Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 12900
Hei!

Jeg har aldri rullet en joint selv før, men da jeg har tenkt til å lære meg å mekke dette selv har jeg lest meg litt opp på det. Det jeg derimot lurer litt på er dette med filter.

Slik jeg ser det er det tre reele alternativer for meg.

1. Uten filter.
2. Med hjemmemekket filter
3. "Cone", som kan fåes på f.eks Shangri-La.

Hvilke av disse tre alternativene er best? Personlig vil jeg veldig gjerne bare bruke cones, hvordan effekt gir dette? Hva med filter vs ingen-filter?

Ser at denne ble postet i feil rusmiddelforum, feel free for å flytte tråden
Sist endret av RabbitPen; 14. april 2015 kl. 22:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
bruk hjemmemekket filter, da kan du røyke hele mekket uten å måtte stompe jointen. ferdigrullet cones er bortkastede penger i mine øyne siden man kan rulle fine cones selv med litt øving. på diverse headshops får du også kjøpt en såkalt cone artist som gjør det lettere å rulle. https://www.youtube.com/watch?v=qsKk8VcopuQ
Sist endret av criminal-ideal; 14. april 2015 kl. 23:06.
Rull til en tynn pappbit og legg i enden av jointen så slipper du å få tobakk i munnen. Kan være utfordrende i starten men ikke gi opp, du får til en fin en på ganske kort tid. Eventuelt bruk et sigarettfilter. Bare husk å ikke ta pappen fra rizlaen, da dette er noe politiet ser etter. Cone er waste of money, men digg om du har råd.
Sist endret av TrippyKing; 14. april 2015 kl. 23:15.
Utgiftene til cobes er ikke viktig for meg da jeg ikke røyker nok til at det blir en stor utgift.

TrippyKing, du mener å bruke en pappbit som filter? Er dette det beste alternativet for egetmekket filter?
Ja finn en saks og klipp til pappbiter selv. Da står du også fritt til å klippe til filteret akkuratt slik DU liker det
Vil ikke se for meg at noe uten filter vil være praktisk for nybegynnere, blir hullet for lite får du dårlig trekk og blir det for stort får du tobakk i lungene.
I begynnelsen brukte jeg selv filter som jeg lagde, men ettervert gikk jeg over til filter jeg kjøpte på shady. Synes de fungerer mye bedre.
Jeg har og prøvd ferdigrullede cones, tror disse var av en slags brennbar plastikk, var uansett helvete å inhalere.
Bruk risla og vanlig papir fra et eller annet magasin. Brett papirbiten (ikke papp, alt for stivt spør du meg) tre ganger, før du ruller den slik at det blir en "M" inni filteret. Legg den nederst i rislaen, legg litt tobakk over der igjen, så du slipper å røyke helt inntil filteret, blir bare varmt og ubehagelig. Så, fra venstre til høyre (sånn jeg ruller) blir det hasjmekk, tobakk, filter. Har du grønt trenger du ikke blande inn tobakk i det hele tatt.
Tynn papp altså ala toppen av en sigarettpakke.
Vet ikke, men jeg har alltid hatt en tanke av at sigarettfilter filtrerer vekk noe av thc'en. Cannabis inneholder langt mer tjære en tobakk. THC i sin rene form, er ikke akkurat englestøv det heller når det når en viss temp. Vet dog ikke med røyken, men jeg synes det ville gitt noe mening om dette satt seg fast i filteret, akkurat som tjære fra sigg.

Noen meninger fra en som kanskje er med belest på det med cannabis og siggfilter en meg? Har spist sovepiller, og er trøtt som bare det nå... Kanskje jeg bare rabler..
Jeg liker ikke å bruke filter egentlig, det gir en dårlig "papp smak" i munnen. Det jeg gjør er å rulle den veldig konisk og lar noen ekstra cm bli så tynt at rullepapiret blir filter i seg selv. Røyker da rent marijuana så om du røyker med dritt tobakk blir jo ikke papp smaken det verste...
Sitat av Relevant Vis innlegg
Vet ikke, men jeg har alltid hatt en tanke av at sigarettfilter filtrerer vekk noe av thc'en. Cannabis inneholder langt mer tjære en tobakk. THC i sin rene form, er ikke akkurat englestøv det heller når det når en viss temp. Vet dog ikke med røyken, men jeg synes det ville gitt noe mening om dette satt seg fast i filteret, akkurat som tjære fra sigg.

Noen meninger fra en som kanskje er med belest på det med cannabis og siggfilter en meg? Har spist sovepiller, og er trøtt som bare det nå... Kanskje jeg bare rabler..
Vis hele sitatet...
Mener selv å ha lest at sigarettfilter filtrerer vekk mye thc, så det skal visstnok gi dårlig effekt.

