Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2419
Tarzan og meg hadde for en tid tilbake en (for oss) veldig spesiell opplevelse på Morning Glory frø, og jeg har lyst å dele den med dere. Nå er ingen av oss erfarne brukere av psykedelika, så for mange veteraner der ute vil kanskje denne rapporten være kjedelig. For andre igjen er den forhåpentligvis interessant. Jeg håper å vise noen av sidene til LSA som ofte drukner i beskrivelser av visuals etc. i mange rapporter. Rapporten er delt i to deler: Tidsmessig forløp basert på notater og hukommelse. Denne delen er mest fokusert på hva som faktisk skjedde. Del to er et forsøk på å forklare de mentale effektene av rusen.

Disclaimer: Beklager lang rapport, jeg klarte ikke korte den ned mer. Ikke misforstå noe av dette som en oppfordring til å spise Morning Glory frø.
.....................................................

Formålet med trippen var først og fremst å ha en kjærestekveld av det litt spesielle, og samtidig forsiktig utforske tripping som par. Vi valgte derfor en moderat dose frø, og hadde gjort det koselig i stua med levende lys, Karl Sanders på stereoen og røkelse.

Vi knuste 11,3 g frø i stavmikser, kjørt med varmt vann. (Dette var ikke så lurt med tanke på smak. Neste gang vil vi være mer oppfinnsomme.) Frøene var 4/5 Pearly Gates og 1/5 Flying Saucers. Etter hard selvdisiplin gled det meste av gugga ned. Frømassen ble stort sett ikke inntatt (LSA er vannløselig).

Som den nerden jeg er, hadde jeg gjort klar notatblokk. Det ble imidlertid lite skriving - de er gjengitt uredigert under, med unntak av hakeklemmene:
0:00: Inntak. Begge blir kvalme at lukta og konsistensen, jeg mer enn Tarzan. Finslig
0:15: Begge kjenner begynnende effekt, en mild steinhet som er mye "lettere" enn ved f.eks. cannabis.
0:35: Tarzan er ikke kvalm lenger, sitter og langer inn Nugatti Appelsin med skje. Syke Satan. Jeg løper på do og prosjektilspyr noe helt villt. Føles nøyaktig som å få en real knytteneve i mellomgulvet unnenifra. Vi kjenner begge to en udefinerbar og mild effekt.
0:45: Tarzan halter og har vondt i beina. [Beinkrampene som ofte rapporteres. Han visste ikke om dette når vi trippet]. Likevel storfornøyd med tilværelsen: "Jeg føler meg litt som jeg alltid har forestilt meg en skipsmast føler seg. Jeg har aldri vært så kjekk før." Han er myyye fjernere enn meg. [Noe som bare er tull ut fra resten av notatene å dømme.]
1:20: Tarzan: "Dette går veldig i bølger. Nå er jeg nede. Skal vi ta mer? Jeg har lyst å ta mer." (Vi småkrangler litt.) "Nå er jeg oppe igjen!"
Capo: "Heldiggris. Jeg spøy sikkert opp alt. Kjenner ingen ting jo."
[I selvmedlidenhet skifter jeg til behagelige stilongs.... Neste notat:]
1:30: Jeg har ballerinastilongs! BALLERINAPRINSESSE!!!!! Danser, danse er fint nå! Veldig fint! Jimmi Hendrix! JIMMIIIII!!

Her tar notatene slutt. Kanskje best. Kort fortalt: Etter halvannen time var full effekt nådd (kan ha skjedd før - uvisst). Vi bedrev resten av kvelden med erotikk og dype samtaler. Dette er imidlertid hele poenget, så nå vil jeg over i del to av rapporten: Den mentale påvirkningen Morning Glory hadde på oss.
.....................................................

