Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2195
Hei!

Jeg ble tatt for å kjøpe et par flasker med cannabisolje (CBD-Olje) i november i fjor. Da kom nemlig snuten på døren min med ransakelsesordre og det var ikke måte på. Men ihvertfall så endte dette med en påtaleunnlatelse med en prøvetid på to (2) år. Det som jeg lurer på i den anledning er om jeg fortsatt kan få jobb som vekter i et vaktselskap. Jeg har nemlig alltid hatt lyst til å jobbe med noe innenfor sikkerhet e.l. Jeg er veldig redd for at denne "drømmen" er knust nå pga denne lille filletingen. Politiet mente at selvom dette kommer på en utømmende politiattest så mente de at det skulle gå fint fordi at jeg IKKE har vært straffedømt før og jeg har heller aldri gjort noe som helst galt, slik at rullebladet mitt er helt "rent" utenom denne lille fillesaken med disse to flaskene med cannabis-olje. Jeg har også flere ganger vært utplassert i et vaktselskap gjennom vgs.

Jeg håper på svar ! Dette er ikke en kjekk situasjon å være oppi
Påtaleunnlatelse vil fremgå på en uttømmende politiattest(det du trenger som vekter). Det er imidlertid ikke gitt at dette vil sabotere din mulighet til å få jobb.

Vær ærlig om det fra starten av. Har de et veldig sterkt behov for personell(noe denne bransjen har) og du har ellers gode kvalifikasjoner er det godt mulig du likevel får jobb.
Hvis dette kommer som en prikk på rullebladet så får du ihvertfall ikke sikkerhetsklarering.
Sist endret av BlyThn; 11. februar 2016 kl. 01:21.
Trådstarter
44 1
Sitat av Epitaph Vis innlegg
Påtaleunnlatelse vil fremgå på en uttømmende politiattest(det du trenger som vekter). Det er imidlertid ikke gitt at dette vil sabotere din mulighet til å få jobb.

Vær ærlig om det fra starten av. Har de et veldig sterkt behov for personell(noe denne bransjen har) og du har ellers gode kvalifikasjoner er det godt mulig du likevel får jobb.
Vis hele sitatet...
Tusen hjertelig takk for svar!
Dette var godt å høre (at det fortsatt er håp). Så du tror altså at det vil være muligheter for meg for å få jobb som vekter e.l?
Sitat av Joklion Vis innlegg
Tusen hjertelig takk for svar!
Dette var godt å høre (at det fortsatt er håp). Så du tror altså at det vil være muligheter for meg for å få jobb som vekter e.l?
Vis hele sitatet...
Basert på følgende:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2001-01-05-1 §3 bokstav b. Du trenger altså tilfredsstillende vandel, ikke plettfri.

http://www.arbeidsrettsadvokater.no/...te-oppsigelse/ Ut fra dette kan jeg "bekrefte" det jeg skriver i første svar. Vær ærlig fra starten av, og vurderes påtaleunnlatelsens grunnlag som relativt "bagatellmessig" så burde det gå helt fint. Det spørs nok mye om cannabisolje har noe ruspotensiale(jeg vet ikke). Har de ikke, så burde det være god skuring å forklare hele situasjonen. Har de ruspotensiale så er det kanskje litt verre, men det finner du fort ut.

Bransjen skriker som sagt etter arbeidskraft så fremstår du som en ellers møblert og pålitelig fyr er det god sjanse.
Trådstarter
44 1
Tusen takk igjen for et utfyllende og godt svar, Epitaph .

Jeg vil gjerne også legge til at jeg bestilte disse to flaskene med cannabis-olje gjennom internet fordi at jeg har lenge slitt med angstproblemer og ryggsmerter etter en motorsykkelulykke for et par år siden og dette var altså grunnen til at jeg kjøpte disse cannabis oljene. Disse oljene inneholder så og si KUN et virkestoff som heter Cannabidiol (CBD) og CBD er et såkalt IKKE-Psykoaktivt stoff dvs at man ikke kan oppnå noen form for rus med det. Grunnen til at jeg ble "tatt" for dette var fordi at den inneholdt bitte bitte SMÅ mengder med THC (Det rusgivende stoffet i cannabis), men det var såpass små mengder at det er så og si umulig å oppnå noen som helst rus på det. Da må man sannsynligvis drikke noen hundre flasker på en gang. Alt dette fikk politiet også vite, da jeg satt her hjemme med foreldrene mine når de kom på døren her (jeg er bare 18 år). Og i påtaleunnlatelsen står det også at "Ved valg av reaksjon har det blitt lagt stor vekt på din helsetilstand, og at lovbruddet var motivert av dette". Er dette noe som kan være nyttig å fortelle til en evt arbeidsgiver?

Takker så mye for svar!
Først så kan man jo si det vanlige; du får hvertfall aldri jobben om ikke du søker - så det er jo selvsagt noe som anbefales uansett om du ønsker å jobbe innenfor feltet!

