Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4333
Fikk ikke noe respons når jeg skrev det i en annen tråd.
Jeg fikk et gammelt mastercard av broren min som er sperret
Han mente jeg kunne bruke dette på buss og tog for lengre strekninger, fordi systemet deres er offline?
Vet noen om dette er korrekt? Skal bruke det på nsb på i morgen. Trondheim - Oslo. Om det ikke funker så sier jeg bare at det er broren min sitt og har egne penger i bakhånd, så er ikke noe problem sånn sett.
Det kan hende det funker, men få broren din til å skrive fullmakt. Hvis ikke du har det kan du bli nektet å bruke med kortet.
Det kan hende at det funker. Terminalene er offline ja. Men jeg ville vært 100% sikker. Fungerer det så fungerer det isåfall på alle tog og busser som er uten pinkode. (Eks Nsb -Flybussen) Men den fungerer ikke på de terminalene som er online på GSM/3G der du må taste pinkode.

Men uansett ikke lurt å bruke sperret kort. Det kan gå alarmer hos brukerne og avhengig av årsaken som ble oppgitt når kortet ble sperret kan politiet bli varslet når du prøver å bruke kortet. Alternativt at konduktør/sjåfør konfiskerer kortet og nekter deg reise. Så ha backup.
Er det noen andre steder enn buss/tog som er offline? Taxiene er vel "på nett" nå, så det funker ikke lenger, men hvilke andre muligheter er det? Hotell? Utesteder? Annet? ^_^
Takker for svar!!
Fullmakt?
De kan vel ikke nekte å la meg reise om jeg har penger i bakhånd. Det som er planen. Jeg er jente, 18 og ser ikke så skyldig ut så det går nok bra om det ikke skulle funke.

Zarbon: Taxi funker nok ikke. Dét pluss at de må ha underskrift.
Ikke alltid jeg har tastet pin på hoteller. Er jo bare å sjekke noen andre som betaler hvordan de gjør det. Og kanskje ikke registrere seg i eget navn haha.
På serveringen på fly trengs heller ingen pinkode. Ikke at det er så win, men
Bare å teste det vell
Som hovedregel kan man si at alle terminaler med pinkode er online

Av de uten pinkode(med eller uten signatur) så er ca 50-70 online og kan sjekke om kortet er sperret eller overtrukket. og 30 er helt offline.
Twixtor: Jo, stemmer det.
Jalig: Snakker du prosent?

Men ja. Får vel bare teste det =)
En kompis av meg har gjort det flere ganger, men det er et par år siden nå. Og det var ikke sperret heller.
Sitat av soofuckedup Vis innlegg
Takker for svar!!
Fullmakt?
De kan vel ikke nekte å la meg reise om jeg har penger i bakhånd. Det som er planen. Jeg er jente, 18 og ser ikke så skyldig ut så det går nok bra om det ikke skulle funke.
Vis hele sitatet...
De kan mene at du prøver å betale med et stjålet kort og melde fra til politiet. Så en fullmakt kan være greit å ha. Da er det også lettere å si noe sånt som "oi, han har visst gitt meg det gamle kortet". Fullmakt kan også være kjekt å ha når konduktøren ser et guttenavn på kortet og lurer på hvorfor underskriften din ikke stemmer. Husk at offline-løsninger kan kreve signatur, og noen sjekker da faktisk signatur mot kort og legitimasjon.
Til sist - betaling på offline løsning medfører at MC kan be om å få tilsendt kvitteringen for å sjekke hva som har skjedd. De kan da konkludere med at broren din har opptrådt uaktsomt og kreve han for betalingen likevel.
doseren: aaah.. skjønner
men de ser at det er samme etternavn, så at det er stjelt vil han neppe tro. Evt kan jeg be han ta en tlf til ham ellernoe. Er sikkert bare å opptre uskyldig. Tror heller ikke de krever signatur på tog.
Hva er MC? Om sistnevnte skulle skje så ere greit. Han sa han skulle ta det på sin skulder om noe skulle skje
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Utløpsdato er AFAIK lagra på magnetstripa, og eg kan umulig tenke meg at dei som skriv terminalsoftware er så dumme at dei ikkje sjekker det.
slashdot:
jeg skjønte ikke alt det der. Men utløpsdatoen er mai 2014.
Jeg prøver i kveld likevel. Skader ikke.

Sitter på bussen nå! Det funket som faen
Prøver tog på vei hjem !!

aner ikke hvorfor det jeg nettopp skrev kom i den forrige posten jeg skrev men.
Sitat av soofuckedup Vis innlegg
Twixtor: Jo, stemmer det.
Jalig: Snakker du prosent?

