Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 12370
brukertittel
Widow's Avatar
Hei.

Jeg har ikke sett så mange franske filmer men har lyst til å utforske det området innenfor filmindustrien.
Kom gjerne med anbefalinger, helst Drama/Thriller/Action.

Takker for svar.
Sist endret av Widow; 23. mars 2009 kl. 22:01.
Taxi 1, 2 og 3! Garantert action!
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
jeg vil også anbefale Taxi filmene de er kjempe bra =D
Taxi filmene garanterer god humor og action. Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain, bedre kjent som Amelie, er også en kritikerrost film http://www.imdb.com/title/tt0211915/
Jésus de Montréal
Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain

Dette er to veldig gode, franske filmer.


Woops, l33tshit kom meg visst i forkjøpet.
Sist endret av Amitabha; 23. mars 2009 kl. 22:11.
Banlieue 13 var ganske kul
District B13! :-D

David Belle, som oppfant parkour er med
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Les Quatre cents coups og Le Charme discret de la bourgeoisie er klassikere.

Yves Roberts filmatisering av Marcel Pagnols (fransk forfatter, dramatiker og regissør) selvbiografi i 1990 resulterte i La Gloire de mon père og Le Château de ma mère. Filmene handler om forfatterens barndom i Provence tidlig på 1900-tallet, og er glimrende skildring av samtiden, samtidig som de har mye å by på rent estetisk.

Krzysztof Kieslowskis Trois couleurs-trilogi er både gode psykologiske drama og svært gode visuelle filmer: Bleu, Blanc, Rouge.

La Haine fra 1995 må også nevnes. Svart/hvit-film, handler om tre minoritetsungdommer i en forstad i Paris.

Og til slutt, en meget god franskspråklig film fra Quebec: C.R.A.Z.Y.
Sist endret av aybara; 23. mars 2009 kl. 23:01.
haha va heter den jøde filmen med den grønne hesten, handle om 2 verdenskrig, konge film, faren til en gutt gjør alt for at sønnen skal tru at de er på ferie når de blir sendt til konsentrasjons leir vunner mange priser
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Du tenker på italienske La Vita è bella av og med Roberto Benigni. Det er forvørig en god film.
ja det var den takk
Les choiristes er en ganske god film etter min mening. Handler om en hjelpelærer som begynner å lære problembarn å synge, og måte dette påvirker deres oppførsel osv.
Sjekk ut Dobbermann eller Dobermann. Jævlig lenge siden jeg så den, men husker den som en veldig voldelig actionfilm. Mørk, men ganske morsom og spenstig. Definitivt nedi tarantinos gate. mener vincent cassel (eller noe, fyrn fra Eastern Promises og sikkert masse annet rart også). Ellers mener jeg huske de røde elvene var ganske god. I tillegg er jeg enig med de som anbefalt amelie. Herregud for en koselig film. Blir helt varm av å tenke på den. Det slår meg også at jeg har sett lite fransk film, kanskje noe jeg får gjøre noe med.

edit: De røde elvene må vel kunne kalles en action/trhiller eller noe i den duren
Sist endret av HELEflaska; 23. mars 2009 kl. 23:53. Grunn: sjangerspesifisering
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Den Fabelaktige Amelie, en veldig søt film med sin egen stil.
Irreversible, ikke fullt så søt film. Mer i andre enden av spektret.
Dobermann, jævlig fet action med kule bankranere.
Vil også anbefale La Haine som aybara nevnte, liker den ganske godt, men vet ikke om den helt faller inn i dine kategorier.

Sosialrealisme kan den vel kansje kalles? (kjeft, viss jeg tar feil)
Sist endret av Az0g; 24. mars 2009 kl. 00:00.
Nå har ikke jeg sett La Haine, men fra jeg husker å ha lest om den så høres sosialrealisme passende ut. Handler den ikke mye om ungdomsmiljøer, kriminalitet og rasediskriminering? En slags fransk kryssning mellom Kids og Romper Stomper?

Tror den er i 1001 filmer du bør ser før du dør, så da er det egentlig å regne som god fisk spør du meg
http://www.imdb.com/title/tt0424205/

Joyeux Noël er en fantastisk semifransk film alle bør ta en titt på
brukertittel
Widow's Avatar
Trådstarter
takk for gode råd.

Har sett La Haine og alle taxi filmene.
Delicatessen burde ses.. den er festlig
Ikke en drama/thriller/action, men "City of Lost Children" er min favoritt: http://www.imdb.com/title/tt0112682/
"Betty Blue, 37.2 om Morgenen" er en av de bedre franske filmer jeg har sett, men den er gammel(1985,86, tror jeg) "Irreversible" er nyere og også en god film. Ganske rå og voldelig, dog, men det er lett å føle med gjerningsmannen/utøveren av volden/hevnen.
Tracker, "Man Bites Dog" er en av mine absolutte favoritt-filmer, veldig godt forslag. Men den er faktisk belgisk selv om den er fransk-språklig. Jeg anbefaler også den filmen, så klart!
Le Scaphandre et le Papillon

Den sanne historien om Jean-Dominique Bauby, redaktør for et av de største motemagasinene i Frankrike som får et hjerteattak og blir diagnosert med "lock-in syndrome". Hans tankegang er upåvirket, men den eneste delen av kroppen han selv klarer å bevege er venstre øye.
Historien tar oss gjennom de psykiske problemene som følger med sykdommen og dens påvirkning på han og familien og hvordan han skriver sin egen bok bare ved hjelp av en tavle av bokstaver hvor han må blinke når de sier rett bokstav. Det hele blir fulgt opp av at vi hører hans tanker gjennom filmen.

Veldig sterk og rørende film. Anbefales på det sterkeste.
Sist endret av Elemental; 28. mars 2009 kl. 21:03.
Switchblade Romance.

Horror / thriller
Sitat av Tracker54 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
er ikke det en belgisk film... klassiker..
Sitat av Gitchen Vis innlegg
haha va heter den jøde filmen med den grønne hesten, handle om 2 verdenskrig, konge film, faren til en gutt gjør alt for at sønnen skal tru at de er på ferie når de blir sendt til konsentrasjons leir vunner mange priser
Vis hele sitatet...
Tooootaaaaalt OT, men hva med at folk lærer seg å skrive?

hvilken type filmer er det du leter etter, og er det nye eller gamle du ser etter?
"Seul contre tous" eller "Alene mot alt" som den heter på norsk: http://www.imdb.com/title/tt0157016/
Skikkelig mørk og hatefull liten film fra Gaspar Noé som også har laget "Irreversible". Har vært forbudt i Norge, og det i seg selv er jo et kvalitetsstempel!
Jeg vil ambefele "Tell No one" en fantastisk film som handler om En mann som en dag får en mail fra kona som alle trodde ble drept for 8 år siden. Virkelig spennende film med flott story og mye bruk av farger og musikk.

Og den er fransk selvfølgelig.


Kan også anbefale Le Scaphandre et le Papillon som Elemtal skrev, sterk film.
Sist endret av zerto; 29. mars 2009 kl. 18:01.