Sitat av theskiesareblue Vis innlegg
I begynnelsen brukte jeg selv filter som jeg lagde, men ettervert gikk jeg over til filter jeg kjøpte på shady. Synes de fungerer mye bedre.
Vis hele sitatet...
Hvilke filtere bruker du?
Sitat av RabbitPen Vis innlegg
Utgiftene til cobes er ikke viktig for meg da jeg ikke røyker nok til at det blir en stor utgift.

TrippyKing, du mener å bruke en pappbit som filter? Er dette det beste alternativet for egetmekket filter?
Vis hele sitatet...
Ikke sånn tynt papir nei. Hard, tynn pappaktig papir. Skoledagbøkene med ringperm som man får utdelt ved skolestart er ypperlig. Om det er det beste kan jeg ikke si, men det gjør jobben 100%. Rull det tight som faan først, for det kommer til å utvide seg litt mens du ruller jointen. Prøv å få det så tight som mulig, røyken kommer helt fin igjennom likevel. All slags tynn papp funker. Tykkelsen som er på rizlapakken er omtrent perfekt, men fraråder det av grunnen jeg nevnte over her.

Du klipper altså av en remse på 1-2 cm i tykkelse og kanskje 5-6 cm lengde og ruller den kjempehardt sammen.

Dårlig forklart kanskje, men noen andre kan kanskje utfylle?

Sitat av RabbitPen Vis innlegg
Mener selv å ha lest at sigarettfilter filtrerer vekk mye thc, så det skal visstnok gi dårlig effekt.
Vis hele sitatet...
Har jeg hørt fra mange også, men aldri merket noe av det personlig, og jeg har røyka min andel jointer for å si det mildt. Kan ikke fatte og begripe hvordan litt bomull skal filtrere vekk THCen. Men vet jo aldri!

Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
Jeg liker ikke å bruke filter egentlig, det gir en dårlig "papp smak" i munnen. Det jeg gjør er å rulle den veldig konisk og lar noen ekstra cm bli så tynt at rullepapiret blir filter i seg selv. Røyker da rent marijuana så om du røyker med dritt tobakk blir jo ikke papp smaken det verste...
Vis hele sitatet...
Pappsmak eier våt, sur tobakkssmak any day spør du meg! Et annet tips er jo å bare røyke ned så du har igjen 2-3 cm av jointen og bruk resterende mekk i neste joint. Har aldri trengt filter hvis jeg røyker marijuana da det ikke smaker noe spesielt fælt.
Sist endret av meitemark; 12. mai 2022 kl. 19:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I mine tidligere røyke dager, så gikk det mest i toppen av sigarettpakker til filter. Som flere sier her, ta en bit papir og brett til en M, får så å rulle rundt det slik at du får et fint filter. Men det beste er vell longpapes med filter på pakken.
Pleier ofte å være "klare til å brettes" å funker veldig bra.

Sier det bare med en gang, lær deg å rull joints. Cones er tull, stress å ha med seg, upraktisk mtp du ikke kan bestemme størelsen på jointen og ikke minst dyrt. Bare å øve, rull deg en L eller fiks noen papes :-)

Edit: Ikke bruk bommulsfilter fra sigaretter, mister mye effekt. Rull deg et filter som jeg så, så ender du ikke opp med en joint som er vanskelig å trekke av å blir våt om noen er ekstra glad i å patte ekstra på jayen. Kos deg!

https://www.youtube.com/watch?v=_GkVgjUNjqI om du ikke har papes.
Sist endret av FellowMellow; 15. april 2015 kl. 01:38.
OCB har en pakke med papir og filter som fungerer ypperlig. Er lett å brette den såkalte M'en med disse også da det er en liten brettekant på filteret til nettopp dette. Er du nybegynner så vil det være langt enklere enn å faktisk finne noe som duger som filter (russekort, røykpakker, magasiner o.l. fungerer dårlig) for så å begynne å brette greiene. Nå er det ikke direkte dyrt heller så det er egentlig ingen grunn til å ikke kjøpe det eller noe lignende med mindre du er en gjerrigknark.
Jeg for min del synes det funker helt supert med helt vanlig a4 papir jeg klipper av en stripe fra(ca2cm bred og 5-6cm lang) man bruker i printeren, som han over her sier ruller jeg det slik at det blir en w i midten for deretter bare å rulle så tight som mulig. Husker jeg på starten syntes det var vansklig å få filterene til å holde seg sammen da de løsnet opp, for å gjøre den biten enklere kan man bare kutte av en liten bit av et tynt sugerør å ha det på den enden av filteret du trekker i fra, da løsner vertfall ikke filteret opp mens du ruller.
Du kan også rulle den tett sammen før du lager W-en, da pleier den å holde seg mye tettere.
Sist endret av iglotruck; 15. april 2015 kl. 02:28.
Sitat av Jakobet Vis innlegg
kutte av en liten bit av et tynt sugerør å ha det på den enden av filteret du trekker i fra, da løsner vertfall ikke filteret opp mens du ruller.
Vis hele sitatet...
Fraråder å putte plastikk i joints. Riv heller av en limstripe fra et rizla, og rull rundt filteret. Da holder det seg slik du vil uten å løsne seg opp.
Sitat av RosaElefant Vis innlegg
Fraråder å putte plastikk i joints. Riv heller av en limstripe fra et rizla, og rull rundt filteret. Da holder det seg slik du vil uten å løsne seg opp.
Vis hele sitatet...
Sier meg enig i dette. De første månedene jeg selv begynte å rulle ''tapet'' jeg filteret og det fungerte helt utmerket!
Ellers er OCB pakkene med både filter og papir veldig kjekk som noen over her nevnte
Sorry for at jeg stjeler tråden din, men jeg har et spørsmål angående filter.

