Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 5114
Hei der. Jeg har tenkt en del på dette, og jeg vil gjerne høre hva dere mener om det.
OBS: Jeg har ingen kilder på dette og er heller ikke helt sikker på alt jeg skriver her.

Som tittelen sier, så syns jeg kanskje det er litt for lett å slippe unna med brud på narko lovene. Grunnen til dette er fordi vi har så mange rettigheter.

Jeg føler meg rimelig immun mot politiet så lenge jeg er forsiktig med hvor jeg inntar stoffet og hvor jeg gjemmer ting. Kan egentlig politiet få deg straffet hvis de ikke tar deg med boksa nede?

Hvis man f.eks hadde vært helt åpen med bekjente om at du ruser deg på ulovlige stoffer, og politiet da får inn en bekymrings melding om deg. Kan de egentlig gjør noe som helst uansett hvor "sikre" de er på at du inntar stoffet?

Man kan:
-Nekte urinprøve.
-Nekte ransakelse av kropp/veske (uten ransakelseordre).
-Nekte å svare på spørsmål evt. svare på noe i et avhør.

Dette er bare noen jeg kommer på i farten. Det kan være jeg er helt på villspor, er derfor jeg ønsker å høre deres meninger.

Altså: Så lenge man ikke har stash i huset eller man blir tatt med mekket i fanget, kan dem egentlig gjøre noe annet en å ha store misstanker?

Takker for svar.
De rettighetene du snakker så fint om,gir politiet som oftest en god faen i.Det funker ikke å bare nekte ransakelse,da kommer dem bare opp med reggla om "skjellig grunn til mistanke bla bla".
Sitat av Eodor Vis innlegg
Altså: Så lenge man ikke har stash i huset eller man blir tatt med mekket i fanget, kan dem egentlig gjøre noe annet en å ha store misstanker?
Vis hele sitatet...
Dersom mistanken er stor nok, og du nekter å ta en urinprøve, så kan politiet gå til en jurist/dommer, og be om at de kan få ta prøve med tvang dersom du nekter.

Her i byen stopper de forøvrig personer på gata som de har tatt for bruk av narkotika tidligere. Mener de at du ser rusa ut (på noe annet enn alkohol), så må du regne med å bruke noen timer hos politiet. De går tydeligvis heller ikke helt av veien for å oppsøke ustraffede og edrue/nykterne personer på egen eiendom bare fordi de mistenker at han har røyket hasj.

Norge og Sverige har vel noen av vestens strengeste straffer på narkotikalovbrudd, inkludert "bruk".
Sist endret av caperno; 12. juli 2012 kl. 11:58.
Eodor's Avatar
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
Dersom mistanken er stor nok, og du nekter å ta en urinprøve, så kan politiet gå til en jurist/dommer, og be om at de kan få ta prøve med tvang dersom du nekter.

Her i byen stopper de forøvrig personer på gata som de har tatt for bruk av narkotika tidligere. Mener de at du ser rusa ut (på noe annet enn alkohol), så må du regne med å bruke noen timer hos politiet. De går tydeligvis heller ikke helt av veien for å oppsøke ustraffede og edrue/nykterne personer på egen eiendom bare fordi de mistenker at han har røyket hasj.

Norge og Sverige har vel noen av vestens strengeste straffer på narkotikalovbrudd, inkludert "bruk".
Vis hele sitatet...
Det har jeg også lurt litt på. Hvis du nekter og nekter på å ta en prøve, hva må dem gjøre etter hvert? Må dem bokstavelig talt dra av deg boksa og tvinge deg til å pisse? Trodde i grunn det var mulig å nekte hele veien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Capital...ug_trafficking

Det er riktignok smugling, men det viser nå at Norge ikke har de strengeste straffen for narkotikalovbrudd.
Sitat av Eodor Vis innlegg
Det har jeg også lurt litt på. Hvis du nekter og nekter på å ta en prøve, hva må dem gjøre etter hvert? Må dem bokstavelig talt dra av deg boksa og tvinge deg til å pisse? Trodde i grunn det var mulig å nekte hele veien.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke med pissings, men de kan ihvertfall ta ufrivillig blodprøve.
Jeg har et spørsmål:

Hvis man blir stoppet av politiet etter å ha hentet litt cannabis. Har de rett til å ransake deg uten at de kan komme med en grunn til at du har noe tilknyttning til stoffet.

Snakker om både i bil og om man går på gata.
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Jeg har et spørsmål:

Hvis man blir stoppet av politiet etter å ha hentet litt cannabis. Har de rett til å ransake deg uten at de kan komme med en grunn til at du har noe tilknyttning til stoffet.

Snakker om både i bil og om man går på gata.
Vis hele sitatet...
Hvis de har grunn til mistanke så vil jeg tro dette er noe de vil prøve på,om du skulle nekte så holder de deg vel bare der til en narkohund er på plassen og hvis den markerer så har dem lov. (Har ikke kilder på dette men det er slik jeg har forstått det)

TS: For enkelt blir relativt, om du klarer holde masken i avhør og bare nekter nekter og nekter så er mulighetene for og slippe unna der.