Men, vit at sjangsene er _rimelig_ små. "Alle" vekterfirmaer har nulltoleranse for vold, vinning, sedelighet og narkotika på rullebladet.

Eksempel på tilfredstillende vandel vs. plettfri er at jeg fikk fortsette i jobben etter å ha godtatt forelegg for urinering på offentlig sted, når jeg var sentervekter. Jeg hadde derimot mistet jobben (eller blitt omplassert) hadde jeg jobbet på flyplass hvor de krever plettfri vandel.

Er du dømt for vold, vinning, sedelighet eller narkotika vil du by default ikke ha en tilfredstillende vandel.
Jeg lest meg opp på dette og ikke funnet noe klart svar. Det virker for meg litt merkelig at man kan få noe på rullebladet, uten og ha blitt dømt eller innrømmet straffeskyld.

Jeg, i et dårlig øyeblikk, gjorde noe som endte med forelegg. Ikke forenklet. Eller kanskje det var spørsmål om jeg vill godta forelegg istedet for rettssak? Jeg svarte ikke på dette forelegget eller spørsmålet - og fikk senere en ubetinget påtaleunnlatelse i posten.

I senere tid jag bestilt flere uttømmende politiattester for visum spørsmål. Det hadde holdt med en vanlig attest, jeg jeg ville ha en uttømmende attest for og sjekke, men det har alltid stått "ikke noe og oppføre" eller noe i den duren.

Har i etterkant hørt at betinget påtaleleseunnlatelse vil stå oppført, mens en ubetinget påtaleleseunnlatelse ikke vil gjøre det.

Om det er saken eller ikke, vet jeg ikke.
Trådstarter
44 1
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Først så kan man jo si det vanlige; du får hvertfall aldri jobben om ikke du søker - så det er jo selvsagt noe som anbefales uansett om du ønsker å jobbe innenfor feltet!

Men, vit at sjangsene er _rimelig_ små. "Alle" vekterfirmaer har nulltoleranse for vold, vinning, sedelighet og narkotika på rullebladet.

Eksempel på tilfredstillende vandel vs. plettfri er at jeg fikk fortsette i jobben etter å ha godtatt forelegg for urinering på offentlig sted, når jeg var sentervekter. Jeg hadde derimot mistet jobben (eller blitt omplassert) hadde jeg jobbet på flyplass hvor de krever plettfri vandel.

Er du dømt for vold, vinning, sedelighet eller narkotika vil du by default ikke ha en tilfredstillende vandel.
Vis hele sitatet...
Takk for svar.
Men jeg er jo ikke dømt, jeg fikk jo en påtaleunnlatelse (en advarsel). Jeg har også gode attester fra bl.a Securitas fra den tiden når jeg var utplassert der gjennom skolen. Jeg har faktisk mest lyst til å jobbe som sentervekter. Tror du at dette fortsatt vil være mulig for meg eller tror du at jeg bør legge hele tanken/drømmen død? :/
Som sagt, du får garantert ikke jobben om ikke du søker - så søk uansett. Ikke legg den bort.

Hva påtaleunnlatelse gjelder skal jeg ærlig innrømme jeg ikke er 100% sikker, men jeg ser nevnt på nett (her og her) at dette dukker opp på en utømmende politiattest, og da er jeg dessverre skeptisk.

Sentervekter krever tilfredstillende vandel, ikke plettfri, så du har uansett ingenting å tape på å søke!
Sitat av Joklion Vis innlegg
Tusen takk igjen for et utfyllende og godt svar, Epitaph .

Jeg vil gjerne også legge til at jeg bestilte disse to flaskene med cannabis-olje gjennom internet fordi at jeg har lenge slitt med angstproblemer og ryggsmerter etter en motorsykkelulykke for et par år siden og dette var altså grunnen til at jeg kjøpte disse cannabis oljene. Disse oljene inneholder så og si KUN et virkestoff som heter Cannabidiol (CBD) og CBD er et såkalt IKKE-Psykoaktivt stoff dvs at man ikke kan oppnå noen form for rus med det. Grunnen til at jeg ble "tatt" for dette var fordi at den inneholdt bitte bitte SMÅ mengder med THC (Det rusgivende stoffet i cannabis), men det var såpass små mengder at det er så og si umulig å oppnå noen som helst rus på det. Da må man sannsynligvis drikke noen hundre flasker på en gang. Alt dette fikk politiet også vite, da jeg satt her hjemme med foreldrene mine når de kom på døren her (jeg er bare 18 år). Og i påtaleunnlatelsen står det også at "Ved valg av reaksjon har det blitt lagt stor vekt på din helsetilstand, og at lovbruddet var motivert av dette". Er dette noe som kan være nyttig å fortelle til en evt arbeidsgiver?

Takker så mye for svar!
Vis hele sitatet...
Jeg har drevet med rekrutering innenfor sikkerhetsbransjen i mange år, og jeg ville aldri ansatt en person som hadde rullebladet ditt.

Men igjen, det kommer an på vaktselskapet. Jeg og alle jeg kjenner innenfor området er livredde for å ansette noen som har noe som kan klages på.