Det spesielle med denne rusopplevelsen for oss kan kanskje best beskrives som totalt frafall av psykiske hemninger. Med det mener jeg de sosiale restriksjoner vi bevisst og ubevisst legger på oss selv når vi prater med andre - eller forsøker å se inn i oss selv. For eksempel vil de fleste av oss holde litt igjen av følelser når vi prater med folk, selv om det er den som står oss nærmest. Vi vil gjerne også lyve aldri så lite når vi ser oss selv i speilet - kanskje skylde på omstendigheter for de problemer vi har, eller bortforklare handlinger vi innerst inne vet er i strid med egen etikk. Slikt skjer gjerne ubevisst, og det er gjerne ikke før disse restriksjonene forsvinner vi er klar over at de har vært der overhodet. Dette skjedde med oss på Morning Glory. Resultatet var en ærlighet og nestekjærlighet jeg aldri har opplevd. Vi pratet til langt på natt om forholdet vårt, om tidligere problemer og kjipe opplevelser. I lys av Morning Glory var alt så gjennomskinnelig at ingen ting egentlig var et problem. All sosial angst og bekymringer forduftet som dugg for solen, og forståelsen for den andres følelser var absolutt.

Det jeg snakker om her, er ikke den stereotypiske freakerdialogen hvor to mennesker finner nøkkelen til verdensfred, skriver det ned og finner ordet "ketsjup" på en lapp neste dag. Husk vi tok en moderat dose - 11,3 g delt på to - og vi pratet saklig sammen, ihvertfall når den største peaken var over. Jeg føler heller ikke dette kan settes i helt samme kategori av liknende selvinnsikt man får på andre psykedeliske stoffer. Stikkord er "klarhet" og "frihet" - beklager om jeg ikke klarer å beskrive forskjellen godt nok. Jeg bruker planter spirituelt, og det er vanskelig å beskrive opplevelser jeg tolker utfra dette til andre Det må legges til at vi begge opplevde en eufori som var sterkest til å begynne med, og som avtok til en mild oppstemthet ut turen.

Ved den største peaken (1:40-->) hadde vi sex i godt og vel to og en halv time, kun avbrutt av små pustepauser når sanseinntrykkene ble for intense. Dette var en opplevelse jeg unner alle å ha med partneren sin. Ærligheten og kjærligheten beskrevet over var absolutt tilstede. Vi lekte med hverandre på tusen nye måter, og all angst knyttet til seksuelle prestasjoner var borte. Tarzan hadde mye closed-eyes visuals når vi holdt på (no pun intended ), og disse kunne han bruke som "kart" over kroppen min. Fraktalmønstrene korresponderte på en merkelig måte til hans berøring av meg, og viste ham også hvor han burde bevege oppmerksomheten sin. Helt fantastisk.

Som et tredje moment kan det nevnes at jeg så energier utrolig lett. Jeg trengte ikke prøve engang, det var bare så obvious at jeg så dem. Det var sikkert et syn for guder da jeg turet som verst og prøvde å vise Tarzan hvor auraen hans var mens han gikk naken rundt i stua. Jeg hadde ikke noe særlig visuals med åpne eller lukkede øyne forøvrig. (Til dere som vil kverulere: Ja, jeg mener energiene jeg så ikke var "hallusinasjoner"/visuals pga. Morning Glory-rusen. Jeg mener og tror jeg så noe som faktisk er der hele tiden, men som jeg må streve mer med å se til vanlig. Det er min tro at folk flest ikke ser disse fordi vi har lært at de ikke er der. Morning Glory tok vekk sosiale restriksjoner i alle andre sammenhenger, hvorfor ikke i denne?)
.....................................................

For meg, som elsker planter og har drevet med urter i over ti år, er det krystallklart at det var planten som ga oss denne opplevelsen. Hele rusopplevelsen var like tindrende klar som blomstene til planten. Noe mer kan jeg ikke utdype uten å bli religiøs Min respekt for Morning Glory er enormt stor. Den positive innvirkningen den hadde på Tarzan og meg har fortsatt holdt seg - selvsagt dempet av at rusen er over, men likevel.
.....................................................
Dette var min første rapport, og kan sikkert gjøres langt bedre. Håper på og til neste rapport!
Veldig fin rapport, sa mye mer enn "Også så jeg ei ku fly over hodet mitt" rapportene..Om du skjønner.
God rapport dette her, virket ut som enn vellykket "tripp".
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jøss. Fra min ene erfaring med Morning Glory satt jeg igjen med følelsen av at disse frøene ikke hadde noe verdi, men dette kaster nytt lys på saken.
Vet ikke om det er nok til at det ville vært interessant å teste igjen, men det var gøy å lese rapporten.
Vet at dette var kanskje ikke spm du ønska. Men hvordan var hallissene? jeg har tenkt å ta en lsa trip på nyåret.
Jeg bryr meg egentlig ikke noe om tankene osv, kun hallissene.
Dette kommer av at jeg alltid blir mongorusa uansett hvor lite jeg tar av div. midler(salvia o.l) så jeg får aldri "tid" til å tenke føler jeg.
Som nevnt over hadde jeg veldig lite "halliser". Tarzan hadde fraktalmønstre når han lukket øynene - jeg hadde noe liknende, men mye svakere. Kan jo legge til at fargesynet ble intensivert, alt "skinner" litt om du skjønner? Ved en høyere dose kan nok det visuelle aspektet bli tydeligere.