Jeg som sikkert flere andre var for ung og dum til og vite noe om mine rettigheter og når de klaska ransakelseordre på bordet og sa vi skulle hjem til meg og hente pc'er\mobiler\snu opp ned på hele kåken gikk jeg heller med på og pisse.

Har dog en ting jeg lurer litt på selv; har politiet lov og kreve Pin\Skjermkode til mobiltelefoner for og få tilgang til sms\anropsliste ?

Og om man skulle nekte dem dette,hvor mye arbeid vil det vær for politiet og få dette åpnet?

Takker for svar.
Sitat av Bemu Vis innlegg
Hvis de har grunn til mistanke så vil jeg tro dette er noe de vil prøve på,om du skulle nekte så holder de deg vel bare der til en narkohund er på plassen og hvis den markerer så har dem lov. (Har ikke kilder på dette men det er slik jeg har forstått det)
Vis hele sitatet...
Er rimelig sikker på at de ikke henter narkobikkjer hvis de mistenker at du har brukerdoser på deg. Noe gjør de nok, men ikke dét.
Sitat av Skateward Vis innlegg
Er rimelig sikker på at de ikke henter narkobikkjer hvis de mistenker at du har brukerdoser på deg. Noe gjør de nok, men ikke dét.
Vis hele sitatet...
Om politiet ser at h*n kommer ut fra et narkoreir så vet vel de fint lite om det er snakk om en brukerdose eller ei plate vedkommende har på innerlomma, klart det spørs nok litt hvor i landet man befinner seg om det bli tilkallet narkobikkje,men at det ikke har skjedd tror jeg lite på.
Sitat av Eodor Vis innlegg
Det har jeg også lurt litt på. Hvis du nekter og nekter på å ta en prøve, hva må dem gjøre etter hvert? Må dem bokstavelig talt dra av deg boksa og tvinge deg til å pisse? Trodde i grunn det var mulig å nekte hele veien.
Vis hele sitatet...
Rent praktisk så vet jeg ikke hvordan det foregår, men de har iallefall hjemmel i straffeprosesslovens § 157 til å kreve en urinprøve.

Dersom man nekter å ta en pålagt urinprøve, så vet jeg som sagt ikke hvordan de skal klare å få urinen ut av vedkommende. Men uansett så vil han få en reaksjon på å nekte å følge politiets ordre. Norge er også ett av få land hvor man kan dømmes kun pga. indisier, da spesielt innenfor narkokriminalitet. Man kan altså ende opp med å bli straffet for bruk av narkotika selv om politiet ikke har noen urinprøve eller andre bevis som kan underbygge deres mistanker.

Sitat av Bemu Vis innlegg
Har dog en ting jeg lurer litt på selv; har politiet lov og kreve Pin\Skjermkode til mobiltelefoner for og få tilgang til sms\anropsliste ?
Vis hele sitatet...
De har lov til å be om det, men du er ikke pliktig til å forklare deg, eller oppgi noen opplysninger som kan inkremere deg selv. Dette er ett vern som man ikke har bare i Norsk lov, det er også en menneskerettighet.
Det er vel bare å si at du har glemt PIN, så må da politiet bevise om det stemmer eller ikke?
Sitat av Detectable Vis innlegg
Det er vel bare å si at du har glemt PIN, så må da politiet bevise om det stemmer eller ikke?
Vis hele sitatet...
Eller så kan man bare si: "Nei, min PIN får du ikke".
Som jeg nevnte over så er man ikke pliktig til å oppgi passord, brukernavn eller noe som helst.
Takker for svar.

Husker jeg feil hvis jeg har lest i en litt gammel post at politiet tok i bruk skjema under avhør hvor man har en egen rute for "Facebook brukernavn og passord"?
Og isåfall vil ikke det være brudd på menneskerettighetene til denne personen?
Tipper ikke det er få som går i den fella om den blir brukt.
Om man nekter pisseprøve, får beskjeden om at man da må ta blodprøve men nekter dette og gjør alt for at de ikke skal få tatt prøve av deg. Hva gjør de da? Kommer det 4 politimenn og holder deg fast mens en loonatic prøver å sette ei sprøyte i arma di?

Og hva skjer om man stikker av/ikke møter opp på pissings/blodprøve?
Egyptisk Tempelkatt
Hæ??? Kan man nekte å bli ransaka??

Jeg har blitt ransaket en gang når jeg kjørte litt fort med mopeden, de mistenkte at jeg var under rus. Men de fant ingenting.


Kan man si nei hvis de skal ransake deg? Det trodde jeg ikke
Sitat av AdonInformation Vis innlegg
Hæ??? Kan man nekte å bli ransaka??

