil ikke det få noen konsekvenser i form av politianmeldelse. Det er imidlertid meldeplikt dersom pasienten som testes har en jobb hvor rusmisbruk kan påvirke arbeidet og sikkerheten til de som mottar tjenesten. Eksempel: en fastlege har meldeplikt dersom pasienten er anestesisykepleier og tester positivt på opiater. En fastlege har ikke meldeplikt dersom pasienten er butikkmedarbeider og tester positivt på thc.
Om du skal utredes for bipolar lidelse og må avgi prøvemateriale til analyse ville jeg ikke vært bekymret. Det er viktig for din behandling at du er ærlig om bruk av rusmidler, da medikamenter kan interagere med rusmidler, og forverre eller forsterke effekten av medisinen du kanskje får resept på.
▼ ... noen uker senere ... ▼
De vil mest sannsynlig foreta rusmiddeltesting eller analyse ved utredning av bipolar. Dette fordi enkelte diagnoser krever avhold fra rusmidler over tid for å kunne konstanteres (for å unngå feildiahnostisering). Positivt utslag vil ikke få noen konsekvens, annet enn at du kan si at du f.eks var full på en fest og ved dprlig dømmekraft pga alkoholinntak prøvde ett par drag av en kar som røyka tjall. THC kan påvises influere uker i urin (pga virkestoffet fester seg i kroppens fettvev), men det eneste som trolig vil skje er at legen evt vil se bort ifra utslaget dersom det fremkommer at du ikke er sporadisk rusmisbruker eller røyker hasj jevnlig, også kan man ta en ny prøve. Jeg vet...fordi jeg har gått på både avtalte-og spotprøver (stikkprøver) i ca 3 år nå, fordi jeg var rusmisbruker fra 13-18 år, ogsp klin nykter i 15 år og utd meg til spl og jobbet som sykepleier i 10 år før jeg plutselig fikk et tilbakefall og ble innlagt på sykehus med heroinoverdose en gang i en frihelg, og vips var lisens og arbeidsrett fratatt meg pga ETT tilbakefall. Strengt men ok. Jeg går på prøver jmfr Helsedirektorates retningslinjer, dvs.avleggelse under tilsyn, med temp.måling og resting av ca 240 ulike stoffer og andre nivåer i urin som kan vitne om inntak av ALT MULIG. Negativ i 3 år nå til tross for periodisk bruk av heroin (men heroin har kort påvisningstid- ca en dag). Dog blir jeg aldri sykepleier igjen, stress yrke og jeg har store nok problemer selv, - men lykke til med prøver og utedeling videre! Om utslag på bipolar (litt avhengig av type) sørg for å få noe medisin som virker og som ikke funker opp ting mer. Be brave- and BEhave (no more hasj før prøve de kommende 4-6 neste ukene hehe).
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vi har taushetsplikt i helsevesenet, og om man sjekker etter rusmidler vil ikke det få noen konsekvenser i form av politianmeldelse. Det er imidlertid meldeplikt dersom pasienten som testes har en jobb hvor rusmisbruk kan påvirke arbeidet og sikkerheten til de som mottar tjenesten. Eksempel: en fastlege har meldeplikt dersom pasienten er anestesisykepleier og tester positivt på opiater. En fastlege har ikke meldeplikt dersom pasienten er butikkmedarbeider og tester positivt på thc.
Om du skal utredes for bipolar lidelse og må avgi prøvemateriale til analyse ville jeg ikke vært bekymret. Det er viktig for din behandling at du er ærlig om bruk av rusmidler, da medikamenter kan interagere med rusmidler, og forverre eller forsterke effekten av medisinen du kanskje får resept på.
Vis hele sitatet...
Merkelig dette da en kompis av meg fortalte fast legen sin at han hadde røyket cannabis noen ganger. Neste dag sto politiet på døra der hvor legen hadde ringt å varslet.
Sitat av Sup3rn0va123 Vis innlegg
Merkelig dette da en kompis av meg fortalte fast legen sin at han hadde røyket cannabis noen ganger. Neste dag sto politiet på døra der hvor legen hadde ringt å varslet.
Vis hele sitatet...
Da skulle han anmeldt legen og rapportert ham til fylkesmannen. Det ville trolig gitt store konsekvenser for legen.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De finner ikke noe de ikke leter etter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vi har taushetsplikt i helsevesenet, og om man sjekker etter rusmidler vil ikke det få noen konsekvenser i form av politianmeldelse. Det er imidlertid meldeplikt dersom pasienten som testes har en jobb hvor rusmisbruk kan påvirke arbeidet og sikkerheten til de som mottar tjenesten. Eksempel: en fastlege har meldeplikt dersom pasienten er anestesisykepleier og tester positivt på opiater. En fastlege har ikke meldeplikt dersom pasienten er butikkmedarbeider og tester positivt på thc.
Om du skal utredes for bipolar lidelse og må avgi prøvemateriale til analyse ville jeg ikke vært bekymret. Det er viktig for din behandling at du er ærlig om bruk av rusmidler, da medikamenter kan interagere med rusmidler, og forverre eller forsterke effekten av medisinen du kanskje får resept på.
Vis hele sitatet...
Er jo velkjent at norske leger ikke har taushetsplikt i forhold til narkotika, mener de faktisk har rapporteringsplikt til fylkesmannen slik at de kan ta lappen fra alle som spør om hjelp med narkotikabruk
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jepp, leger, psykoler og opptikere har en opplysningsplikt til politi / offentlige myndigheter hvis de kommer over informasjon som tilsier at en person ikke er skikket til å ha førerkort f.eks. Så er du uheldig så definerer den personen at all bruk av illegale rusmiddler er ett rusmisbruk og at du ikke er skikket til å inneha førerett for kjøretøy.
http://www.rustelefonen.no/2013/07/c...elsepersonell/
http://stagefminternett.fylkesmannen...taushetsplikt/
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Esoterisk Vis innlegg
Da skulle han anmeldt legen og rapportert ham til fylkesmannen. Det ville trolig gitt store konsekvenser for legen.
Vis hele sitatet...
Nei, desverre ville det ikke det. Det er legens opplysningsplikt som gjør at han må si fra til politiet hvis han mener at det er nødvendig.
Hørtes litt vel drøyt ut at Onkel dukker opp på døra pga. en bekymringsmelding fra lege.