Glemte også en ting ang dagen derpå: Jeg skulle tidlig opp, og etter ca 6 timers søvn var jeg skikkelig ustø på beina. Holdt på å gå på trynet hver gang jeg snudde meg litt raskt, og hadde ikke helt kontroll over situasjonen jeg befant meg i tanke- og talemessig. Tarzan sov til langt på dag og var helt fin når han våknet.
Voldelid oppkast? Hvorfor ikke ta ut de fæle stoffene neste gang vha. litt kjemitriks?
Bra triprapport! Interessant å se psykedelier i korelasjon med parforhold.
Var dette morning glory bestilt fra nett, eller kjøpt i vanlig plantebutikk?? Av ren nyskjerrighet, har hørt at begge går ann å få rus av.

Veldig spennende tolkning det der med å fjerne sosiale restriksjoner, høres ut som noe for meg da jeg føler meg litt fanget av meg selv til tider, skulle gjerne lært meg å unngå det. Men tror du dette er som med andre stoffer, da man lærer det man trenger, framfor det man vil? Vet det kan være vanskelig å svare på, men du må ha fått ett visst inntrykk av denne opplevelsen, også på hvordan "rusen" kan fungere?? Veldig bra rapport forresten, syns overhodet ikke den var lang, men kunne du sagt noe mer om hvor lenge rusen faktisk varte for deg med disse mengdene?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Denne var interessant, jeg som Mullah, hadde en dels kjedelig opplevelse med LSA i motsetning til det jeg har opplevd på andre substanser.

Jeg fikk klart en effekt, men det var bare litt skraping av overflaten.

Kudos for bra rapport!
Potrick: Bestilte en haug med frø fra Grønt Fokus, en hagebutikk i Kr. sand som også har netthandel. Tror det var 13,- / pakka, på denne turen gikk det med fem pakker. Vi merket nedoverbakke ca fire og en halv time ut i rusen, og bestemte oss for å avrunde det hele med en aldri så liten joint. Vi kunne helt tydelig observere hvordan LSA rusen i løpet av den neste halvannen timen ga etter og lot cannabis styre skuta. Det var en ganske interessant følelse, to helt klart adskilte rusopplevelser på samme tid.

Ang hva man lærer, var ikke denne trippen preget av en plutselig innsikt eller forståelse. Det er godt mulig det kan skje på høyere doser. Det føltes mer som om man for en gangs skyld selv kunne tenke klart, om du skjønner, i kontrast til å "få" en større forståelse. Når de sosiale restriksjonene er borte, er vi ikke lenger redde for å innrømme en feil ved oss selv, fordi vi nå vet at det er helt greit å være uperfekt. De skjulte fryktene alle bærer på, de mørke sidene av oss selv, kommer frem i dagen på en rolig og oversiktelig måte (HVIS du setter deg ned og tenker og har ønske om å finne ut av disse tingene). I stedet for å tenke "herregud, er jeg virkelig så sint og ondskapsfull", ser du bare "Ha ha, jeg er skikkelig sint på [...]. Det er jo bare fordi jeg er usikker på [...]. Så teit!". Plutselig er alt mye lettere å takle, altså å gjøre noe med problemet eller adferdsmønsteret.