Jeg har alltid brukt hjemmelagd filter, ikke sigarettfilter, mest fordi jeg har hørt at sigarettfilter kan fjerne mye av thc'n. Men jeg har sett folk bruke vanlig filter et par ganger når jeg har vært ute å reist.

Så det jeg lurer på er om det faktisk er sant, at et sigarettfilter fjærner godsakene fra shitten din?
- om det ikke gjør det så må det jo være mye bedre for lungene å bruke et sigarettfilter?
Etter min mening er filteret noe av det viktigste med en joint, det former jointen. Synes egentlig bare ordentlige filter tips duger, men det er klart at alt funker til nød. Om du får en pen joint av å mekke filter av sigarettpakken er en annen sak.

Jeg liker å gjøre det sånn her (YouTube). Sier ikke at det er den eneste riktige måten, men det er sånn jeg lærte det og det er blitt en vane... Liker å lage tynt filter og la jointen bli tykkere mot enden.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Et sigarettfilter vil selvfølgelig fjerne noe, i det røyken treffer det kalde fiberrike filteret vil deler feste seg og bli til tjære/olje og i røyken er blandt mye annet også THC.
Om det er merkbare mengder som forsvinner er et helt annet spørsmål, jeg finner ingen ordentlige forsøk gjort på dette feltet, så inntil noen prøver et eksperiment så kan man ikke si nøyaktig hvor mye THC som ligger igjen i filteret.
Sist endret av Dodecha; 15. april 2015 kl. 13:11.
Kjøp OCB Slim + Filter. Da får du gode papes og perfekte filter i en pakke.
Hva slags W er det folk prater om? Har bestanding tatt en 2x6cm stripe tynnpapp og rullet den tight som faan, og latt den utvide seg inne i jointen slik at papiret tetter seg rundt på utsiden. Bra trekk, null tobakk i munnen. Kan få skikkelig pene jointer av det altså!! Men tviler ikke på at skikkelige filter tips ser bedre ut..
Sist endret av TrippyKing; 15. april 2015 kl. 15:00.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Hva slags W er det folk prater om? Har bestanding tatt en 2x6cm stripe tynnpapp og rullet den tight som faan, og latt den utvide seg inne i jointen slik at papiret tetter seg rundt på utsiden. Bra trekk, null tobakk i munnen. Kan få skikkelig pene jointer av det altså!! Men tviler ikke på at skikkelige filter tips ser bedre ut..
Vis hele sitatet...
Eksempel:

Man bretter filterpapiret så man lager mønstre eller figurer inne i filteret. Alt er smak og behag.
Sist endret av Dodecha; 15. april 2015 kl. 15:07.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Hva slags W er det folk prater om? Har bestanding tatt en 2x6cm stripe tynnpapp og rullet den tight som faan, og latt den utvide seg inne i jointen slik at papiret tetter seg rundt på utsiden. Bra trekk, null tobakk i munnen. Kan få skikkelig pene jointer av det altså!! Men tviler ikke på at skikkelige filter tips ser bedre ut..
Vis hele sitatet...
Jeg har tydd til det samme. Alle gangene jeg har laget en W, eller M-form, så har det blitt vanskeligere rulle inn i rizlaen når du fukter rizlaen og skal til å lage ferdig jointen. Ruller jeg tight blir det fremdeles fint trekk, og jeg får ingenting av den fordømra tobakken i halsen.


Forresten freaks, hva er egentlig forskjellen på en joint og en spliff? Det ene for grønt og det andre for brunt? Eller ingen forskjell overhodet?

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Man bretter filterpapiret så man lager mønstre eller figurer inne i filteret. Alt er smak og behag.
Vis hele sitatet...
Okei, mener du her at du ruller sammen filteret, og deretter går inn med en tynn penn el.likn og lager mønstre - eller at du bretter sammen filtret først, og dermed får det en W/M/som på bildet - form??

........................................