I call it bullcrap.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei, desverre ville det ikke det. Det er legens opplysningsplikt som gjør at han må si fra til politiet hvis han mener at det er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Legen har ein klar heimel for å melde ifrå til fylkesmannen. Dei har ikkje meldeplikt til politiet, med mindre det er snakk om å avverge alvorleg kriminalitet. Å avverge bruk av narkotika fell ikkje inn under det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei, desverre ville det ikke det. Det er legens opplysningsplikt som gjør at han må si fra til politiet hvis han mener at det er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Det ville nok det.

"Helseskadelig bruk som gir økt trafikksikkerhetsrisiko, eller avhengighet av illegale, rusgivende stoffer."

Å ha røyket cannabis noen ganger er ingen trafikksikkerhetsrisiko eller avhengighet.

Det er heller ingen unntak for dette nevnt i Helsepersonellloven som sist ble revidert i 2004. Det måtte eventuelt blitt testet i retten om opplysningsplikten overstyrer helsepersonelloven.
Taushetsplikten har blitt tatt til høyesterett før med heldig utfall for pasienten.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Esoterisk Vis innlegg
Det ville nok det.

"Helseskadelig bruk som gir økt trafikksikkerhetsrisiko, eller avhengighet av illegale, rusgivende stoffer."

Å ha røyket cannabis noen ganger er ingen trafikksikkerhetsrisiko eller avhengighet.

.
Vis hele sitatet...
Da bør du ta en telefon til fylkesmannen i Rogaland og si fra om det, for da er jo han helt på villspor.

"«Rusmisbrukere fyller ikke førerkortforskriftens helsekrav. Det er et vanlig problem at pasient – og lege – blander vegtrafikkloven inn i disse sakene, og hevder at så lenge de ikke kjører etter at de har drukket eller ruset seg så skal ikke rusmisbruket ha konsekvens for førerkortet. Det er feil. Rusmisbruk er en sykdomstilstand som omfattes av førerkortforskriftens helsekrav. Alkoholmisbruk er vanskelig å definere med klare grenser, men hvis noen har et så stort forbruk av alkohol at det over tid går ut over ens normale fungeringsevne eller konsumet på sikt fører til fysiske helseskader, så er et misbruk tilstede. Fylkesmannen i Rogaland fremholder videre at all bruk av illegale rusmidler, inkludert hasj, er rusmisbruk, og omfattes dermed av førerkortforskriftens helsekrav. Ved misbruk av alkohol eller andre rusmidler, er det krav om dokumentert avholdenhet i en
lengre periode (klinikk, blod- og/eller urinprøver) og et betryggende kontrollopplegg før fylkesmannen kan gi dispensasjon.»"
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da bør du ta en telefon til fylkesmannen i Rogaland og si fra om det, for da er jo han helt på villspor.
Vis hele sitatet...
https://www.sivilombudsmannen.no/veg...e3685-220.html