(Dette er min erfaring fra denne ene trippen - det er jo slett ikke sikkert MG vil virke sånn for andre, eller meg selv en annen gang.)
Sist endret av capo420; 28. desember 2007 kl. 18:41. Grunn: glemte et spm
Virker som noe som kanskje fungerer å ta sammen med dama.. Stortsett blir jeg bare likegyldig til min bedre halvdel etter inntak av diverse. Thc er vel det eneste vi kan få i oss sammen. Lsa begynner å bevege seg oppover på listen for ting jeg må sjekke ut.
Fin rapport, men skam deg for at du har skrevet Jimi Hendrix feil.. Jimi, ikke jimmi
Sitat av korzac
Fin rapport, men skam deg for at du har skrevet Jimi Hendrix feil.. Jimi, ikke jimmi
Vis hele sitatet...
Var veeeldig glad i Jimi akkurat der og da. Får skylde på ballerinaprinsesse-effekten
Ikke for å være pirkete.. Hehe. Men var det 5 pakker per person, eller 5 tilsammen? Sto lite om vekten til innholdet av disse frøpakkene på Grønt Fokus-siden..

Og en ting til, har sett så mange steder at man bør vaske de ordenltig, noen av disse metodene krever alkohol, har du noen formening om dette? Vet dette blir litt OT, men hadde satt veldig pris på svar, enten PM, eller på tråden.
Mange metoder som har med vasking å gjøre skyldes rykter om at enkelte produsenter la en coat med brekningsmiddel e.l. på frøene for at de ikke skulle være mulig å innta som rusmiddel. Selv har jeg aldri funnet noen bevis på denne påstanden, og tror den kommer av konspirasjonsteoretikere som ble kvalme av frøene. Ser ikke for meg dette stemmer. Det som kan være tilfelle, og som gjør det verd å vaske frøene, er at de kan være sprøytet med insektsdrepende midler. Høster du frø av egne planter, kan du være sikker på å unngå dette.

Vi brukte 5 pakker til sammen, som ble 11,3 g frø eller 5-6 g pr pers. Jeg gadd bare å telle frøene i én pakke, den inneholdt rett i underkant av 70 frø (Pearly Gates).
Du skiller vel uansett ut de fæle stoffene ved en ekstrahering slik at du slipper å spy vil jeg tro. Og da mener jeg ikke ting de er dekt med, men stoffer som er i plantematerialet selv.
Jeg skal i alle fall gjøre det på den måten for å unngå oppkast etc.
Innipun:
Hva slags lighterbensin? Ikke zippo vel? Det er tung petroleum, og ikke nafta såvidt jeg husker. Lenge siden det var nafta ihvertfall hvis jeg ikke tar feil. Kasta zippo-bensina mi før jul så jeg får ikke sjekka.

EDIT:
DU har ikke lyst til å spise tung petroleum
Sist endret av paranoy; 29. desember 2007 kl. 17:10.
Jo, zippoligherbensin slik jeg har forstått det (lest det fra flere kilder enn bare den her). Så lenge det er et nonpolært løsemiddel hvor absolutt 100% fordamper så går vel ting fint. Lightergass fordamper jo ganske fort som kjent...
Hm, javel - kunne du gitt meg den engelske hovedkilden? Syns nesten jeg skal sjekke dette nærmere. Petroleum er tatt over som ingrediens i zippo idag - fordi den hadde en tendens til å bli benyttet til litt ulovelig snacks. Petroleum får du ikke fordampet bort like lett som metanol eller nafta kompis. Og du har ikke lyst at ekstraksjonen din skal inneholde petroleum!

Lightergass er butan, da.

Her er den engelske kilden for ekstraksjonen din tror jeg innipun
http://www.erowid.org/plants/morning...raction2.shtml

Her er et bilde av hva slags type bensin de snakker om (colemans) - som inneholder nafta (petroleum ether)
http://en.wikipedia.org/wiki/Naphtha

Obs! Les denne og du http://www.erowid.org/psychoactives/...ns_info1.shtml

Ikke forveksle med tungpetroleum! Tror jeg..

Prøvde å lete etter kilder for mine påstander, men jeg klarte ikke finne noen. Men jeg tror ikke jeg tar feil, allikevel har jeg ingenting som støtter opp min påstand heller.

Vær forsiktig ihvertfall

Tja, ser på erowid at datoen står last modified 19. july 2007, mens revision var 2004. Jeg er usikker på om nafta fortsatt er bestanddel i zippo da, men jeg mente å lese at det var petroleum det stod på zippo-flaska jeg har.

