Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1062
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Lurer på hvor mye innsyn leger generelt i Norge har i din pasientjournal? Grunnen er at jeg har begynt å gå ut med en som er lege, og lurer på om han enkelt kan søke opp meg og få en oversikt over feks resepter, legetimer, sykdommer, osv?
Det er strenge regler for hvem som kan åpne journalen din. Fastlegen din, den behandlende lege og helsepersonell på avdelingen du evt er lagt inn på kan se journalen din. Lege-daten din kan ikke se journalen din, og hvis han/hun på et vis klarer å få til dette kan det gi vedkommende alvorlige konsekvenser.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av bendiks Vis innlegg
Det er strenge regler for hvem som kan åpne journalen din. Fastlegen din, den behandlende lege og helsepersonell på avdelingen du evt er lagt inn på kan se journalen din. Lege-daten din kan ikke se journalen din, og hvis han/hun på et vis klarer å få til dette kan det gi vedkommende alvorlige konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Det er altså ikke mulig i det hele tatt? Hva om jeg blir lagt inn på sykehuset han jobber på?
Jo. Det er fint mulig, men det er ulovlig. Om du er så redd for at denne legen skal snoke i ditt privatliv, bør du kanskje finne deg noen andre å date.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av voktern Vis innlegg
Jo. Det er fint mulig, men det er ulovlig. Om du er så redd for at denne legen skal snoke i ditt privatliv, bør du kanskje finne deg noen andre å date.
Vis hele sitatet...
Trenger ingen moralisering. Er ikke «så redd» for at det skal skje heller, jeg bare lurte på om det i teorien var mulig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Trenger ingen moralisering. Er ikke «så redd» for at det skal skje heller, jeg bare lurte på om det i teorien var mulig.
Vis hele sitatet...
Det er teoretisk mulig, men svært lite sannsynlig. Dersom han gjør dette risikerer han å miste autorisasjonen. Du kan selv se hvem som har vært i din journal på f.eks helsenorge.no.
Anonym bruker
"Mulig Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.
Er i utredning hos DPS selv. På grunn av at jeg har levert rene urinprøver i over 1 år, og dermed kan få søke om dispensasjon i forbindelse med å få førerkortet tilbake etter å ha mistet det pga. legens meldeplikt, så spurte jeg psykologen spesifikt om legen kan se i journalen at jeg forteller psykologen at jeg har begynt å røyke igjen.

Legen kan ikke lese journalen umiddelbart fra sitt system, men kan bestille journalen fra DPS for å få innsyn. Det foregår da per post, og jeg får beskjed.
De som skal åpne skal ha en grunn. Det skal være nødvendig.
Ingen skal sitte å bla i den bare for å gjøre det.
Og det kan få konsekvenser om man gjør det.

Hvor ofte noen får pes for det derimot, det er en annen sak.
Min erfaring er at stort sett så vil leger og behandlere i ulike instanser ha innsyn i journalene dine uten at de må be deg om tillatelse for å kunne søke i dem. Hvis du derimot flytter sånn at du havner i ett nytt fylke så må du faktisk be den forrige fastlegen din/legekontoret om å sende journalen videre til det nye fylket, iallefall var det sånn i 2016-2017 såvidt jeg kan huske.

EDIT: Du kan jo også logge inn på helsenorge.no og se hvem som har sett i journalene dine, hvorfor, hva de har sett på og når.
Sist endret av Jokke; 2. november 2020 kl. 13:54.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
På apoteket så kan de jo enkelt sjekke opp alt du har på resept. Er det kun de som jobber på apotek der det er mulig?

Altså lurer på om han (som lege), kan sjekke opp det jeg har tatt ut på resept tidligere? Har jo litt "kleine" medisiner som jeg helst ikke vil at han skal vite. Og jeg mener ikke at noen ting er teit eller tabu eller noe, og jeg vet at han ikke egentlig har lov til å sjekke. Han skal skrive ut en resept til meg på antibiotika pga noe som skjedde, og da kan det jo være han får opp tidligere resepter.
Jeg syns helt ærlig du skal slutte å date han. Brått så snoker han i dine kleine resepter

Fra spøk til revolver. Det virker som du har et lite dilemma. Hvis du føler at freak er stedet for å få svar, så for guds skyld hør på oss istedet for å spørre etter den samme bekreftelsen 3 ganger.

Hva om han blir tent av sånn du egentlig er da?
Sist endret av Superspurv; 2. november 2020 kl. 15:03.