Ja, dei er ute av takt med det andre instanser seier, når dei påstår at all bruk av ulovlege rusmiddel bryt med edruelegheitskravet.

Eg siterer følgjande frå lenkja først i innlegget:
Verken vegtrafikkloven eller forarbeidene gir rettslige holdepunkter for å skille mellom legale og illegale rusmidler i edruelighetsvurderingen. Dette er også lagt til grunn i rettspraksis. I en konkret edruelighetsvurdering vil hvert rusmiddel måtte vurderes individuelt ut fra sine egenskaper og virkning, jf. LH-2012-20901 og LH-2014-39253. Hvorvidt det foreligger en slik akkumuleringseffekt som Politidirektoratet omtaler i svaret hit, er en del av en slik vurdering.
Vis hele sitatet...
No er jo det ei sak vi neppe har sett det siste av, men ut frå det vi har sett til no er det lite som tyder på at fylkesmannen i Rogaland si tolking av at all bruk av ulovlege rusmiddel automatisk fører til at kravet er oppfyllt er korrekt.
På mitt lokale legekontor er man inne hos legen først, og hen fyller ut et skjema hvor det står hva som skal kontrolleres på blodprøven. Dette skjemaet får man med seg ut på venterommet før man blir tatt inn for å faktisk ta prøven. Så da er det bare å lese dette for å se hva de skal se etter.
Men det er kanskje ikke sånn alle steder?
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Men det er kanskje ikke sånn alle steder?
Vis hele sitatet...
Nei, noen steder opererer med elektronisk blodprøvebestilling fra legens kontor til lab.
Bare tull at du blir testet for rusmiddler om du skulle få bipolar diagnose, den er basert på veldig mange forskjellige faktorer som er biologiske og milijøbasert om du ikke er under 18 år da. Rus er faktisk er en del av symptombildet. Jeg valgte å være ærlig om mitt hasjbruk eller missbruk. Aldri blitt testet for noen ting som helst eller fått noen advarsel for at noen vil ta mitt førerkort. Samtidig, om dem føler jeg er så manisk at jeg ikke egner meg til å kjøre bil er det greit at dem tar det. Når man er i en hasjboble eller i mani mangler man noen konsekvensetanken. Psykologer og leger er nok forskjellige her. Jeg ble faktisk nesten litt overrasket over at noen ikke stilte spørsmål om min rett til å kjøre bil med innrømmet rusmissbruk av både amfetamin og hasj samt storforbruk av alkohol og noen ganger ganske ukritisk mani.
Sist endret av moonlord; 11. april 2017 kl. 20:35.
Sitat av moonlord Vis innlegg
Bare tull at du blir testet for rusmiddler om du skulle få bipolar diagnose, den er basert på veldig mange forskjellige faktorer som er biologiske og milijøbasert om du ikke er under 18 år da.
Vis hele sitatet...
At det ikke alltid gjøres, er én sak, men at det "bare" er "tull", får være din personlige mening.

Etter ICD-10, avgrenses bipolar affektiv lidelse mot bruk av psykoaktive stoffer (se kriterium D i F30.0, F30.1 og F30.2 – diagnosen bipolar affektiv lidelse krever minst én av disse). Da bruk av psykoaktive stoffer alltid får forrang, kan man formelt ikke stille diagnosen uten å være sikker på at pasienten ikke bruker slike stoffer.

Videre er alle retningslinjer samstemte i at en slik test er berettiget – det fremgår både av våre nasjonale retningslinjer fra 2012, NEL, UpToDate og BMJ Best Practice at en slik utelukkelse hører hjemme før diagnosen bipolar affektiv lidelse stilles.