Minns jeg sjekka det opp og så det var byttet til tungpetroleum.
Sist endret av paranoy; 29. desember 2007 kl. 18:20.
Jeg tror uansett jeg blir å skaffe petroleumseter da. Du kan jo ha rett da det sikkert kan har skjedd ting siden guiden ble laget. Metanol er jo polært, så det blir til å ta ut godstoffene også evt. fordampe, men det tenker jeg å gjøre med etanol også beholde det flytende for å få sublingual effekt og enklere dosering. Men ja, jeg kommer til å gjøre en del mer research når jeg skal drive med dette. Har en kamerat som er faglaborant, tror jeg skal få han til å hjelpe meg første gangen.
Gjør ikke noe jeg er helt sikker på uansett jeg

Dette ble vel litt off-topic nå, beklager for det.
Sist endret av random11633; 29. desember 2007 kl. 18:41.
Tror nok han laboranten din skal oppdage et par ting eller to han også på den oppskrifta - men du har rett, dette blir OT så vi lar det være.

Lykke til - jeg skal spise frø hvis jeg skal prøve som anbefalt av capo i denne tråden ihvertfall
Sist endret av paranoy; 29. desember 2007 kl. 18:53.
Kunne jo laget en tråd om det?
For å si siste ord ville jeg ikke brukt lighterbensin uten å sjekke ut nøyaktig hvilke stoffer som var i og at de var de riktige å bruke. En annen sikring er jo om frøpulveret lukter noe eller ikke, lukter det petroleum holder jeg meg jo unna. Sunn fornuft funker i mange sammenhenger.
Sist endret av random11633; 29. desember 2007 kl. 18:49.
Innta LSA
Dette er ikke off-topic. Den første lenka står det litt lenger ned på sida om lsa-ekstraksjon som kalles non-polar/polar metode. Den gir en måte å innta LSA på. Den andre lenka er en annen måte å innta LSA på som capo selv etterlyste i sin tripprapport, der han påpekte at han ville prøve å forbedre sin måte å innta LSA på. Denne metoden kalles for cold water extraction. Ekstrahering i dette tilfellet betyr innta LSA, ikke no kjemi-greier. Personlig anbefaler jeg å gå for capo sin metode, med vann. Den første metoden anbefales å lese erowid sine advarsler, fordi den vekker endel spørsmålstegn blant de som faktisk har forsøkt denne metoden. Vannmetoden virker tryggest.

http://nepenthes.lycaeum.org/Misc/kitchen.html
http://forums.mycotopia.net/botanica...xtraction.html

EDIT:
Mente ikke å vekke no harme med den ekstraherings-tråden min som ble slettet, bare opplyse om at det capo faktisk gjorde i denne tråden er en "ekstrahering" og at en ikke behøver bruke farlige kjemikalier. Sorry

For de som pirker:
Ja - jeg veit at ekstraksjon ikke nødvendigvis betyr inntak, men i dette tilfellet (LSA) så gjør det det.

EDIT IGJEN:
For de som går for non-polar/polar metoden, husk at det er noen viktige detaljer som ikke er oppgitt. Det er viktig med grundig research der. Det første verdt å notere seg er mengde non-polar = 500mL (maximum) og tid = 20 min + pH-papir. Og lys da selvsagt.

Fikk forresten forklaring på hvorfor tråden ble slettet. Sorry - my bad =)
Anbefaler uansett å bruke lang tid og undersøke grundig (ikke bare et nettsted) hvis noen ønsker å oppnå renest mulig LSA med kjemikalier. Det er lett for de som kan det og som erowid anbefaler - de som ikke kan det bør la være. Vann er mer enn brukbart nok.
Sist endret av paranoy; 29. desember 2007 kl. 21:23.
Jeg er ikke interessert i å gjøre ting mest mulig rent, vil bare ha ut de stoffene som gjør en kvalm. Og selve operasjonen virker som en ganske idiotsikker greie om man tar seg god tid og er grundig med å følge forhåndsreglene.
Den metoden din med vann virket jo grei, men den fjernet visst ikke absolutt alt av de kvalmende stoffene og virket litt ineffektiv så jeg får se hva jeg gjør. UANSETT veldig greit om man får gjort dette skikkelig å ha ei flaske med etanol og LSA som man kan dosere etter eget ønske med. Tenkte å ekstrahere fra en god del frø om gangen så jeg kan ha en tinktur liggende.
Deg om det, men for alle andre som leste lenka di her vær obs på at den mangler særdeles viktige detaljer. Oppbevaring av LSA anbefales ikke, siden den er så følsom. Selv med mørk flaske og i kalde omgivelser i mørkt rom anbefales ikke hvis du ikke har laboratorie. Et eksempel er hva dr. Alexander Stoll (tror det var Alexander han het, eller var det Andre - husker ikke) sa til dr. Albert Hofmann da han spurte om han kunne forske på ergot alkaloider:

