Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3033
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Hei, i 2012, 2013 fikk jeg et forelegg for litt ryk, som jeg ikke godtok. Dette ble henlagt. I dag fikk jeg samme tette bota.

Jeg ringte for og høre hva dette var, men ingen kunne svare og alle var på ferie.

Står at jeg må svare innen 3 dager, men liten lyst til å krysse av noe som helst.

Noen som har vært borti lignende eller har ett godt råd?
Rart ingen kunne svare deg om boten. Hvilke datoer gjelder det?
Er du bombesikker på at det er samme sak / forelegg, er det klart en feil i systemet.

Ikke svar før du vet hva boten gjelder. Å godta bot/forelegg er det samme som å tilstå lovbruddet!
Sist endret av CH0KE; 15. juli 2014 kl. 19:17.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Rart ingen kunne svare deg om boten. Hvilke datoer gjelder det?
Er du bombesikker på at det er samme sak / forelegg, er det klart en feil i systemet.

Ikke svar før du vet hva boten gjelder. Å godta bot/forelegg er det samme som å tilstå lovbruddet!
Vis hele sitatet...
Jeg er bombesikker på at det er samme forelegg.
kjedelig streiting
Hvis det ble henlagt pga ressursmangel så kan det jo hende de har fått mer ressurser, evt. fått beskjed fra høyere myndigheter om å prioritere slike ting.

Som det står i henleggelsesbrevet så står de jo fritt til å ta saken opp igjen dersom nye beviser eller omstendigheter foreligger.
Sist endret av legalize_it; 15. juli 2014 kl. 19:32.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvis det ble henlagt pga ressursmangel så kan det jo hende de har fått mer ressurser, evt. fått beskjed fra høyere myndigheter om å prioritere slike ting.

Som det står i henleggelsesbrevet så står de jo fritt til å ta saken opp igjen dersom nye beviser eller omstendigheter foreligger.
Vis hele sitatet...
Er ingen nye beviser, umulig. De baserer hele saken på et snapchatbilde.
kjedelig streiting
Sitat av Carmex Vis innlegg
Er ingen nye beviser, umulig. De baserer hele saken på et snapchatbilde.
Vis hele sitatet...
Isåfall må det vel enten være snakk om en eller annen feil i systemet, evt. at de funnet ut at de vil bruke litt ressurser på slike saker.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Isåfall må det vel enten være snakk om en eller annen feil i systemet, evt. at de funnet ut at de vil bruke litt ressurser på slike saker.
Vis hele sitatet...
Så jeg skal bare godta osv osv da...? Aldri i helvete om jeg gjør
kjedelig streiting
Hvis beviset kun er en snap kan du jo prøve å nekte. Det at de har brukt så lang tid bør jo også være formildene.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Hvis det virkelig er samme saken, så høres det veldig merkelig ut.

En politijurist har da vurdert saken din, funnet den for lett, og henlagt saken.

Deretter må en annen politijurist (eller evt. den samme) "kommet over" saken senere (har du gjort noe grums i det siste?), og så vurdert saken på nytt - og så gjenopptatt den.

Rent juridisk er det ingenting i veien for dette, ref. f.eks:
http://jusinfo.no/index.php?site=def...1930/1947/1948

Påtalemyndigheten kan også henlegge på grunn av manglende kapasitet, jf. påtaleinstruksen § 7-1 og 17-1. Ved henleggelse av saken stanses den videre etterforskningen, men den kan gjenopptas, dersom den er henlagt på grunn av bevisets stilling. Etter påtaleinstruksen § 17-3 skal en henleggelsesbeslutning være skriftlig og underskrevet, og den skal underrettes fornærmede ved anmeldelse. Årsaken til henleggelsen skal da angis. Henleggelsesbeslutninger er hjemlet i påtaleinstruksen §§ 17-2 og 17-3, som angir at henleggelse skal gjøres ved skriftlig beslutning med en ikke utfyllende stikkordsmessig begrunnelse som registreres i straffesaksregisteret STRASAK.
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig har politiet blitt "minnet på" saken igjen ved noe du har gjort eller foretatt deg, og så bare gjenopptatt saken.

I og med at de tidligere har henlagt den, så har de muligens ikke så gode beviser - så hvis du er uenig i saken og dens stilling, så ville i hvert fall jeg nektet å vedta forelegget. Da må de evt. kjøre saken for retten (eller henlegge den igjen).

Mer info:
Etter straffeprosessloven § 74 kan forfølgning og/eller etterforskning gjenopptas på nærmere vilkår dersom det kommer frem nye bevis i saken, det reises ny siktelse etter påtaleunnlatelse for andre forhold mv:

”§ 74. Er forfølging mot en siktet innstilt på grunn av bevisets stilling, kan den tas opp på ny dersom det senere blir oppdaget bevis av vekt. Er forfølgningen mot en siktet innstilt etter § 72 første ledd annet punktum annet alternativ, kan forfølgningen tas opp igjen når grunnen til at saken ble innstilt er bortfalt. Er påtale unnlatt etter § 69, kan forfølgingen tas opp på ny om det reises siktelse for en annen lovovertredelse som er forøvd før påtaleunnlatelsen. Tiltale må i så fall være reist eller begjæring om tilståelsesdom fremsatt innen ett år etter påtaleunnlatelsen. Blir siktede ikke kjent skyldig i den annen lovovertredelse, står påtaleunnlatelsen ved makt, når ikke retten finner at han må frifinnes. Er det satt vilkår for påtaleunnlatelsen, kan forfølgingen også tas opp på ny dersom vilkårene ikke blir overholdt. Det samme gjelder om siktede unndrar seg pålagt tilsyn eller setter seg ut over pålegg fra tilsynsmyndigheten. Tiltale må i så fall være reist eller begjæring om tilståelsesdom fremsatt innen tre måneder etter utløpet av prøvetiden. Er påtale unnlatt etter § 70, kan forfølgingen tas opp på ny dersom siktede ikke blir domfelt for den eller de straffbare handlinger som ble påtalt. Er forfølgingen innstilt fordi en nødvendig påtalebegjæring eller en annen forutsetning for å fremme saken manglet, kan den tas opp på ny om mangelen blir avhjulpet. Ellers kan en forfølging bare tas opp på ny ved omgjøring av overordnet myndighet etter § 75 annet ledd, ved avgjørelse i klagesak etter § 59 a eller når vilkårene for gjenåpning er oppfylt. Disse regler hindrer ikke at en påtaleunnlatelse blir gjort om til gunst for siktede”.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Stormen; 15. juli 2014 kl. 20:50.