Men ja. Får vel bare teste det =)
En kompis av meg har gjort det flere ganger, men det er et par år siden nå. Og det var ikke sperret heller.
Vis hele sitatet...
Ja, mener selvsagt prosent



Og ja fullmakt er jævlig viktig å ha! Spesielt om dere ikke ligner eller det er forskjellige etternavn. Jeg har ikke hatt problemer med å låne kortet til foreldrene mine(med tillatelse vel og merke). Men dersom de sjekker bildet eller navn og det ikke stemmer i det hele tatt så hadde jeg ringt til politiet iallefall.

Banker og butikker begynner å bli rimelig kortsvindlere så man kan få potensielt stor trøbbel.


Nå aner jeg heller ikke motivasjonen din for å bruke et sperret kort. Men om det er å reise eller får ting gratis må jeg skuffe deg. Dersom det mot formodning skulle fungere vil det blir trukket fra den kontoen den fungerte fra uansett.
Fungerer på offline parkeringsautomater også )
Hvordan vil dette bli da?
Den gangen denne offline-terminalen en gang går online for å trekke penger, vil da kortet som ble brukt bli svartelistet?
Online terminaler kan gå offline. ja.


Men terminal som er laget for å være offline kan ikke plutselig bare bli online å sjekke kontoen. Den trekker penger hver gang den blir avstemt.
Motivasjonen er å reise gratis ja.
Men jeg aner ikke hvem som taper på det da. Om det er broren min, lavprisekspressen eller bank?
Vi har samme etternavn. Men det er ikke noe bilde på det.
Å ha fullmakt på et sperret kort ville jo vært høl i hodet?
Som oftest vil det være broren din. Så lenge han ikke har meldt kortet savnet vil han antagelig få regningen med renter og beskjed om at kortet skal makuleres, alternativt også med en advarsel om at dette ses på som svindelforsøk. Det vil i noen tilfeller kunne være lavprisekspressen, litt avhengig av om MC (MasterCard) mener de har vært for slappe i rutinene sine.
Poenget med en fullmakt er at du slipper å måtte møte på politistasjonen mistenkt for å ha stjålet et kort... Fullmakten trenger ikke si noe om det spesifikke kortet, bare at du får bruke broren din sitt MC. Da er det litt greiere å forklare at du har tatt feil kort siden utløpsdatoen fortsatt er gyldig.

Skal du reise gratis må du skaffe deg et kort som tilhører noen andre - med mindre broren din er så grei at han betaler regningene for deg...
Du må ha fullmakt om du skal bruke det. Selv om kortet er sperret så står det fortsatt ikke ditt navn på det.

Også skal du f.eks reise oslo-bergen den 19 november. Så får broren din opp en charge på 800kr den 19 november fra nsb...

Det skal ikke da mye til for å skjønne at det var du som sneik på pengene hans.

Motivasjonen din er fin(alle vil jo få ting gratis). Men denne ideen kommer ikke til å fungere uten at du:

A: får en jævlig sint bror
B: Blir politianmeldt
C: ikke får noe gratis
Nei.
Ved å bruke et sperret kort, som ikke blir oppdaget der og da, vil kortet likevel bli belastet. Dvs, om du har 0 på konto eller har stengt kontoen, får du minus og blir fakturert. Det går ikke an å reise gratis sånn.
7/11 i nærheten av der jeg bor har offline terminal. Hender jeg overtrekker kortet litt når det er snaut med penger
jo det går, det er banken sitt ansvar etter kortet er sperret, hvertfall det dnb sa til meg og gjorde saldoen min i 0 på en halvtime. istedenfor minus 5000.
Ah, takk for svar. Høres logisk ut at han vil få regning på det likevel. Får se hva som skjer da bare.
Håpe på det samme som lookster
få broren din til og ringe inn og spørre hvorfor han har minus når han har kortet sitt i lomma og hvordan det går ann å gå i minus på ett sperret kort. POFF problem solved
Er det ikke du som hadde den fete bloggen soofuckedup?
Nei det er feil at banken tar ansvar. Da må den som eier kortet politianmelde bruken. Ergo gjør du deg til kriminell for småpenger. Broren din må uansett betale en egenandel for dette. Vanligvis 800 kroner.

Vil du virkelig bli kriminell for dette?
Haha. Kriminell? Verden er kriminell.
Vi får vente å se. Er ikke snakk om masse penger. Fikk et lite kick å levere kortet til bussjåføren haha
Pogyt: har besvart det allerede
Sitat av soofuckedup Vis innlegg
Haha. Kriminell? Verden er kriminell.
Vi får vente å se. Er ikke snakk om masse penger. Fikk et lite kick å levere kortet til bussjåføren haha
Pogyt: har besvart det allerede
Vis hele sitatet...

Skal ikke moralisere over dine valg. Men jeg bare sier at det løper en risiko ved alle ting mang gjør.

Og er du villig til å ta eventuelle konsekvenser av dette så er det jo bare å kjøre på.