"Lykke til - men det er ganske følsomt stoff (forkortet utdrag fra hukommelsen min, Albert Hofmann, som er et geni, kalte dette for litt misvisende henvisning - Jesus! Den mannen er geni! - da han fikk klarsignal fra A. Stoll, dengang hans sjef i Santoz, idag Novartis)."

Kilde LSD, My Problem Child
Vis hele sitatet...
Nok OT - Håper på flere tripp-raport capo =)

EDIT:
Svar på Innipuns innlegg under:
Som tidligere nevnt skal du få deg et par overraskelser på noen engelske oppskrifter også. Og på petroleum hjelper det ikke bare å vente til all lukt er borte, nafta kanskje - men der har du noe med kjøleskap eller temperatur igjen. Vær forsiktig du, og spør han laboranten mye! Og ha aktivt kull i flytende form i nærheten når du inntar gelatin-kapselen. Just in case. Bare et obs hvis du ennå ikke har fått med deg erowid sin advarsel om nafta og hva den brune gugga i den advarselen var for noe.
Sist endret av paranoy; 29. desember 2007 kl. 22:06.
Jepp, litt dumt å poste bare den. Den burde bare brukes som et supplement såklart. Bare kjekt med en på norsk også.
hallo. Dette er sikkert besvart 100 ganger før men jeg er litt treg i oppfattelsen, for og få ut giftstoffene HBR og MGS bør man bruke lighterbensin eller noe, er det noe på apoteket som kan brukes istedenfor, får ikke tak i eter eller nafta, resten med spriten forstod jeg det er jo bare og legge alt i et kaffefilter og sile det ut, sitter her med 50 g meg MGS og 50 HBR og vil ha best mulig effekt av det.
Alternativet er jo og male det fint opp og spise det som det er.

Tror jeg bruker den kaldt vann beskrivelsen, noen som har forsøkt det?
Sist endret av eL Bohondo; 30. desember 2007 kl. 06:15. Grunn: mer info
http://forums.mycotopia.net/botanica...-question.html

Petroleum, høytkokende petroleumdestillat, lavtkokende petroleumdestillat. Drit oppi hva de første innleggene i lenka over sier for noe el Bohondo, det er lavtkokende!!! du er ute etter. Veit ikke om du får det på noe apotek, nei. De andre går sikkert men som du leser videre nedover i lenka, som en som har forsøkt alkohol-metoden, det er mest sannsynlig at du ikke får det til. Vannekstrahering ser ut til å funke for de fleste i den tråden, og capo har selv prøvd det - så jeg regner med det fungerer. Men det er styrkeforskjell på MGS og HBWR skjønner jeg.

Romtemperatur i vannekstrahering går sikkert bra, men har du termostat eller hva f.. det heter for noe kan du godt senke det ned litt da. Eller om du har et kjølerom så kan du jo stå der og ekstrahere tipper jeg. Stå i et kjøleskap er vel kanskje litt vanskelig, men jeg veit ikke hvor kaldt det er i et sånt kjølerom. 4 - 10 grader celsius? Høres fint ut da, men det går sikkert greit i romtemperatur. Kaldt vann anbefales, ikke bare romtemperatur

EDIT:
Det kjipe i et kjølerom må være lyset da, veit ikke om det er like viktig i vannekstrahering. Aldri prøvd vannekstrahering på MG eller HBWR, så det får noen andre gi deg tips på.

NB Alkoholmetoden!
Rein petroleumseter er lavtkokende, f.eks - tror jeg..
Sist endret av paranoy; 30. desember 2007 kl. 12:37.