*[COLOR="Gray"]rulle = rulle sammen filteret til sylinderform uten noe mønster inni.[/COLOR] *[COLOR="Gray"]Brette sammen = brette sammen til en W-/M-/whatever-form som på bildet til Dodecha.[/COLOR]
Sist endret av aeon_illuminate; 15. april 2015 kl. 15:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Mener selv å ha lest at sigarettfilter filtrerer vekk mye thc, så det skal visstnok gi dårlig effekt.



Hvilke filtere bruker du?
Vis hele sitatet...
http://shady.no/products/raw-filter-tips
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Okei, mener du her at du ruller sammen filteret, og deretter går inn med en tynn penn el.likn og lager mønstre - eller at du bretter sammen filtret først, og dermed får det en W/M/som på bildet - form??
Vis hele sitatet...
Man bretter før man ruller sammen slik man lager diverse figurer og mønstre.
Takk for bilde, Dodecha! Men vanedyret gjør nok som det pleier. Så veldig mye fetere ut da!

Spliff og joint er forresten det samme.

Sitat av theskiesareblue Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja men dette blir jo det samme som å rulle feks rizlapappen, da! Trodde du mente noe spesialgreier med kullfilter og greier (ja, det finnes.)
Sist endret av TrippyKing; 15. april 2015 kl. 15:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Så det jeg lurer på er om det faktisk er sant, at et sigarettfilter fjærner godsakene fra shitten din?
- om det ikke gjør det så må det jo være mye bedre for lungene å bruke et sigarettfilter?
Vis hele sitatet...
Hovedgrunnen til at de aller fleste bruker hjemmesnekra ala pappfilter, er fordi vanlig bomullsfilter som er i sigaretter blir veldig fort tette i forhold til pappfilter. Cannabis produserer mer tjære enn tobakk, slik noen har påpekt tidligere i tråden, og da tettes bomullsfilter lettere og man får dårligere trekk.

Det finnes måter å modifisere et slik filter på slik det kan brukes med ganja. Enten stikke mange hull i det med en nål, ellers kan man rive av halve bomullen slik man sitter igjen med et løsere filter. Som regel er det lettere å bare rulle sitt eget filter med bruk av papp o.l, da får man god trekk og full effekt.
Helt enig med Chronic, filteret er strukturen til resten av jointen og utgjør mye av sluttresultatet =)

Vanlig matt a4 papir funker forresten helt greit om du ikke har annet. Eneste da er at du må bruker en ca. dobbel så lang bit som Chronic brukte og brett 6-7 ganger i stede for 3-4 ellers blir resultatet litt for mykt og einer seg dårlig sammenlignet med tips filter.
Synes du det er vanskelig å rulle den ene siden etter du har brettet så kan du rulle den rundt brettene med en gang for så å rulle filteret frem og tilbake mellom hendene noen ganger for at den skal holde ønsket fasong uten å gå opp.

Pass på så det ikke går over styr. hf
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Forresten freaks, hva er egentlig forskjellen på en joint og en spliff? Det ene for grønt og det andre for brunt? Eller ingen forskjell overhodet?
Vis hele sitatet...
Slik som jeg har forstått det er en spliff en blanding av cannabis og tobakk, mens en joint er helt ren, noe som i praksis betyr at det kun kan være grønt i en joint, blir vel vanskelig med noe annet. Tror ikke det er så veldig viktig, da jeg har hørt folk bruke spliff om joint og joint om spliff. Så har du blunt, som er rent grønt med sigar-papir av noe slag, har aldri røyket det selv.
Sist endret av iglotruck; 15. april 2015 kl. 19:36.
Å lage en cone er lettest, bare søk opp hvordan du gjør det. Det du vil ha er ett filter nederst, deretter 0,3-4 cm med tobakk nederst pakka, deretter resten blanda ut hvis hasj og rent hvis pot. Grunnen til pakka tobakk er for at conen ska hold seg rett og ikke fall sammen. Hvis du ikke vet det så pakker du med baksia til en blyant. IKKE bruk sigarettfilter, bare bruk W filter for å holde på plass tobakken nederst, tobakken vil være det virkelige filteret.
Sist endret av Icec0ld; 16. april 2015 kl. 10:17.
Tippyking: sikker på det? Ordet på gata her er at spliff er weed+tobakk, mens joint er rent.
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Tippyking: sikker på det? Ordet på gata her er at spliff er weed+tobakk, mens joint er rent.
Vis hele sitatet...
Varierer tydligvis fra miljø til miljø Her brukes det nemlig omhverandre. Takk for innspillet!
Bruker som oftest å lage filter ut av diverse reklamemagasin og annen drit som dukker opp i postkassa, så bruker man det vertfall til noe nyttig.
Ellers så fungerer en pastaskrue ypperlig som filter også
Sist endret av EyesWideShut; 16. april 2015 kl. 19:10.