Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2773
Bare lurte på en ting...De videokameraene de har på butikkene?Har de lov å ta opp på de?Altså på video?Eller er dette bare lov på banker og lignende?På butikkene ser man ofte en monitor ved kassen eller på bakrommet...
De har lov å ta opp så lenge de har et skilt der det står "Video overvåket omeråde" eller "video overvåket". Har de ikke det så har de ikke lov å filme en gang.
Det skal vel stå advarsel om dette. Som oftest et lite klistermerke på døra
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Så lenge de opplyser med skilt (området er tv overvåket) så har de lov til å ta opp på video.
Eneste begrensing for butikkene er at de ikke får oppbevare/bruke opptakene i mer enn 48 timer eller noe.
Ok...Da så...Ja man kan vel annmelde dem hvist de ikke har slik advarsels lapp...
Hvis opptaket blir brukt mot deg så. Du kan sikkert anmelde de uansett, de har jo brutt en lov om personvern eller lignende. Men om det kommer igjen tviler jeg sterkt på. Du kan jo alltids bøffe noe å sørge for å bli tatt av det ulovlige kameraet.......... Forøvrig så kan alle opptak som har info politiet har bruk for oppevares for alltid. ellers gjelder vel 1uke og 48timers regelen.
Ja...Man kan vel det...Men hva er egentlig vitsen med å anmelde det hvist ikke man har gjort noe gale?Man kommer da egentlig ikke noen vei med det mener da jeg på...Blir det brukt mot deg så er jo det noe annet da men...
▼ ... over en uke senere ... ▼
På noen butikker henter securitas tapene fra kamraene en gang i uka eller no. På mange overvåkningskameraer slettes opptaket automatisk etter en ca. en halvtime.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kan egentlig si masse om dette, men av enkelte grunner _KAN_ jeg ikke si så mye heller da, men regelen om 1 uke og 48 timer, er helt avhengig av hva butikken inneholder og hvilken FG- godkjenningskrav butkken har.

Er lokalet TV overvåket, og objektet er merket etter gjeldende regler, vil et opptak av deg kunne brukes juridisk mot deg.