Jeg har blitt ransaket en gang når jeg kjørte litt fort med mopeden, de mistenkte at jeg var under rus. Men de fant ingenting.


Kan man si nei hvis de skal ransake deg? Det trodde jeg ikke
Vis hele sitatet...
Det er derfor de gjør det. Ikke alle kjenner rettighetene sine godt nok til å nekte ransakelse.

http://freak.no/forum/showpost.php?p...56&postcount=4

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Gatas Parlament:

"Når politiet går til angrep, bør'u være over alle hauga,
men jeg har no'n gode tips hvis du allikevel sku' bli' taua.
Det er fire opplysninger du har plikt til å gi dem,
hverken mere eller mindre bør'u si'rem.

Hvor er det du bor, hva er ditt yrke, hva er det du heter
Hva er fødselsdatoen din, resten finner de hvis de leter.
Ikke si hvor du jobber, ikke si navn på foreldre,
si telefonnummeret hjem hvis du er under atten, ikke eldre.

Du har rett til å nekte avhør, og det syns jeg du bør gjøre,
det kommer sjelden noe godt ut av å la seg forhøre.
Hvis du ikke er sikta, må du'kke gi fingeravtrykk eller bilde.
Ta betenkningstid på forelegg for å finne ut om du vil det.

Politivold må du anmelde bare for å få det på statistikken,
men det beste du kan gjøre er å tuppe'n hardt i pikken.
Blir du taua, har du krav på navn og arbeidsnummer,
og, som sagt, du må anmelde om sparket ditt bommer."
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av AdonInformation Vis innlegg
Kan man si nei hvis de skal ransake deg? Det trodde jeg ikke
Vis hele sitatet...
Nei, det kan du åpenbart ikkje. Dvs, du kan, men politiet kan bruke makt for å gjennomføre ei lovleg ransaking om nødvendig.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det kan du åpenbart ikkje. Dvs, du kan, men politiet kan bruke makt for å gjennomføre ei lovleg ransaking om nødvendig.
Vis hele sitatet...
Hvis de mener det er grunn til å ransake deg vil de ransake deg. Eneste hjelper er å løpe hvis de ikke kjenner deg igjen
Det er jurist som bestemmer ransakelse. Politiet kan bestemme visitasjon.

Du kan ikke nekte en ransakelse. En ransakelse krever ikke din samtykke.
Hvis du nekter eller står i veien for en ransakelse KAN politiet bruke makt mot deg, samtidig som du vil bli anmeldt.

Hvis politiet har hjemmel til å ta pisseprøve av deg vil de tilby at du gjør det frivillig. Hvis du nekter vil de ta en blodprøve av deg. Om de enten må bruke makt for å holde deg nede så har de hjemmel til det.

Du KAN nekte å svare på spørsmål som kan utsette deg for straff under et avhør.

Folk whiner mye om at politiet ikke opplyser om ting og tang. Alt av rettigheter og plikter står i Norges lover eller lovdata.no

Det er ikke hemmelig.

Juster, får komme med innspill her...
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Mongo på heltid
Soppsui's Avatar
Sitat av x3m187 Vis innlegg

Hvis politiet har hjemmel til å ta pisseprøve av deg vil de tilby at du gjør det frivillig. Hvis du nekter vil de ta en blodprøve av deg. Om de enten må bruke makt for å holde deg nede så har de hjemmel til det.
Vis hele sitatet...
Beklager for å bumpe en tråd fra ifjord, men det er noe med det over jeg ikke skjønner. Hvis man nekter urinprøve, blir blodprøve andre alternativ da eller kan de fortsatt få urinprøve av deg? Høres rart ut mtp. at f.eks cannabis vises lengre i urin enn i blodet.

Frykter jeg blir hanka inn imorgen, så greit å gjøre litt research ikveld
Du blir tatt med under tvang til helsepersonell og tatt blodprøve av. Legger trykk på helsepersonell her, det har du krav på.
Sist endret av Xorxnor; 6. februar 2013 kl. 03:31. Grunn: glemte noe
Mongo på heltid
Soppsui's Avatar
Sitat av Xorxnor Vis innlegg
Du blir tatt med under tvang til helsepersonell og tatt blodprøve av. Legger trykk på helsepersonell her, det har du krav på.
Vis hele sitatet...
Alternativet hvis jeg nekta å pisse ble kateter satt inn av helsepersonell. Faen, nå er jeg kriminell på papiret :P
Sitat av Soppsui Vis innlegg
Alternativet hvis jeg nekta å pisse ble kateter satt inn av helsepersonell. Faen, nå er jeg kriminell på papiret :P
Vis hele sitatet...
Får håpe du slipper det. Har selv gjort det 2 ganger etter operasjon. Begge gangene var det kvinnelige sykepleiere som satte kateter. Badetiss sa du?
Hva om man nekter å ta pissprøve, og så er man samtidig hemofili?

Nå begynner det å bli komplisert for freak sitt top notch jurist team!